2013.01.18.
Csáky Pál: Két mozgalmas évtized
A
szlovákok nem játszhatják az idők végezetéig azt az
infantilis játékot, amely szerint kétszer is sorban állnak
akkor, amikor a történelem esélyeket csillogtat meg előttük,
ám „nem ér a nevem”-re játszanak akkor, amikor hibáikért,
melléfogásaikért a felelősséget is viselniük kell.
Húsz évvel ezelőtt
jött létre a huszadik században a második szlovák állam. Története
iskolapéldája annak a tézisnek, hogy nem csupán az állam létrehozatala
a nagy feladat, hanem a működtetése legalább olyan nagy kihívás:
milyen életminőséget képes garantálni polgárai számára.
Szlovákia ebből a szempontból – képletesen szólva – akár
az állatorvosi ló szerepét is betöltheti. Tanulságos két évtized
áll mögöttünk.
Tőlünk,
magyaroktól eltérően a szlovákok megnyerték a huszadik századot
és rengeteget profitáltak az elmúlt két évtizedből is.
Mindezt nem önerőből és nem a saját potenciáljukra vagy
intellektusukra támaszkodva érték el, inkább ügyesen sikerült
összesöprögetniük mindazt, amit a történelem esélyként eléjük
hozott.
A szlovákok nem
voltak tényezők a térségben az elmúlt másfél évszázadban,
a huszadik század elején szinte ismeretlen alkotórészei voltak
egy többnemzetiségű birodalomnak, a Monarchiának. Az első világháború
második felében a csehek karolták fel őket azért, hogy a
Masaryk és Beneš által megálmodott újcseh ország potenciálját,
határait növelhessék egy mesterséges trükkel, a
csehszlovakizmus eszméjével. A szlovákok ezt váltig hazugságnak
tartották, s amikor csak megbillent a hatalmi egyensúly Európában,
mindig megpróbáltak leválni cseh testvéreikről. Két évtizeddel
ezelőtt is a jól bevált játékot játszották: minden lehetséges
trükkel igyekeztek megbénítani Csehszlovákia működését, s
amikor ez sikerült nekik, leváltak a csehekről. Kisvártatva
azonban rá kellett jönniük, a „most mutasd meg” csak ezután
következik.
Ha
visszaolvassuk 1992-es nyilatkozatainkat, akkor elsősorban attól
féltünk, hogy az új Szlovák Köztársaságot egy olyan
politikai elit fogja irányítani, amely demokratikus elkötelezettségével
kapcsolatban joggal merülnek fel kételyek, olyan politikusok,
akik számára elsősorban a saját hatalmuk kiépítése és
megtartása fontos, nem az állam felvilágosult szellemiségű
vezetése. Ha utólag is elemezzük az 1993-98 közötti történéseket,
sajnos, azt kell mondanunk, hogy félelmeink beigazolódtak. Ezt
az időszakot az ország arculatáért vívott küzdelmek határozták
meg, s a meciari hatalomgyakorlás nem riadt vissza a legdurvább
antidemokratikus módszerektől sem. A demokrácia komoly torzulásai,
a hatalmi szervek, közöttük a titkosszolgálat jogosítványaival
való visszaélés, a gusztustalan vadprivatizáció és a felelőtlen
biztonságpolitika együtt okozta, hogy 1997-re az ország valóban
fekete lyukká vált Európa közepén, nem kapott meghívást sem
a NATO-ba, sem az EU-ba való belépésről szóló tárgyalások
megkezdésére. 1998-ra veszélyessé és eléggé reményvesztetté
vált a helyzet, amelyet csak tetézett a magyar közösséggel és
Magyarországgal szemben alkalmazott hazárdpolitika (ne feledkezzünk
meg pl. a budapesti robbantásokról, illetve a velünk szemben
foganatosított provokációk soráról). 1998-ra a szlovák
politikai elit jobbik része eljutott oda, hogy – bár amerikai
és EU-nyomásra -, de inkább hajlandó volt szövetkezni az
akkor éppen új
potenciált fogó szlovákiai magyar politikai képviselettel,
mint nemzeti alapon Meciarral vagy szövetségesei bármelyikével.
Ennek
köszönhetően az ország megmenekült – bár a gyanú még sokáig
fennmaradt a szlovák politikai elittel szemben.
2001-ben, három év kormányzás után, miniszterelnök-helyettesként
fogadtam a kormányhivatalban a Bundestag külügyi bizottságának
küldöttségét. Többek közt azt kérdezték tőlem: mit tesz
majd a szlovákiai magyar közösség, ha Szlovákia mégsem kap
meghívást a NATO-ba és az EU-ba, s ha ennek következtében
amolyan új vasfüggöny hull majd Szlovákia és Magyarország közé?
Azt válaszoltam, mi ilyesmiben nem is gondolkodunk, a mi érdekünk
az, hogy Szlovákia Magyarországgal egy időpontban lépjen be az
EU-ba és minél gyorsabban hozza be lemaradását a NATO-tagság
ügyében. S azt is szeretnénk, ha Magyarország és Szlovákia között
mielőbb schengeni határ lenne.
Ma
is úgy gondolom, elvi szempontból ez helyes álláspont volt.
Azt persze álmomban sem gondoltam volna, hogy a felvidéki
magyarság rossz mentális állapota miatt
a szabadság fokát növelő bármilyen elem inkább a szétcsúszásunkat,
mint az önszerveződési szintünket
erősíti. Azt pedig, hogy a szlovákság esetében az európai értékek
elfogadása mennyire felszínes dolog, mutatja az első Fico-kormány
alatt bekövetkezett magyarellenes visszarendeződés gyorsasága
és akadálymentessége. A jelenlegi helyzetben három olyan fő kérdéskör
van, amely kihívásként jelenik meg a szlovákság előtt, s
amelyet előbb-utóbb tisztáznia kellene. Ezek a következők: a
saját múltjukhoz való, két esetben nem kellőképpen kibeszélt
viszonyulás, illetve a magyarokhoz való viszony. A
huszadik század számukra feltett negyedik nagy kérdését, a
csehekhez való viszonyt a jelek szerint az 1993-as szétválás
tisztázta.
Az
elsővel kapcsolatban Adam Michniket idézném: „A Szentszék
aggódva figyelte, hogy a Hitlerrel szövetséges, nyíltan
antidemokratikus szlovák állam élén egy katolikus pap áll.
Szlovákiában – miként Lengyelországban is – a katolikus
egyház nagyon lényeges szerepet játszott a nemzeti öntudat ébredésében
és megreformálásában. A katolicizmus a „szlovák mibenlét”
alapvető eleme volt – különösen a nem katolikus csehekhez képest
-, ami magyarázza a papság politikai és társadalmi aktivitását.
Tiso elnök és munkatársai nyíltan hitlerbarát retorikát
használtak. A szlovák kommunisták tézise a „klerofasiszta”
rezsimről tényeken alapult. De mit javasoltak helyette a
kommunisták? Szlovák Tanácsköztársaságot! Micsoda ördögi választás!
Ez nem változtat azon a tényen, hogy Tiso atya szlovák állama
a szlovák történelem fekete lapja volt és az is marad. Hitler
akaratából jött létre, nyíltan antidemokratikus volt, a zsidóellenes
törvénykezés és a részvétel a szlovák zsidóság kiirtásában
egyaránt a lelkén szárad. A szuverén államiságú szlovák önismeretnek
számot kell vetnie ezzel a gyalázatos örökséggel.” (Harag
és szégyen, 41. oldal) Előbb vagy utóbb hasonlóan tisztázni
kell az 1969 utáni normalizációs időszakban tanúsított csúnya
szerepvállalást is. A szlovákok nem játszhatják az idők végezetéig
azt az infantilis játékot, amely szerint kétszer is sorban állnak
akkor, amikor a történelem esélyeket csillogtat meg előttük,
ám „nem ér a nevem”-re játszanak akkor, amikor hibáikért,
melléfogásaikért a felelősséget is viselniük kell.
Ami
a magyarokhoz való viszonyt illeti, ez még mélyebb és emóciókkal
sűrűn átszőtt kérdés. A fiatal értelmiségi generáció
azonban néha már képes kritikus hangot is megütni a vak
magyarellenességgel kapcsolatban. Példaként egy fiatal
publicistát, Lukáš Krivošíkot idézném, aki érdekes
szempontok szerint eképpen polemizál a
hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek meghatározó személyiségével,
Vladimír Mináčcsal: „Minden rezsim megpróbálta az elejéről
újraépíteni történelmünket úgy, hogy megfeleljenek ideológiai
elvárásainak. Az objektív értékelés ideje lehet, hogy csak a
történészek új generációjával jön el, akik már nem
lesznek ideológiától torzítottak. Most viszont csak egy történelmi
kánonunk van, amely mélyen belegyökerezett a szélesebb néprétegek
lelkébe. S ennek meg kell szűnnie minden áron, ha a szlovákok
bármikor is egészséges önbecsülésre akarnak szert tenni. Ma
kevés szó esik arról, hogy a kommunista elnemzetlenítés
alattomosabb és ezáltal rosszabb volt, mint a magyar a 19. század
végén. Ezt a második elnemzetlenítést ugyanis maguk a szlovákok
kezdeményezték ( azok, akiknek vörös párttagsági könyv volt
a zsebükben). A módszer egyszerű volt. Először el kellett
titkolni az emberek előtt az olyan nagy személyiségek létét,
mint Štefánik volt, utána pedig a gyerekek fejébe kellett önteni
az új történelmet a „plebejus osztálynélküli nemzetről“,
amely ideális anyag a szocializmus elfogadására. Az alábbi
mondatok az alapiskolák nyolcadik osztályának tankönyvéből
valók. Szlovákok generációi, akik az órák során kötelezően
elsajátították őket, így egy képet kaptak a tudatalattijukba
magukról, mint az önállótlan helóták nemzetéről: „ Ha a
történelem a királyok és a császárok, a hadvezérek és a
hercegek, a győzelmek és az elfoglalt területek történelme,
ha a történelem az erőszak, a rablás és a kizsákmányolás történelme,
akkor nincs történelmünk,
legalábbis nem vagyunk az alanyai. De ha a civilizáció történelme
a munka történelme, a megszakított, de mindig és mindig győzedelmeskedő
építkezés történelme, akkor ez a mi történelmünk is. Az építők
nemzete vagyunk nem csak metaforikus, de gyakorlati értelemben
is: felépítettük Bécset, Pestet, segítettünk felépíteni más,
idegen városokat is: s egyiket
sem romboltuk le. Plebejusnemzet vagyunk, (...) tudom, hogy
a világtörténelemhez való hozzájárulásunk szerény. De ha
egyszer a civilizáció történetét a munka szerint fogják mérni,
amelyet ráfordítottak,
akkor nem kell félnünk: jog fölött is megtettük a magunkét.
Nincs miért szomorkodnunk az úgynevezett nagytörténelem miatt:
az a nagy tolvajok története...“ (Parázsfúvás) A fenti
szavak a kommunista történelemhamisítás legalattomosabb és
legkoncentráltabb keveréke, amely bármikor leírattatott.
(Forrás:
felvidek.ma)
|