2013.01.11.
A mi mércénk nem a „szakma”, hanem
a közönség véleménye
Már elmúlt az a világ, mikor a „kritikusok” voltak a
„teljhatalmú urak”, a szakmában
A Szegedi Szabadtéri
Játékok és Fesztiválszervező Nonprofit Kft. ügyvezetői
posztjára Kohári Nándor (Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselő
Kelemen Csaba színművészt, az Agria Játékok Közhasznú
Nonprofit Kft. igazgatóját javasolja, míg művészeti vezetőnek
Sasvári Sándor színművészt.
Ahogy a napvilágot látott a hír, hogy téged szemelt
ki a szegedi Fidesz-KDNP –frakció Szegedi Szabadtéri Játékok
és Fesztiválszervező Nonprofit Kft. ügyvezetői posztjára, rögtön
a támadások kereszttüzébe kerültél. A személyed nem tetszik
egyeseknek, Bátyai-Kelemen konfliktusról van szó, vagy pedig érdeksérelemről?
–Nem beszélhetünk
személyes konfliktusokról. Az nyílt titok, hogy a szegedi önkormányzat
Fideszes tagjai vették a fáradtságot és megnézték az Agria Játékok
produkcióit, és azt követően megkérdezték tőlem, hogy pályáznék-e
a szegedi szabadtér ügyvezetői posztjára. Erre azt feleltem,
hogy természetesen. Bátyai Edinával nem nekem van problémám,
hanem a döntéshozóknak! Nekünk sokszor mondták korábban,
amikor liberális gondolkozású igazgatókat neveztek ki, hogy el
kell fogadni, a demokrácia így működik! Mi, mindig szó nélkül
elfogadtuk, a többségben lévő döntéshozók véleményét, de
úgy látszik, nekik ez még nem megy! Azt pedig rendjén valónak
tartom, ha valakit le akarnak váltani, akkor tájékozódnak, és
keresnek olyan embert, aki feltehetőleg jobb lesz a jelenleginél.
Ostobaság lenne, ha valaki nem így járna el. Azt pedig, hogy
kik és miért és milyen módón támadnak, az őket minősíti
és nem engem.
Miért döntöttél amellett, hogy megpályázod az ügyvezetői
posztot?
–Számomra a szegedi ügyvezetőség szakmai kihívást
jelentene. Tizennyolc éve intézem az egri nyári színház ügyeit,
és ez idő alatt mindig nagyon szűkös anyagi források álltak
rendelkezésre, akár a pályázat elbírálásokra, akár az önkormányzati
támogatásokra gondolok. Amikor még Egerben MSZP-SZDSZ-es városvezetés
volt, a liberális alpolgármester azt mondta, hogy az Agria kap 1
millió forintot, míg a színház – az előző vezetéssel –
80 milliót, és ők a szabad verseny hívei, tehát győzzön a
jobb. És bizony akkor is jobb eredményt értünk el, mint a színház.
Nagyon kíváncsi volnék arra, hogy akik eddig 100-200 millióból
gazdálkodtak, mit tudnának csinálni 1-2 millióból, abból a pénzből,
ami nekünk állt rendelkezésre. Az anyagi háttér megteremtése,
mindig a legnehezebb feladat! Nagyokat álmodni mindannyian
tudunk, de a forrásokat jól használni, már komoly szakmai felkészültséget
igényel.
Akik ellened lépnek föl, azt mondják, az Agria Játékoknál
egymás után maradtak el az előadások, és amit megtartottak,
az fél házzal ment. Sőt még azt is leírja az egyik egri
honlap, hogy segélykérések mentek végig az interneten az egyik
előadás megmentése érdekében.
–2012 nyarára 40 előadást terveztem és ebből 37
lett megtartva. Az előadások pedig több mint 80%-os házzal
mentek. Tehát nem igaz, hogy fél nézőtér előtt játszottunk.
Barátok, ismerősök, rajongók valóban írtak kör e-mailt,
hogy minél többen nézzék meg a „Zrínyi
1566”
c. musicalt, amely teltház előtt zajlott. Nem értem, hogy ez miért
jelent egyeseknek problémát?! Nem tilthatom meg, hogy a nézők
e-mail ban levelezzenek egymással! A II. Rákóczi Ferenc életét
bemutató „Fejedelem” című musical tény hogy elmaradt. Valószínűleg
azért volt kevés az érdeklődő, mert előtte a kőszínházban
egy éven keresztül műsoron volt. Számítottam a 16 ezer tagot
számláló Rákóczi Szövetségre, de sajnos nem képviseltették
magukat, és mivel nem akartam veszteséget termelni, le kellett
mondani az előadást. A másik elmaradt előadás Moliere:
Mizantróp-című produkciója, egy befogadott vendégjáték lett
volna, amire nem volt elég néző. A Portugál c. előadás pedig
Korognai Károly betegsége miatt maradt el. Tehát a 40 tervezett
előadásból 3 maradt el. Ez nem olyan rossz arány 8 millió
forintos Önkormányzati támogatás mellett. Ráadásul hét táj
előadást is teljesítettünk az elmúlt nyáron. Kolozsváron és
Szigetváron a „Zrínyit” mutattuk be, míg Tokajban és Pécsett
a „Fejdelemmel,” Sirokban a „Lili bárónővel” vendégszerepeltünk.
Továbbá: minden gyerekelőadás teltházzal ment, sőt két
alkalommal meg kellett ismételni az előadást a nagy érdeklődés
miatt.
Akkor mégiscsak arról van szó, hogy sérted egyesek érdekeit,
és ezért ez a felháborodás?
–Emlékezzünk csak vissza, mekkora „jajveszékelés”
történt, mikor Balázs Pétert nevezték ki igazgatónak
Szolnokon. Legutóbb pedig Csurka István és Dörner György
ellen gyűjtöttek aláírásokat. És mi van most? Mindkét színház
jól működik, és a közönség kedveli az előadásokat. Úgy
hiszem, ez várható Szegeden is! Én nagyon nem szeretem az
„oszd meg és uralkodj „elméletet! Szörnyűséges dolog,
hogy a politika megosztotta ezt a nemzetet! Azonosak a gondjaink,
azonosak a problémáink, csak közösen tudnánk eredményesen
fellépni ellenük! Ennél is nagyobb probléma, amikor a kultúrát
akarják szándékosan kettészakítani! Véleményem szerint
mindenki végezze a feladatát, s a közönség eldönti, hogy mi
az, amire szívesen jegyet vált!
Most megint előjön az, amit Balázs Péter kinevezése óta
hallunk, miszerint: a szakma tiltakozik. Ki számít
szakmabelinek?
–El kell mondanom, hogy négy éven keresztül a
Nemzeti Kulturális Alap színházi kollégiumának kurátora
voltam. A hét tagból ketten, Kaszás Attilával vallottunk
konzervatív értékeket. Én a Színház c. folyóirat számára
egy alkalommal sem szavazzam meg azt, hogy a lap támogatásként
kapja meg a folyóiratokra szánt költségvetés a 80-85%-át.
Nyilvánvalóan ezt ők tudják, és ezért sem szeretnek. Már
elmúlt az a világ, mikor ennek a lapnak a munkatársai
teljhatalmú urai voltak a szakmának. Akinek kétsége van az
Agria Játékok színvonalát illetően, jöjjön le Egerbe, és kérdezze
meg a közönséget, mert hiteles választ csak tőlük kaphat. A
mi mércénk a közönség és nem a „szakma” véleménye.
Szegeden ügyvezetőként bele akarsz szólni abba, hogy kik
szerepeljenek a szabadtéri produkciókban?
–Az ügyvezető igazgatónak teljes felelősséget
kell vállalnia azért, ami az intézményben történik. Ha az
enyém lesz a nyertes pályázat, akkor minden általam színpadra
állított produkció minőségéért felelnem kell. Ezért úgy
kell megválogatnom a darabokat, a szereplőket, a rendezőket,
hogy olyan produkció szülessen, ami nem ütközik az általunk képviselt
értékrendbe. Az Agria Játékokra csak olyan előadásokat hívok
el, amiket láttam, és amiket jónak tartok. Ez így lesz kinevezésem
esetén, Szegeden is, ahol a legfontosabb a több mint 80 éves
hagyományok megőrzése. Az operett-és musicalfesztiválon kívül
minél több gyerekelőadást szeretnék, tehát az ifjúságnak
is nagyobb szórakozási, kikapcsolódási lehetőséget biztosítanék.
Emellett részt kívánok venni abban a nagyon kemény harcban,
ami a nézőkért folyik a világon mindenhol.
Van valami gondod az István, a királlyal?
–Nincs! Amikor megkérdezték tőlem, hogy kinevezésem
esetén változtatnék-e a 2013-as programon, azt feleltem, ha
lehetőségem van rá, akkor igen, ha nincs, akkor nem. Az István
a királyt nem említettem! Ezután a sajtó olyan szavakat adott
a számba, amiket nem hogy nem mondtam, de nem is gondoltam.
Nehezményezték, hogy Kelemen Csaba nincs tisztában a szerzői
jogokkal! Jelentem 18 éve ismerem a vonatkozó szabályokat, s
mindig szigorúan betartottam azokat.
Akkor vajon miért aggódik Szörényi Levente, és Rosta
Mária producer, az István, a király előadási jogaival
rendelkező Zikkurat Színpadi Ügynökség vezetője?
–Ezt tőlük kellene megkérdezni. Kinevezésem esetén
sincs miért aggódniuk a jogtulajdonosoknak! 2013-ban Szegeden,
Alföldi Róbert rendezésében láthatja a tisztelt publikum az
István a királyt! Fontosnak tartom, hogy megünnepeljük ennek a
rockoperának a 30 éves évfordulóját, de az a személyes véleményem,
hogy bizony illő lenne azt az embert is meghívni a gálára, aki
akkor megvalósította a produkciót, nevezetesen Koltay Gábort.
Nem tartasz attól, hogy bojkottálják a produkciókat,
kivéve az István a királyt, hogy demonstrálják, van igény
Alföldi Róbertre?
–Nem! Először is, mert a nézők nyáron szeretnek
szórakozni, és azért sem, mert a 2013-as nyári program az
lesz, amit az előző vezetés tervezett. Abban pedig biztos
vagyok, hogy a néző a jó darabokra kíváncsi, és nem
politikai szempontok alapján mérlegel, amikor jegyet vált egy
színházi előadásra. Ha színvonalas, minőségi produkciókat
mutatunk be, biztos vagyok benne, hogy még több nézőre számíthatunk,
mint az elmúlt években.
Emelkedik a színvonal, de emelkednek-e a jegyárak?
–Egerben 8 éve nem emeltünk árat, mert a válság
időszakában különösen ismernünk kell a fizetőképes
keresletet. Már egy 500-1000 Ft-os különbség is meghatározza
a nézőszámot, hiszen legtöbben nem egyedül járnak színházba.
Ha meghatározó lesz a szavam Szegeden ebben az ügyben, akkor
2014-ben sem emelünk a jegyárakon.
Medveczky Attila
|