2013.06.07.
Csorja Gergely: Egy jelentős dolgozat
A méltányosság
politikaelemző központ, – mely valójában Csizmadia Ervin –
az Élet és Irodalom hasábjain, de lényegében attól elkülönülve,
szinte mellékletként jelentetett meg egy átfogó dolgozatot. Az
És 1998-tól radikális színvonalcsökkenést szenvedett el, így
az egykoron jól író értelmiségiek gyűlhelye, mára az önkielégítő
tárcaírók rezervátumává vált.
Ebben az ingerszegény
közegben jelent meg Csizmadia dolgozata. (Ha véletlenül nem
vagy nem csak Csizmadia érdemi munkája ez, akkor a társszerzőkre
is vonatkozik, amikor Csizmadiát írok. – Csorja) A munka nem vállalkozott
kevesebbre, mint hogy valamiféle elfogadható magyarázatot adjon
a liberális értelmiségnek, hogy a világuk romjai közül
elborzadva figyelt új rendszer miért tudott megerősödni. Miért
olyan a Fidesz amilyen, és lehetne-e más – kérdezi Csizmadia.
Ha a liberális vagy baloldali publicisztikát nézzük,
akkor a nyolc kolumnás dolgozat, az elmúlt 15 év legelfogadhatóbb
és jó módszertani megközelítést választó munkája.
Legnagyobb erénye, hogy legalább megpróbál objektív maradni.
A dolgozat alapvetése
– igaz kimondatlanul –, hogy a magyar jobboldal és a Fidesz közé
egyenlőségjelet tesz, és a jobboldali kategóriából a szélsőjobbra
száműzi a Jobbikot. Ez önmagában is jelentős előrelépés az
átlagos elemzésekhez képest, ahol rendre próbálják bebizonyítani,
hogy a Fidesz csak megjátssza magát, de lényegében egyetért a
Jobbikkal. A dolgozat másik fontos vívmánya, hogy bár több
helyen érzékelteti: nem ért egyet a kétharmad intézkedéseivel,
vagy legalábbis azok egy részével, de képes magát korlátozni
és a módszertani alapvetést követni. Ennek egyértelmű bizonyítéka,
hogy már a kiindulásnál szakít az önkényuralmi rendszert kiépítő
Orbán-képpel.
Először megállapítja
és leírja a magyar társadalomban megjelenő – minden oldalon
megjelenő – igényt, hogy a 2000-es évek elejére létrejövő
és egyre erősödő stagnálásból valahogyan ki kell törjön
az ország. A kitörés igénye önmagában radikális, így
teljesen érthető, hogy a Fidesz is egyfajta radikalizálódáson
megy át. Ráadásul Csizmadia helyesen állapítja meg, hogy a
radikális irányváltás gondolatának a magyar közgondolkodásban
jelentős tradíciói vannak, melyek egészen a reformkorig nyúlnak
vissza. Ugyan megfeledkezik a két világháború közötti óriási
szellemi egymásnak feszülésről, mely a harmadik utas, népi-nemzeti
irányvonalon belül, illetve a hatalom – éppen a Horthy nevével
fémjelzett hatalom – és a sok baloldali elemet és gondolkodót
magában foglaló népi oldal között kialakult.
Szabó Dezső,
Bajcsy-Zsilinszky Endre, Németh László, vagy hogy az irányzat
másik végéről nézzük, Veres Péter sokkal inkább hozzátartoznak
a mai jobboldali gondolkodáshoz és elsősorban a radikális különutasság
gondolatához, mint maga Horthy, vagy éppen a Csizmadia által
idehozott Gömbös-kormány.
A radikális országátalakítás
igénye valóban a reformkortól kíséri a magyar politikatörténetet,
de az 1990-es évek elejétől, csak egyetlen jelentős politikai
oldal, vagy ha úgy tetszik egyetlen jelentős politikus tartotta
ezt a tradíciót és csak egyetlen politikus látta már
1991-ben, hogy az 1989-es változások elégtelenek, ráadásul félresiklottak.
Míg Csizmadia Bokros Lajost jeleníti meg – persze az ő
szempontjából érthető módón – mint aki már korábban sürgette
a radikális országátalakítást, addig nagyvonalúan
megfeledkezik Csurka Istvánról.
Most arra ne fecséreljük
az időt, hogy bebizonyítsuk, a Bokros szándéka szerinti és a
mai átalakítás között mily mély a szakadék, és hogy Bokros
egészen más alapállásból, egészen más célok érdekében és
egy egészen más haszonélvezői kört célzott meg tervei-vel.
Szorítkozzunk csak arra, hogy a Bokros– Fidesz párhuzam, inkább
az Orbán-éra ellen zsigeri gyűlölettel viseltető liberális
befogadó számára van kitalálva, hogy az átalakítási szándékot
ne ítélje el eleve, hanem próbálja végiggondolni annak lehetőségeit.
Ha így nézzük, akkor meg kell állapítsuk, hogy Csizmadia ügyesen
játszik.
A dolgozat a radikális
változások alapjaként hét pontot rögzít.
Ezt a hét pontot
most egyenként végigvesszük, mert a dolgozat gerince lényegében
ez. A pontokhoz írt megjegyzések részben ellenvetések, részben
kiegészítések. Amenynyiben csak idézem Csizmadia szövegét,
úgy az nem kíván további magyarázatot.
Elsőként
Magyarország a világban címmel Csizmadia így ír: Nem értjük
meg, mit és miért csinál a Fidesz, ha elsőként nem mutatunk rá
arra, hogy a párt egész felfogásának középpontjában egy küldetés
beteljesítése, évszázados trendek megfordításának szándéka
áll. A nagyon is reális szándék két fundamentumra épül: 1)
A magyar politikában sokkal komolyabban kell elemezni és meg
kell érteni a külvilágot, s mindenekelőtt a fejlett nyugati
országokat, pontosan azért, hogy ne mindig a külső tényezők
kedvezőtlen csillagzatában keressük a választ belső
kudarcainkra; 2) Ugyanakkor nem szabad benne ragadni a hazai
politikai elit hagyományos „Nyugat-követő” stratégiájában
sem, hanem kezdeményezővé és cselekvővé kell válni.
Második pontként
a A posztkommunizmus végső
visszaszorítása következik, mely pontot a Magyar Fórum olvasóinak
talán nem kell bemutatni.
Ezután jön a
Kormányzásmaximalizálás címszó, mely megint csak szinte közhelyszerű.
A Fidesz az antalli politikai váltógazdaságot meg akarja szüntetni
és több ciklusra kíván berendezkedni. Csizmadia is érzi, hogy
ez azért sántít egy kicsit, hiszen Ron Werber kampánystratégiájával
és Gyurcsánynyal éppen a szocialisták áldoztak fel mindent
2006-ban, hogy nyerjenek még négy évet. Ha a szocik és elsősorban
Gyurcsány és az Apró család képes elengedni a gyeplőt, akkor
a Fidesz sohasem ért volna el kétharmadot. Ezeken a hasábokon már
egyszer leírtam, de most meg kell ismételnem: Bár ellentmondásnak
tűnik, de tény. A Fidesz kétharmados győzelmét Ron Werber készítette
elő, természetesen szándékán kívül.
A harmadik pont
hosszabb idézetet kíván. Hardgovernment: a sok szereplős
modell felszámolása: A Fidesz kormányzásról alkotott elképzelése
totálisan szembemegy azzal az „ünnepelt” európai trenddel,
miszerint 1) a mai világban voltaképpen globális kormányzás
zajlik, amelyben a nemzeti érdekek meglehetősen alárendeltek;
2) a kormányzásban nagyon sok gazdasági, társadalmi, üzleti
és lobbi- szereplő vesz részt, akik a döntéshozatalban is
meghatározó szerepet játszanak. Ezt a kormányzás koncepciót
– persze leegyszerűsítve – governance (sok szereplős kormányzás)
felfogásnak nevezhetjük, és nagyjából ezt képviselték a
2002–2010 közötti balliberális kormányok. Ezzel a felfogással
élesen szakított a magyar jobboldal, amikor kormányzása kezdetétől
lényegében egyszereplőssé tette a kormányzást, elvonván és
kizárólag a kormányzat kezébe téve le a döntési jogköröket.
Ez ettől még nem önkényuralom, hanem egy olyan koncepció,
amelyet a nemzetközi irodalomban government (egyszereplős)
felfogásnak neveznek. Korántsem Orbánék találmányáról van
tehát szó, bár az igaz, hogy a döntéshozatal monopolizálása
(nevezzük ezt hard-governmentnek) az előző kormányzási
modellekhez képest merőben szokatlan, és a korábban méltányolt
társadalmi, üzleti partnerek szempontjából súlyos érdeksérelmekkel
jár.
Itt azért szükség
van némi kiigazításra. Csizmadia politológus megközelítése
ugyan tetszetős, csakhogy alapvetően megtévesztő. Egyrészt az
ünnepelt sokszereplős kormányzati modell olyan országokban hódít,
ahol nem az állam a gazdaság legnagyobb szereplője, és ahol a
külföldi tulajdonú óriásvállalatokon kívül ezer és ezer,
de inkább millió és millió hazai kis és közepes vállalkozás
adja a gazdaság gerincét, vagy van pénzforrásuk, mint Norvégiának
az olaj és a földgáz. További feltétele a többszereplős
modellnek, hogy az egyik politikai oldal, jelesül a bal- és a
liberális oldal ne foglaljon el mindent, ami független, szakmai,
civil és szakszervezeti. 1990 után, ha valaki az előbbi jelzők
közül bármelyikkel előállt, akkor biztosan lehetett tudni,
hogy vagy közvetlenül valamelyik baloldali, ill. liberális párt
és politikus áll a háttérben, vagy olyan társaság alakult,
amelyik egy idő után szeretne beúszni a politikába megint csak
a bal- vagy liberális oldalon. Ez azért nagyban megnehezíti a többszereplős
kormányzást. Portugáliában vagy Franciaországban teljesen
mindegy, hogy jobb- vagy baloldali kormány van hatalmon. Ha a
szakszervezetek érdeksérelmet szimatolnak, akkor azonnal sztrájkba
lépnek és tüntetnek. Az más kérdés, hogy ez a mai struktúrában
menynyire hasznos az adott országnak.
Ötödik pontként
az alábbit látjuk. Gazdaságpolitika: szakítás a
mainstream-eszközökkel. Itt egy alapvető tényvitával van
dolgunk. A tényvita lényege, hogy a magyar gazdaság hogyan
teljesít: jobban vagy rosszabbul. Azt állítani egy gazdasági
világválság után, amikor a bizalom a mainstream gazdaság- és
elsősorban pénzügyi politikában világszerte megingott, és
amikor stabilnak tűnő államok egyik napról a másikra kerülnek
a csőd szélére – lásd Szlovénia –, hogy Matolcsy gazdaságpolitikája
miatt sikertelen a magyar gazdaság, meglehetős dőreség.
Csizmadia itt is ügyesen kerüli ki a nagy baklövést, de azért
egy finom csúsztatást megenged: Csigó Péter politológus
nagyon lényegre tapintóan a mikrogazdaságra fixáltság kategóriájával
írta le a Fidesz gazdaságfilozófiáját, szemben a balliberális
makrogazdaságra való fixáltsággal. Majd: Az persze való igaz,
hogy ez a gazdaságpolitika egyelőre sikertelen, de
dolgozatunkban nem arról beszélünk, hogy sikeres vagy
sikertelen-e a Fidesz országátalakító tevékenysége, hanem
arról, hogy milyen alapokról indulva csinálják, amit csinálnak.
S az alap a mindenoldalú átalakítás, amelyhez a gazdaságpolitika
„logikusan” teszi hozzá a mikrovilág fellendítésére
vonatkozó elképzeléseit, és „hanyagolja el” a makroszférát.
Itt tehát ügyesen csempészte be a lényeget némi csúsztatással,
hogy ez a gazdaságpolitika sikertelen és innentől az olvasóra
bízza, hogy miért. Természetesen a szitokszóvá tett unortodox
gazdaságpolitika miatt. Ez azon kevés pontok egyike, ahol a
dolgozat a saját elméleti alapvetését billenti sejhajon. Mert,
ha valóban nem a tényvitáról beszél, akkor minek említi meg.
A hatodik pontban
egy újabb sajátos értelmezést találunk. Ezt írja: Társadalompolitika:
az elitpolitika radikális visszaszorítása a társadalom nevében.
Az országátalakító jobboldali radikalizmus egyik legtöbbet
kritizált eleme az, hogy a Fidesz politikájában a súlypont az
elitekről a társadalomra, a népre, az emberekre került át,
azaz a Fidesz valójában egy populista párt. Alig merem leírni:
1949-től minden magyar kormány retorikájában jelentős helyet
foglalt el a most populistának minősített gondolat. Nem emlékszem
arra, hogy Horn Gyula, Medgyessy Péter vagy Gyurcsány Ferenc
azzal alakított volna kormányt, hogy mi az elit kormánya
vagyunk és a nép pediglen csináljon, amit akar. Az más kérdés,
hogy a gyakorlatban milyen politikát folytattak, azaz hogy
hazudtak. Azt számon kérni a Fideszen – még ha Csizmadia nem
is kéri számon, csak leírja a számonkérést –, hogy nem
csak mondja, de végre is hajtja nyilvános célkitűzéseit, azért
több mint vicces.
Csizmadia ebből a
csapdából a következőkkel mászik ki: Az elit – ebben a
felfogásban (Orbán felfogásában – a szerk.) – két évtized
alatt sem volt képes arra, hogy Magyarországot új versenypályára
állítsa – végső soron ezért fordult a jobboldal a balliberális
elitek által dominált jogállami forradalom vívmányai ellen.
Orbán Viktor számos
beszédében fogalmazta meg, miben különbözik a balliberális
oldal és a jobboldal társadalom- és szabadságfelfogása,
minduntalan hangsúlyozván, hogy a baloldal meg akarja változtatni
a társadalmat, a jobboldal ezzel szemben olyannak ismeri el a társadalmat,
amilyen. Ugyanakkor viszont a jobboldal – miközben meg akarja védeni
a társadalmat az ellentábor átalakító hatásaitól – maga
is mélyen belenyúl a társadalom aktuális szerkezetébe,
preferenciákat jelöl ki, célokat, eszményeket fogalmaz meg, s
végső soron újfajta társadalmi integrációt próbál
megteremteni. Elvben ez a szándéka akár produktív is lehetne,
hiszen Magyarországon az elmúlt lassan negyedszázadban egyetlen
kormánynak sem nagyon sikerült hozzájárulnia a társadalmi
integráció, kohézió erősítéséhez. Azért mondjuk, hogy
„elvben helyes”, mert a társadalmi kohézió kormányzati
eszközökkel történő javítása egyáltalán nem idegen a
nyugat-európai demokráciák mindennapi gyakorlatától. Ám míg
Nyugat-Európában az ilyen kormányzati törekvések ráépülhettek
a hosszú idők alatt kialakult evolutív folyamatokra, a
Fidesz-kormányzás törekvésének lényege gyorsan és hatásosan
megtörni a „status quo elit” és a „hozzá kötődő” társadalmi
csoportok (Milla, HaHa stb.) közvélemény befolyásoló hatalmát.
Lényegében a
dolgozat egyik legfontosabb, a nézőpontot tisztázó mondatához
értünk: Azért mondjuk, hogy „elvben helyes”, mert … nem
idegen a nyugat-európai demokráciák mindennapi gyakorlatától.
Ezek szerint elvben helyes lenne, ha létrehoznánk egy fogolytábort,
ahol vádemelés nélkül tartanánk fogva és néha kínoznánk
idegen állampolgárokat, mint Guantanamón? Mert a legtöbb Európai
demokráciának ezzel semmi baja sem volt. De hogy a kissé szándékosan
demagóg, bár nem teljesen érvénytelen kérdésen túllépjünk:
ebből a mondatból Csizmadia és úgy általában a szakmainak
nevezett, ezen kívül a liberális és baloldali mérvadók alapállását
ismerhetjük meg. Ami nem idegen a nyugat-európai demokráciától,
az elvben helyes. Pontosabban, ami nem idegen attól, amit mi
Nyugat-Európai demokráciának állítunk be itt, Magyarországon
az elvben helyes. Ez a gondolat határozta meg az elmúlt 23 évünket.
Ne is használjuk ki a ziccert, hogy előtte az volt elvben
helyes, ami a szovjet demokráciától nem volt idegen, csak
maradjunk ennél az alapvetésnél. 23 éve alakul Magyarország
úgy, hogy bármit és bárkit lehetetlenné lehetett tenni ezzel
az érvvel. Idegen a nyugat-európai demokráciától. Mindezt úgy,
hogy nem is igazán tudtuk és tudjuk, hogy milyen a nyugat-európai
demokrácia. Sőt megkockáztatom, nincs is egységes nyugat-európai
demokrácia. Hogyan lehet összehasonlítani a svéd vagy a
holland demokráciafelfogást az angollal vagy a franciával. Éppen
most, amikor közkinccsé vált az angol diplomácia és a
titkosszolgálatok tevékenysége a hidegháború elejéig. Amikor
kiderült, hogy Winston Churchill a második világháború utáni
Anglia – és nem mellesleg a mai értelemben vett nyugat-európai
demokrácia – egyik megalapozója, nagyra értékelte és kedélyesen
padlóra itta magát Joszif Sztalinnal, minden idők egyik legvéresebb
kezű diktátorával? Vagy hogy az angol titkosszolgálatok hathatósan
dolgoztak az ellen, hogy a szovjet uralom alól esetleg
felszabaduljanak a közép és kelet-európai államok, köztünk
hazánk, akkor hogyan lehet egységes nyugat-európai demokráciáról
beszélni. Se jogrendjében, se struktúrájában, se alapértékeiben
nincs egységes nyugat-európai demokrácia mind a mai napig, és
nincs egységes mindennapi gyakorlata. Sőt az Európai Unió
legfontosabb vitái éppen ebből származnak. Az Európai Unió
azért nem képes sokszínű, de egységes hatalomként fellépni,
mert a tagállamoknak nincs egységes „mindennapi
gyakorlatuk”. Míg Franciaország minden további nélkül rommá
bombázza a Mali felkelőket, addig Németországban az is kétséges,
hogy a Bundeswehr katonái visszalőhetnek-e Afganisztánban. Míg
Anglia lelkesen támogatja Amerikát olyan súlyos jogsértésekben,
mint pl. a guantanamói fogolytábor, addig Svájcban az a kérdés
még mindig, hogy milyen mélységig érdemes egyáltalán
belefolyni az EU-ba. Európa ma csak és kizárólag Budapestről,
de leginkább csak Csizmadia íróasztalától nézve rendelkezik
egységes demokráciafelfogással.
Csizmadia a
jobboldal hetedik szemléleti alapkövének az autoriter vezetőt
tekinti. A tekintélyelvű vezetés nem minősíthető kizárólag
jobboldali gondolatnak, bár kétségtelen, hogy a jobboldalon általában
az autoriter vezetőt szükségszerűnek tartják. Csizmadia
helyesen mutat rá, hogy az ellenzék legnagyobb problémája éppen
az, hogy nincsenek megfelelő képességű és karizmájú vezetői.
Csizmadiával ellentétben én azt gondolom, hogy az erős vezető
szükségessége nem politikai oldal vagy néplélek kérdése. Erős
vezetőre akkor jelenik meg az igény, amikor a társadalom
bizonytalan, amikor az emberek és egyben a nemzet létbizonytalansága
fokozódik. A stabilnak hitt nyugat-európai országokban a válság
első jeleire megjelent az igény a karizmatikus vezetők iránt.
A rendre sikertelen európai csúcsok után mást sem harsog a
nyugati sajtó, mint az Adenauerek, De Gaulle-ok, Thatcherök és
Mitterrand-ok hiányát, hogy utóbbival baloldali példát is
hozzunk.
A dolgozat második
nagy egységében Csizmadia az előbb felsorolt alapvetések tükrében
írja le az Orbán-kormány nyugati megítélését. Ezt egyöntetűen
rossznak tartja és értetlenségét fejezi ki, hogy a Fidesz miért
került konfliktusba nemcsak az Unió vezetésével, de az
Amerikai Egyesült Államokkal is. Terjedelmi okokból nem veszem
végig a kritikai megjegyzéseket, csak egy jelentős elhallgatásra
szeretnék rámutatni. A második Orbán-kormány megítélése
Nyugaton nem azért olyan, amilyen, mert a Nyugat figyel
Magyarországra és nem tudta nem észrevenni, hogy a Fidesz radikális
külpolitikát folytat, hogy elvetette az 1990-es közjogi vívmányokat,
hogy egyszereplősre redukálta a kormányzást, hogy unortodox közgazdaság-politikát
folytat, hogy elitellenes és korlátozza a szabadságot, valamint
hogy tekintélyelvű. A Nyugatot úgy általában – még ha
igazak is lennének a vádak – ez a legkevésbé sem érdekli. A
Nyugat vezetői minden további nélkül támogatnak ugyanis valódi
diktatúrákat és egyáltalán nem foglalkoznak a fenti kérdésekkel,
egészen addig, míg az nem közvetlen érdekük, vagy valamely
csoport ezt a képet nem terjeszti el.
A mi esetünkben
egyszerűen azt történt, hogy a 2010-es változással érdeksérelmet
szenvedett csoport, a szocialista párt és elsősorban a néhai
SZDSZ holdudvarába tartozó értelmiségiek, nevesül Halmai Gábor,
Konrád György, Heller Ágnes, Kis János és sorolhatnánk,
kapcsolataikat kihasználva teleordították a nyugati sajtót,
hogy Magyarországon diktatúra épül. Ennek hatására kezdődött
az Orbán-kormány erős nyugati kritikája. Ehhez már csak üzemanyag
volt bizonyos tőkéscsoportok érdeksérelme, illetve az európai
szocialisták azon félelme, hogy Magyarország mintájára egyre
több nyugati országban következhet jobboldali fordulat.
Csizmadia ezt a tényt elhallgatja, illetve arra sem tér ki, hogy
a demokráciára most oly érzékeny Nyugat hogyan nem kért
magyarázatot Gyurcsánytól a 2006-os eseményekre.
A hét pont végigvétele
után pillantsunk a dolgozat következő nagy részére: magára
az elemzésre. A hosszas és jól felépített gondolatsor lényegét
talán egy idézettel megfoghatjuk: Így hát nem az a gond a
Fidesszel, hogy ne lenne demokratikus, és önkényuralmat építene,
hanem az, hogy olyan demokráciafogalmat képvisel, amely merőben
eltér a mai korszak uralkodó demokráciafelfogásától. Itt
csak arra szeretném felhívni a figyelmet – mely gondolatot
Csizmadia is érinti – , hogy a Nyugat éppen most éli a liberális
demokrácia válságát és egyre több helyen kérdőjeleződik
meg a liberalizmus és a demokrácia egysége. A globalizáció hátrányai,
elsősorban a kultúrák nagyfokú keveredése hoz előtérbe súlyos
társadalmi feszültségeket a legfejlettebb nyugati országokban.
Komolyan, méghozzá baloldali kormányok részéről is
megjelenik a bevándorlás visszaszorításának, vagy bizonyos,
általuk veszélyesnek vélt vallási, kulturális csoportok
megfigyelésének és korlátozásának igénye. Természetesen
itt elsősorban az iszlám kérdése van napirenden, és látszik,
hogy a Nyugat ebben megtalálta legújabb ellenségképét.
A fentiek tükrében
egyáltalán nem tűnik úgy, hogy gond lenne, hogy a Fidesz és
az Orbán-kormány eltér az uralkodó demokrácia-felfogástól.
Csizmadia elemzésének
utolsó nagy egységét nem kívánom részletesen elemezni. Elsősorban
azért nem, mert itt a baloldali olvasónak akar magyarázatot
adni, hogy a nyilvánvalóan rossz Fidesz-kormányzást mégis
hogyan támogathatja továbbra is az ország nagyobbik része.
Csizmadia ezt azzal magyarázza, hogy a Fidesz visszatért a
politikai- és úgy általában a hagyományokhoz, így az értékek
és erkölcsi kategóriák kerültek a pragmatikus cselekvés elé
a társadalmi megítélésben. A Magyar Fórum az elmúlt tíz évben
másról sem szólt, mint hogy bemutatta a 2002 és 2010 közötti
dúlás minden részletét, így most nem szeretnék kitérni
arra, hogy a magyar társadalom jelentős része miért néz sandán
Bajnaira, az MSZP-re vagy Gyurcsányra és miért támogatja a
Fideszt. Szorítkozzunk annyira, hogy a dolgozat ezen része azért
született, hogy az elfogult baloldali vagy liberális olvasó is
kapjon valamit.
Befejezésül idézzük
a dolgozat utolsó mondatait: Mindenesetre a 25 éves Fidesznek épp
annyi esélye van a győzelemre és kísérlete folytatására,
mint az ellenzéknek arra, hogy megtörje ezt a kísérletet, és
visszavezesse Magyarországot. De hová is?
|