2013.01.01.
Kiszabadulnak az önkormányzatok az adósságcsapdából
A kormány igyekszik az államadósság mértékét egyre jobban
leszorítani
A munkahelyvédelem
és az adósságcsökkentés költségvetésének tartja a jövő
évi büdzsét a Fidesz. A költségvetés lehetőséget teremt
arra is, hogy az adósságcsapdába kerülő önkormányzatok
megszabaduljanak tartozásaiktól.
Az állam átvállalja az eladósodott önkormányzatok terheit.
Megvizsgálták az okot, hogy mi okozta az eladósodást?- kérdezem
dr. Puskás Imre országgyűlési
képviselőt; a számvevőszéki és költségvetési bizottság
alelnökét.
–Ha az önkormányzatok eladósodását vizsgáljuk, célszerű
kiindulni azokból a mutatókból, melyek jelzik, hogy a magyar önkormányzati
rendszerben mikor vette kezdetét jelentős és egyre gyorsuló mértékben
az eladósodás folyamata. Ez pedig kifejezetten a 2002 és 2010 közötti
időszakra jellemző. Arra a szocialista-szabaddemokrata kormányzati
időszakra, amikor egyre erősebb ütemben vonták ki a központi
pénzeket az önkormányzati rendszerből. Számos olyan normatíva,
mely pl. az oktatási, gyermekvédelmi, egészségügyi ellátásokat
érintette, nem hogy nem növekedett volna az infláció mértékében,
hanem kifejezetten csökkent is. Ezen túlmenően is voltak
megszorítások, így az, hogy a személyi jövedelemadó
visszaosztásánál jóval kevesebb pénzt kaptak az önkormányzatok.
A megyei önkormányzatokat a gazdasági válság abban a
tekintetben is rosszul érintette, hogy az illetékbevételek
egyre jobban csökkentek. Az eladósodás fő oka, hogy a rossz költségvetési
politika miatt olyan területekre próbálták a feszültségeket
áttolni, többek között az önkormányzatokhoz, amely területeken
úgy érezték, a probléma orvoslása elsősorban nem a kormány
kompetenciája. A helyi önkormányzatok pedig kénytelenek voltak
megoldani a problémákat. Azt mondják az ellenzéki politikusok,
hogy az önkormányzatok felelőtlenül költekeztek. Ez azért álságos
érv, mert az önkormányzatok nem képesek törvényváltoztatásra,
és a jogszabályok határozzák meg a kötelező feladatokat,
azokat, hogy mit kell teljesíteni az önkormányzatoknak. Azt el
lehetett dönteni, hogy bizonyos feladatot mekkora intézményi létszámmal
lát el egy önkormányzat, de az ilyen mozgástér meglehetősen
szűk. Az önkormányzatok kénytelenek voltak a központi költségvetésből
elvont forrást valamilyen módon pótolni, ezért vettek fel
hiteleket. Másrészt 2007 után elindultak a pályáztatások az
EU-s források felhasználására. Ezek a pályázatok főleg az
önkormányzatokat szólították meg, és ezek által fontos intézményfejlesztéseket
lehetett véghez vinni. A saját erő biztosításához szintén
hitelt kellett felvenni. Így aztán azt tapasztaltuk, hogy az önkormányzatok
a jelenlegi keretek közt nem tudnak működni. Ezért lép be a
folyamatba az állam. Így már a 2012-ik évi költségvetés
terhére történik az 5000 fő alatti települések adósságának
átvállalása, ami százmilliárdos tétel, a 2013-as költségvetés
pedig a városoknak adja meg azt a lehetőséget, hogy
szabaduljanak az adósságcsapdából. Ezen kívül megváltoztak
az állami és önkormányzati feladatok. Most történik az iskolák
átadása-átvétele, ahol azok az önkormányzatok, melyek arra képesnek
tartják magukat, részt vehetnek az alapfokú intézmények működtetésében.
Kit terhel az eladósítás miatt a felelősség?
–Az akkori központi kormányzatot. 2002 és 2010 között nem igazán
volt arra lehetőség, hogy az önkormányzatok kikerüljenek az
adósságcsapdából. Sőt! Azt természetesen meg lehet vizsgálni,
mely önkormányzatok próbáltak racionális lépéseket tenni,
és melyek azok, amelyek „lesz ami lesz”-elvet követték.
Alapesetben minden önkormányzat adósságának 40%-át az állam
automatikusan átvállalja, és efelett egyedi mérlegelési lehetősége
van az államnak, hogy áttekintse, a hitelfelvétel valóban
indokolt volt-e, vagy kifejezetten felelőtlenül gazdálkodtak.
Milyen típusú adósságot vállalnak át? Tartozhatnak az önkormányzatok
bankoknak, közműszolgáltatóknak, beszállítóknak is.
–A törvény úgy határoz, hogy a pénzintézetek felé fennálló adósságot
vállalja át az állam. A szolgáltatók felé fennálló tartozások
nem tartoznak ebbe a körbe. Tehát folyószámlahitelekről, kötvényekről
van szó.
Több politikus, újságíró szerint csupán a bajok elkendőzését
mutatja, ha önök két év távlatából visszamutogatnak az államháztartási
hiányt és az önkormányzatok adósságát illetően. Mi erről
a véleménye?
–Ha nem kellett volna ezzel a problémával szembesülnünk, a
katasztrofális helyzetet valamilyen módon megoldanunk, nem
mutogatnánk vissza sem. 2010-ben nem mondhattuk azt, hogy eddig x
összeg volt az államadósság, de mi megmutatjuk, hogy jobban
gazdálkodunk, és tiszta lappal indulunk. Nekünk minden évben
ki kell gazdálkodnunk azt az óriási összeget, melyek kamatra
mennek, és meg kell újítani azokat a hiteleket, melyeknek a tőketartozása
lejár, ezért vissza kell fizetni. Erről szól az IMF-tárgyalás
kérdése is. A kormány azt vállalta, hogy Magyarországot nem
csak visszafordítja az eladósodás útján, hanem igyekszik az
államadósság mértékét egyre jobban leszorítani, és a
mostani vállalás szerint, ez 2013 végére a 82%-ról 74% alá
mehet. Ez természetesen sokban függ a forint aktuális árfolyamától,
de bízunk benne, hogy viszonylag elfogadható forint árfolyamon
ezt az államadósság-mértéket tudjuk tartani.
2008-ban vett fel az IMF-hitelt a szocialista kormányzat , s ez
2014-ben jár le. Lehetett ebben valami tudatosság is,
hogy ezzel a következő kabinetnek akartak ártani?
–2008 végére az ország olyan állapotba került, hogy szinte a
legrosszabb pénzügyi, gazdasági mutatókkal rendelkezett. Ezért
is történt az, hogy az akkori kormánynak gyorsan meg kellett állapodnia
az IMF-fel, hogy az ország finanszírozhatóvá váljon. Tehát
mindez elkerülhetetlen volt. Az más kérdés, hogy a visszafizetés
milyen ütemben történjen. Az biztos, hogy a szocialistákban
volt olyan várakozás, hogy az adósságrendezés miatt az Orbán-
kormány megállapodik az IMF-fel, és kénytelen olyan megszorító
intézkedéseket hozni, mely által veszít a népszerűségéből.
Medveczky Attila
|