vissza a főoldalra

 

 

 2013.01.11. 

A kormány a fogyasztók oldalán áll

Úgy csinált az MSZP, mintha semmi köze nem lenne a mára kialakult helyzethez.

November 29-én fogyasztóvédelemmel, a közműszolgáltatásokkal kapcsolatban tartottak vitanapot a parlamentben. A 2010-es kormányváltást követően szemléletváltás volt a fogyasztóvédelem területén, a kormány célkitűzése az volt, hogy a fogyasztóvédelmi előírások lefedjék a közműszolgáltatásokat is.

 Miért volt szükség a vitanapra? – kérdezem Zsigó Róbert fideszes országgyűlési képviselőt, a vitanap kezdeményezőjét.

 –A vitanapot azért kezdeményeztem, hogy világossá tegyük: a Gyurcsány –és Bajnai-kormányok mindig a közműszolgáltató cégek oldalára álltak, míg ez a kormány, ez a kurzus, ez a parlament a fogyasztók oldalán áll. Ez volt a fő célja a kezdeményezésemnek. A második, hogy vizsgáljuk meg, mi vezetett idáig? Míg a harmadik cél, hogy vegyük számba azokat az üggyel kapcsolatos problémákat, melyekre valódi megoldást kell találni.

 Az 1990-es évek közepén döntött a Horn-Kuncze kormány a nagy közműszolgáltatók privatizációjáról. A szerződésekben profitot garantáltak. Mi lett ennek a következménye?

 –Annak, hogy miért, és hogyan is jutottunk el idáig,  két oka van. Az egyik, hogy a ’90-es évek elején történtek a „hatnapos privatizáció” néven az események, mikor is négy nap alatt tárgyalták és két nap alatt alá is írták azokat a szerződéseket, amelynek során a magyar közmű vagyon külföldi cégek, leginkább külföldi állami tulajdonú cégek, birtokába kerülhetett. Így megszűnt, vagy gyakorlatilag nagyon leszűkült a mindenkori kormánynak azon lehetősége, hogy rábírja a közműszolgáltatókat arra, ne éljenek vissza erőfölényükkel. Ennek a következménye az, ami 2002 és 2010 közt a Gyurcsány-Bajnai kormányok időszaka alatt történt, hogy gyakorlatilag semmit sem tettek a fogyasztók érdekében, s minden esetben a közműszolgáltató cégek oldalára álltak. Csak a gáz ára 2002 és 2010 között több mint a háromszorosára, 206%-kal, míg az elektromos áram ára azon időszak alatt majdnem 100%-kal emelkedett. Összehasonlításként a villanyáram ára 2010 óta 2,4%-kal emelkedett. Ráadásul a fogyasztóvédelmet sem erősítették meg. Most pedig a szocialista képviselők úgy viselkednek, mint a mostani helyzethez semmi közük nem lenne.

 A kormánynak most van beleszólása abba, hogy miként is cselekedjen egy közműszolgáltató, ha már egyszer ezeket privatizálták?

 –A vitanapon arról esett szó, hogy mik lennének azok a dolgok, melyeken változtatni kellene. Az elmúlt két esztendőben megerősítettük a fogyasztóvédelmi hatóságokat, és olyan szabályokat hozunk, hogy azáltal a fogyasztók minél tájékozottabbak legyenek. Minél jobban ismerjék a saját jogaikat. Három olyan terület kerül szóba, melynek kapcsán jeleztük, hogy partnerei leszünk a kormánynak. Az első a számlaképek ügye. Manapság olyan számlákat küldhetnek ki a szolgáltatók ,amiket az esetek többségében értetlenül böngésznek a fogyasztók. Az összeget mindenki látja, de hogy az miként alakult ki, az a „rejtély”. A kormány és a Fidesz- frakció közt egyetértés volt abban, hogy törvénymódosítást kell végrehajtani, mely által rákényszerítjük a szolgáltatókat arra, hogy olyan számlákat küldjenek ki, melyről lehet tudni mely időszakban, mi alapján, mennyit fogyasztott a fogyasztó és mikor, mennyit kell fizetnie. Ez nagyon fontos, mert a nem közérthető számlák a kiszolgáltatottságot növelik. A másik az ügyfélszolgálatok ügye. Rá kell kényszeríteni a közműszolgáltatókat arra, hogy a települések többségében olyan ügyfélszolgálati irodát tartsanak fenn, ahol valóban panaszkezelés folyik, ahol az ügyfelek érdemi válaszokat kapnak a kérdéseikre, és ahol olyan tájékoztató anyagok vannak, melyekből kiderül, milyen jogosítványaik vannak például a közműszolgáltató cégekkel szemben érdekeik érvényesítésére. A harmadik lényeges kérdés a mérőóra leolvasások ügye. Ma szinte minden közműszolgáltató arra van kötelezve, hogy évente egyszer olvassa le a mérőórát. Olyan módosítást kell tenni, hogy legalább negyedévente kötelezve legyen a szolgáltató a mérőóra leolvasására, és arra is: egyeztessen a fogyasztóval abban az esetben, ha nem tudta elsőre leolvasni az órát, azért, hogy a fogyasztó csak annyit fizessen, amennyit valóban fogyasztott. Nem véletlen az elmúlt időszakban a sokat kritizált MOL –részvények visszavásárlása. És két héttel ezelőtt miniszterelnök úr az EON vezérigazgatójával nyilatkozatot írt alá arról, hogy az EON gázüzlet ágai a magyar állam tulajdonába kerülnek. Ezek a megállapodások azért történnek, hogy nagyobb befolyása legyen ezekre az ügyletekre a magyar államnak, mert muszáj, hogy a közműszolgáltató cégekkel szemben kikényszerítsük a magyar fogyasztók érdekét.

 Józsa István az MSZP vezérszónoka arról beszélt, ha egy kormány vitanapot kezdeményez, azt mutatja, hogy nagyon nagy bajban van, és nem ért el eredményeket. Álláspontját alátámasztandó felmutatott egy diagrammot is a 2003-12 közötti időszak díjhátralékosainak arányáról. Mi erről a véleménye?

 –Nem akarom megbántani Józsa urat, de nyilván nem ért mindenhez. Ahogy már mondtam, úgy csinált az MSZP, mintha annak a pártnak semmi köze nem lenne a mára kialakult helyzethez. Józsa Imre is benn ült abban a pártban, amelyik elvette a családoktól a családi adókedvezményt és a gyest, így gyakorlatilag tönkretették a magyar családokat. Ráadásul a rezsiárakban sem a fogyasztók oldalára álltak, hanem a közműszolgáltatók partnerei voltak. Ez a probléma nem az egyik pillanatról a másikra alakult ki, hanem szisztematikusan, hiszen a ’90-es évek közepén garantálták a nyereséget a közműszolgáltatóknak.

 A vitanap végén elfogadtak valamilyen dokumentumot?

 –Rétvári Bence, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára zárszavában jelezte, hogy a kormány érti a problémát, hajlandó a felsorolt ügyekben belátható időn belül olyan jogszabály-módosításokat benyújtani, melyek azokat kezelik. És amelyekkel rá tudja kényszeríteni a közműszolgáltató cégeket arra, hogy a fogyasztók érdekében a változások megtörténjenek. A Fidesz-frakció pedig partnerre kíván lenni a kormánynak abban, hogy ezekben az ügyekben minél előbb döntés szülessen, és megerősítsük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot abban, hogy hathatósan járjon el az ügyfelek érdekében.

 

Medveczky Attila