2013.01.11.
A kormány a fogyasztók oldalán áll
Úgy csinált az MSZP, mintha semmi köze nem lenne a mára
kialakult helyzethez.
November 29-én
fogyasztóvédelemmel, a közműszolgáltatásokkal kapcsolatban
tartottak vitanapot a parlamentben. A
2010-es kormányváltást követően szemléletváltás volt a
fogyasztóvédelem területén, a kormány célkitűzése az volt,
hogy a fogyasztóvédelmi előírások lefedjék a közműszolgáltatásokat
is.
Miért
volt szükség a vitanapra? – kérdezem
Zsigó Róbert fideszes országgyűlési képviselőt, a
vitanap kezdeményezőjét.
–A vitanapot azért kezdeményeztem, hogy világossá tegyük:
a Gyurcsány –és Bajnai-kormányok mindig a közműszolgáltató
cégek oldalára álltak, míg ez a kormány, ez a kurzus, ez a
parlament a fogyasztók oldalán áll. Ez volt a fő célja a
kezdeményezésemnek. A második, hogy vizsgáljuk meg, mi
vezetett idáig? Míg a harmadik cél, hogy vegyük számba azokat
az üggyel kapcsolatos problémákat, melyekre valódi megoldást
kell találni.
Az 1990-es évek közepén döntött a Horn-Kuncze
kormány a nagy közműszolgáltatók privatizációjáról. A
szerződésekben profitot garantáltak. Mi lett ennek a következménye?
–Annak, hogy miért, és hogyan is jutottunk el idáig,
két oka van. Az egyik, hogy a ’90-es évek elején történtek
a „hatnapos privatizáció” néven az események, mikor is négy
nap alatt tárgyalták és két nap alatt alá is írták azokat a
szerződéseket, amelynek során a magyar közmű vagyon külföldi
cégek, leginkább külföldi állami tulajdonú cégek, birtokába
kerülhetett. Így megszűnt, vagy gyakorlatilag nagyon leszűkült
a mindenkori kormánynak azon lehetősége, hogy rábírja a közműszolgáltatókat
arra, ne éljenek vissza erőfölényükkel. Ennek a következménye
az, ami 2002 és 2010 közt a Gyurcsány-Bajnai kormányok időszaka
alatt történt, hogy gyakorlatilag semmit sem tettek a fogyasztók
érdekében, s minden esetben a közműszolgáltató cégek oldalára
álltak. Csak a gáz ára 2002 és 2010 között több mint a háromszorosára,
206%-kal, míg az elektromos áram ára azon időszak alatt
majdnem 100%-kal emelkedett. Összehasonlításként a villanyáram
ára 2010 óta 2,4%-kal emelkedett. Ráadásul a fogyasztóvédelmet
sem erősítették meg. Most pedig a szocialista képviselők úgy
viselkednek, mint a mostani helyzethez semmi közük nem lenne.
A kormánynak most van beleszólása abba, hogy miként
is cselekedjen egy közműszolgáltató, ha már egyszer ezeket
privatizálták?
–A vitanapon arról esett szó, hogy mik lennének
azok a dolgok, melyeken változtatni kellene. Az elmúlt két
esztendőben megerősítettük a fogyasztóvédelmi hatóságokat,
és olyan szabályokat hozunk, hogy azáltal a fogyasztók minél
tájékozottabbak legyenek. Minél jobban ismerjék a saját
jogaikat. Három olyan terület kerül szóba, melynek kapcsán
jeleztük, hogy partnerei leszünk a kormánynak. Az első a számlaképek
ügye. Manapság olyan számlákat küldhetnek ki a szolgáltatók
,amiket az esetek többségében értetlenül böngésznek a
fogyasztók. Az összeget mindenki látja, de hogy az miként
alakult ki, az a „rejtély”. A kormány és a Fidesz- frakció
közt egyetértés volt abban, hogy törvénymódosítást kell végrehajtani,
mely által rákényszerítjük a szolgáltatókat arra, hogy
olyan számlákat küldjenek ki, melyről lehet tudni mely időszakban,
mi alapján, mennyit fogyasztott a fogyasztó és mikor, mennyit
kell fizetnie. Ez nagyon fontos, mert a nem közérthető számlák
a kiszolgáltatottságot növelik. A másik az ügyfélszolgálatok
ügye. Rá kell kényszeríteni a közműszolgáltatókat arra,
hogy a települések többségében olyan ügyfélszolgálati irodát
tartsanak fenn, ahol valóban panaszkezelés folyik, ahol az ügyfelek
érdemi válaszokat kapnak a kérdéseikre, és ahol olyan tájékoztató
anyagok vannak, melyekből kiderül, milyen jogosítványaik
vannak például a közműszolgáltató cégekkel szemben érdekeik
érvényesítésére. A harmadik lényeges kérdés a mérőóra
leolvasások ügye. Ma szinte minden közműszolgáltató arra van
kötelezve, hogy évente egyszer olvassa le a mérőórát. Olyan
módosítást kell tenni, hogy legalább negyedévente kötelezve
legyen a szolgáltató a mérőóra leolvasására, és arra is:
egyeztessen a fogyasztóval abban az esetben, ha nem tudta elsőre
leolvasni az órát, azért, hogy a fogyasztó csak annyit
fizessen, amennyit valóban fogyasztott. Nem véletlen az elmúlt
időszakban a sokat kritizált MOL –részvények visszavásárlása.
És két héttel ezelőtt miniszterelnök úr az EON vezérigazgatójával
nyilatkozatot írt alá arról, hogy az EON gázüzlet ágai a
magyar állam tulajdonába kerülnek. Ezek a megállapodások azért
történnek, hogy nagyobb befolyása legyen ezekre az ügyletekre
a magyar államnak, mert muszáj, hogy a közműszolgáltató cégekkel
szemben kikényszerítsük a magyar fogyasztók érdekét.
Józsa István az MSZP vezérszónoka arról beszélt, ha
egy kormány vitanapot kezdeményez, azt mutatja, hogy nagyon nagy
bajban van, és nem ért el eredményeket. Álláspontját alátámasztandó
felmutatott egy diagrammot is a 2003-12 közötti időszak díjhátralékosainak
arányáról. Mi erről a véleménye?
–Nem akarom megbántani Józsa urat, de nyilván nem
ért mindenhez. Ahogy már mondtam, úgy csinált az MSZP, mintha
annak a pártnak semmi köze nem lenne a mára kialakult
helyzethez. Józsa Imre is benn ült abban a pártban, amelyik
elvette a családoktól a családi adókedvezményt és a gyest,
így gyakorlatilag tönkretették a magyar családokat. Ráadásul
a rezsiárakban sem a fogyasztók oldalára álltak, hanem a közműszolgáltatók
partnerei voltak. Ez a probléma nem az egyik pillanatról a másikra
alakult ki, hanem szisztematikusan, hiszen a ’90-es évek közepén
garantálták a nyereséget a közműszolgáltatóknak.
A vitanap végén elfogadtak valamilyen dokumentumot?
–Rétvári Bence, a Közigazgatási és Igazságügyi
Minisztérium parlamenti államtitkára zárszavában jelezte,
hogy a kormány érti a problémát, hajlandó a felsorolt ügyekben
belátható időn belül olyan jogszabály-módosításokat benyújtani,
melyek azokat kezelik. És amelyekkel rá tudja kényszeríteni a
közműszolgáltató cégeket arra, hogy a fogyasztók érdekében
a változások megtörténjenek. A Fidesz-frakció pedig partnerre
kíván lenni a kormánynak abban, hogy ezekben az ügyekben minél
előbb döntés szülessen, és megerősítsük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi
Hatóságot abban, hogy hathatósan járjon el az ügyfelek érdekében.
Medveczky Attila
|