2013.01.25.
A magyar háztartások bevételük
30-50%-át költik rezsire
Ellenőrizzük az első számlakibocsátásokkor a 10 %-os csökkentést!
A 2013. január
elsejével végrehajtott lakossági rezsiköltség-csökkentés
hatása először a januári fogyasztásról kiállított, februárban
kibocsátott számlán érződik majd. A rezsiköltség csökkentését
ellenőrzik is, a végrehajtását felügyelő munkacsoport elnöke
Németh Szilárd fideszes honatya, Csepel polgármestere.
A munkacsoport létrehozása azt mutatja, nem bíznak
feltétlenül a közszolgáltatókban?
–Miért is bíznánk? Az elmúlt hét bebizonyította,
hogy bizony érdemes résen lenni. Fő szándékunk a társadalmi
párbeszéd kezdeményezése, aminek már most érezhető a
haszna. Tapasztalható a munkacsoportunk létjogosultsága, hiszen
500 felé közeledik a megkeresések száma.
Sokan felajánlják
a segítségüket, amit külön köszönök. A múlt héten a legtöbb
megkeresés az ELMŰ-számlákkal volt kapcsolatos volt. Egyrészt
mert azok, akik átalányt fizetnek, többször megkapják 3 vagy
6 hónapra előre – attól függ, hogy hogyan egyeztek meg – a
számlákat. Másrészről pedig az energiaszolgáltatókra
vonatkozó rendeletek tekintetében a villamos áram szolgáltatókra
– magam sem tudom miféle rejtélyes dolog miatt – nem
vonatkozott az a jogszabály, hogy ha árváltozás következik
be, az árváltozás hatályától számított 30 napon belül
kijavítva kell a fogyasztóknak elküldeni. Ez rájuk nem
vonatkozott, csak a gázszolgáltatókra. Ezért az ELMŰ megcsinálta
például azt, hogy még december 27-én - amikor már minden egyéb
jogszabály megjelent a csökkentésről, még a régi árakról
szóló számlát küldte ki. Ez önmagában egy rossz üzletpolitika,
mert az ELMŰ sosem felejtette el érvényesíteni az eddig
megszokott – ’95 óta főleg, de azt megelőzően is
megszokott – áremeléseket. Most az árcsökkentés jogi ténye
után - tehát a jogszabály alapja után is - ugyanazokat a számlákat
küldte ki. A munkacsoport ezt észrevette a bejelentések alapján
és azonnal intézkedni tudtunk. Erre a nagy nyomásra – a sajtónak
külön szeretnék köszönetet mondani – észhez tért az ELMŰ
is és belátta, hogy az a jó üzletpolitika, ha ő nem
ellenkezik; így saját magától visszavonta ezeket a számlákat.
Én pedig élve rendeletalkotási módosítási jogkörömmel,
kezdeményeztem a fejlesztési miniszternél, hogy ezentúl az áramszolgáltatókra
is vonatkozzon az, ami a gázszolgáltatókra. Jelesül, hogy 30
napon belül javított számlákat kell kiküldeni a fogyasztóknak.
Amíg árat kellett emelni, addig nem volt gond a számlákkal.
Most pedig megpróbáltak ellenkezni. Ez a korszak véget ért, és
ez ennek a bizottságnak a munkájának köszönhető. Nagyon
fontos hozadéknak, hogy egy igazi polgári gondolkodás jött létre.
Az emberek érezték, hogy itt valami fontos történik, hiszen 40
éve biztosan nem volt energiaár-csökkentés. Arra emlékszem,
hogy az első olajár-robbanás óta – 73-74 óta – a szüleim
mindig ott görnyedtek a rádió vagy a tévé előtt, és izzadva
várták, hogy mit fognak bejelenteni, ám mindig csak emelkedtek
az árak.
Ne feledjük el,
hogy 1995-ben a Horn-kormány 6 nap alatt privatizálta a teljes
szektort, és olyan privatizációs szerződéseket kötött,
amely például az áramszolgáltatók tekintetében évi 8%-os
garantált nyereséget jelentett. Ezt az emberek fizették meg, a
magyar családok. Ezért döntött úgy a kormány, és ezt
rendeletben is meghatározta 2012. december 15-én, hogy minden
magyar háztartásban a gáz, a villanyáram és a távhő árának
2013. január 1-jétől 10%-kal csökkennie kell.
A munkacsoport azért
jött létre, hogy ez a csökkenés a valóságban is megtörténjen.
Ellenőrizzük az első számlakibocsátásokkor – februárban
ugye már érkeznek a háztartásokba a januári számlák -, hogy
ez a csökkenés valóban 10%-os-e. Ha nem, akkor újabb és újabb
jogszabály módosítást fogok kezdeményezni mindaddig, amíg ez
meg nem valósul. A magyar háztartások már jó előre megfizették
ezeknek a cégeknek a hasznot.
Nemrégen azt olvastam, hogy az állam országos szinten
52 milliárd forintot fizet ki a távhőszolgáltatóknak ellentételezés
gyanánt.
–Teszi
ezt a fővárosban és öt nagyvárosban. Ezek a távhőszolgáltatók
nem magán-, nem külföldi tulajdonúak, hanem mind önkormányzati,
tehát közösségi tulajdonban vannak. Nagyon fontos üzenet a
kormány részéről, hogy a közszolgáltatások tekintetében
– ahogy benne van a nevében – a közösségi tulajdont tartja
a legfontosabbnak, mert a közösségi tulajdonban lévő szolgáltatók
valóban közcélokat tudnak szolgálni. Tehát ott nem a profit a
lényeg, hanem a szolgáltatás minősége, és az, hogy a közösség
számára elérhető legyen. Németországban a Stadtwerke erről
szól. Németországban a szolgáltatást például Münchenben az
E.ON-nak egy cége végzi. De az E.ON tulajdonában nincs semmi.
Az összes kábel, az összes égő, kandelláber, minden a város
tulajdonában van, és a város adja oda egy profi szolgáltatónak,
hogy végezze a szolgáltatást azokkal a feltételekkel, amit a város
szab meg. Azért ez ég és a föld Magyarországhoz képest. Nálunk
a szocialisták az SZDSZ-esekkel együtt átjátszották a külföldieknek
tulajdonnal együtt az egészet.
A
XXI. században, a főváros egyik kerületében, Csepelen vannak
még sajnos olyan területek, ahol nincs közvilágítás. Ezen az
állapoton szerettünk volna segíteni. Mi kifizettük a beruházást,
lebonyolítottuk, majd átadtuk az eszközöket a cégnek, hogy üzemeltessék.
Németországban olyan szerződést kötnek, hogy a szolgáltató
szolgáltat, és azokat az eszközöket, amelyeket a szolgáltatása
során igénybe vesz - még egyszer mondom, amely a város
tulajdonát képezi -, azokat meg fejlesztenie kell.
Azt mondja ilyenkor a nép, a Fidesz van hatalmon,
oldja meg a kormány a helyzetet, hozzanak megfelelő
rendeleteket.
– Polgári demokráciában élünk. Tehát itt nincs
olyan, hogy azt mondjuk: einstand. Amennyiben a szolgáltatóknak
itt nem felelnek meg ezek a körülmények, akkor nyugodtan adják
át közösségi tulajdonba. Nem akarják átadni, ugye? Tehát
akkor még így a 10%-os csökkentéssel is profitot termelnek.
Kaptunk egy olvasói véleményt: „hogyan
fogják meggátolni (ha egyáltalán van erre akarat) a gáz minőségének
további romlását? A gáz fűtőértéke nagyon rossz. Pörög
az óra, de nincs meleg. A gázárat csökkentik, a szolgáltató
pedig a gáz minőségének további rontásával kompenzálja a
kiesett profitot.”Erről mi a véleménye?
–Én ezt nagyvárosi
legendának mondom, bár ezen a területen is érdemes résen
lenni. Ha valaki ilyet tapasztal és jelzi felénk, továbbítom a
panaszát a Magyar Energia Hivatalhoz és kontrollálni is fogom,
milyen ellenőrzést vittek véghez.
Milyen módon lehet megtenni a panaszokat?
–A Magyar Energia Hivatal már a számlázás előtti héten
zöld számot üzemeltet, és a kormányhivatalokon keresztül is
információt lehet kapni. A titkárságom éjjel-nappal él, a polgarmester@csepel.hu-ra rengeteg megkeresés érkezett. A Fidesz honlapján és a Facebookon is
meg lehet minket találni. Azt tudni kell, hogy az egyedi ügyeket
én is csak továbbítani tudom. Tehát egyedi ügyekben, egyedi
panaszokban továbbra is a szolgáltatóhoz illetve a Magyar
Energia Hivatalhoz és a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz kell és
érdemes fordulni, mert én is csak ezt tudom tenni, hiszen arra
kaptam lehetőséget és felhatalmazást, hogy a 10%-os csökkenést
minden háztartásban, mind a három szolgáltatási területen
– a gáz, a villanyáram és a távhő területén – érjük
el.
Igaz, hogy még
a nyárig újabb rezsicsökkentésre számíthatunk? Ez is egy városi
legenda?
– Több annál, mert a Fónagy
János államtitkár úr által vezetett kormánybizottság vizsgálja,
hogy a víz-, a csatorna- és a szemétdíjak tekintetében
tudunk-e hasonló döntéseket hozni.
A
magyar háztartások a bevételük 30-50%-át költik rezsire. Ez
óriási részarány a nyugat-európaiakhoz képest. Európában -
a vásárlóerő-paritást figyelembe véve – nálunk a legdrágább
a gáz- és a villanyár, mintegy másfélszerese az EU átlagának.
Tehát ha valaki átalányt fizet - mondjuk egy éven
át 25 ezer forintot -, neki 2.500 forinttal kisebb összegről szóló
számla érkezik februárban?
– Ennek így kell lennie.
S ezt mindenképpen ellenőrizzük.
Medveczky Attila
|