2013.01.11.
A történelemhamisítás ellen
Az emléknapok elősegítik a múlt feltárását és a kettős mérce
megszűnését
Az Országgyűlés
november 25-ét Menczer Erzsébet fideszes országgyűlési képviselő
kezdeményezése alapján a Szovjetunióba hurcolt magyar
politikai rabok és kényszermunkások emléknapjává nyilvánította.
Tisztelt képviselő asszony! Még a rendszerváltás
idején is sokak tudatában az élt, hogy akik 1945 után a
Szovjetunióban raboskodtak, azok mind a hitleri Németországgal
és a nyilasokkal működtek együtt. Ma is létezik ilyen előítélet?
–Ne felejtsük el, hogy a rendszerváltás előtt
erőteljesen befolyásolták, manipulálták a társadalmat. El
voltunk zárva mindentől és mindenkitől. Bizony, amit a televízió
mondott, amit az újság írt, amit a közszereplő vagy politikus
elmondott, szentírás volt ebben az országban. Senkinek nem állt
érdekében feltárni a valós magyar történelmet 40-50-60 éven
keresztül. Kiderült volna, hogy gazemberek irányítják az országot
és kiszolgáltattak bennünket egy idegen hatalomnak. Így azt
hiszik, hogy akiket elhurcoltak valahova vagy kitelepítettek,
elvittek az országból koncentrációs táborba, az mind náci
volt. De tudjuk, hogy nem így van, erről kell beszélni. Büszkék
lehetünk rá, hogy 2012-ben négy jelentős határozati
javaslatot is elfogadott a parlament. Először februárban
elfogadtuk a kommunista diktatúra által kitelepítettek és az
őket befogadók emlékének megörökítéséről szóló határozati
javaslatot. Majd a
Felvidékre kitelepítettek emléknapját szavaztuk meg, április
12-ét jelöltük meg emléknapnak. Ezt követte az én
javaslatom, a Szovjetunióba hurcolt magyar politikai rabok és kényszermunkások
emléknapja. A parlamenti ülésszak végén december elején
elfogadtuk, hogy január 19-én emlékezik meg ezentúl az ország
minden évben a magyarországi németek elhurcolásáról. Azt
gondolom, hogy mindezen emléknapok elősegítik a múlt feltárását
és a kettős mérce megszűnését. Biztos sokakban felvetődik a
kérdés, hogy miért jó feltépni a sebeket. Minél többet beszélünk
róla, minél többet emlékezünk, annál könnyebben tudjuk
feldolgozni a múltat.
Az elmúlt 20 évben miért nem volt arra mód, hogy
hivatalos formában emlékezhessünk meg a kommunizmus áldozatairól?
–Nem volt hozzá kellő akarat. Ha visszaemlékezünk,
mind a két emléknap, – a holokauszt emléknapja és a
kommunista diktatúra áldozatainak emléknapja – elfogadása és
beiktatása az Orbán-kormány ideje alatt történt. Utána
ilyenre nem volt példa. Sőt, ha visszaemlékszünk a Gyurcsány-Bajnai
-kormány regnálására, akkor az 56-os évfordulón mit csináltak?
Szétverték a magyar társadalmat, hogy nehogy arról kelljen
beszélni, hogy mi történt 56-ban. Helyette megfélemlítették
az embereket. Ezek bolsevista módszerek, amelyek éltek 50-60 évvel
ezelőtt is, és élni fognak a jövőben is. A kommunisták soha
nem fognak visszariadni semmiféle eszköztől annak érdekében,
hogy visszaszerezzék a hatalmat. Semmitől nem riadnak vissza.
Nem volt érdekük, hogy megtudja az ország, hogy mi történt
valójában, ki-kit hogyan adott el, sanyargatott, ölt meg, és
hogyan irtottak ki egy polgári társadalmi réteget az országban.
Ezt pláne nem akarták elmondani, hiszen az utódaik itt élnek közöttünk
az országban és hosszú időn keresztül élvezték a hatalmat
is.
Képviselőasszony nyilatkozta: „Magyarországon 1989-ig
minden második családban találunk valakit, aki megszenvedte a
kommunizmus gaztetteit.” Mivel magyarázható akkor Horn Gyula
1994-es, és Gyurcsány 2006-os győzelme?
–A társadalom kevésbé gondolkodó tagjai nagyon könnyen
manipulálhatók. Sajnos a rosszat elfelejtjük, nem akarunk rá
emlékezni, csak a jóra próbálunk meg emlékezni. Nem véletlenül
hívták az országot a legvidámabb barakknak a kommunizmus idején.
Nem véletlen, hogy hozzánk jöttek nyaralni külföldről az
emberek, és a kettészakított Németország tagjai sem véletlenül
találkoztak nálunk. Ráadásul mindenki, aki bármilyen üldöztetési
formát szenvedett Magyarországon, annak a 90 százalékával aláírattatták,
hogy ez vele nem történt meg és soha nem beszélhet semmiről.
Az én édesapám is úgy jött haza tíz év után a Gulág
rabtelepeiről, hogy mi hosszú éveken keresztül nem tudtunk
semmit arról, hogy ő hol volt. Éreztük a testvéreimmel, hogy
valami nem stimmel, mert amikor vendégek jöttek hozzánk, a szüleink
kizavartak bennünket a szobából és akkor számunkra idegen
nyelven kezdtek el beszélgetni. Oroszul beszélgettek otthon a
saját sorstársukkal, akik meglátogatták őket, mert féltettek
bennünket, magukat, a családtagjaikat. Az édesanyám, aki
gyermekkoromban halt meg, elvitte magával a történelmet a sírba
– a gulágon eltöltött 10 évi raboskodás után. 1988-ban már
érezni lehetett az enyhülést, láthatóvá vált, hogy változás
jöhet, akkor mesélte el édesapám, hogy mi történt valójában.
Akkor én már családos felnőtt ember voltam. Tátott szájjal
hallgattuk, nem akartuk elhinni, hogy ilyen volt. Amikor történelem
leckét kellett felmondani és mantraszerűen adtuk át, amit a
tankönyvekben olvastunk, akkor annyi volt a válasz édesapám részéről,
hogy az hazugság. Ahogy visszaemlékszem, mikor a SZÓRAKÉSZ
megalakult és édesapám összehívta a még élő, gulágot megjárt
sorstársai a Budai Vigadóba, sokan nem akarták elhinni, hogy
szabadon találkozhatnak, nem börtönözik be őket emiatt.
A képviselőasszony által vezetett SZORAKÉSZ együttműködési
megállapodást kötött az 1945-1956 közötti Politikai Elítéltek
Közösségével (PEK), a Recski Szövetséggel és a
Fidelitasszal. Az utóbbival miért tartották lényegesnek az együttműködést?
–Az sem mindegy, hogy kikkel fogtunk össze. A PEK és a
Recski Szövetség, ugyanúgy, mint a SZÓRAKÉSZ tagjai, 1956 előtt
voltak kitelepítve, internálva, munkatáborba kényszerítve, börtönbe
zárva vagy elhurcolva. Azért egymillió emberről beszélünk.
Ennyien estek a rendszer áldozatául azért, hogy egyáltalán el
tudjunk jutni 1956-ig. Addig elhurcoltak nyolcszázezer embert
Magyarországról. Ha ma azt kérdezi valaki, hogy mire emlékszik
a kommunizmusból vagy mit tanult, mi az, ami 1945-90 közöttről
az ő fejében megmaradt, akkor mindenki 1956-ra gondol. Pedig már
1944 őszétől egymást érték a kegyetlenkedések.
Nagyon sokan most is azt mondják, hogy 1945 és ’48 között
demokrácia volt. Ezt tanítják az egyetemeken is.
–Ez a történelemhamisítás egyik szegmense. Hogy a
Fidelitasz miként került képbe? Idős emberekről beszélünk,
akik elviszik a sírba a történelmet. Ha mi nem tárjuk fel, nem
adjuk át az utókornak, akkor nem lesz, aki beszéljen róla, aki
megírja, aki filmet csinál belőle, és feledésbe kerül az egész
magyar valós történelem. Mindannyian azt valljuk, hogy aki nem
ismeri a múltját, annak nem lesz jelene, és nem tudja építeni
a jövőt. Így találtunk rá a Fidelitasra, Magyarország legnépesebb
ifjúsági szervezetére. Nagyon sokat beszélgettem velük, valóban
nyitottak arra, hogy a kommunizmus áldozatainak szellemiségét
továbbvigyék. Ezért történt az, hogy velük állapodtunk meg.
Ágh Péter, aki a szervezet elnöke, ő maga is többször járt
ezen szervezetek emlékező ünnepségein ,és mondott szívet
melengető beszédeket. Az ő nagyszülei is szenvedtek különböző
üldöztetésektől. A Fidelitasban látjuk azt a felnövekvő
nemzedéket, aki kutatja ezt a korszakot és mindent megtesz annak
érdekében, hogy fennmaradjon a múlt és megemlékezzenek róla.
Medveczky Attila
|