2013.01.11.
Célunk, hogy a szlovák kormány vizsgálja
felül a Benes-dekrétumokat
A cseh és a szlovák kormány politikai haszonszerzés céljából
képviseli ezt az elutasító álláspontot
Dr. Bagó Zoltán
fideszes európai parlamenti képviselő üdvözli, hogy a
magyar Országgyűlés elsöprő támogatással a magyarországi németek
elhurcolásának emléknapjává nyilvánította január 19-ét.
1946-ban ugyanis ezen a napon indult el az első vagon Budaörsről,
amivel kezdetét vette a második világháborúban győztes
hatalmak döntésének megfelelően a magyarországi németek
kitelepítése.
Képviselő úr a „Benes-dekrétumok" felülvizsgálatát
szeretné elérni. A magyar kezdeményezés mennyire lehet példaértékű?
–A petíció benyújtóival együtt mindvégig odafigyeltünk
arra, hogy a kérdés ne politikai megközelítés alapján, hanem
kizárólag szakmai szempontból legyen kezelve. Ennek, valamint a
hathatós háttérmunkának köszönhető, hogy a petíció
napirenden van és jelenleg a szlovák kormány hivatalos álláspontjára
várunk. Célunk valóban az, hogy a szlovák kormány végezzen
el egy felülvizsgálatot a dekrétumok vonatkozásában és ennek
keretében egy ún. deregulációs eljárás kapcsán hatálytalanítsa
azt a mindössze 20 jogszabályt, mely ellenétes az EU alapjogi
elveivel. Azt tisztán
és világosan látni kell, hogy a magyar kezdeményezés mind
tartalmilag, mind célzott joghatását illetően egyedi, így
természetéből fakadóan nem szolgálhat példaként. Ha a szudéta
németek petíciójára irányul a kérdése, úgy már az elején
érdemes tisztázni egy pár dolgot, hiszen ez a helyzet ennél jóval
bonyolultabb. Elsősorban a szudéta németek képviseletében
Johann Slezak már 2011. november 9-én benyújtotta a petícióját
(1240/2011), mely időrendben 3 hónappal megelőzi a magyar petíció
benyújtását. Másodszor az ő általuk benyújtott petíció
kizárólag Csehország vonatkozásában fogalmaz meg jogi aggályokat
és azokat is áttételesen, hiszen a petíció Csehországnak az
Európai Unió Alapjogi Chartája alóli mentességére utal,
melynek alapján élvezi annak „jogi garanciáját", hogy a
Benes dekrétumokat a hatályos jogrendszerének a részeként
kezeli, így annak joghatása és tartalma, pontosan e miatt nem
ütközik európai uniós jogelvekbe.
Fentiek alapján az a pontos következtetés, hogy a két
petíciónak kizárólag egyetlen egy közös pontja van,
nevezetesen a "Benes Dekrétumok", mint egy gyűjtőfogalom,
ezért álláspontom szerint a két petíciót nem szabad együtt
kezelni, és főleg nem együtt dönteni róla. Ez természetesen
nem zárja ki a kölcsönös támogatás lehetőségét, melyet mi
a magunk részéről maradéktalanul biztosítottunk és biztosítani
fogunk a másik fél javára.
A hajdani Csehszlovákiából mennyi németet telepítettek
ki, és hová?
–Az un. „német petíciónak" éppen az a sajátossága,
hogy a szudéta német lakosság - akiket a kitelepítések érintettek
- a
mai Csehország
területére korlátozódnak. Közel 3 millió szudéta német
személy lett kitelepítve. Nagyrészük (1.918.906 fő) Nyugat-Németország
területére főleg a Saar-vidék és Nyugat-Berlin, továbbá
914.000 fő Kelet-Németország területére, míg 96.448 fő
Ausztria területére.
A német érintettekkel nem lehet-e összefogni a dekrétumok
felülvizsgálata ügyében?
–Kölcsönös összefogás és támogatás természetesen
lehetséges, de szakmai alapon történő felülvizsgálatra és főleg
következtetésre nem látok sok esélyt, és valójában annak
nem is igazán vagyok a híve. A kérdés nem kizárólag szakmai
szempontból kényes, de politikai értelemben is az, hiszen azon
európai tagállamok, akik a kisantant részét képezték, egy
ilyen összefogás esetén pánikszerűen összezárnak és képtelenek
önállóan, szakmai mérlegelés alapján következtetést
levonni, sőt az egész döntéshozatalt elvihetik ebbe az irányba,
márpedig nekünk ebben az esetben egy kizárólag józan szakmai
alapon történő megítélésre és döntésre lenne szükségünk.
Higgye el nekem, hogy az eddigi „rész sikereknek" is
pontosan az a titka, hogy mindvégig jogtechnikai szempontok alapján
álltunk hozzá. Nekünk meggyőződésünk, hogy az a logikai és
jogi megközelítés, amely alapján összeraktuk ezt az anyagot
önmagában is végleges sikerre vihető.
Mind a csehek, sem a szlovákok elutasítják a felülvizsgálatot.
Szerintük az a világháború kimenetelének átértékelése
lenne. Mitől tartanak a két ország vezetői?
–A két ország kölcsönös nyilatkozata és „összezárása"
a Benes -dekrétumok felülvizsgálatának elutasítása tekintetében
egyértelműen azt igazolja, hogy mindkét ország kizárólag
politikai, illetőleg vagyonjogi kérdés alapján közelíti meg
ezt a kérdést, figyelmen kívül hagyva mind az Európai
Alapjogi Charta, mind a Lisszaboni Szerződés rendelkezéseit.
Magam többször kifejtettem, hogy nem azzal van probléma, hogy a
Benes -dekrétumok képezik a szlovák állam legitimációjának
alapját, hanem azzal a 20 határozattal, amely faji jellegű
diszkriminációt tartalmaz és mind a mai napig érvényes
joganyag és a hatályos jogrendszer része, így ellentétes az
EU jogelveivel. A felülvizsgálat elutasítása kapcsán már számos
érv elhangzott mindkét ország részéről, így ilyen volt pl.
a II. világháború kimenetelének az átértékelése is. Ezzel
természetesen nem tudok azonosulni, hiszen amennyiben ezt szeretnénk
elérni, akkor az ENSZ-hez, illetve az Európai Bírósághoz
fordultunk volna, nem pedig az Európai Parlament Petíciós
Bizottságához. Ennek az érvelésnek a demagógiai tartalma
sokkal több, mint a szakmai megalapozottsága, arról nem is beszélve,
hogy ennek a kérdésnek nem nemzetközi jogi, hanem emberi jogi
vetülete van. Valószínűnek tartom, hogy a két kormány külön-külön
és együtt is politikai haszonszerzés céljából, kizárólag
szavazat optimalizálás miatt képviseli ezt a merev, elutasító
álláspontot. Sokkal könnyebb ugyanis kommunikálni és a
politikai színtéren "eladni" a felülvizsgálat
megtagadását, mint annak végrehajtását.
Nem lehet, hogy az a gond, hogy azt hiszik, hogyha érvénytelen
a kollektív bűnösség elve, akkor az alapján elkobzott
ingatlanok visszakövetelhetők, és északi szomszédunk ettől fél?
–Pontosan a kollektív bűnösség elvének a tilalma zárja
ki annak lehetőségét, hogy bármilyen kollektív igényérvényesítésre
sor kerüljön. Az kétségtelen tény, hogy egy új jogi
helyzetet teremtene az inkriminált 20 határozat deregulációja,
de semmiképpen nem jelenthet egy olyan helyzetet, mely
automatikusan megnyitná a lehetőségét az elkobzott ingatlan
vagyonok visszaszerzésének. Nem is ez a célunk.
Az EU különböző szervei miként viszonyulnak ehhez a
kérdéshez?
–Az EU intézményei alapvetően nem szívesen
foglalkoznak olyan kérdésekkel, melyek tagállami hatáskörbe
tartoznak, két vagy több tagállam vitájából erednek vagy történelmi
jellegűek. Alapvetően az általunk felkarolt petíció és elvárható
eredmény valamennyi általam felsorolt ok határán mozog, így a
téma nem túl közkedvelt. Ettől függetlenül, azzal, hogy az
Európai Parlamentben sikerült a témát napirenden tartani
felkeltettük a képviselők figyelmét.
Képviselő úr kikre tud támaszkodni, kiknek a segítségére
számít a dekrétumok felülvizsgálatához? Vannak olyan néppárti
képviselők, akik szavakkal, és akik tevőlegesen is támogatják
a diszkriminatív rendelkezések visszavonására irányuló
kezdeményezését?
–A petíciós bizottságban teljes magyar egység
mutatkozott. A magyar képviselők mellett számos képviselő támogatta
a petíciónkat, így bizakodhatunk annak sikerében.
Az őszi hónapokban több vajdasági VMSZ-es, felvidéki
MKP-és magyar fiatallal beszéltem, és ők bizony nem
lelkesednek az EU-ért,pont azért, mert mindenben Szlovákiának
ad igazat, és a kettős mércét alkalmazza. Nem gondolja, hogy
maguk az uniós intézmények is okolhatók az eu - szkepticizmus
terjedéséért?
–Álláspontom szerint az EU-szkepticizmus terjedése nem
feltétlenül a kettős mérce alkalmazásával van összefüggésben,
hiszen olyan tagállamokban is futótűzként terjed, akivel
szemben nem vagy kevésbé alkalmazzák a kettős mércét. Az EU
gazdasági válsága és a lassú válságkezelés lehet a közvetlenebb
oka a szkepticizmus terjedésének. A magam részéről biztosra
veszem, hogy Magyarországnak és a magyar kormánynak mindvégig
a saját útját kell járnia, összhangban az EU jogrendjével,
és előbb vagy utóbb meg lesz ennek az eredménye. Erre buzdítva
engedje meg nekem, hogy Boldog új esztendőt kívánjak a kedves
olvasóknak!
Medveczky Attila
|