2013.06.07.
Magyarországon gyorsabb ütemben nőttek
turisztikai mutatók az európai átlagnál
A Balaton abban is élen jár, hogy ár-érték aranyban az ottani
szolgáltatások versenyképesek
Korábban csak nyáron
volt kereslet a Balatonra, ez most már lényegében kitolódott
az egész évre. A Magyar Turizmus Zrt. idén ötödik alkalommal
szervezte meg a Balaton7 elnevezésű kampányát május
10. és 20. között.
Milyen volt az idei Balaton7 figyelemfelkeltő
kampány– ami több volt mint egy hét– fogadtatása? –
kérdezem Mártonné Máthé Kingát a Magyar Turizmus Zrt.
belföldi igazgatóját.
–Akárcsak öt
évvel ezelőtt, most is kiváló volt a kampány fogadtatása.
Eleinte egyes balatoni szolgáltatók, vállalkozók, akik
szkeptikusak voltak a Balaton 7 sikerével kapcsolatban, de öt év
alatt sikerült szinte mindenkit magunk mellé állítani, mert a
kampány fő üzenete, hogy a Balaton tényleg több mint egy hét.
Azt szerettük volna, hogy a Balatonnak arra az „arcára” is rávilágítsunk,
amit azok, akik csak egy hétre mennek a tó partjára nyaralni
nem ismerhetnek. Nem véletlenül rendezzük meg még az előszezonban
ezt az akciót, és nem véletlenül 10 napon át, így be tudjuk
bizonyítani, hogy ennyi idő alatt a fürdésen túl sok mindent
lehet csinálni: így választani lehet a sportolást, természetjárást,
welness-szolgáltatások igénybevételét, a balatoni gasztronómiai
élmények élvezetét; mindent, ami nem a strandhoz és a nyári
szezonhoz köthető. El szeretnénk érni ezzel a kampánnyal azt,
hogy a Balaton, mint a leglátogatottabb belföldi úti cél,
itthon ,365 napos hazai desztinációként legyen a köztudatban.
A felmérések szerint már az előszezonban nőtt
a Balaton népszerűsége. Köszönhető-e ez annak, hogy az egyes
önkormányzatok, vállalkozók rájöttek, hogy a „magyar
tenger” nem csak a fürdőzésről szól?
–A Balaton népszerűsége
ennek is köszönhető, másrészt annak, hogy az elmúlt 5-10 évben
nagyon sokat változott a tó partja. Ha valaki megnéz egy 10 évvel
ezelőtti fényképet, egészen más a háttér, mint manapság,
mert jelentős fejlesztések mentek végbe a Balatonnál: városközpontok,
strandok, műemlékek újultak meg, és olyan turisztikai attrakciók
jöttek létre, amik eddig nem voltak megtalálhatók. Régebben
nagy gondot jelentett az, hogy mit lehet a tónál csinálni, ha hűvösre
fordul az időjárás, vagy ha esik az eső. Ez most már nem
probléma, sőt, egyik strand-szolgáltató mondta nekünk, hogy
ma már, ha nagyon meleg az idő, akkor többen a szieszta idején
elutaznak a „háttértelepülésekre”, ahol múzeumokat, állatkerteket,
lovardákat látogatnak meg. S ő ezeket a lehetőségeket ajánlja
is a hozzá érkező turistáknak.
Itt az is felvetődik, hogy a Balaton-parti programok, szálláshelyek,
vendéglátóhelyek árai, belépői a hazai turisták pénztárcájához
is igazodjék…
–Ez jogos kérdés, mert
azt lehet eladni, amit megvásárolnak, s ami iránt kereslet van.
Erre kiváló példa a Balaton, ahol van kereslet a minőség iránt,
és a minőségnek magasabb az ára, mint a középszerű szolgáltatásoknak.
A Balaton abban is élen jár, hogy ár-érték aranyában az
ottani szolgáltatások versenyképesek, akár a bel-, akár a külföldi
desztinációkkal hasonlítjuk össze. Fel szokták vetni a
klasszikus kérdést: a horvát-tengerparton, a bodeni tónál
olcsóbb-e a sör és a lángos, mint a Balatonnál? Mindkét
versenyből a Balaton jön ki nyertesként, mert nem csak, hogy
kevesebb pénzért juthatunk a szolgáltatásokhoz, de jobb minőséget
kapunk. A Balatonnál az utóbbi időben több 4-5 csillagos szálloda
épült, s ezek nagyon jól működnek, és az előszezoni telítettséget
nézve jócskán megelőzik az olcsóbb panziókat.
Az Európai Utazási Bizottság elkészítette 2013 első
negyedévre szóló beszámolóját. A jelentés szerint az Európában
realizált nemzetközi turistaérkezések és vendégéjszakák száma
az első hónapokban, lassabb ütemben, de növekedtek. 2012-ben jól
teljesített a turizmus, és az Európára jellemző növekvő
trend szintén a szektor egészségességét erősíti meg. Mindez
elmondható –e hazánkra rávetítve?
–Sőt! Magyarországon gyorsabb ütemben nőttek és
magasabbra emelkedtek a turisztikai mutatók az európai átlagnál.
Ez annak is köszönhető, hogy a Magyarországon eltöltött vendégéjszakákat
vizsgálva a külföldi és belföldi vendégek aránya 50-50%-os.
Tehát kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött 20-21 millió
vendégéjszakának a felét a belföldi vendégek „lakják
le”. Ezt lényeges kiemelni, mert mikor a külföldi turisták
aránya 5-6 %-kal megemelkedik, az nagyon erős volumennövekedést
jelent. Igaz, a belföldi vendégek száma is nőtt, de ők főleg
a nyári időszakban és a hosszú hétvégeken utaznak. A külföldi
vendégek szezonalitása számunkra kedvezőbb; ők januártól
decemberig érkeznek, főleg Budapestre. De a vidékre látogató
külföldiek száma. Az is sokat jelent,
hogy a belföldi turisták már az elő –és az utószezonban is
több napot üdülnek.
A vendégéjszakák számának növekedéséből arra is következtethetünk,
hogy több munkahely jött létre a turisztikai szektorban?
–Erre még nem lehet következtetni, de arra igen,
hogy több olyan belföldi honfitársunk van, aki utazik. Ha arra
irányul a kérdés, miért utaznak többen belföldön, a válasz:
a SZÉP-kártya olyan értékesítést ösztönző módszer,ami
lehetőséget ad a munkavállalónak magyarországi pihenésre. De
nem kizárólag SZÉP-kártyával utaznak a turisták, ez az összes
szállodai forgalom a forgalom körülbelül 20%-át teszi ki. A
turizmus prosperáló üzletág, és lassan kilábal a válságból.
Ennek okán lehetnek olyan új munkahelyek, melyek létrejöttére
a válság okán, vagy amiatt, hogy nem volt kereslet az adott
termékre, szolgáltatásra, sokáig nem volt mód.
Manapság egyre többet lehet hallani a helyi ipar megerősítéséről.
A hazai turisztikai szolgáltatók mennyire használják ki a
helyi ipar nyújtotta lehetőségeket és előnyöket?
–Nagyon jól felhasználják a szolgáltatók a helyi
ipart, főleg ha a helyi termelő képes konstans minőségben, állandó
jelleggel az adott terméket, vagy szolgáltatást előállítani.
Ez igen lényeges, mert ha egy étterem talál egy olyan helyi
termelőt, aki hozzá élelmiszertépes beszállítani, a vendéglátóhely üzemeltetőjének
tudnia kell, hogy az adott termék folyamatosan egyazon minőségben
érkezik be hozzá. A dél-dunántúli régióban tavaly a helyi
terméket előállító szolgáltatókat, kistermelőket, őstermelőket
egy fórumon hoztuk össze a turizmusban érdekelt vállalkozókkal,
így gyakorlatilag piacot teremtettünk, mert több üzlet létrehozását
generáltunk ezzel. Emellett a helyi termelők által előállított,
a tájegységre jellemző unikális termékek – lekvár, húskészítmény,
bor, hímzett terítő – kiválóan érvényesülnek ajándékként
a turizmus területén.
Medveczky
Attila
|