2013.06.07.
Kolozsvárnak ékes királynéja
(Sas Péter: A kolozsvári jezsuita, majd piarista templom
kincsestára)
Kolozsvár városának
három tanácsosa – a katolikus Páter Pál, a református
Pataki István, az unitárius Gyergyai Pál, – valamint a főjegyzői
hivatalt viselő Füzéri György aranyműves 1734-ben hosszú,
barokk körmondatra emlékeztető címmel latin nyelvű városismertetést
írt. A Descrpitio civitatis Claudiopolis ab origine repetita cu
inscriptonibus…kezdetű cím fordítása a maga teljességében
így hangzik: Kolozsvár város leírása eredetéig visszamenőleg,
továbbá azok a föliratok, amelyek a bástyákon és más
nevezetes épületeken mindenütt láthatók, a szerint, amint a város
lakói a sors fordulataival gyarapodtak, különféle vallásra
oszlottak, s az államkormányzat rendén is változtak, egészen
a mai állapotig folytatólag. A jezsuita templomról így írtak:
Van a Torda városról elnevezett Torda utcában egy másik
templom is. Ez nem nagyon régen épült a Szentháromság
tiszteletére, a Jézus Társaságához tartozó tisztelendő atyák
gondoskodása és munkássága folytán. Kívül-belül faragványokkal
és szobrokkal, azonkívül három hegyes toronnyal van ékesítve,
az épület nagy költséggel, művészi kivitelben, 1723-ban
fejeződött be.
Báthory István
fejedelem annak idején Bécsben kötött ismeretséget a jezsuitákkal,
akik fogságba kerülése után többször felkeresték börtönében.
Itt, a fogság lehangoló napjaiban született meg benne a
gondolat, hogy a jó felkészültségű, sikereket elért rendet
meghívja Erdélybe. Az első magyar jezsuitával történt későbbi
kapcsolatfelvétel azt sugallja, hogy e szándékát már akkor
ismertté is tette. Ez a jezsuita atya Szántó István volt –
vagy ahogy humanista szokásként többnyire aláírta
leveleit, Stephanus Arator Pannonicus –, aki több mint
ötödfél évszázada született a dunántúli Devecseren, pár hónappal
a budai vártemplom mecsetté alakítása előtt. Önéletrajzából
tudjuk, hogy még zsenge korában elveszítette földet művelő
(jobbágy?) édesapját, és hogy édesanyját a törökök három
gyermekével együtt rabságba hurcolták. Ezek a kezdeti benyomások
erős nyomot hagytak benne, egyben magyarázzák érzékenységét
és elítélő megállapításait az alantasok iránti bármely könyörtelenséggel
szemben. Írásainak tartalma bevilágít más szűkszavú életrajzi
adatok mögé is, hogy fokozatosan felfedjék
lépéseit eldöntő nézeteit. Így, összevetéssel, megérezzük
a felvidéki rokonság körében töltött évek befolyását mind
a hit és a népismeret, mind a politikai felfogás síkján,
illetőleg azt a belső folyamatot, ahogyan az alapvetésnek e hármas
iránya a katolikus egyház és a magyarság szolgálatára
vezette őt. A magisteri fokozat elnyerése után rövid időre Bécsbe,
majd ifjúsága színhelyére, Nagyszombatba kerül. Ott, az Oláh
Miklós alapította kollégium gimnáziumában a humán osztályt
tanítja. De kénytelenek hamarosan visszarendelni, mert az épületeket
lángok pusztítják el. A bécsi főiskola bölcsészeti tagozatán
két cikluson keresztül is oktatja a görög nyelvet, és értelmezi
Arisztotelészt. A későbbi évek sodrában megelégedéssel emlékezik
ezekre a csak a tudásra összpontosító esztendőkre. Most
azonban visszavonulásnak, célkitűzése és törekedése feladásának
érzi őket. Nyughatatlan a nyugalom közepette. Ilyen állapotban
érkezik hozzá Erdélyből a katolikus vajda (fejedelem) megválasztásának
a híre. Szántó azonnal felismeri ennek a jelentőségét mind
egyházára és népére, mind a Társaság tagjaira és saját törekvéseire
nézve. Ő az, aki ugyanazon évben (1571) méltató sorokkal
jelentkezik az állam új vezetőjénél, ezek azonban nem őrződtek
meg. Fennmaradt válaszában a fejedelem megköszöni az elismerést
s a profeszszor atya ajánlatát. Egyidejűleg helyzetfeltáró
levelet küld az ausztriai tartományfőnöknek, melyben három
rendtagot kér Szántó külön megnevezésével. Ebben megállapítja,
hogy még csak Szilágysomlyón, családi birtokán adhat nekik
helyet, nehogy maga ellen zúdítsa a jórészt protestánssá vált
Erdélyt. De reméli, idővel Erdély-szerte el tudja helyezni őket.
Az osztrák provinciális az általános rendfőnök határozatára
várt, akinek a következő évben bekövetkezett halála viszont
elodázta azt. Az utód, a holland Everard Mercurion és annak
titkára, Antonio Possevino pedig nem vették elő a kérdést. A
fejedelem csak 1574-ben fordult újból a tartományfőnökhöz,
immár négy rendtagot kérve, köztük kifejezetten Szántót is
Váradra küldeni. Ennek elhalasztása vagy talán valamely hozzá
érkezett híradás egy 1575. március 27-én elküldött harmadik
levél megírásához vezette, melyben rámutat további célkitűzésére.
Kifejti, hogy érett megfontolások után olyan belátásra
jutott, miszerint Fejérvárnál kedvesebb és kényelmesebb
helyet nem talált az atyák számára, ezért jelölték ki a régi
magyar királyok is ezt a helyet a szerzeteseknek. Minthogy pedig
itt a jámborság és a finomabb ismeretek terjesztésére iskolát
akar alapítani, kéri, szíveskedjék 12 atyát ideküldeni. Ellátásukról,
ígéri, bőségesen fog gondoskodni, s ha ők majd jónak látják,
még több atyát is kész lesz befogadni. Válasz: Róma hajlandó
létrehozni a missziót, de tekintetbe kell vennie a feltételeket,
továbbá az odaküldendő társak kívánságát. Természetesen
megvárják a provinciálisnak erre vonatkozó jelentését. A bécsi
tartományfőnök közben egyre nehezebb helyzetbe kerül. Egyrészt
a fejedelem kifejezett óhajának kellene megfelelnie, aki egyre
kecsegtetőbb lehetőségeket villant fel, és sürgeti a megoldást,
másrészt a császári és királyi udvarra kell figyelnie, mely
a választ Bekes vállalkozásától teszi függővé.
Meggondolkodtató számára Erdélynek az előző évtizedekben
kialakult vallási és politikai állapota is: egy kisszámú
katolikusság az újhitűek tengerében, körülvéve a törököktől.
Igaz, a Jézus-társaság tagjai biztonságban érezhetik magukat
a fejedelmi védelem alatt, de meddig? Megvan az anyagi fedezet,
de nem ismétlődhet-e meg a nagyszombati kollégium esete? Végül
is 1580-ban kezdetét vette Erdélyben a jezsuiták térhódítása.
A két Rómából jött rendtag egyike a szász hívek leendő
hitszónoka, P. Wolfgangus Schreck, a másik a magyaroké, P. Szántó
István. Útjuk – bécsi meg krakkói pihenőkkel – több mint
két hónapig tartott, és félig megfagyva érkeztek meg. Szántónak
a vatikáni könyvtár felügyelőjével való kapcsolatára
mutat, hogy már öt nap múlva írt neki, tudatva a Krakkóig és
onnan Kolozsvárig megtett úton átélt benyomásait. A Társaság
generálisa viszont csak másfél évvel később kapta kézhez a
létfeltételekre s a már felgyűlt tapasztalatokra terjedő beszámolók
mellett az utazásét is. Előbbiekben elsőként azt a bőkezű
adományt ismerteti, amellyel a király és a fejedelem a kollégiumról
gondoskodott. Ezt a monostori birtokrész leírásával vezeti be,
hogy azután a Kolozsvárra jövetel, az építkezés s a főiskola
alapításának eseményeit követve felvázolja az adomány egészét
is. Ahova a magyarok a leghamarabb letelepedtek – kezdi az erről
szóló tudósítást –, egy igen szép fekvésű és egészséges
hely, Kolozsmonostor. Ez közvetlenül határos Kolozsvár külvárosával.
Itt apátság volt, amelyhez régebben mintegy harminc falu meg erősség
tartozott.
Továbblépve az
időben: az I.Lipót császár által 1692. március 15-én a
jezsuitáknak juttatott Kolozsvár-óvári templom és zárda idővel
szűknek bizonyult a tanulók, a népes tanári kar és a lelkészkedő
papság számára. A katolicizmus általános fellendülésének
időszakában új és megfelelő helyet kellett keresniük további
tevékenységük zavartalan kibontakozásához. Kolozsvár déli részén,
a Torda, a Farkas és a Fogoly utca találkozásánál szerzett
ingatlanokon akarták felépíteni mindazokat az épületeket,
melyeket intézményeik működtetéséhez szükségesnek
gondoltak. Tervük megvalósítása egyúttal az első barokk városképi
együttes létrehozását is jelentette. A je-zsuita templom, a város
barokk ékessége, felszentelése után nem egészen fél évszázad
múltán azonban másik fenntartót kapott. XIV. Kelemen pápa
feloszlatta a jezsuita rendet, s ezt a rendelkezést Mária Terézia
is kihirdette. Miután a királynő új egyetem felállítását
tervezte Kolozsvárra, ezért 1776. október 15-én beiktatta a
jezsuiták helyébe a piaristákat. Ők nem alakították át a
templombelsőt, csupán a meglévő oltárok számára gyarapították
kettővel, Nepomuki Szent János és rendalapítójuk, Kalazanci
Szent József tiszteletére. A kriptában nyugvó jezsuita
halottak mellé a piarista szerzeteseket és a renddel szorosabb
kapcsolatot kialakított nemes és polgárcsaládok tagjait temették.
A templom hajója
42,7 méter
hosszú és
25,2 méter
széles. A hajóból mindkét oldalra három-három kápolna nyílik.
A főbejárat feletti dombormű a Szentháromságot ábrázolja. A
mellékkapuk felett a jezsuita rend alapítójának Loyolai Szent
Ignácnak, illetve Xavéri Szent Ferencnek a szobrai találhatók.
A templom főoltárán őrzik a Szűzanya füzesmikolai kegyképét.
A képet egy Lukács nevű ortodox pap festette, aki Nagyiklód községben
működött. Egy Kopcsa János nevű hívő vásárolta meg és a
mikolai román ortodox templomnak ajándékozta, ahol 1699. február
15-étől 26 napon át könnyezett. A csodás esemény hírére a
kegyúr gróf Korniss Zsigmond saját kastélyába vitette, de a
tulajdonjog körül vita alakult ki, végül Kollonich Lipót
esztergomi érsek a kolozsmonostori templomnak ajándékozta. A
vitázóknak egy-egy másolat jutott. 1699 pünkösd előtt nagy
ünnepséggel vitték át a kolozsmonostori kápolnába, majd néhány
nap múlva a jezsuiták belvárosi templomába.
1724. szeptember
9-én tették a csodatévő ikont az újonnan felépült templom főoltárára,
mely a ma is használatos kolozsvári Könnyező Szűz elnevezést
kapta. A kegykép nehezen kivehető a sok dísztől, drágaságtól.
1719-ben két értékes koronát adományozott harasztosi
Felvinczi Klára, felőri Nápolyi György özvegye. Amint Sas Péter
írja: Mária és Jézus aranyozott ezüst, boltozatos koronái ma
nem dísztik a kegyképet, külön őrzik őket. Abroncsukon gyöngysorok
között rombusz és levéldísz, felette levélpárta. Pántjaik
szélén – az abroncshoz hasonlóan – domborított gyöngysorok
között rombusz-és levéldísz, tetején félgömbre állított
lemezes kereszt. A koronákon kétszer beütött MH mesterjegy.
1721-ben „főhercegi föveg alakjával, lecsüngő szárnyakkal”
menynyezet díszítést, három év múlva ezüstkeretet ajánlott
föl göncruszkai gróf Kornis Zsigmond gubernátor. A Könnyező
Szűz kegyképének tisztelete egyre nagyobb méreteket öltött.
Annak ellenére, hogy a templomot a Szentháromság tiszteletére
szentelték, mind jobban teret hódított Szűz Mária kultusza. A
kegykép búcsújáró hellyé avatta a templomot, búcsúének is
született a kolozsvári Boldogasszonyhoz. Ebből idézünk fel
egy rövid részletet: „Felvirradt felettünk Máriának napja,
/ Eljöttünk e helyen szép Szűz Mária / Kolozsvárnak ékes
királynéja / Özvegyeknek, árváknak hű anyja.” A vallási
buzgóság, a Boldogságos Szűz iránti tisztelet később is
fogadalmi tárgyak özönével árasztotta el a templomot, az oltárokat.
A kor vallásos hagyományának megfelelően a csodás gyógyulásban,
vagy imameghallgatásban részesült hívek általában ezüstből
készült tárgyakat adományoztak egy-egy Mária-szobor, vagy
-kegykép közelségében. A fogadalmi tárgyak a fohászkodó
személyt testesítették meg, vagy az imádságok célját: gyógyulásra
váró pólyás babákat és testrészeket. Sokan értékes ékszereket
aggattak az oltárra, a meghallgatásért érzett hálájuk
kifejezéseként… A templomnak míves és drága kegytárgyakat
adományoztak. Korabeli feljegyzések szerint zabolai gróf Mikes
Mihály főkormányszéki tanácsos felesége, bethlen Bethlen
Druzsianna grófnő két miseruhát, két arannyal, ezüsttel hímzett,
rojtokkal díszített oltárterítőt és két aranyban gazdag
diakónusi öltözetet adományozott. Szintén művészi érékű
a korabeli, világosbarna bőrtokban őrzött aranyozott ezüst
ereklyetartó talpas kereszt. Négyzet alakú talpa tagolt peremű,
melyre 32 darab, különböző nagyságú és színű foglalatos
üvegkövet applikáltak. Váza alakú szára virág- és rácsmintával
díszített. Boltozatán négy lefelé szélesedő szalagdíszes
oszloptag, köztük levéldíszes, csigás barokk pajzs. Egy másik
ereklyetartó a piarista rendalapító tiszteletének fényét
hivatott emelni. Kora meghatározását külső megjelenése
nagyban segíti, a XVIII. században már nem az ereklyét jelentő
testrészt formálja, inkább kisebb méretű úrmutatóra emlékeztet.
Az üveg alatt elhelyezett ereklyét felirattal látták el és
dicsfénysugárral övezték. Kerek szekrénye körül kagylós
szalagkeretbe foglalt szárnyas angyalfejek, felettük kis
kereszt. A nyolc fehér és piros kővel közrefogott tokban
Kalazanci Szt. József szövetcsíkban felitatott vérereklyéje.
Érdekesség egy XVII. század első feléből származó
aranyozott ezüst kehely, melynek hatszögletű, karéjos talpa öntött.
Oldalán angyalfejes, leveles sáv, boltozatán három ovális
domborműves kép szalagkeretben: Felhőn álló Mária és József,
Mária országalmával, valamint Agnus Dei keresztes zászlóval.
A bárány lábai alatt B. I. betűk. A képek között
szalagkeretes kartusokban gyümölcskötegek, felettük szárnyas
angyalfejek. Ezeken kívül igényes munka a XVII. századból való
aranyozott ezüst keresztelő kanna és a tál is. A körte alakú
kanna ovális talpa széles, aranyozott peremű. Kiöntője pedig
lófej alakú. A honi ötvösség jellegzetes terméke pedig az a
XVII. századi ezüst, ún. cápás pohár, melynek belseje, száj-
és talppereme aranyozott. Cápázott palástján levélkeretes
felirat: KASZONI ANDRAS KOCSIS KATA. Ugyancsak a templom jezsuita
korszakát idézi egy kis harangforma aranyozott ezüst oltárcsengettyű,
melynek fogantyúja a holdsarlón álló koronás Mária a kis Jézussal.
Az 1620-ban készült ötvösmunka vállán latin nyelvű körirat,
aminek fordítása: Magyarország Patrónája, Szent Szűz Mária,
könyörögj érettünk / Benned van Uram reményem, ne hagyj soha
szégyent érnem. A csengettyű oldalán babérkoszorúban az adományozó,
hallerkői gróf Haller György, Szatmár várának kettős sisakdíszű
címere. A kincstár megbecsült része volt egy XVI. századbeli,
a rajta szereplő évszám szerint 1531-ből származó,
25 cm
magas aranyozott ezüstkehely, melyről fényképfelvétel és
alapos, minden részletre kiterjedő leírás maradt ránk.
Sas Péter könyve
három részre tagolódik. Első részében a templom rövid története,
a másodikban a templom építészet-és művészettörténeti
bemutatása kapott helyet. Harmadik része a leíró katalógus,
mely a templom kincstárában őrzött kegytárgyak ismertetését
tartalmazza. Ez az első lehetőség arra, hogy a művészettörténelem
szakemberei és az érdeklődő olvasóközönség
megismerkedhessen a templom kincstárának közel 250 műkincsével,
az erdélyi ötvös- és iparművészet fénykorát idéző alkotásokkal.
(Sas Péter: A
kolozsvári jezsuita, majd piarista templom kincsestára;
Kriterion, Kolozsvár, 2007)
M. A.
|