2013.01.18.
Húsz év múlva
Csehszlovákia szétválása előtt az állami vagyon nagy része
került át helyi és külföldi gazdasági csoportokhoz
„Csehszlovákia
kettéosztása 1992-ben szükségszerű volt, mert az akkori szövetségi
államban felgyülemlett belpolitikai feszültség tovább már
tarthatatlanná vált” – állapította meg a cseh és a szlovák
miniszterelnök, akik Csehszlovákia felbomlásának 20. évfordulója
alkalmából Brnóban a cseh közszolgálati televízió vitaműsorában
beszélgettek. Duray Miklós visszaemlékezésében pedig kifejti,
hogy a Charta 77 egyetlen egy magyar kérdésben sem mert a szlovákok
nélkül nyilatkozni, így az a kísérlet, hogy együtt lépjenek
fel a demokratikus erők, azok, akik reformokat akarnak, kútba
esett.
Ön megfogalmazója volt annak a magyar képviselői
indítványnak a prágai szövetségi gyűlésben, amelynek
elfogadása lehetővé tette volna Csehszlovákia átalakítását
egy többrétű, három (cseh-, morva-, szlovák-) szövetségi köztársaságból
és kisebbségi autonómiákból álló állammá. Valóban szükségszerű
volt 20 évvel ezelőtt a szétválás, ahogy a miniszterelnök
urak gondolják? – kérdezem Duray Miklóstól, Szövetség
a Közös Célokért elnökétől.
–Szerintem elkerülhetetlen volt Csehszlovákia
felbomlása, és mindenki, aki abban az időben úgy ítélte meg
a helyzetet, hogy az egység megmenthető, rosszul gondolkodott. Már
az 1980-as évek közepén lehetett érezni, hogy a felszín alatt
olyan feszültségek lappanganak, amelyek miatt Csehszlovákia
megszűnhet a kommunista politikai rendszert megváltozása után.
Jól tudtuk, hogy míg a szovjet érdekszférába tartozik
Csehszlovákia, addig nem szűnhet meg. A ’80-as években szlovák
területen olyan erős volt a nemzeti nyomás, hogy az államrendőrségen
a szlovák másként gondolkodóknak, demokratáknak azt mondták:
önök a szlovák nemzet tagjai, ezért ne tartsanak kapcsolatot
magyar másként gondolkodókkal. A cseh területen a Charta 77 szóvivői
országos kérdésekben csak akkor mertek nyilatkozni, ha szlovák
részről is rábólintottak az adott ügyre. Azért nem kerülhetett
sor a Charta 77-nek a Bős-Nagymaros ügyében történő állásfoglalására,
mert a szlovákok nem értettek egyet azzal, hogy ennek a nagy
dunai építkezésnek a környezetvédelmi veszélyére felhívják
a figyelmet. A Charta 77 egyetlen egy magyar kérdésben sem mert
a szlovákok nélkül nyilatkozni, így az a kísérlet, hogy együtt
lépjenek fel a demokratikus erők, azok, akik reformokat akarnak,
kútba esett. Már akkor is egyértelmű volt, hogy Csehszlovákia
napjai meg vannak számlálva.
Annak mekkora esélye volt, hogy Csehszlovákiából egy
három szövetségi köztársaságból és kisebbségi autonómiákból
álló állam jöjjön létre?
–Valóban területi és
perszonális autonómiával kiegészített önigazgatási
rendszert is szerettünk volna és a kollektív jogok elismerését.
Azt mi is tudtuk, hogy erre semmi esély nincs, viszont politikai
mulasztást követtünk volna el, ha nem nyújtjuk be ezt a
javaslatot. A másik célunk azt volt, hogy ne jöhessen létre
olyan parlamenti egység, ami lehetőséget teremtett volna népszavazás
kiírására. 1992-ben a legtöbb ellenzéki erő azon a véleményen
volt, hogy népszavazást kell kiírni az ország sorsáról. Ezt
mi akkor elleneztük. Személyem szerint engem nagyon komoly bírálatok
értek azért , mert azt mondták, az önálló Szlovákiát
akarom.
Meciar azt nyilatkozta, hogy azt kellett megakadályoznia,
hogy a szétválás népszavazás útján valósuljon meg, az az
ország ugyanis, amelyik úgy dönt, hogy kilép az államszövetségből,
lemond a vagyonról is annak javára, aki marad.
–Mindez lehetséges következmény lett volna, de Meciar véleménye
mögött az rejtőzik, hogy ő sem bízott abban, hogy a népszavazás
megerősítené azt a politikai szándékot, hogy Csehszlovákia
megszűnjön. Senki sem volt abban biztos, hogy Szlovákiában a népszavazás
igazolta volna a szlovák politikusoknak az önállóság iránti
vágyát. Érdekes volt, hogy akkoriban szinte az összes szlovák
politikus függetlenség párti volt, de ezt nem merték
kimondani, mert a nemzetközi tőke, és az amerikai biztonságpolitikai
érdekek nem támogatták Csehszlovákia megszűnését. És ez a
dolog osztotta meg a szlovákiai belpolitikát, és ezért vált
Meciar fekete báránnyá, mert ő egyértelművé tette, hogy az
önálló Szlovákiát akarja. Többek közt ő azért számkivetettje
a politikai életnek, mert szembe ment a nemzetközi elvárással.
Radicová szerint olyanok
döntöttek a szétválásról, akiknek nem is volt erre
felhatalmazásuk. A volt
miniszterelnök asszonynak meggyőződése, hogy az olyan fontos kérdésben,
mint az államjogi berendezkedés, népszavazást kellett volna
tartani, hiszen egyedül az SNS programjában volt benne a szétválás.
–Az igaz, hogy egyedül az
SNS, a szlovák nemzetiek akarták deklaráltan a szétválást.
De azért azt megkérdezném Radicovától, hogy vajon Csehszlovákia
létrejöttéről kik döntöttek? A politikusok, és nem a nép.
A megszűnés ugyanolyan körülmények közt történt, mint a
megszületés. Trianon idején az akkor Észak-Magyarországon élő
szlovákoknak fogalmuk sem volt arról, hogy milyen döntéseket
hoznak a fejük fölött.
Egy felmérés szerint a Szlovák Köztársaság
megalakulását csak a szlovákok 58 százaléka értékeli pozitívan,
Csehszlovákia 20 évvel ezelőtti szétesését ma is csak a 45
százalékuk helyesli. Nosztalgiázásról lehet szó, vagy arról,
amit Fico is mondott, hogy az önálló Szlovákia legnagyobb mínusza
az állami vagyon szétosztása volt.
–Az állami vagyon szétosztása körül folytak viták,
de szerintem a folyamat rendezetten zajlott. A problémát az
okozhatta, hogy még a szétválás előtt elindult a privatizáció,
és nagyon sok állami vagyon került át helyi és külföldi
gazdasági csoportok kezébe. Ezek már nem kerülhettek szóba,
amikor vagyonmegosztásról volt szó.
A felvidéki magyarokat magyarságukban több sértés
érte az elmúlt 20 évben, mint az 1992 előtti két évtizedben?
Hiszen 1992-ben egy nemzetállam alakult ki.
–A csehszlovák nemzet fogalma annyira abszurd, hogy ezt még
ön is elfeledte. Bizony: Csehszlovákia nemzetállamként jött létre,
éppen ezért fogalmazták meg a sohasem létezett csehszlovák
nemzet létét, hogy ellensúlyozzák az országban lévő német
és magyar tömegeket. Az alapeszme nemzetállam volt, de tény,
hogy a jelenlegi szlovák alkotmány, ha nem is nemzetállamként,
de a szlovák nemzet akaratából létrejött államalakulatként
fogalmazza meg Szlovákiát. Visszatekintve: 1989-től 1993-ig
tartott a csehszlovák-korszaknak a magyarok számára legjobb időszaka,
mert sokkal nagyobb politikai mozgásterünk volt. El tudtunk érni,
hogy a valamikori magyar földek egy része az 1948-as földtörvény
értelmében visszakerülhessen az eredeti tulajdonoshoz. Ezt a
szlovák parlamentben nem tudtuk volna véghez vinni. Személy
szerint a prágai parlamentben jól éreztem magam, szinte olyan
volt, mintha demokráciában élnék. Nagyon sok jó, őszinte
cseh kollegám volt, aki felszólalt a magyarok védelmében.
Azzal, hogy megszűnt Csehszlovákia, a szlovák politika csak
magyarellenessé vált, mert értelmét vesztették a csehek
elleni kirohanások.
Tehát a 20 éves Szlovákiát ünneplik egyesek.
Mikor is jött létre maga a szlovák nyelv?
–A XVIII. század végén tevékenykedett
Anton Bernolák római katolikus plébános, aki létrehozta az
első szlovák „irodalmi nyelvet” annak érdekében, hogy az
észak-magyarországi szláv törzsek megértsék egymást. Ők
ugyanis különböző nyelveket beszéltek, amiket ma nyelvjárásnak
tekintenek. A Kassától észak-keletre élő szlovákok az ukránhoz
és a lengyelhez hasonló nyelvet beszéltek, míg a Pozsonytól
északra és nyugatra élők főleg dél-morvát. Amíg létre nem
jött a nyelvi egység, ezek a törzsek nem is értették meg egymást.
Ami természetes is, hiszen ezek a törzsek nem is kommunikáltak
egymással több száz éven keresztül. Azért sem lehetett
nemzeti egység, mert nem létezett szlovák nemzet sem. Az állami
lét huszadik évfordulójának ünneplése kishitűség. 1861-ben
a Turóc megyei Szent-Mártonban, június 6-án és 7-én a Szlovák
Nemzeti Gyűlés elfogadta a Szlovákok Nemzeti Memorandumát,
aminek szellemi atyja Stefan Marko Daxner, Gömör megyei evangélikus
értelmiségi, aki szlovák nemzetének elkötelezetten gondolkodó
ember volt, és soha sem vonta kétségbe a Szent-istváni
Magyarország területi integritását. Ha én szlovák lennék, a
nemzetet ünnepelném, hiszen az korábban, a 17. század első
felében alakult ki. Országrészként valóban 1861-ben
fogalmazta meg önmagát a szlovák nemzet, saját lakóterületét
is megjelölve. A Magyar Államtól és Országtól azonban csak
1920-ban szakadt el, Csehszlovákiaként, ami egy új jogi
helyzetet teremtett. Állami és országi önállóságát
tekintve azonban mégsem 1993. január elseje a meghatározó időpont.
Inkább 1938. október
6. a
szlovák autonómia létrejötte, (vagy talán
1916. a
pittsburghi egyezmény?), valamint 1939. március 15.-e az első
önálló szlovák állam létrejötte.
Medveczky Attila
|