2013.06.07.
Kolozsvár
sokoldalú színművésze
A Kolozsvári Állami Magyar Színházhoz szerződtem, amely
nemzetközi rangja mellett az erdélyi magyar kulturális élet
kiemelkedő intézménye
Laczkó Vass Róbert színművész a székelyföldi Gyergyóremetén született
1976-ban. Pedagógusi képesítést a székelyudvarhelyi Benedek
Elek Tanítóképzőben szerzett, egyetemi tanulmányait a kolozsvári
Babes-Bolyai
Tudományegyetem Színházművészeti Karán, Csíky András és
Keresztes Attila tanítványaként végezte. 2000 óta a neves
Kolozsvári Állami Magyar Színház társulatának tagja, a
Kolozsvári Magyar Opera rendszeres munkatársa, bemutatkozott már
a Kolozsvári Román Opera, valamint a budapesti Magyar Állami
Operaház színpadán is. Pályafutása során nemzetközi rangú
rendezőkkel dolgozhatott együtt (Tompa Gábor, Mihai Maniutiu,
Silviu Purcarete, Vincent Liotta, David Zinder, Ascher Tamás,
Matthias Langhoff), kortárs zeneszerzők (Selmeczi György, Orbán
György, Vajda János, Demény Attila) munkatársaként pedig több
zenemű országos- és ősbemutatójának, televíziós- és
lemezfelvételeinek volt a közreműködője. Zenés színpadi
repertoárján klasszikus operák és musicalek karakterszerepei
egyaránt megtalálhatóak. Verseit és publicisztikáit különböző
írott és elektronikus kiadványokban jelenteti meg, fotográfusként
számos munkáját a Magyar Földrajzi Társaság magazinja, A Földgömb
közölte.
A Valahol Európában premierje után beszélgetünk a
Kolozsvári Magyar Operában. Ebben a nagysikerű musicalben Ficsúr
szerepét alakítja. Mennyire volt nehéz profi színészeknek együtt
próbálni, játszani olyan gyerekszereplőkkel, akik eddig még
nem voltak színpadon?
–Egy ilyen munkához éppen
annyi türelem kell, mint bármely más színházi előadás létrehozásához.
Mindenütt vannak buktatók, amelyeket ki kell kerülni, és
felemelő pillanatok, amelyeket meg kell ragadni. A Valahol Európában
próbafolyamata csak addig tűnt a szokásosnál nehezebbnek,
ameddig a gyerekekhez igazítottuk magunkat, és ez rajtunk múlott,
nem a gyerekeken. Azaz: fokozott figyelemre, lelkesedésre és igényességre
volt szükség. Nagy szerencse, hogy a gyermekek lelkesedése
hatalmas motivációs tényezővel bír a felnőtt színészek irányába
is. A gyermekek azok, akik már az első próbákon mélyen, őszintén
és lelkesen játszanak, de az igényességüket, kitartásukat és
a folyamatos munkához való viszonyukat alakítani, formálni,
edzeni kell. Megjegyzem: lehet is, hiszen éppen abban a korban
vannak, amikor erre fogékonyak.
Tehát a próbafolyamatok alatt kialakult egy jó
csapatmunka és közösség?
–Sőt: igazi barátságok
alakultak ki! Annak ellenére, hogy a gyerekek valamennyien
egyazon város vonzáskörzetéből jöttek, igencsak heterogén
volt a csapat. Kolozsvár a magyar közösség lélekszáma
szerint is nagyvárosnak számít, volt honnan válogatni, de a környékbeli
iskolákba is eljutott a hír, így több, mint kétszázan jöttek
el a szereplőválogatásra. Bizony nagy feladat volt eldönteni,
hogy ki legyen az a 33 gyerek, aki részt vesz a munkafolyamatban,
szinte nem is került közéjük egy iskolából két gyerek. Ám
a gyerekek életkoruknál fogva könnyebben dolgozzák föl az őket
érő kisebb-nagyobb sokkhatásokat, mint a felnőttek, így óriási
meglepetésemre nem is telt bele két hét, és ütőképes
csapattá csiszolódtak össze.
Alig van olyan kollegám, aki jobban izgulna nálam
egy-egy nagyobb téttel bíró előadás előtt
A gyerekek izgultak-e jobban, vagy a színészek?
–Nehezen tudom megítélni,
mert én is nagyon izgulós színész vagyok. Talán alig van
olyan kollegám, aki jobban izgulna nálam egy-egy nagyobb téttel
bíró előadás előtt. A próbafolyamat alatt folyamatosan a
kezemben volt a fényképezőgépem, ezzel dokumentáltam a csöppet
sem szokványos eseményeket. Így alkalmam volt azt is hallani,
amint a gyerekek, mint profi alanyok a különböző médiumoknak
nyilatkoztak. Olyan beszélgetés, parázs vita alakultak ki a
kamerák előtt mondjuk egy esetleges harmadik világháború kérdésköréről,
amelyből egyetlen dolog következett számomra: teljes mértékben
fölkészültek a feladatra. Tanúbizonyságot tettek érzelmi és
szellemi érettségükről. A Valahol Európában egy olyan történetről
szól, amelyben a verekedés, az agresszív indulatok, az értelmetlen
öldöklés is jelen vannak, ám a gyerekek mindezt a helyzet súlyának
megfelelően reagálták le. Csak ámultam és bámultam, hiszen
ez hatalmas érzékenységet és csodálni való állóképességet
is jelent egyben.
A május 16-i premier végén a nézők állva tapsoltak,
többen könnyeztek is. De úgy vettem észre, hogy a felnőtt színészek
is katarzison mentek keresztül, sőt a tapsrend alatti éneklés
igen nehezen ment talán a meghatottságtól…
–Na, most sikerült
lebuktatnia, hiszen én voltam az egyik színész, aki képtelen
volt a végén énekelni. A tapsrendet úgy szerkesztettük meg,
hogy a gyerekek kirajzanak a nézőtérre, és az előadás egyik
vezérszámát újra elénekeljük. Ez egy olyan megható
pillanat, amit könnyek nélkül nem lehet kibírni, és bevallom,
képtelen voltam profiként helytállni. Azt is tudni kell, hogy
Kolozsváron zsúfolt ház előtt játszani ma már nem szokványos
dolog. A mi színháztermünk óriási, közel 900 férőhelyes a
nézőtere, és ezt igen nehéz alkalmanként megtölteni.
Ezúttal még a lépcsőkön is ültek emberek. Mivel 33
gyerekszereplő játszott, a bemutatóra eljöttek a szülők,
rokonok, barátok, iskolatársak, az előadást pedig nagy médiakampány
előzte meg. Mi, felnőttek is mindent elkövettünk annak érdekében,
hogy ezt a produkciót élményszerűvé varázsoljuk, már csak
azért is, mert nekünk sem árt néha egy kis katarzis-élmény...
Medveczky Attila
|