2013.01.11.
A kézműves alázata
(Kemény Zoltán kiállítása az esztergomi Kákonyi Asztrik Kortárs
Galériában)
Az esztergomi
ferences gimnázium kortárs galériája szorosan hozzákapcsolódik
a kortárs művészet vérkeringéséhez. Fontos feladatának
tekinti, hogy az egyedülállóan gazdag kortárs magyar művészet
értékeit bemutassa. A kortárs művészet a helyzetéből adódóan,
minden korábbi művészetnél célirányosabban irányítja a
figyelmet a jelenre. A kortárs művészet a jelen társadalmi,
gazdasági, természeti kulturális környezetéből táplálkozik,
miként mi is. Tehát logikusnak , hogy a kortárs művészetre
pillantsunk, ha jelenünk megértéséhez művészi válaszokat
szeretnénk kapni. Napjaink művészete az anyaghasználattól
kezdve az anyaghoz való viszonyuláson át, az irónián keresztül
a konceptualitásig minden idegszálával a mai individuumhoz, a
mai emberi közösségekhez szól. Még akkor is, ha sokszor nem
ismerjük fel magunkban a megszólítottat. A kortárs képzőművészeti
alkotások egyik általános attribútuma az érdekesség, az „érdekesnek
lenni"-ség, hiszen nagyon nagy számú művészi és más
vizuális jelenséggel szemben kell megmérettetni magukat. A
legjobb művek tanúságot tesznek a művész, az alkotó ember
kreativitásáról, innovatív képességeiről és a legújabb
technológiákhoz való gyors alkalmazkodásról. Korunk
kulcsszavai ezek, melyek az élet minden területén pozitív
eredményeket generálhatnak. Természetesen a Kákonyi Asztrik
Kortárs Galériában főleg olyan alkotások kapnak helyt, melyek
értéket közvetítenek. Tehát nem polgárpukkasztók, nem
provokálnak. Nagyon sok ma a szélhámos a művészeti életben.
Ők azt használják ki, hogy sokan csak arra is vevők, ami új.
Sok emberrel elhitették, hogy a régi, az kacat, senkinek se
kell, míg az új, na az az igazi, az a divatos.
December 4-én nyílt Kemény Zoltán tervezőgrafikus
Tipokrif c. kiállítása Esztergomban. A művész munkái – például:
William Kleinnek (applikált, festett digitális nyomat), Egy nap
a pusztán, P.S. emlékére (akril, fa, fakéreg, bugaci fűcsomó),
Részvéttár (akril, fa), Mulandóság (akril, fa), Talán
Toscana (digitális nyomat), A Frari felé (akril, fa), Palazzo
Effetti (digitális nyomat), Kapcsolat (digitális nyomat) –
bizonyítják, hogy az absztrakt művek sem mind ember-idegenek. Rényi
András művészettörténész szerint „a tipokrifek arra késztetik
a nézőt, hogy lássa meg, miként vegyül a photoshop (a láthatóságok
fölötti all-round rendelkezés) színpompás virtuozitása annak
a kézművesnek az alázatával, aki a fa nyers erezetében vagy a
kiszáradt festék porózus fénytelenségében a láthatatlant képes
megtapintani.” Kemény Zoltán tervezőgrafikus, tipográfus
munkáit eddig több díjjal
ismerték el. Kitüntetések között több mint harminc „Szép
Magyar Könyv” díj található. 2007-ben első helyen szerepelt
a művészeti könyvek között Lóránt Attila dél-amerikai indiánokról
szóló kötete, a szép magyar könyvek között köztársasági
elnöki különdíjat kapott Normantas Paulius 14 testvér című
alkotása. A művészt annak idején nem vették fel az Iparművészeti
Főiskolára. Visszagondolva erre több interjúban nyilatkozta,
hogy szerencsére. Belső építésznek jelentkezett, pedig mindig
is a tervező grafikai munka érdekelte. De akkor ilyen szak nem létezett.
Jobb híján elment a Révai Nyomdába dolgozni, ahol kitanulta a
cinkográfus mesterséget. Állandóan járta a nyomdát, ahol
lehetett, tanulta. Szedőteremtől gépteremig mindent kipróbált.
Munkája során rengeteg emberrel ismerkedett meg, kiadók
rendeltek tőle borítókat, plakátokat. Amikor elég sok munka
összegyűlt, és volt közöttük olyan, amit megmutathatott másoknak,
külső biztatásra jelentkezett a Képző- és Iparművészeti
Lektorátusba. Ez akkoriban elengedhetetlen volt ahhoz, hogy
alkalmazott grafikusként dolgozhasson az ember. Másfél év múlva
már annyi megbízatása volt, hogy jobban keresett, mint a nyomdában.
1971-től szabadúszó grafikus, amit időnként hosszabb-rövidebb
munkaviszonyok szakítottak meg. A Corvina Kiadótól kezdve a
National Geographic-ig számtalan helyen találkozhatunk a nevével.
A jelenlegi kiállításon olyan betűképeket láthatunk,
melyek egységes képekké állnak össze. A tárlat másik fő
jellemzője az anyag sokfélesége, hiszen a bugaci fűtől kezdve
a fakérgekig sok minden megtalálható. Egy elképzelés szerint
meg kell változtatni az évszázadok során a múzeumok megközelíthetetlenségéről,
rideg tekintélyéről kialakult hibás képet. Ne azt érezzék a
gyerekek, hogy az iskola kellemetlen kötöttségei a múzeum
steril világában csak tovább fokozódnak. Biztos vagyok benne,
hogy az esztergomi diákok esztétikai nevelésének sikeréhez ez
a kiállítás is hozzájárul. A képek azt szemléltetik, hogy
vannak modern, kortárs művészeti alkotások, amik igenis élvezhetőek,
amikre büszkék lehetünk. Amik megszólaltatják bennünk a belső
hangot. Amiket kiraknánk a szobánk falára, vagy gyakran nézegetnénk.
Amiktől nem kell zavarban lennünk, hogy nem vagyunk elég
sznobok ahhoz, hogy értékelni tudjuk őket.
emma
|