2013.01.01.
Hazánk
azon kevés uniós országok közé tartozik, ahol az elmúlt két
évben nőtt a foglalkoztatottság
A korábbi kormányok idején alkalmazott általános járulékcsökkentés
lyukat ütött a költségvetésen
Célzottan kell
javítani a munkaerőpiacon azoknak a csoportoknak a foglalkoztatását,
amelyek körében különösen nagy a munkanélküliség – hangsúlyozta
Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatási
államtitkára a bécsi magyar nagykövetségen tartott gazdasági
rendezvényen.
Milyen programok, stratégiák állnak a rendelkezésre
ahhoz, hogy a tartósan munkanélkülieket és az alacsony képzettséggel
rendelkezőket befogadják a munkaerőpiacokon?
–Mindenekelőtt a Munkahelyvédelmi Akciótervet kell említeni.
A korábbi hagyományos intézkedések nem hoztak áttörést a hátrányos
helyzetű célcsoportok foglalkoztatásában. Éppen ezért a kormány
minden eddiginél nagyobb járulék-kedvezménnyel ösztönzi
2013. januártól a munkáltatókat a munkaerőpiacon hátrányos
helyzetű rétegek foglalkoztatására. A foglalkoztatási költségek
jelentős csökkentésével kívánjuk élénkíteni a nehezen
foglalkoztatható munkavállalók iránti keresletet.
Mely területen tudnak elhelyezkedni az említett
csoportba tartozók? Például útépítésnél?
–Az egész nemzetgazdaság képes egyszerű foglalkozásokban
munkalehetőséget biztosítani. Nagyobb létszámot azonban elsősorban
a mezőgazdaság és az építőipar, valamint az egyéb szezonális
ágazatok tudnak felszívni. Annak ellenére, hogy a modern gazdaságokban
csökken a kereslet az egyszerű munkák iránt, nincs olyan szabály,
ami az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezőket munkátlanságra
ítélné. Ott, ahol a versenyszféra nem kínál elegendő
munkalehetőséget, átmenetileg a közfoglalkoztatás jöhet szóba.
Nógrádi polgármesterek panaszkodnak
nekem arról, hogy mivel a fővárosban csökkent a válság miatt
az építkezések száma, így náluk nőtt a munkanélküliség.
A foglalkoztatás növeléséhez mennyire szükséges a vállalkozókat
különböző kedvezményekben részesíteni?
–A korábbi kormányok idején alkalmazott általános járulékcsökkentés
lyukat ütött a költségvetésen, miközben többletfoglalkoztatást
nem eredményezett. Ezért döntött a kormány a nagymértékű,
de célzott járulék-kedvezmény bevezetése mellett. Ezen kívül
természetesen a különböző munkahelyteremtő és vállalkozásfejlesztő
intézkedéseknek is komoly foglalkoztatást növelő szerepük
van. A kormány ezeket a támogatásokat mindenekelőtt a
kkv-szektor vállalkozásai számára biztosítja.
A keleti régióban nagyobb a munkanélküliség,
mint a nyugatiban. Gondolom ez nagyobb fokú migrációval jár, a
magasabban képzettek elvándorolnak.
–Tény, hogy hazánkban nagyon alacsony a munkavállalással
összefüggő migráció. Ennek egyik oka, hogy a nyugati és a
keleti országrész között az ingatlanpiac területén is jelentősek
az eltérések. Ez alapvető gátja annak, hogy a munkanélküliek
egy másik régióban keressenek állást és ezzel megélhetést
maguknak. A lakhatási támogatás 2012. október 1-jei bevezetésekor
az vezérelt bennünket, hogy az álláskeresők munkaerő-piaci
helyzetük javítása érdekében olyan munkalehetőséget is
elfogadjanak, amely esetében a munkavégzés helye az állandó
lakóhelyüktől távol van.
Nemrég a FIVOSZ elnökével, Kovács Patrikkal beszélgettem,
aki az ifjúsági munkanélküliség problémáit ecsetelte.
Hogyan tudják kezelni ezt a problémát?
–A pályakezdő fiatalok munkaerő-piaci helyzetének
javítására, a szükséges munkatapasztalat megszerzésének
biztosítására a kormány kiemelt figyelmet fordít. Ezt bizonyítja,
hogy 2013-tól a Munkahelyvédelmi Akcióterv keretében minden 25
év alatti munkavállaló bruttó bére után -
100.000 Ft
bérig - a munkáltatói teher (szociális hozzájárulási adó
és szakképzési hozzájárulás) mértéke 14,5%. Ez közel
200.000 fiatal foglalkoztatott viszonylatában biztosít éves
szinten mintegy 174 ezer Ft/fő kedvezményt a munkáltatóknak. A
legfeljebb 180 nap munkaviszonnyal rendelkező, huszonöt év
alatti, pályakezdő munkavállaló esetében a kedvezmény mértéke
a bruttó bér -
100.000 Ft
bérig – 28,5%-a a foglalkoztatás első két évében. Mindemellett a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásának elősegítését
célzó bértámogatás, bérköltség támogatás nyújtásával
közel 15 ezer pályakezdőnek biztosítottunk munkalehetőséget
2012 októberéig. Ezen aktív munkaerő-piaci eszközök alkalmazásával
a pályakezdő fiatalok foglalkoztatását folyamatosan elősegítjük.
A 18-35 év közötti fiatalok vállalkozóvá válását
elősegítő, 2012 júniusában megjelent konstrukcióval egyrészt
a vállalkozói tudás, vállalkozói készségek megszerzését,
fejlesztését támogatjuk, másrészt a vállalkozás elindításához
szükséges tőkét biztosítjuk a fiatal vállalkozó számára
vissza nem térítendő tőketámogatás formájában közel 7 Mrd
Ft keretösszeggel. Még idén elindul a középfokú szakképesítéssel
rendelkező fiatalok gyakornokként való foglalkoztatásához támogatást
nyújtó pályázat. A program során a tanulószerződés keretében
tanult fiatalok munkatapasztalatot szerezhetnek tanult szakmájukban.
Ezzel munkavállalói kompetenciáik és alkalmazkodóképességük
terén fejlődhetnek. A pályázat a gyakornokok béréhez,
valamint az őket támogató munkahelyi mentor bérpótlékához
nyújt támogatást. A program kerete 8,5 Mrd Ft. A pályakezdő
fiatalok elhelyezkedését az Első munkahely garancia program is
támogatja.
Az Első Munkahely Garancia program nevében ott a bíztató
garancia szó. Mit garantálnak a program résztvevői számára?
–Az „Első munkahely garancia” központi
munkaerő-piaci programot 2012. szeptember 1-jén indítottuk el a
pályakezdőket sújtó munkaerő-piaci feszültség kezelése, a
fiatal munkavállalók munkaerő-piaci helyzetének javítása, az
első munkahely megszerzésének elősegítése, a szükséges
munkatapasztalat megszerzésének biztosítása érdekében.
A program 2012. szeptember 1. és december 31. között
biztosít 100%-os bérköltség támogatást pályakezdő fiatalok
számára az első munkahelyen történő munkatapasztalat
megszerzéséhez. A program 3,6 milliárd Ft-os keretéből
november végéig több mint 7 ezer pályakezdő foglalkoztatása
valósult meg, ami
az eredetileg tervezett létszám kétszerese.
Olvasom, hogy az adminisztrációt egyszerűsítik a
foglakoztatási módosító indítványok. Ezzel el lehet kerülni
azt, hogy ne kelljen órákon keresztül sorba állni a munkaügyi
központokban?
–A Magyary Program Egyszerűsítési Programja a
lakossági ügyfelekre háruló adminisztratív terhek csökkentését
szolgálja, amelyet úgy kell megvalósítani, hogy az állampolgárok
számára érzékelhető módon váljanak egyszerűbbé az eljárások.
Az álláskeresőként való nyilvántartásba vétellel, az álláskeresési
járadék valamint az álláskeresési segély folyósításával
kapcsolatos eljárások egyszerűsítéséhez szükséges a
foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról
szóló 1991. évi IV. törvény módosítása. A törvényjavaslat
tervezete egyszerűsíti az álláskeresők nyilvántartásba vételével
és az álláskeresési ellátások folyósításával kapcsolatos
hatósági eljárást, és csak abban az esetben írja elő a határozat
meghozatalát, ha az feltétlenül indokolt.
Mekkora a bizalom az elektronikus rendszer iránt?
Nem kell attól tartani, hogy valaki megszerzi a személyes
adatokat?
–Ezek a rendszerek a világ fejlett országaiban régóta
működnek, így megfelelő tapasztalat áll rendelkezésre a hatékony
és biztonságos működés kialakításához. A munkaügyi
szervezet ügyfeleinek egyre bővülő köre ismeri meg és veszi
igénybe az elektronikus szolgáltatásokat, amelyeket
folyamatosan fejlesztünk. A probléma inkább abból adódik,
hogy a nyilvántartott álláskeresők nagy része képzetlen és
nincs hozzáférése a modern infokommunikációs eszközökhöz
és ezért a hagyományos kapcsolattartást részesíti előnyben.
Ennek ellenére a munkaügyi szervezet honlapjának havonta
rendszeresen több mint egymillió látogatója van.
A kormány célul tűzte ki, hogy 2020-ra egymillió
új adózó munkahely jöjjön létre Magyarországon. Hol
tartanak ebben a folyamatban, és milyen újabb nehézségekkel
kell szembesülniük?
–A munkahelyek száma soha nem lineárisan növekszik. Előbb
a feltételeket kell megteremteni ahhoz, hogy a magyar gazdaság növekedési
pályára álljon, mert csak ez eredményezhet tartós
foglalkoztatás-bővülést. Két alapvető nehézséget indokolt
kiemelni. Az egyik a megelőző két kormányzati ciklus „öröksége”,
ami rendkívüli mértékben korlátozza a jelenlegi Kormány mozgásterét.
A másik a világgazdasági válság elhúzódása. Ezzel együtt
Magyarország azon kevés uniós országok közé tartozik, ahol
az elmúlt két évben nőtt a foglalkoztatottság. 2012 harmadik
negyedévében mintegy 115 ezerrel dolgoztak többen, mint két évvel
korábban, a foglalkoztatás szintje pedig elérte a rendszerváltoztatás
kezdeti éveiben mért szintet. A hazai foglalkoztatási ráta az
elmúlt 20 évben most először haladta meg az 58%-ot a 15-64 éves
népesség körében.
Egyre kevesebb gyerek születik, nagy kérdés, hogy
lesz-e elég munkaerő, vagy vendégmunkásoknak jön létre az
egymillió munkahely.
–A demográfiai folyamatok egész Európában népességcsökkenést
jeleznek előre az elkövetkező évtizedekben, ezért ezzel a kérdéssel
foglalkozni kell. A világ globális munkaerő-mozgásban van és
a nemzetközi vándorlás valóban képes kiegyenlíteni a születésszám
csökkenéséből eredő veszteséget. Meg kell azonban jegyezni,
hogy a nemzetközi munkaerőmozgás sem egyirányú. Magyarország
esetében a vándorlási egyenleg 2011-ben pozitív volt, 17,4
ezer fős többletet jelzett. Ezzel együtt hosszabb távon elkerülhetetlennek
látszik migrációs stratégia kialakítása nem csak Magyarország,
hanem a legtöbb fejlett ország számára is.
Medveczky Attila
|