2013.06.07.
Belloni, az illuzionista
A bűvészet is tudomány; itt is felfedezésről és találmányról
van szó, mint bármilyen más szakmában
A kolozsvári
Belloni mester, azaz Ledniczky Béla több mint két évtizede
foglalkozik hivatásszerűen bűvészkedéssel. Bár
gyermekkora óta vonzódott a bűvészethez, eleinte főleg
restaurálási munkákból kereste a kenyerét. Előbb hobbiból,
majd egyre komolyabban kezdett a bűvészkedéssel foglalkozni. A
mesterrel kerekdombi házában beszélgettem.
Az asztalán ott a kártya, minden bűvész alapeszköze.
Szokott itthon gyakorolni?
–Ha nincsenek sűrűn előadások, akkor
elengedhetetlen az otthoni gyakorlás. Amennyiben egymást követik
a fellépések, nem jövök ki a gyakorlatból. Az pedig egyértelmű,
hogy jobban szeretem az utóbbi esetet. Vannak olyan manipulációs
trükkök, melyeket muszáj átvenni, mert elég, ha csak egyetlen
egy mozdulatot téveszt el a bűvész, akkor leszerepelt.
Gyakorlás közben behív rokonokat, „próbaközönséget”,
vagy a tükör előtt nézi magát?
–Nem szokott tesztközönségem lenni. Ám ha
otthonomban tartózkodik néhány barátom, ismerősöm, akkor előttük
szívesebben gyakorlok, mint otthon a tükör előtt. Vannak olyan
manipulációs trükkök, ahol felhasználjuk a tükröt is. Ha
belenézek a tükörbe, azt látom, amit a közönség, s így a
mozdulatokat úgy gyakorlom be, hogy ne vegyék észre azt, amit
nem szabad. Például vannak a cigarettával olyan manipulációs
trükkök, hogy a kelléket úgy tartsam, hogy az rejtve legyen a
közönség elől. Egyértelmű, hogy nem „párolog el” a
cigaretta, de nem látszik sehol. Ugyanez a helyzet a kártyatrükköknél
is. A műsor összeállításnál arra is ügyelnem kell, hogy
milyen korosztálynak, milyen játszóhelyen adok elő. Így az
sem mindegy, hogy milyenek a fényviszonyok a színpadon.
Azt is figyelembe veszi, hogy ön előtt az adott helyen
milyen bűvészek jártak, hogy ne legyenek ugyanolyan trükkök?
–Nem szokott engem zavarni azt, hogy előttem ki milyen trükköt
mutatott be. Azért sem, mert nekem olyan trükkjeim vannak, amik
másoknak nemigen. Az a zavaró igazából, hogyha idejön egy bűvész,
nagyon gyenge műsort csinál, vagy éppen nem az adott korosztálynak
megfelelőt, és ezzel rontja az egész szakma hírnevét. Akkor
az emberek azt jegyzik meg, itt volt egy bűvész, és vele egy
kalap alá vesznek.
Erdélyben Bellonin kívül vannak magyar nemzetiségű bűvészek?
–Természetesen vannak. A sepsiszentgyörgyi Sandrini
– hajdani tanárom – betegsége miatt sajnos már nem
dolgozik, hanem betanította a sógorát, és ők cirkuszi műsorokat
tartanak.
Mikor látott először életében bűvészt, és az önre
milyen hatással volt?
–Ezt nem tudom elfelejteni. Nyolc-kilenc éves
lehettem, mikor a cirkuszban bűvészmutatványt láttam, ami abból
állt, hogy kijött a bűvész és három nagy kardot pengével
felfelé beállított egy tartóba. Majd bejött az asszisztensnője,
akit révületbe ejtett, majd ráhelyezték a három kardra. Ezután
a kardokat kihúzták alóla, de ő a „levegőbe” maradt. Ez
az élmény hosszú éveken át megmaradt nekem. Nagyon szerettem
ezeket a bűvész-produkciókat, de akkor nem volt kitől
tanulnom. Azt nem döntöttem el, hogy bűvész szeretnék lenni,
csak nagyon vonzott az illúziók világa. Ha megkérdezték, mi
szeretnék lenni, azt feleltem, hogy pilóta. Ezt sem volt módomban
akkor megtanulni, de elég makacs vagyok, és most, öreg fejjel
nekiláttam a repülőgép vezetésnek. Dezméren elvégeztem a
siklóernyős sportrepülő tanfolyamot is.
A bűvészet is játék?
–Játék, szórakoztatás, de igen magas szinten. Szórakozik,
nevet a műsor közben a néző, de el is gondolkodik: mi a titok
nyitja. A bűvészet is tudomány. Itt is felfedezés és találmány
van, mint bármilyen más szakmában. Csak éppen nem vegyi
anyagokat fedezünk fel, hanem trükköket. De az egész bűvészet
nálam valóban játékként kezdődött. Amikor fiam 12 éves
volt, Budapesten jártunk, és betévedtünk a Figaro bűvészboltba,
amit Szabó István, Erdélyből elszármazott bűvész nyitott
meg. Fiamnak, játékok helyett kezdtem vásárolni bűvészkellékeket.
A következő évben megint elmentünk oda, és egyre bonyolultabb
dolgokat kezdtünk beszerezni. Mindkettőnket nagyon érdekelt ez,
és mikor összegyűlt jó pár kellék, már tanulni akartunk egy
nagy mestertől. Szabó István nekünk Sugár Pétert ajánlotta,
így tőle vettünk órákat. Azt kéretem, hogy a fiamnak magyarázzon
el manipulációs trükköket. Viszonylag nem volt drága maga az
óraadás, de nekünk összességében az volt, hiszen messziről
érkeztünk. Azt szerettem volna, hogyha már játékokat is vásárolok
a fiamnak, akkor már bűvész is lehetne belőle. Fiamnak viszont
nem volt kedve ezt folytatni, bár egyszer fellépett a kolozsvári
kultúrházba. Elvégezte az egyetemen a szobrász szakot, de
jelenleg nem a szakmájában dolgozik, hanem a városi televízió
operatőre. Én pedig sokáig reklámgrafikusként dolgoztam, s
egy ideig Magyarországon éltem, ahol régi bútorokat és festményeket
restauráltam. Az így keresett pénz egy részét a bűvészetre
fordítottam: órákat vettem, tanultam és kellékeket vásároltam.
Ugyanazt jelenti a bűvész, az illuzionista és a mágus
kifejezés?
–Nagyjából ugyanazt jelenti ez a három szó. A bűvészet
három kategóriára van felosztva. A mikromágia azt jelenti,
mikor apró kis kellékekkel egy asztaltárságot szórakoztat a bűvész.
Ilyenkor kártyákat, gumigyűrűket, érméket, madzagokat használnak
kellékként. Az ilyen produkciókat viszont csak kisszámú közönség
láthatja. A következő kategória az általános színpadi bűvészet.
Ezen belül vannak olyan trükkök, amiben részt vesz a közönség,
én is ezeket kedvelem, mert igen jó a hatásuk. A harmadik pedig
a nagy illúziók világa – például egy vonat eltüntetése
– , hatalmas kellékekkel.
Indult nemzetközi versenyeken?
–Egyszer mentem el Budaörsre egy bűvésztalálkozóra,
ahol felléptem egy rövid műsorral. De nem nyertem semmit, mert
nem tudtam, hogy olyan szerkesztett műsort kellett volna összeállítani,
amikor a zenére rímelnek a mozdulatok. Én nem ilyen műsorokat
állítok össze. Minden meghívást elfogadok, és a fényviszonyok,
a színpadtechnikai körülmények figyelembevételével döntöm
el, milyen műsorszámokat adjak elő.
Visz magával személyzetet?
–Főleg akkor, mikor olyan trükkről van szó, amit
egyedül nem lehet véghezvinni. Például kihívok a közönség
sorából egy olyan férfit, aki zakót visel, és ketten hátrakötjük
a nő kezét, majd teljesen lekötözzük. Úgy beáll a karikába,
mellé a férfi, háttal állnak egymásnak, én felemelem a karikát,
s mire visszarakom, a férfiről a zakó átkerül a nő hátára.
Ennek mindig nagy a hatása.
Vásárolnak a bűvészek egymástól trükköket, vagy
cserélnek is?
–Mindkettőre van példa. Előfordul, hogy cserélünk
trükköket, vagy kellékeket. S ha már a kelléket odaadják,
azzal a titkot is elárulják. Több kelléket én is el tudtam készíteni.
Megéri ebbe befektetni?
–A bűvészetet szeretettel, örömmel csinálom, és
boldog vagyok, ha látom, hogy az emberek rácsodálkoznak a trükkökre,
nevetnek, szórakoznak – tehát megéri. Nem tagadom, hogy az
anyagi rész is fontos, mert sokba kerülnek a kellékek is.
A közösségi házak meg tudják fizetni a bűvészeket?
–Van igény a mutatványaimra, de valóban előfordul,
hogy nincs rá anyagi keret. Esküvőkre hívnak meg, orvosi
kongresszusok gálaműsorában is felléptem. Előnyöm, hogy a műsorom
90%-ban vizuális, így nem igényel nyelvtudást annak megértése.
Az egyik gálaműsor éppen a múzeumban volt, és egy japán
csoportnak adtam elő. Megjegyzem: egy félévet bűvészkedtem
Japánban, így kicsit elsajátítottam a nyelvet. Az utolsó szám
az asztallebegtetés volt. Az egyik hölgy közel jött az
asztalhoz, és ahogy az a levegőben lebegett, kereste a szálat,
amin lóghat. Ezt az asztalt én készítettem el, olyan szinten,
hogy ilyen mesterműve egy bűvésznek sincs. Miután megszereztem
az asztal titkát, mindezt továbbfejlesztettem. Előnyöm, hogy
grafikát és szobrászatot végeztem, tehát 6 évet jártam a népművészeti
főiskolára, így kellő esztétikai érzékem van, s tudom a
helyes arányokat. Felhívtak már Magyarországról is, hogy nem
adom-e el az asztalt, de hárítottam, mert ebből csak egy van,
és én azzal dolgozom.
Nem olyan régen a Kolozsvári Állami Magyar Színház
épületében találkoztunk. Színpadi trükköket is ki szokott
dolgozni?
–Számos színházi előadás létrehozásában közreműködtem.
A különböző kellékeket magam találta ki és készítettem
el. Ezelőtt 15-20 évvel Czeizel Gábor megrendezte a Leander és
Lenszirom című előadást, amiben van egy olyan jelenet, mikor a
király karddal támad a varázslóra, de annak egy intésére az
acél meghajlik. Az előadás előtt két héttel a rendező felkért
arra, hogy egy ilyen kardot készítsek neki. Azelőtt csináltam
jó pár trükköt a színházak és az operának is, ezért is kértek
meg erre. El is készítettem ezt a kardot. Majd készítettem belőle
többet, és az egyiket Budapesten bűvészkellékre cseréltem
el. A Kék kalap című operához pedig lebegő kottát készítettem
el. Ebben a rendezés szerint három énekesnő fogja a kottát,
de annyira beleélik magukat az éneklésbe, hogy akkor is lebeg a
kotta, mikor elengedik. Ennek óriási hatása volt. Mindenki azt
hitte, hogy egy vékony szállal van felkötve a kotta…
Shakespeare Troillus és Cressida című előadásában pedig a
harci jelenethez terveztem „trükkös” nyílvesszőket. A
Bolha a fülben című előadáshoz szükséges mozgó bajusz is a
találmányom volt.
Mennyire vágynak az emberek az illúzióra?
–Csodára mindenki vágyik, bár tudják, hogy esetünkben
nem varázslatról van szó. A bűvészetnek nevelő hatása is
van. Egyik tanító néni meséli a műsorom után: volt egy
gyerek, aki annyira rossz volt, hogy féltek, a produkció alatt
nem lehet bírni vele. De mégis csendben, figyelemmel végig ülte
az előadást.
A
verandán egy ketrecben nyulat láttam…
–A bűvészkedéshez elengedhetetlenül szükséges
nyulakat és galambokat magam nevelem és gondozom. Nagy figyelmet
szentelek az előadások előkészítése közben az állatok védelmére
és biztonságára. Egyik sikerszám, mikor az „üres”
fadobozból előkerül a nyúl.
Nehéz volt elérni azt, hogy Kolozsvár híres, elismert
bűvészévé váljon?
–Saját magam csinálom a reklámot is, de magam
menedzseléséhez nem értek annyira. Ennek ellenére kaptam annyi
meghívást, hogy tudnak rólam. Sok helyre vissza is várnak/hívnak.
A gazdasági válság miatt sajnos ritkábban rendeznek nagyobb céges
rendezvényeket. Előtte előfordult, hogy öt helyen kellett fellépnem
szilveszter éjszakáján. Ilyen esetben olyan műsorokat állítok
össze, melyek a legnagyobb hatást érik el, s melyek nem kívánnak
hosszas előkészületet. Az is tény, hogy hiába csinálom
ugyanazt a mutatványt, a közönség változik, a nézők is
hatnak rám, hiszen senki sem reagál egyformán. Minél több trükköt
igyekszem megtanulni, hiszen a célom, hogy a közönség jól érezze
magát, ha ez sikerül, az nekem hihetetlen nagy öröm.
Medveczky Attila
|