2013.01.18.
Vagyonmegosztási abszurd Tolnában
Jogerősen 622
millió forintot ítélt meg a bíróság a Tolna megyei Párinak
a több éve húzódó vagyonmegosztási perben. Az évente 3
milliárdból gazdálkodó Tamási helyett az önkormányzati
tartalékalapból az állam fizette ki a 622 milliót.
Amit a szocialista – érában elrontottak, azt a
jelenlegi kormányzat orvosolta
Ribányi József,
Tamási város polgármestere szerint pontosan azok bírálják
őket a vagyonmegosztás miatt, akik az egész helyzetet előidézték.
Polgármester úr azt nyilatkozta, hogy a vagyonmegosztási
vitát politikai csapdának tartja. Legyen kedves ezt bővebben
kifejteni.
–2006-ban lettem polgármester, és Tamásiban egy erős
jobboldali testület alakult meg vezetésemmel. Akkor azzal
szembesültünk, hogy a városban nem történtek meg a fejlesztések.
Az elődöm MSZP-és pártszínekben két cikluson keresztül
vezette a várost, sőt a megyei vezetés is szocialista volt, ráadásul
a közgyűlés elnöke Tamásiból származott. Az ő ténykedésük
alatt, 2003-ban döntött úgy Pári, hogy leválik Tamásiról.
Mi tehát megörököltük ezt az igen nehéz helyzetet. Egy olyan
települést, mely nem rendelkezik stratégiai tervekkel, de
vagyonmegosztási vitája van, ráadásul a leghátrányosabb
helyzetű kistérségek egyike. Akkoriban is, mint most is az önkormányzatok
zöme jobboldali volt, és ezeket az akkori MSZP-SZDSZ-es kormány
2006 őszétől megpróbálta még jobban ellehetetleníteni. Egyértelmű
forráselvonások történtek, és erre ráadásul még
megpróbáltak minket behajtani a vagyonmegosztással egy
adósságcsapdába, majd azt mondták volna politikai
ellenfeleink, hogy mi tettük tönkre a várost. Pontosan azok bírálnak
minket a vagyonmegosztás
miatt, akik az egész helyzetet előidézték. Ezt nevezem én
politikai csapdának, ami az elmúlt nyolc évben gátja volt a
folyamatos fejlesztéseknek. Olyan alapvető közszolgálati intézmények
fejlesztését gátolták, mint az általános iskola, a rendelőintézet,
a turisztikai centrum. De mégis tudtuk fogadni az újonnan felépülő
iskolában a szomszéd település diákjait, az új rendelőben a
szomszéd település betegeit, és a fürdőnkben a szomszéd
településre hazatérő német származású vendégeket hatalmas
energiák és munka árán.
Miből tudták volna kifizetni a 622 millió
forintot?
–Magyarországon jogszolgáltatás van, ami nem jelenti
azt, hogy igazság szolgáltatás is…Nem tudtuk volna semmiből
sem kifizetni ezt az összeget. Mi olyan dolgokat fejlesztettünk,
amiből az egész mikrotérség fejlődik, és ami alapvető önkormányzati
feladatunk is. Az EU-s pénzek elköltése prioritás, de a
Magyarországra jutó résznek a 25-30%-a még a brüsszeli kasszában
maradt. Amit tudtunk, lehívtunk, és a 2006-2013-as időszak
ezekről a fejlesztésekről szóltak. Az a véleményem, hogy a
mi vagyonmegosztási ügyünk jelentős joghézagra mutatott rá.
A kormány nagyon jól értékelte a joghézagot, és próbálta
kezelni. Képzeljék el, hogy Csepel azt mondaná, hogy le
szeretne válni Budapesttől, és lakosságarányosan kéri az összvagyon
értékét.
Pári polgármestere szerint, ha bírósági gyakorlatot
nézzük, vagy a máshol történő megegyezéseket, látjuk, a
vagyont lakosságarányosan osztották meg. Tehát nem volt az ügyben
semmi különleges.
–Szerintem pedig történtek különleges dolgok. A két
település a ’70-es években került közös tanácsi rendszer
alá, azaz összevonásra, így viszont olyan vagyonelemek is
megosztásra kerültek, mint a második világháborús emlékmű,
vagy Tamási 1920-as években épült városháza épülete, amik
már az összevonás előtt városunk vagyonát képezték. Ezért
is sérül az ember igazságérzete. Lehet, hogy a jog szerint azt
a közös önkormányzati állapotot kell feltüntetni alapnak,
ami 1990-ben indul az állami vagyon átadásával az önkormányzat
részére, de mi tamásiak mindenképpen igazságtalannak érezzük
ezt a bírósági döntést. Ez egy olyan döntés, mintha valakit
arra kényszerít a bíróság, hogy egy válóper után ne csupán
fizesse ki a volt házastársának a jog szerint járó pénzt, de
tegye lehetővé neki azt, hogy továbbra is a lakásban tartózkodjon,
sőt a rezsiköltségét is állja. Ha nem változott volna most
meg az önkormányzatok feladatköre, akkor az előbb említett
hasonlat szerint továbbra is mi biztosítottuk volna azokat a
szolgáltatásokat, melyeket a páriak igénybe vesznek. Ezt a
joghézagot jeleztük a kormánynak, így az új önkormányzati
rendszer szerint azok a települések, melyek önállóan nem tudják
ellátni kötelező feladataikat, tehát életképtelenek, nem
szabad különválniuk. A kormányzat jelezte, hogy az új
vagyonmegosztási perekben már nem lehet azt alkalmazni, amit Pári
esetében. Tehát Tamási példája precedenst teremtett.
Ez a bírósági per megrontotta Tamási és Pári lakói
közt a kapcsolatot?
–Jogtisztelő állampolgárok vagyunk, de a bíróság döntése
sérti az igazságérzetünket. A páriak pedig rá vannak
szorulva a tamásiakra. Az, hogy Pári megkapta a kormánytól a
megítélt összeget, mindenképpen tőkeinjekciót jelent ebben a
mikro térségben és ezzel mindkét település jól járt. Amit
a szocialista – érában elrontottak, hogy nem figyeltek ennek a
városrésznek a fejlesztésére, azt a jelenlegi kormányzat
orvosolta.
Az elmúlt években milyen jelentős beruházás történt
a városban?
–Létrehoztuk az integrált oktatási központot, szociális
alapellátót építettünk, a rendelőintézetet fejlesztettük,
hőszigeteltük, járóbeteg központtá alakítottuk ki. Fürdőfejlesztést
realizáltunk; de nem azért mert annyira fantáziaszegények lennénk,
hogy mi is élményfürdőt hozzunk létre, hanem próbálunk a
helyi adottságokra építeni , fejleszteni a 40 éves múlttal
rendelkező fürdőnket. Évente
200 ezer ember fordul meg ebben a termálfürdőben. 2012. őszén
írtuk alá a geotermikus energia felhasználásra a támogatási
szerződést. Kerékpárutat építettünk éppen Pári irányába,
hogy ezzel segítsük a bejárókat, és a hajdani börtönépületből
német testvérvárosunk segítségével kialakítottuk a kultúrák
házát, és jelenleg tornacsarnokot építünk, csatornázunk, s
3-4 szállodára rendelkeznek jogerős építési engedéllyel
befektetők..
A sajtóban újfent támadja az ellenzék a közmunkaprogramot.
Tamásiban értékteremtő munkát végeznek a közmunkások?
–Már a 2010-es választások idején azt mondtam, hogy a
helyi értékekben kell bízni. Nem a riviérát kell idehozni,
hanem saját értékeinket fejleszteni. A Nemzeti Földalaptól kérvényezünk
folyamatosan földet, és 78 hektáron gazdálkodunk a közmunkaprogramon
belül. A résztvevőket így nem csak arra próbáljuk ösztönözni,
hogy az utcán szedjék össze a szemetet, hanem értékteremtő
munkára, zöldségtermesztésre is. A megtermelt javakat pedig a
közétkeztetésben hasznosítjuk.Gyakran számon kérik tőlünk,
polgármesterektől, a munkahelyteremtést. Legjobb megoldás a közmunkaprogram,
a maximális létszámot alkalmazzuk már évek óta.
Az utak többsége még mindig földes, az év nagy részében
használhatatlan
Fejlesztési stratégiát dolgoz ki a Tolna megyei Pári,
hogy beosszák a 622 millió forintot. Gere Zoltánt, Pári
polgármestere lapunkkal közölte: amíg a legtöbb környező
faluban új utak, járdák, csatornázás, gázberuházás készült,
addig Páriban, mint a város peremkerületében- ezalatt bezárták
az iskola alsó tagozatást is.
2003--ban miért döntöttek a különválás mellett?
–Párit 1970-ben
egyesítették Tamásival, a község lakói 2003-ban helyi népszavazáson
mondták ki az önállóvá válást. A bíróság a közös
vagyon lakosságarányos megosztása mellett döntött, így Pári
a vagyon 7,3 százalékának megfelelő összeget kapott. Az országos
centralizációs akarat hatására Pári 1970-től Tamásival közös
tanácsi rendszerben működött. Ennek egyenes következménye
lett, hogy 1984-től Pári Tamási város részévé vált. Ez
alatt az időszak alatt Tamási soha nem látott látványos fejlődésen
ment keresztül. Tehát Pári és Tamási közös tanácsi
rendszerbe került. A ’90-es évek elején sok település kilépett
az önkormányzati rendszer létrejöttével a közös tanácsi
szerkezetből. És akkor a bírói gyakorlat az volt, hogy amit közösen
használtak, az számított közös vagyonnak. A mi esetünkben
minden Tamásiban működött, olyan szinten, hogy 1977-ben megszűnt
Páriban a tanácsháza, és az ügyintézések. Tamási 1984.
január 1-jétől város lett, és akkor Párinak el kellet döntenie,
hogy önálló lesz, vagy Tamási város részeként működik. Úgy
határoztak akkor, hogy Pári beolvad Tamásiba. Megszűnt az általános
iskola felső tagozata, a tanácsház kirendeltsége, az önálló
plébánia, a Tsz egyesült a Tamási Széchenyi TSZ- szel. A
90-es évek elején a környező kistelepülések - kihasználva
az új pályázati lehetőségeket – komoly infrastrukturális
fejlesztéseket végeztek. Új utak, járdák, csatornázás, gázberuházás
készült a legtöbb környező faluban. Páriban – mint a város
peremkerületében- ezalatt bezárták az iskola alsó tagozatást
is. 1998-ra Pári elérte mélypontját. A falu közterületeit méteres
gaz jellemezte, amit legfeljebb évente kétszer vágtak le. Az
utak többsége még mindig földes, az év nagy részében használhatatlan.
A járdák nagy része járhatatlanná vált. Az orvosi rendelő
és a védőnői szoba évtizedek óta nem volt kimeszelve. A kultúrház
dohos, romos állapotú, évi egy rendezvényre nyitották ki.
Kulturális élet nem volt a faluban. Elkezdődött egy civil
szerveződés, megalakult az első civil szervezet. Képviseltettük
magunkat a Tamási Önkormányzatban, remélve hogy így többet
tudunk a faluért tenni. Sok eredményt nem értünk el,
legfeljebb egyel többször kaszálták le a gazt. Ezen folyamatok
mentén jutottunk el az elválás gondolatához, amit 2003-ban
helyi népszavazáson el is döntött Pári lakossága. A település
lakói pedig az elválás mellett döntöttek azért, mert 1970-től
Pári teljesen leépült. A jogszabály ezt úgy engedte meg, hogy
a következő általános választás idejétől, 2006 októberétől
lehet önálló.
A ’90-es évektől részönkormányzat sem működött?
–Nem, bár erre lett volna törvényi lehetőség. Annyi történt,
hogy, amint jeleztem,1998-ban lett Párinak, éppen személyemben,
képviselője azt önkormányzatban.
Hogyan számolták ki a 622 milliós követelést?
–Amikor megalakul egy új önkormányzat, akkor a
jogszabály szerint hat hónapon belül meg kell egyezni a
vagyonmegosztásban. Az akkor még érvényben lévő 1995-ik évi
LXV-ös törvény úgy fogalmazott, hogy különböző elvek –
pl. lakosságszám, vagy funkciók –szerint kell a megosztást véghez
vinni. Ha a bírósági gyakorlatot nézzük, vagy a máshol történő
megegyezéseket: a vagyont lakosságarányosan osztották meg. A
vagyonmegosztásra Tamási város polgármestere 2005. november
16-án tette meg az első javaslatot. Ebben lakosságarányos
megosztást javasolt 13,27:1 arányban, tehát Párinak a közös
vagyon 7,53 %-a járt. Ebből a legjelentősebb tétel az
ingatlanok megosztása volt. A Pári területén lévő vagyonon
felül Tamási természetben kívánt még átadni 274.154 eFt
nyilvántartási (könyvszerinti) értékű ingatlant. (Ez néhány
ingatlant jelentett volna.) A javaslatról döntés nem született,
s ez pereskedéshez vezetett. A Pári Előkészítő Bizottságnak
nem volt jogköre döntést hozni, ezt csupán a 2006-ban
megalakult önkormányzat tehette meg. Tamási Város Képviselőtestülete
pedig úgy gondolta, hogy ez a feladat a következő testület
dolga. 2006. október 1-től Pári újra önálló településsé
vált. Tanácstalanok voltunk. Komoly gondot okozott a polgármesteri
hivatal kialakítása, berendezése, de legdurvább a pénzügyi
helyzetünk volt. Az általános önkormányzati választás évében,
év végéig - településegyesítés megszüntetés esetén – a
„régi” település kapja a költségvetésének megfelelő állami
normatívákat mindkét településre. Ezt arányosan megosztva
tovább kell küldenie a levált településnek. Hogy mikor és
hogyan, azt már nem határozza meg jogszabály. Pári esetében
ez sem sikerült túl jól, Tamási egyenlőtlenül és késve küldte
a Párinak járó normatívákat. Az induló új önkormányzatnak,
- melynek ugyanazok a törvényi kötelező feladatai, mint más
önkormányzatoknak – október 20-ig nulla forintja volt. Követelésünket
az alapján számoltuk ki, hogy Tamási 2007-ben rendelkezésünkre
bocsátotta az összes nyilvántartását, mérlegbeszámolóját.
Figyelembe vettük, hogy csak azokat az eszközöket gyűjtsük
ki, ami a közös időszak alatt keletkezett. 880 millió körüli
összeg jött ki, és ebből levontuk azt, ami Pári közigazgatási
területén található. Elszámolás történt 41 millió forint
értékben, így jött létre az a 622 millió forint, amit nekünk
megítélt a bíróság.
Mit gondoltak, hogy Tamási önkormányzata ezt miből
fizeti ki önöknek?
–Ha cinikus lennék, azt mondanám, erről Tamásinak
kell gondoskodnia. 2007-ben majdnem megállapodtunk a kifizetés módjáról,
ami „fájdalommentes” lett volna Tamásinak, de az utolsó
pillanatban a másik fél meggondolta magát. Tamási költségvetése
2-3 milliárd éves szinten, s mondhatjuk, hogy a 622 millió 2-3
havi költségvetése.
Ezt a 622 milliót végül is az állam fizette ki?
–Igen, a pénz december 14-én megérkezett a számlánkra.
Sőt, ennél magasabb összeget fizetett ki az állam, mert
megjelent a végrehajtás költsége is.
622 millió hat éves költségvetési pénze a falunak.
–Ez az egyik megközelítés, a másik szerint 40 év
elmaradt fejlesztésének összege. Ez a félig tele pohár
esete…
Medveczky Attila
|