vissza a főoldalra

 

 

 2013.01.11. 

Ágoston András : Neptunfürdő és a paktum

Neptunfürdő után senki se lepődjön meg semmin.

Nemcsak azért került ide a bevezető mondat, mert a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) és a Szociálliberális Unió (USL) Paktumáról eddig pontosabb és találóbb meghatározás nem született. Hanem, mert alkalmat ad arra, hogy szörnyülködés helyett néhány tanulságot fogalmazhassunk meg. Már a múlt év szeptemberében szárnyra kelt a hír, nemcsak Erdélyben, hogy van, vagy lesz egy ilyen pártközi megállapodás. Ahogy ez már a fontos politikai háttéralkukkal lenni szokott, csakúgy, mint a Neptun-gate esetében a paktumot is a titokzatosság fátyla burkolta egészen tegnapig, amikor Kelemen Hunor – csakúgy, mint elődei húsz évvel ezelőtt – egy lapinterjúban, nem ismerte el a paktum létét, s nem kezdte azt védeni körömszakadtáig. Mindkét esetre jellemző, hogy a nyilvános beismerésre az alighanem román eredetű kiszivárogtatások után kerül sor. Közös bennük az is, hogy a Paktum a Neptun-gate a csaknem húsz évvel fiatalabb kistestvére alapelveiket tekintve semmiben sem különböznek egymástól. Mindkét esetben az erdélyi magyarság alapvető nemzeti érdekeinek, elsősorban az autonómia feladásáról van szó. Az egyetlen különbség, hogy az RMDSZ most nem számíthat „kormányzati felelősségvállalásra”. Kezdetben a teljes önfeladás még nem volt szükségszerű, hiszen 1993-ban még volt politikai fegyver az RMDSZ kezében, csak nem használta azt, a Paktum esetében viszont nyilvánvalóvá vált, hogy a kisebbségi szervezet, ha nem folytat következetes autonómiapolitikát, a többségi politikai elitnek legfeljebb fegyverhordozója lehet. Mint ahogy nyilvánvaló az is, hogy ha egy kisebbségi szervezet nem teszi fel a lécet, s nem autonómiamodellel rajtol a helyi politikai elittel folytatott tárgyalásokon, az, vagy nem ért a politikához, vagy nagyon is ért, csak nem a nemzeti oldalon áll.

Végül egy párhuzam. A történelmi VMDK-ban (akkor ez volt a legnagyobb tagsággal működő érdekvédelmi szervezet a Kárpát-medencében), 1992. április 25-én, elsőnek a külhoni magyar szervezetek közül, autonómiamodellben kezdtünk gondolkodni, s ezzel a magunk, de politikai partnerek számára is, feltettük a lécet. Velünk beszélgetni, eszmét cserélni ma is lehet, de megegyezésre jutni csak az autonómia tárgyában tudunk. S hallj csodát. Bennünket az első, inkább csak tessék-lássék próbálkozást követően, még a Project On Ethnic Relations (PER) nevű amerikai szervezet sem igyekezett bedarálni. Pedig előbb a történelmi VMDK-ban, majd a néhai Zoran Djindjic ellenzéki koalíciójának részvevőjeként, Livia Plaksnak, aki már a neptuniakkal is tárgyalt, immár a Vajdasági Magyar Demokrata Pártot (VMDP) képviselve, több alkalommal is meg kellett mondanunk: a vajdasági magyarság tényleges autonómiát követel. Velünk csak erről lehet egyezkedni. S hogy a szerb politikai színtéren mi, az autonómiát, szintén ellenző magatartása miatt, a „demokratikus ellenzéknek” nem „stratégiai partnere”, hanem demokratikus eszközöket alkalmazó ellenzéke vagyunk. Különösebb eredményt ugyan nem értünk el, viszont a 2002-ben Kis Jugoszláviában meghozott kisebbségi törvény megbuktatásához hozzájárultunk. Mert az kakukkfiókaként, a neptuniakhoz hasonló magyar politikusok segítségével, nemzeti tanácsként igyekezett elfogadtatni valamit, ami nem autonómia. Tényleges politikai autonómiája a vajdasági magyaroknak ma sincs, de nem szabad csüggedni. Mert az, aki komolyan gondolja, hogy a kisebbségi közösségeknek helyben kell boldogulniuk, előbb utóbb rájön: a kisebbségi közösség megmaradása tényleges politikai autonómia nélkül elképzelhetetlen. Ha nincs magyar autonómiára vonatkozó politikailag értelmezhető, kitartó követelés, a morzsák begyűjtése közben hiába várunk az eredményre.

 

Jegyzet:

A Neptun-gate s annak recepciója az erdélyi magyar közéletben.

Hadd nézzük meg közelebbről a másfél évtizede lezajlott Neptun-gate-et, mely az RMDSZ mindmáig legnagyobb vihart kavaró és még ma is indulatokat keltő belső válsága volt. Az RMDSZ három tisztségviselője, Tokay György frakcióvezető, Borbély László frakcióvezetőhelyettes, valamint Frunda György szenátor, Európa Tanács-i küldött szövetségi mandátum nélkül részt vett a Project On Ethnic Relations nevű amerikai szervezet által 1993. június 15-én és 16-án megrendezett tanácskozáson. E tanácskozás tulajdonképpen a román hatalom s az általa kiválasztott RMDSZ tisztségviselők között folyt le az erdélyi magyarság problémáiról. Az eseményről egy amerikai újságíró tudósított. A három RMDSZ-es politikus a nyíltan etnodiszkriminatív román hatalomnak bizonyos, részben máig sem megvalósult ígéretek fejében alkalmat adott arra, hogy kisebbségbarát színben tündököljön az ország Európa Tanács-i felvétele előtt, épp egy olyan pillanatban, amikor az erkölcsi és politikai támogatás árát a lehető legkeményebben meg kellett volna kérni. Az ügyről a magyar közvélemény csak a tárgyalás után szerzett tudomást egy, a Romániai Magyar Szóban megjelent interjúból.

 

(Forrás: vmdp-hírlevél)