2013.01.25.
A
Budapesti Közlekedési Zrt-ben olyan változások zajlottak le,
amelyre az elmúlt 20 évben nem volt példa
Dr. György
István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes
szerint Budapestnek vagy garantált, hosszútávon kiszámítható
költségvetési forrásra, vagy olyan „lehetőségre” van szüksége,
amivel nagyságrendi bevételre tud szert tenni, és abból a közösségi
közlekedést finanszírozni tudja.
22 esztendeje nem megoldott a közösségi közlekedés
finanszírozása. 112 milliárd banki hitellel pótolták a hiányokat
a Demszky-korszak idején. Ebből 78 milliárdot örököltek önök.
Ha jól tudom, mindennek majd’ 75%-a lejárt már. Sikerült
meghosszabbítaniuk?
– Ez így igaz,
a rendszerváltás óta a közösségi közlekedés finanszírozásának
ügye sajnos megoldatlan. Ebben óriási felelőssége van a húsz
évig regnáló Demszky Gábornak és a 2010 előtt regnáló
mindenkori városvezetésnek. Ahelyett, hogy a hosszútávon kiszámítható
finanszírozás szükségességére kellő hatékonysággal felhívták
volna a figyelmet, valóban összesen 112 milliárd Ft bankhitelt
vettek fel a BKV működési költségeinek finanszírozásához.
A 78 milliárd Ft megörökölt bankhitelből 14 milliárd Ft-ot
az elmúlt két évben visszafizettünk, 64 milliárdot pedig a
bankokkal való megállapodás alapján átütemeztünk, ezt
2015-ben kell majd visszafizetnie a fővárosnak.
Szaniszló Sándor szocialista városatya szerint
„lehet, hogy az a kommunikáció ügyes, hogy még egy darabig
mi fogunk felelni azért, hogy inog a BKV, de ez hamarosan meg fog
változni, és 2014-ben biztos nem tudnak majd ránk mutogatni,
miután négy évig a várost vezetik és a parlamentben többséget
adnak, hogy nem tud a BKV helyzete megoldódni. Akkor már nem
lehet poénosan visszamutogatni ránk.” Tisztelt főpolgármester-helyettes
úr! Átvizsgálták önök konkrétan, hogy a közösségi közlekedés
jelenlegi állapotáért ki és mennyiben okolható?
– Szaniszló Sándornak abban igaza van, hogy ebben a
ciklusban a mi dolgunk és felelősségünk a közösségi közlekedés
megszervezése és biztonságos lebonyolítása. Nem fogunk
mutogatni senkire, de azt a szívességet nem tesszük meg elődeinknek,
hogy elhallgatjuk mit hagytak itt örökül nekünk. Szinte a
megoldhatatlanság határait elérő problémás ügyek
tucatjaival kellett szembenéznünk a választásokat követően,
ilyenek voltak az Alstom, a CET, a 4-es metró- beruházás, a BKV
lejáró hitelállománya, ezek között mégis talán a legsúlyosabbnak
mondhatóak a közösségi közlekedés problémái. Amellett,
hogy a működés egy részét bankhitelből fedezték, elődeink
hagyták a végtelenségig leamortizálódni a járműparkot és
az infrastruktúrát. A Combinókon kívül nincs új villamosa
Budapestnek, az örökül hagyott járművek nem alacsonypadlósak,
18 év átlagéletkorúak a buszok, a kettes és hármas metró
szovjet szerelvényei 35-40 évesek, de nem jobb a helyzet a
trolibuszok és a hév szerelvények esetében sem. A 2-es és
4-es metró új szerelvényeinek szállítására az Alstom céggel
kötöttek ugyan szerződést, a 2008-ban leszállítandó szerelvényeknek
azonban 2010-ben még „hírük-hamvuk” sem volt, így az egész
szerződést újra kellett tárgyalnunk. Az elmúlt húsz évnek
tehát összefoglalva három alapvető bűne a közösségi közlekedés
kapcsán, egyfelől az volt, hogy a folyó finanszírozási problémát
a bankhitelekkel láthatatlan tartományban tartották. A második
bűn, hogy a 2002-2003-as Medgyessy kormány által végrehajtott
34 milliárdos – az akkori BKV adósságállományt teljes egészében
átvállaló - konszolidációját követően sem próbálták
megoldani a BKV finanszírozását, hanem 2003 és 2010 között
további 78 milliárd Ft működési hitelt vettek fel, és egy évvel
a választásokat követő lejárattal ezt hagyták örökül a
2010-es választásokon Tarlós Istvánnak és az új közgyűlésnek.
A harmadik pedig a kiszámítható hosszútávú finanszírozás
konstrukciója kidolgozásának elmaradása volt, valljuk be az
elmúlt két évben kifejtett erőfeszítéseink ebben a témában
sajnos még nem hoztak áttörést. A kormány és a főváros az
elmúlt két évben a folyó finanszírozást nagy erőfeszítések
árán megoldotta, így működésre egy fillér hitelt sem vettünk
fel, az idén pedig reméljük, hogy a hosszútávú finanszírozást
legkésőbb nyáron koncepcionálisan is meg tudjuk oldani. Készítettünk
egy úgynevezett FEHÉR KÖNYVET, amelyet nyilvánosságra
hoztunk, abban az ötven legproblémásabb ügyet összefoglaltuk.
A 2010-et megelőző húsz évben Demszky Gábor volt a főpolgármester,
ha egy személyben konkrétan nem is okolható ezekért az örökül
hagyott problémás ügyekért, főpolgármesterként
tagadhatatlanul szerzett „elévülhetetlen” érdemeket abban,
hogy ide jutottunk. Politikai felelőssége mindenképpen tetten
érhető, hogy más típusú felelőssége is volt-e azt a
folyamatban lévő eljárások dolga megállapítani. Természetesen
tagadhatatlanul a fővárosi közgyűlési többséget adó
politikai erőknek és a mindenkori parlamenti többségnek is
megvan a politikai felelőssége abban, hogy a közösségi közlekedés
finanszírozásának kérdését 20 év alatt nem sikerült
megnyugtatóan megoldani.
Nincs olyan hosszú távon kiszámítható forrás beépítve
a rendszerbe, amely biztosítaná a budapesti közösségi közlekedés
finanszírozhatását. Ezt miként lehetséges megoldani?
– Igen, ez a legnagyobb probléma. Budapestnek vagy garantált,
hosszútávon kiszámítható költségvetési forrásra, vagy
olyan „lehetőségre” van szüksége, amivel nagyságrendi bevételre
tud szert tenni, és abból a közösségi közlekedést finanszírozni
tudja. Ilyen forrás Európa nagyvárosaiban sok helyen a helyi adó.
Most több tételből igyekszik a pénzügyi kormányzat összeszedni
a finanszírozáshoz szükséges forrásokat. Budapest főváros
egyetlen érdemi adóbevétellel rendelkezik, ez pedig az iparűzési
adó. Ezt az adót az önkormányzati törvény és a forrásmegosztási
törvény szerint a főváros és a kerületek között nagyjából
fele-fele arányban meg kell osztani. Így a kerületeknek is jut
összesen kb. 90 milliárd Ft, és a fővárosnak is jut
ugyanennyi. Ha ezt az adóbevételt a főváros megkapná, nem
kellene egyéb költségvetési forrás, ebből a 90 milliárdból
a közösségi közlekedés finanszírozását már az amortizációpótlással
együtt is éppen meg tudnánk oldani. Ez esetben természetesen a
kerületek oldalán kieső bevételt maradéktalanul pótolni
kellene, tehát félreértés ne essék, semmiképpen sem az ő kárukra
képzelem el a megoldást, épp ellenkezőleg. A forrásmegosztás
egyébként is elveszíti elvi értelmét a 2013-tól életbe lépő
feladatfinanszírozási rendszerben, tehát a finanszírozás átalakításának
részeként ennek elvi alapjait is rendbe tehetnénk az imént említett
megoldással. Ez esetben a kerületeknél hiányzó források pótlása
részben azokból a forrásokból történhetne meg, amelyeket ma
mint a közösségi közlekedés forrásainak összeszedésekor a
pénzügyi kormányzat számításba vesz, pl. ez esetben a közműadót
is a kerületek kaphatnák. Ezek persze csak ötletek, de a főváros
számára és a finanszírozási rendszer számára is tiszta elvi
alapokat teremtene egy ilyen megoldás a közösségi közlekedés
finanszírozásához.
A menetdíjbevétel kb. 50 milliárd, és van egy 16
milliárdos fix forrás, a fogyasztói árkiegészítés. Mindez
mire elegendő?
–A közösségi közlekedés finanszírozásához
Budapesten 140 milliárd Ft-ra van szükség. A menetdíjakból
kb. 52 milliárd Ft, a fogyasztói árkiegészítés helyébe lépő
szociális alapú finanszírozás kiegészítésből kb. 15 milliárd
Ft-ot kapunk. Ez összesen 67 milliárd Ft, tehát a hiányzó 73
milliárd forint forrását kell megtalálnunk.
Milyen kész terveik vannak a BKV átalakítására, a
800 milliárdos eszközpótlási elmaradás behozására?
Tudtommal, míg a kötöttpályás közlekedésnél fellelhetők
források a fejlesztéshez, addig a buszoknál erre abszolúte
nincsen mód. Egyrészt hogyan lehet megoldani a járműpark
fejlesztését, másrészt gondolkodtak-e abban, hogy külön
villamos-bérletet vezetnek be, hogy a kötöttpályás közlekedést
favorizálják?
– Kész terveink vannak mindenre. Nem véletlenül hoztuk
létre a Budapesti Közlekedési Központot, azt a szándékot
maradéktalanul érvényesítjük, hogy a gyalogos-, és a kerékpáros
közlekedés, a közösségi közlekedés, az autós közlekedés
és a teherszállítással kapcsolatos minden közlekedési kérdés,
amely a fővárosban felmerülhet, egy kompetencia központba
fusson be. A BKK feladata az, hogy az összefüggések vizsgálatát
követően adjon a városvezetés várospolitikai céljainak
ismeretében, illetőleg azokkal egyeztetve olyan szakmai
javaslatot, amely az adott problémára megoldást kínál. Miután
itt a 800 milliárdra becsült forrásigény miatt nemzetgazdasági
méretű problémáról van szó, a legfontosabb kérdés, hogy az
amortizáció pótlását minél gyorsabban úgy tudjuk megoldani,
hogy az az államháztartási hiányt ne növelje, tehát ne állami
garanciával felvett hitelből történjen, mert erre a megörökölt
pénzügyi-gazdasági helyzetben a nemzetgazdaságnak nincsenek
forrásai. A kötöttpályás közlekedés amortizáció pótlását
a kormánnyal együttműködve EU forrásokból képzeljük el, ez
értelemszerűen nem államháztartási hiányt növelő megoldás.
Összességében az elmúlt két évben 105 milliárd Ft EU forrást
szerzett meg a kormány jóvoltából a BKK által kidolgozott pályázatok
alapján a főváros a közösségi közlekedés amortizáció pótlására.
Ezek között van az 1-es és a 3-as villamos teljes felújítása,
a járműpark-csere program első ütemében 37 alacsonypadlós új
villamos és 25 alacsonypadlós új troli beszerzése. 2020-ig az
elmaradt amortizáció pótlását el lehet végezni, persze ennek
akkor van értelme, ha közben a finanszírozást úgy alakítjuk
ki, hogy újabb amortizációpótlási elmaradás ne keletkezzen.
Ez a határozott szándékunk. A busz üzletágban egyelőre
nincsenek elérhető EU-s források, mert a ROP programokban a
2013-ig tartó EU-s költségvetési periódusban a kijelölt
prioritások miatt ilyen döntés született. Csak elektromos
meghajtású buszok lennének beszerezhetők, de azokat jelenleg
kipróbálás hiányában a magas kockázat miatt nem preferáljuk.
Hozzáférhető EU-s források hiányában államháztartási hiányt
nem növelő módon az amortizáció pótlást úgy tudjuk a lehető
leggyorsabban végrehajtani, ha a BKK, illetőleg a BKV új saját
buszbeszerzési tenderei mellett a járatok maximum 66 százalékáig
külső üzemeltetőkre terheljük a teljes üzleti kockázatot.
Így nem a városnak vagy a BKK-nak, illetőleg a BKV-nak kell a
teljes amortizáció pótlásra hitelt felvennie, mert ez csak fővárosi
illetve állami garanciás hitellel történhetne, ez pedig nem járható,
mert ez a megoldás az államháztartási hiányt növelné.
Igaz, hogy maga a BKV-ban is vannak olyan vezetők, akik
ellenérdekeltek abban, hogy az önök tervét végrehajtsák?
–A Budapesti Közlekedési Zrt-ben olyan változások
zajlottak le az elmúlt két évben, amelyre az elmúlt 20 évben
nem volt példa. A Budapesti Közlekedési Központ létrehozásával
a BKV-ból feladatok kerültek át a BKK-ba, ez is komoly változást
jelentett, a BKV Zrt-ben hatékonyságjavítási intézkedésekkel
összességében működési ágon 8 milliárd Ft-ot meghaladó
megtakarítást eredményező intézkedéseket tettek, és átszervezést
hajtottak végre első lépésként a busz ágazat és a kötöttpályás
ágazat divizionális szétválasztásával. A vállaltvezetés és
a főváros vezetése között jó az együttműködés, a BKV Zrt.
a tulajdonosi döntéseket mindig maradéktalanul végrehajtotta,
most folyik a szakmai előkészítése annak a döntésnek,
amelyet a fővárosi közgyűlés elé fogunk terjeszteni, ha a városvezetői
értekezlet, illetőleg a főpolgármester úr átengedi az előterjesztést
a busz ágazat és a kötöttpályás ágazat cégszintű szétválasztásáról.
A döntéselőkészítő anyagoknak kell választ adniuk arra,
hogy milyen előnyökkel, illetve milyen hátrányokkal járna a két
ágazat cégszintű szétválasztása. Mindig vannak drukkerek és
ellendrukkerek, nem tudok róla, és nem is gondolom, hogy a BKV
Zrt. vezetői közül bárki hátráltatná a döntéselőkészítést.
Horváth Csaba szerint „hogyha a Bajnai-Demszky-Horváth
Csaba-féle szerződés ma érvényben lenne, a budapestieknek
lenne 800 darab vadonatúj buszuk, és nem 150 olyan Mercedes,
amelynek a 3,5 milliárd forintos többletköltségét a mai napig
nem tudja a BKK, hogy miből fogja kigazdálkodni.”Mi erről a véleménye?
–Horváth Csaba vagy nincs tisztában azzal, mit beszél,
és akkor az a baj, vagy nagyon is tisztában van vele, hogy butaságokat
mond, akkor pedig az a baj. Sokan emlékeznek arra a sületlenségre,
amikor Horváth Csaba a 2010-es választási kampányban ingyenes
közösségi közlekedést ígért a Budapestieknek, amit a dugódíjból
fedezett volna. No comment. Hosszú időn keresztül ciklusokon át
megvolt a lehetősége politikus párttársainak is, és meg volt
neki is az előző ciklusban főpolgármester-helyettesként, hogy
tegyen Budapest közösségi közlekedéséért. Hogy ez mennyire
volt sikeres, arról az az örökség árulkodik, amiről beszélgetésünk
elején szóltam. Több mint 100 alacsonypadlós, nem túl öreg
használt busz mellett az új busz üzemeltetési modell keretében
2013 május-junius-júliusi rendszerbe állással 150 db új
Mercedes Citaro busz fog a budapesti utazóközönség rendelkezésére
állni. Ha cinikus szeretnék lenni, azt mondanám, így azt is elérjük,
hogy nemcsak a hulladékot szállítják Mercedes járművek a fővárosban.
A pályázaton a jelentkezőknek „busz-kilométer árra”
kellett ajánlatot tenniük, nem írta elő a BKK-BKV ajánlatkérőként,
hogy milyen típusú buszokkal pályázzon a pályázó. Horváth
Csaba ezt pontosan tudja, legalább tízszer elmondtuk neki közgyűlésen
is, mégis folyamatosan azt szajkózza, hogy méregdrága buszokat
veszünk. Nem veszünk egy buszt sem, azokat az üzemeltető
veszi, és nem kerül 3,5 milliárd Ft-tal többe, hanem összességében
a modell bevezetését követően nem fog többe kerülni, mint előtte.
A döntő érv azonban a modell mellett nem az üzemeltetési ágon
remélt megtakarítás, hanem az, hogy a buszpark ebben a
modellben, ahogyan azt már elmondtam az államháztartás hiányát
nem növelő módon a lehető leghamarabb lecserélhető lesz, ráadásul
az üzemeltetés sem kerül többe, mintha a BKV venne új
buszokat. A közösségi közlekedés finanszírozását meg kell
oldani, teljes tévedés, hogy a buszüzemeltetési modell lenne a
finanszírozási probléma oka.
Nézzük csak ezt az évet. 2013-ban milyen változások
várhatók a közösségi közlekedésben?
– A teljesség igénye nélkül említem, hogy 2013-ban a
2-es metrón kizárólag új Alstom- szerelvények fognak már közlekedni,
kiírjuk az 1-es és 3-as villamos infrastruktúrájának teljes
felújítását szolgáló tendereket, kiírjuk a pályázatot 37
új villamos és 25 új troli beszerzésére, az elektronikus
jegyrendszer bevezetésével kapcsolatosan további döntéseket
fog hozni a fővárosi közgyűlés, folytatjuk a 3-as metró és
a földalatti felújítását szolgáló pályázati anyag elkészítését.
A járműpark további megújulását szolgálja, hogy januárban
a használtan vásárolt Volvo és Mercedes Citaro autóbuszok, míg
májustól az új Citarók állnak forgalomba, valamint az elavult
ZIU-9-es trolibuszokat a korszerűbb, akadálymentes MAN típusú
trolibuszok váltják. 2013 január elsejétől új bérlettípusokat
vezetünk be, hogy takarékosabbá és kényelmesebbé tegyük a közlekedést.
Változik több jegy és bérlet ára, a kedvezményes bérletek
ára azonban 2013-ban sem nő. Egyszerűsödik a bérlethasználat:
januártól személyi igazolvánnyal vagy jogosítvánnyal együtt
is használhatóak lesznek. A jegyellenőrzés hatékonyságát
segítő közterület-felügyelői létszámot 2013-ban tovább bővítjük.
A menetrend szerint közlekedő D11-es, D12-es és D13 hajójáratok
vonalain téli menetrendet vezettünk be. Újabb buszjáratokon
vezetjük be az elsőajtós felszállást.
Szintén közlekedési téma; a bérbiciklirendszer beindítása
augusztus hónapban. Mi ennek a projektnek a lényege?
–Budapest Fővárosa 2008-ban hozott döntést a budapesti
közbringarendszer létrehozásáról, a feladattal a Parking
Kft-t bízta meg. Megszületett a döntés a hetvenöt gyűjtőállomás
helyszínéről, majd a Parking Kft. internetes pályázatot írt
ki, hogy mi legyen a neve: a több ezer beérkezett javaslat közül
a zsűri ötöt választott ki, a versenyben maradt ötből pedig
az internetezők a Bubi-t hozták ki győztesen. 2012-ben
lezajlottak a tenderek az 1000 db kerékpár és a többi szükséges
eszköz gyártására és majdani üzemeltetésre. A BKK
folyamatosan egyeztet a kerületekkel és az érintettekkel annak
érdekében, hogy a Bubi használata biztonságos legyen. 2013 őszétől
várhatóan a Bubi a nagyközönség rendelkezésére áll. Első
ütemben 75 helyszínen 1000 kerékpárt lehet majd használni. A
pesti oldalon a Nagykörúton és a Városligeten belül, Budán
pedig Vízivárosban, valamint a dél-budai egyetemi negyedben és
a Margitszigeten. A kerékpárokat kétféle módon lehet igénybe
venni. Az egyik: személyes regisztrációval és egyszeri díj
befizetésével. Így azonosítjuk be a bringát használót, ez
olyan, mint egy bérlet a többi közösségi közlekedési eszközön.
A másik lehetőség a bankkártyás fizetés a terminálnál –
ekkor kauciót is kell fizetni. A használat 30 percig ingyenes,
azt követően a díja meredeken emelkedik. Pár órát meghaladó
időre már nem éri meg igénybe venni, ezzel fogjuk segíteni a
rendszer kihasználtságát, hogy akinek szüksége van rá, találjon
a tárolókban bringát. Egyirányú közlekedésre is használható,
nem muszáj a visszautat is kerékpárral megtenni, ha váratlanul
eleredne az eső, nehéz csomagot kaptunk vagy összetalálkozunk
egy autós ismerősünkkel, aki elvisz. Nem kell a kerékpárok
javíttatásával bajlódni, ezt az üzemeltető megteszi a használók
helyett. Nem kell a lopás kockázatát viselni, ha használat után
mindig gyűjtőállomáson rakjuk le a biciklit, annak sorsáért
a továbbiakban már nem a bringa használója a felelős.
Vannak-e ehhez megfelelő bicikliutak?
A főváros kerékpárút-hálózatát is folyamatosan bővítjük,
természetesen a KRESZ szabályai szerint lehet majd a BUBI
biciklikkel is közlekedni. Ahol van kerékpárút, ott azon, ahol
nincs, ott pedig az általános és konkrét utakra, útszakaszokra
vonatkozó szabályok szerint.
Medveczky Attila
|