2013.01.18.
A rendezői önkény eredményeképpen
megvalósul a remekművek permanens tönkretétele
(Balassa Sándor: Sorsot választottam)
2012-ben jelent
meg a Balaton Akadémia Kiadó gondozásában, a Szent György könyvek
sorozatban a Balassa Sándor Kossuth-díjas zeneszerző
gondolatait tartalmazó kötet a Sorsot választottam. Ez a könyv
egy válogatás a legjelentősebb írásokból. Balassa Sándor
gyermekéveit vidéken töltötte, majd zenei pályája Budapesten
indult. A Bartók Béla Konzervatórium karvezető előkészítő
szaka után a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Szervánszky
Endre zeneszerzés osztályában folytatta tanulmányait. 1965-ben
szerzett diplomát. A Zeneakadémia után a Magyar Rádió munkatársa
lett, zenei rendezőként 1980-ig a zenei főosztályon dolgozott.
1981-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés
tanszékén hangszerelést kezdett tanítani, kezdetben adjunktusként,
majd docensként s 1993-tól 1996-os nyugdíjba vonulásáig
egyetemi tanárként.
A hazai kulturális élet munkája elismeréseként
az alábbi díjakban részesítette: Erkel-díj (1972), Érdemes Művész
(1978), Kossuth-díj (1983), Bartók–Pásztory-díj (1988,
1999), Kiváló Művész (1989), Magyar Érdemrend középkeresztje
(2012). 1996-ban Zeneakadémia Alapítvány néven közhasznú
alapítványt hozott létre a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
támogatására. Pályakezdőként számos zenekari mű megírására
kapott felkérést, a fontosabbak: Glarusi ének op. 29 –
Koussevitzky Zenei Alapítvány, Washington; Hívások és kiáltások
op. 33 – Boston Simphony Orchestra; Egy álmodozó naplója op.
35 – Elisabeth Sprague Coolidge Alapítvány, Washington; Három
fantázia op. 36 – BBC Philharmonich Orchestra, Manchester. A
világ rádiótársaságainak évenkénti seregszemléjén a Párizsi
Tribünön 1972-ben a Requiem Kassák Lajosért oratóriuma op. 15
első helyezést ért el. Munkásságának hangvétele a 70-es évek
második felétől kezdve fokozatosan megváltozott. Zeném kikerült
az atonalitás vonzásköréből, új tonalitások és lehetséges
intonációk nyíltak meg előttem. Az európai zenei múlt ílymódon
folytathatóvá vált számomra. Zenegyártási technológiák és
ideológiák helyett a zenei szépséget, emberi kifejezést
helyeztem műveim középpontjába. A magyar nemzeti zenei kultúra
megőrzése és megújítása szintén ezen alkotói feladat
szerves részévé vált – nyilatkozta önmagáról a szerző.
Medveczky Ádám Kossuth-díjas karmester a zeneszerző több
alkotását mutatta be, szerinte Balassa Sándor eddigi pályájának
sziklaszilárd alappillére: a magyarsága. A magyarokról és a
magyaroknak, a Kárpát-medence magyarjainak szól
művészete. Hazánk múlt századi történelmének
heroikus és tragikus időszakát énekelte meg az Október virágai
és a 301-es parcella c. művében. De önmagukban a magyar témaválasztás
és a magyar idézetek nem volnának elegendők. Tökéletes
magyar zenévé teszi az a mélység, amellyel a magyar tájat,
sorsot örömteli szépségében és tragikus fájdalmában ábrázolja.
Ahogy a könyv előszavából
kiderül Balassa Sándor munkásságának lényege, szellemi tevékenységének
legfontosabb része az általa komponált zeneművekben található.
A nem zenei gondolatok nagy része is a zenéhez kapcsolódik; egy
vége-nincs önvédelmi küzdelem az önálló magyar zenei kultúra
megőrzése, fennmaradása érdekében, az önfeladás pusztító
térhódítása ellen. Beleszülettem egy korba, amelyet nem én választottam.
Egy igazságtalansággal, embertelenséggel teli véres korba. Ám
ha egy kozmikus hatalom felajánlaná, hogy válasszak magamnak
egy másik korszakot, jobbat, nekem tetszőt, zavarba jönnék.
Olyat, amely a mainál jobb, nem találhatnék. Balassa Sándor
szerint az emberiség történelme kezdetektől fogva kegyetlen és
embertelen volt, hasonlóan a maihoz. Az életnek csak a szellemi
felemelkedés adhat értelmet. A művészettel való találkozás
Balassa életét is megváltoztatta. A zene varázsa védernyőt
emelt körém, melyen nem hatolt át a számomra elfogadhatatlan
világ dübörgése. Annak a szellemi birodalomnak a kapuját is a
zene tárta föl előtte, mely birodalom a történelmi korszakok
fölött létezik a maga állandó kiterjedésében. Szerinte nem
jobb korszakot kell keresni, hanem az utat kell megtalálni a
teljesebb élethez.
1990-ben a St.
James Press számára nyilatkozta Balassa Sándor, hogy csak külső,
független szemlélője a művészeti ideológiák mentén tömörülő
szakmai maffiáknak, irányzatos érdekszövetségeknek, de bennük
részt nem vesz. Azt az üzleti érdekből felkapott jelszót is
elutasítja, mely a korszerűséget és a modernséget kizárólagos
fontosságúnak tartja. Az árucikkek, fegyverek, találmányok
elavulhatnak, de az igaz művészeti termék időtlen, képes a
mindenkori jelenhez szólni anélkül, hogy elveszítené tartalmának
gazdagságát. A zenei anyagot ma is, mint a múltban, művészi
renddé, emberi szépséggé, valamint erkölcsileg magasrendű életérzéssé
kell formálnunk, ez a tevékenység nemcsak törekvésem, de kötelességem
is. A zeneszerző szerint az élet megmentése a Földön csak közösséggé
nemesedett emberek tudatos tevékenysége által lehetséges. A művészet
nem vállalhatja a tudomány szolgálatát, mert akkor eredeti
medréből kifordítaná. Érdekes módon a tudósok is többnyire
Bachért, Mozartért rajonganak. Hogy milyen lesz a jövő, a
folytatás, az rajtunk, ma élő zeneszerzőkön múlik. Nem
tartható az, hogy egy kis lélekszámú elit mindenható
kinyilatkoztatást tegyen és megmondja, hogyan kell komponálni
ma vagy holnap.
Varga Bálint András
1986-ban megjelent könyvében a zeneszerző a hallása rendjéről
beszélt. Ebből megtudjuk, hogy a környező világ mindig szólt
hozzá. Megragadta a zivatar mennydörgő hangja, ahogy az esti tücsökzene
is. Meghallotta a fagytól megrepedt fa halk sikolyát, és a
madarak énekét, a vizek csobogását. Balassa Sándor 14 évesen
toronyőr volt Komádiában. A nyári éjjeleket a
templomtoronyban töltötte. Óránként megkondult a nagy harang
alatta, ő pedig megfújta a kürtöt a négy égtáj felé,
tudatva a tűzoltókkal, hogy ébren van. Alant a szunnyadó falu
mocorgása, fölöttem a csillagsátor puha némasága; ez volt az
összhangzás felejthetetlen teljessége. Most utólag érzem,
hogy milyen boldog voltam akkor. A szerző kifejti, hogy a gépek
által keltett szervetlen zajok, zörejek, melyek kéretlen
ellepnek bennünket, a természet hangjaival ellentétes módon
hatnak rá, szinte megsemmisítik. A város zaja, a gyárak lármája
akusztikai szennyeződés, ami minden élőlény számára káros
és elviselhetetlen. A napjainkban divatos, nagy hangerővel való
gépi zenehallgatást egyszerűen a magunk és mások egészségével
való visszaélésnek tartja. Zenéje táplálkozik a valóságból,
de a természettől elragadott nyersanyagot átlényegíti, emberi
dimenzióba emeli át, ahol anyagilag és szellemileg megváltozik
anélkül, hogy kapcsolatát a forrásokkal megszüntetné. Ahogy
a zene nem része az erdőnek, úgy az erdő hangja, mint konkrét
valóság sem része a zenének. A művészet fórumán az ember
önmagával és a kozmosszal találkozik. Az itt felhangzó jel az
emberhez szól az egészről.
2004 májusában a
Magyar Fórum hasábjain jelent meg a szerző Hűség és Rombolás
c. írása. Ebben kifejti, hogy a hajdanán írt művek, azon túl,
hogy koruk termékei, képesek a jövő számára is megfogalmazni
és megjeleníteni szellemi lényegüket; a művészet által
megszólaltatható életérzések igazságait. Remekművek sajátja
az, hogy ha kifakul belőlük a „korszerű” és a
„divatos”, még mindig marad bennük annyi szépség és erő,
hogy fennen szólhassanak bármely korhoz. A komponista szerint az
előadók megkerülhetetlen kötelessége hűen szolgálni a művek
szellemét. Csak ezen a hűségen keresztül valósíthatják meg
beteljesíthető, beteljesülő hivatásukat. A historikus előadásmód
megszületésével szinte egy időben az európai operajátszás
területén egy ellenkező előjelű és értékű művészi
gyakorlat bontakozott ki. Ez a gyakorlat a rendező szerepének
fontosságát túlozza el. Az ő tevékenysége nyomán a partitúra
és a szövegkönyv másodlagossá, afféle alapanyaggá válik,
amivel kezdeni lehet valamit. Munkásságában erősebben jelenik
meg az önmegvalósító szándék, mint a műhöz kapcsolódó művészi
alázat és hűség. A múltban komponált operákat, zenedrámákat
eltávolítja a zeneszerző korának szellemétől, deheroizálja
azokat, melynek következtében a színpadra állítás páratlan
ízléstelensége és ártó cinizmusa szembekerül a zenei és a
drámai alapanyaggal. A rendezői önkény eredményeképpen
megvalósul a remekművek permanens tönkretétele. Létrejön a művészek
és a művészet megalázása. A lélekemelő világdrámák olcsó
cirkusszá silányulnak. Az operabérlőben megszülethet a jogos
kérdés, mindez vajon milyen célt szolgál? De mindezt csak magának
teszi föl, mert a kritikusok, az esztéták hada szerint nem érti
korunkat az, aki mindezt nem akarja elfogadni. Így aztán előfordul,
hogy a templomi padsorok ott lógnak a húsvéti éneket éneklő
kóristák feje felett, ahogy az is, hogy Kalaf hercegnek előre
megsúgják a válaszokat a miniszterek. Így aztán nincs semmi hősiesség
csak azért, mert a rendezőnek éppen olyanja van. A legnagyobb
gond, hogy ezek a rendezők egymásnak, a „szakmának” hoznak
létre darabokat, és nem a közönségnek. És ami az arcátlanság
netovábbja, hogy állami pénzből valósítják meg sokszor a
darabok meggyalázását. Mert akik ilyeneket akarnak látni,
szerezzenek egy magánszínházat és ott kísérletezzenek. Nemrég
olvastam az egyik baloldali újság internetes blogján, hogy egy
emberke elhatározta, és blogjában meg is írta, ő többé nem
megy a Nemzeti Színházba. Azt szokták mondani, pont ők, a
liberálisok, hogy semmiről se mondjunk véleményt, mielőtt nem
láttuk volna. Vegyenek példát T. Tamás kritikusról, mert ő képes
volt végignézni az Újpest Színház Bodnárnéját csak azért,
hogy rosszat írhasson róla. Legalább nem követte el azt a hibát,
hogy nem az adott előadás szereplőiről tette be a képet,
ahogy azt B. Gábor tette tavaly nyáron az egyik margitszigeti
produkció kapcsán, és most ez az úriember háborog, hogy nem hívja
vissza őt Vidnyánszky.
Balassa Sándor
szerint a zenekritika hazánkban mindenkor birodalmak függőségében
létezett. Így adja magát, hogy művelői nagy figyelmet fordítottak
és fordítanak azok ízlésvilágára, akik nekik a pénzt adják.
Még azt is vállalják, hogy írásaik majdan a „Megbukott
zenekritikák” köteteit gazdagítsák. Leleplező az az
indulat, amellyel a nemzeti szellemű zenéket fogadják. A
kozmopolita ideológia korifeusai csak a múlt feltámasztásában
tudják elképzelni a jelenkori magyar zenét. Miután nagy hangon
leszólják, mindent elkövetnek, hogy XIX. századinak tűnjön
fel. Képtelenek fölfogni, hogy létezhet megújulás, hogy kultúránk
fája ismét virágba borulhat és utánzatok nélkül eredeti
termést hozhat. A szerző úgy véli, hogy az úgynevezett művészi
zene sem úszhatja meg az áthangolást, ezt a műveletet a másik
hadoszlop teljesíti, mert védett, kiemelt értékű státuszt
kapott az atonális zene. A világ hangversenyrendezésében, rádió
és tévéműsoraiban összehangolt szerkesztési elv biztosítja
globális jelenlétét, míg helyi szinten rokonelvű közösségek
lelkes támogatása élteti. Leleplező az az egyformaság, amely
a világ jelenkori zenélését jellemzi. Központi tervezése,
kivitelezése és fenntartása alig vitatható. Be kellett még gyűjteni
a tenyésző vadhajtásokat is; a sokféle, színes népi kultúrát,
mellyel a központosítók nem tudtak mit kezdeni. Nehogy lábrakapjanak
és önállósítsák magukat, ezt megelőzendő belőlük készült
a multikultúra. A multikultúra egy olyan kotyvalék, amelyben
minden eredetiség megsemmisül. Olyan, mintha a gulyáslevesbe mákostésztát
kevernénk egy kis bambuszcsírával. A tiszta elemek összekeverése,
zagyválása hanyatlást és pusztulást eredményez. Hasonlóan
lehetetlen találmány a világzene elnevezésű kísérlet. A
tudomány és a pénz világa lehet nemzetközi, a kultúra csak
nemzeti lehet. Az atonális modernista zene megköveteli az előállítójától,
hogy minden kulturális köteléktől, nemzeti hagyománytól,
emberi dimenziótól szabaduljon meg. Nincs többé szükség
tehetségre, a muzikalitás csak akadály most az objektív zene létrehozásában.
A szerző úgy látja,
hogy mi magyarok felelősök vagyunk a Föld eme kis darabjáért.
Helyettünk nem fogja senki megteremteni, megépíteni, elmondani
és elénekelni azt az eposzt, melynek létrehozása itt és most
a mi kizárólagos feladatunk, mert mi is része vagyunk az
emberiség hatalmas kórusának. Ebben a kórusban nekünk külön,
másokkal nem helyettesíthető szólamunk van. A karének hangzása
nélkülünk szegényesebb lenne.
A könyvet
elolvasva láthatjuk, érezhetjük, hogy Balassa Sándor sem a
felkínált védőernyőt, sem a fenyegető korlátozást nem
fogadta el, mert nem született szolgának. Követte a sorsa által
kijelölt utat. Műveiben a magyar nemzeti érzés hangja felerősödött.
Zenémmel hatalmi érdekek útjába kerültem, hirtelen másodrangú
zeneszerző lettem. Lekerültem a világhálóról, külföldi játszottságom
gyakorlatilag megszűnt. A média után a hazai hangversenyrendezés
is felzárkózott, kezdetét vette az agyonhallgatás, az
elhallgattatás. A jól szervezett liberális csapat rágalmazással,
politikai támadással akart érvényt szerezni a zenei főúr elvárásainak.
Buzgalmukat nem koronázta siker. Az elnémulás helyett a falak mögött
folytattam zeneszerzői munkám. A fal, ha akarják elszigetel, de
ha akarom védelmet is nyújthat. A hazug manipulációra épített
világ zajára válaszul tovább írtam emberségerősítő zeném.
Tudtam, ha képes a lélekről igaz hittel szólni, nem lehet
vesztes.
(Balassa Sándor:
Sorsot választottam; Balaton Akadémia Kiadó, 2012)
M.A.
|