2013.01.18.
Erőt adó mosoly a mindennapokban
Azt látom, hogy igenis van igény a magyar drámákra
Tordai Teri színművésznő
Debrecenben született. Már főiskolásként filmezni kezdett. Az
1960-as évek második felétől számos külföldi filmben játszott
főszerepeket, és néhány évig a német nyelvterület legnépszerűbb
sztárjai közé tartozott. Külföldön Terry Torday néven
ismerték. Az 1980-as évek közepétől főleg színpadon játszik.
Nem készült művészi pályára, hanem tanítóképző szakközépiskolába
járt. Az intézmény egyik szavalóversenyén részt vett Gáti József
is, aki azt javasolta neki, hogy menjen a Színművészeti Főiskolára.
Itt 1960 és 1964 között folytatta tanulmányait, Pártos Géza
tanítványaként. A főiskola befejezése után folyamatosan
filmezett. Várkonyi Zoltán kiugró sikert aratott Jókai-adaptációjában,
az Egy magyar nábob filmváltozatában a művésznő a tragikus
sorsú, szenvedélyes keleti táncosnő, Chataquela szerepét alakította.
1980–1986 a MAFILM filmszínésztársulatának, 1986–1995 között
a József Attila Színháznak, 1995–2001-ig a Veszprémi Petőfi
Színháznak, és 2001–től az Új Színház tagja.
Főbb szerepei:
Nini (Márai: A gyertyák csonkig égnek), Nagymama, Tuszka néni
(Ljudmila Ulickaja: Odaadó hívetek, Surik), Giza (Örkény-Berényi:
A Szkalla lányok), Olivarez hercegnő, főudvarmesternő
(Schiller: Don Carlos), Marie (Bertolt Brecht: A városok sűrűjében),
Lina (Molnár Ferenc: Olympia), Blanche (Tennessee Williams: A vágy
villamosa), Lovasné (Csurka István: Nagytakarítás), Alice
Postic (Jack Popplewell: A hölgy fecseg és nyomoz), Haevenly,
Alaxandra Del Lago (Tennessee Williams: Az ifjúság édes
madara), Ranyevszkaja (Anton Pavlovics Csehov: Cseresznyéskert),
Lynne (Richard Harris: Csupa balláb), Eleonora, az anya (Slawomir
Mrozek: Tango), Tóthné (Örkény István: Tóték), Mása (Anton
Pavlovics Csehov: Három nővér), Júlia (Somerset Maugham: Csodálatos
vagy, Júlia), Pearce-né (Loewe–Shaw–Lerner: My Fair Lady),
Warrenné (G. B. Shaw: Warrenné mestersége), Emily Brent (Agatha
Christie: Tíz kicsi néger), Nagymama (Szirmai Albert – Bakonyi
Károly: Mágnás Miska), Olympe Ferraillon (Georges Feydeau:
Bolha a fülbe), Kegyelmes grófné (Molnár Ferenc: A farkas),
Marie (Loleh Bellon: A csütörtöki hölgyek). Mariann (Németh
Ákos: Haszonvágy).
Elismerései: Jászai
Mari-díj (1985), Aase-díj (2011), Érdemes művész (2012).
Az Újszínházban művésznő öltözőjében beszélgetünk
A gyertyák csonkig égnek előadása előtt. A tükör előtti
nagyobb fényképen Lili leánya és két unokája látható.
Sokszor felteszik művészeknek a kérdést, hogy a család számukra
milyen hátteret biztosít…
–Számomra a család nem háttér, hanem az alap.
Amikor korábban kérdeztek arról, miért nem maradok kint, miért
nem repülök el, akkor azt mondtam, számomra Lili a gyökeret
jelenti, a biztonságot. Az unokáim számára pedig tartó karó
szeretnék lenni. Akire támaszkodhatnak a kis „palánták”.
Nagyon fontos, hogy ott legyen mellettük a biztonságot adó támaszték,
és a családi kemence melege. Ezt a gondolatot nem én találtam
ki, hanem családi példákat követve hoztam magammal.
Debrecenben születtem, s mikor a háború alatt papám fogságba
esett, nagyszüleimmel Egerbe költöztünk. Nagypapám halála után
nagymamám velünk jött föl Pestre, tehát három nemzedék élt
együtt. Ez az, ami bennem tudattalan, de megmaradt, és így lett
a család a mindenem, a legelső számomra.
Ha eredeti pályáján marad, akkor nevelte volna a
gyerekeket. A színház is nevelhet közvetett módon?
–Most, hogy már unokáim vannak, és a nagyobbik már
első osztályba jár, sokkal jobban odafigyelek arra, hogy mit nézzek
meg vele a színházban, s milyen filmeket tekintünk meg közösen.
Nagyon fontos, hogy segítsük a fiatal generáció figyelmének
irányításában. A szülőknek sokat kell dolgozni a talpon
maradás érdekében, ezért a nevelés tekintetében a nagyszülőkre,
a pedagógusokra és bizony a színházra is nagy feladat vár. Az
lenne az jó, ha a családok, a pedagógusok és a kultúra közvetítő
intézmények együttműködnének a gyerekek nevelése érdekében.
Elég rátermettek vagyunk ehhez?
–Hiszek a magyarok rátermettségében. Öt éven át
külföldön dolgoztam. Nem éltem kint, csak a forgatások idején
tartózkodtam Nyugaton. S amikor idehaza elmentem megnézni
hajdani évfolyamtársnőimet a Vígszínházban, azt mondtam
magamban: a világon nincsenek olyan jó színészek, mint a
magyarok. Ott láttam a Ruttkayt, a Sulyokot, de a fiatal Béres
Ilonát és Halász Jutkát.
Volt olyan színházi szerepálma, amit a filmes
elfoglaltságai miatt nem tudott eljátszani?
–Nem, mert nem hiszek abban, hogy mindeninek minden szerep
való. Sok mindent meg tudnék csinálni, de ha van, aki nálam
jobban, akkor minek? Eljátszottam Veszprémben a Tótékban a Tótnét.
Nagyon jó előadás volt, de mégis, a Tótné nem én vagyok.
Inkább Blanche vagyok a Vágy villamosából, vagy Márai
Ninije. Nem kerültek el szerepek, nem mondhatom el azt, hogy
kihagytam az Elektrát, mert az nem én vagyok. Mindez nem tehetség,
hanem alkat kérdése. A filmben is én alakítottam a rossz, a züllött
lányokat. A Pillangót a rendező nem rám osztotta, de már
Sarkadi Gyáváját igen.
Blanchet Székesfehérváron játszotta?
–Ez volt az első nagy színházi sikerem, miután
hazatértem. Bujtor István rendezte a darabot, és Dózsa László
játszotta Stanleyt. A színházi fesztivál akkor a Vígszínházban
volt, és én kaptam a legjobb női alakítás díját, azért
mert Bujtor hitt abban, hogy képes vagyok eljátszani Blanchet. A
másik nagy szerep a Hölgy fecseg és nyomoz-ban volt,
amiben egy vénkisasszonyt alakítottam. Csehov Másáját kétféle
módon alternatív és klasszikus felfogásban is eljátszottam,
tehát nem hagytam ki semmit. Bevallom, amikor csak filmeztem,
nagyon hiányzott a színház, most meg néha a film hiányzik. De
nem panaszkodom, mert így kerek az életem, a pályám.
Nem bánja, hogy fiatalon, 30 évesen befejezte a külföldi
forgatásokat?
–Nagyon helyes döntés hoztam, mert Magyarországon
érzem jól magam.
Huszonévesen Nyugaton megtanultam, hogy saját magamnak kell a pályámat
irányítani
Akkor mennyiben volt más a kinti forgatás, mint az
itthoni? Nem is a technikára, hanem a légkörre gondolok.
–Munkafegyelmet tanultam. Tudja, néha bántott, mikor
rajtam kérték számon azt, hogy milyen filmekben szerepeltem. A
koncertiroda vette át a forgatókönyvet, a Hungarofilm kötötte
meg a szerződést, s akkor még a német nyelvet nem beszéltem.
Nem volt az életem a magam kezében, de mégis Terry Torday
lettem. Heinz Rühmannal, Horst Tappertettel, Sascha Hehnnel,
Klausjürgen Wussowval játszottam együtt, s ők akkor Európában
nagy hírnévre tettek szert. Ettől függetlenül nem éreztem jól
magam, mert mamám, aki jól beszélt németül, nem jöhetett ki
velem a forgatásokra, így végtelenül magányos voltam. Ott
akkor nem volt barátkozás, mint idehaza a színházon belül.
Azt sem tudtam, hogy olyan három éves szerződést kötöttek a
hazai szervezőirodával, hogyha egy filmet elrontok, akkor ki
kell fizetniük mind a három év költségét. Azt is
megtanultam, hogy saját magamnak kell az életemet, a pályámat
kézben tartani. Huszonnégy éves voltam akkor, fiatal, és egy
szocialista országból érkező kislány, akinek fura volt a
kapitalista versengés. Amikor Veszprémben megszűnt a szerződésem,
nem voltam szégyenlős, és megkerestem a színházigazgatókat,
rendezőket azzal, hogy szükség van-e rám. Nyugaton
megtanultam, hogy nincs szociális háló, nincs olyan, hogy majd
valaki felülről gondoskodik rólunk. Így aztán megelőztem a
koromat. Adja Isten, hogy még sokáig működjenek színházak,
de emellett az is elfogadott, hogy egy bizonyos produkcióhoz kiválogatják
a szereplőket. A színésznek készenlétben kell állni, és nem
kell naivan arra gondolni, hogy majd eszükbe jutunk valakiknek.
Tehát disszidálás fel sem vetődött önben?
–Dehogyis! Azt láttam, hogy akik kint dolgoztak,
hatalmas örömmel tértek haza, és megbecsülték hazájukat. Ma
sokan aggódnak azért, hogy külföldre akarnak szerződni a
fiatalok. Én nem bánom ezt, menjenek, majd rájönnek, hogy kint
nem kolbászból van a kerítés, és megkövetelik a
munkafegyelmet. A forgatás közben nem volt kedveskedés, nevetgélés,
kávézgatás, és nem nézték el a tévedéseket sem. Azt nézték,
hogy kivel lehet jól dolgozni, és nem azt, ki a barát, a barátnő,
aki tehetségtelen, és foglalja mások elől a helyet. A hatékonyság
számított kint a forgatás közben, hiszen Nyugaton
versenyhelyzet van.
Voltak irigyeim, mert Volvóval jártam, és 55 négyezetméteres öröklakást
vásároltam
Amikor hazatért, nem irigykedtek önre a kollegák?
–Voltak irigyeim, mert Volvóval jártam, és 55 négyezetméteres
öröklakást vásároltam, ami akkor hatalmas dolognak számított.
De mindezt munkával értem el. Engem nem tudott a család segíteni,
és egyik rendszernek sem voltam a kedvence. Ezért kézbe kellett
vennem a magam életét, dolgoztam, és a munka örömet okozott
számomra. Azok közé tartozom, akik elégedettek életükkel, és
boldognak vallják magukat. Sosem azt néztem, hogy én mennyire
vagyok értékes, hanem: mit tudok adni környezetemnek, családomnak.
Többször nyilatkozta, hogy sosem felejti el, honnét érkezett.
Élnek még Egerben rokonok?
–Már csak ismerősök. Nem vagyunk mi tősgyökeres
egriek, sem debreceniek. Nagymamám Nagybecskerekről érkezett, míg
Máramarosszigetről másik felmenőim. Trianon után vagonokban
laktak, majd Debrecenbe kerültek. Lelkiekben, jó értelemben,
vidékinek érzem magam. Történt, hogy egy hatvani könyvtáravatóra
meghívtak a Lilivel egy beszélgetésre, és hétköznap 150
ember volt ránk kíváncsi. Ez nagyon jó érzéssel töltött
el…Beszéltünk már a példakövetésről: előttem van az a kép,
mikor nagymamám öntözi a virágokat, és most nevetgélnek az
unokáim, hogy én is azt teszem. A virágokkal való foglalkozás
lelki nyugalmat ad.
Nem hobbi?
–Nem, hanem sokkal több annál. Az élőlényekről
való gondoskodásról van szó. Vidéki házunknál volt kutya,
majd jött a Móka, aki 18 évig élt, és most nevelem a Janót,
a menhelyről származó kiskutyát. Nekem ez örömet ad.
Nem szokott nagyobb estélyekre járni?
–Fiatalon sem szeretettem a társasági életet, a fogadásokat,
most meg végképp nem. Vannak, akik szeretik ezt a csillogást,
de én megelégszek azzal, ha premierek után koccintok a társulat
tagjaival. És amikor csak lehet, unokáimmal vagyok együtt. Ők
sokat tartózkodnak nálam, az egyik szobát be is rendeztem számukra.
Az unokákban nem él a vágy a színpad iránt?
–Azt mondom nekik, ez egy rossz szakma, mert állandóan
parancsolnak a színésznek. Így aztán, remélem, elveszem a
kedvüket a színháztól.
Az unokák látták édesanyjukat, nagymamájukat színpadon?
–Lili a Karinthy Színpadon játszik az Egyenlőség
c. szatírában, és azt megnéztük a nagyobbik unokámmal. A színházba
tartva megkérdezte tőlem az autóban: „láttad már a mamát
színpadon? Mert téged már láttalak, és most annyira ideges
vagyok, és annyira izgulok.” Ott ültünk egymás mellett a nézőtéren,
és ő büszke volt mamájára, míg én a lányomra. Kell ennél
több?
Medveczky Attila
|