vissza a főoldalra

 

 

 2013.06.07. 

Visszaállítjuk a magyar gyümölcsborok régi jó hírét

Minden reményünk megvan rá, hogy az Élelmiszerkönyvet úgy módosítsuk, hogy a pancsolt italokra nem lehet ráírni azt: gyümölcsbor

Április végén a Kontyos Borház, a Mokos Családi Pincészet és az Epermester Pincészet más magánszemélyekkel együtt alapította meg a Magyar Gyümölcsbor Készítők Egyesületét.

 Ha ma egy társaságban azt mondom, hogy gyümölcsbor, akkor sokan valami alsó polcos, olcsó alkoholtartalmú gyümölcsszörpfélére gondolnak. Milyen a kultusza, a hírneve ma a magyar gyümölcsboroknak? – kérdezem Id. Kallós Gábort, az Epermester Pincészet értékesítésért felelős tulajdonosát.

 –A bevezetőben már elmondta a válaszom egy részét. Sajnos főleg negatív előítélet él ma a gyümölcsborokat illetően. Ennek oka, hogy a hazánkban forgalomba kerülő gyümölcsboroknak a 85%-a nem friss gyümölcsből, hagyományos szőlészeti eljárással készült bor. Leggyakrabban kétféle módon készítenek gyümölcsbort. Az egyik, hogy az eladhatatlan, rossz minőségű szőlőborba aromát kevernek. Ez az úgynevezett fragolino-módszer Olaszországból, aminek vannak hazai alkalmazói. Ami még ennél is rosszabb, az a hideg eljárás, mikor még gyümölcsöt sem látott a bor. Ez esetben alkoholból, vízből és aromákból készítenek gyümölcsbort. Mi viszont nem alkalmazunk mesterséges adalékot; aromákat és egyéb anyagokat, csak a gyümölcs legjavát használjuk fel. A gyümölcsborok családjába tartozó eperbor technológiailag hasonló eljárással készül, mint a hagyományos szőlőbor. Borivó nemzet révén a jó bor élvezete hozzátartozik mindennapjainkhoz, de a gyümölcsborok fogyasztása még kuriózumnak számít. Az eperbor készítéskor a gyümölcs zamatos íze megmarad, a hozzáadott cukor hatására minőségi alkohollá változik. Az eperbor ásványi anyag és vitamintartalma akár a szőlőbor sokszorosa lehet. Egyesületünk elsődleges szándéka, hogy mindent megteszünk a magyar gyümölcsborok becsülete és hírneve visszaállítása érdekében. Csak olyan termelőt veszünk be az egyesületbe, aki friss gyümölcsből, hagyományos módon készít valódi gyümölcsbort.

 Miként lehetne különbséget tenni a valódi gyümölcsborkészítők és a „gyümölcsborszerű” italok gyártói között?

 –Szakmai érdekképviseletként védeni szeretnénk a gyümölcsbor készítők érdekeit és elősegíteni a minőségi alapanyagokból készült hazai nedűk kereskedelmét. És nagyon lényeges, hogy szőlőborok és a pálinka mintájára a gyümölcsborok is jogszabályi oltalomban részesülhetnének. Ezzel kapcsolatban már egyeztetések zajlanak a minisztériummal; a közeljövőben pontosítottuk a tervezet törvény szakbizottság előtti szövegét. Minden reményünk megvan rá, hogy az Élelmiszerkönyvet úgy módosítsuk, hogy a pancsolt italokra nem lehet ráírni azt: gyümölcsbor.

 Nagyságrendben mennyi valódi gyümölcsbor készül Magyarországon, és mennyi a pancsolt, utánzat kerül a boltokba?

 –Az utánzatok mennyiségét nagyon nehezen tudjuk megtippelni. A valódit nagyjából pontosan felmértük, így évente 120-130 ezer liter igazi gyümölcsbor kerül a piacra Magyarországon. Becslések szerint ennek tízszerese lehet az olcsó gyümölcsbor-utánzat. Az Alföldön működik egy szlovák tulajdonú gyár, ahol több millió liter olcsó pancsolt bort készítenek, de azok nem kerülnek hazai forgalomba, ellenkező esetben, tönkremenne a piacunk.

 A pancsolt italok fogyasztása jobban károsítja az egészséget?

 –Ebbe nehezen tudok nyilatkozni, mert nem tudjuk az adalékanyagokat, de az tény, hogy a valódi gyümölcsborok egészségesek. A mi eperborunkban négyszer annyi antioxidáns van, mint – bár nehéz kimondani – a szőlőborok nagy részében.

 Mennyien foglalkoznak kereskedelmi szinten valódi gyümölcsbor készítésével?

 –Nagyon kevesen vagyunk: 5-6 pincészetről tudjuk, hogy biztosan friss gyümölcsből készít bort. Ezért is volt könnyű a valódi gyümölcsbor mennyiségét meghatározni. Az egyesület bejegyzését követően a többi pincészetet is szívesen látjuk sorainkba.

 Mekkora marketing tevékenységet kell kifejteni ahhoz, hogy a termékeik híre eljusson a vásárlókhoz?

 –Jelentős marketing tevékenységre lenne szükség, de arra nekünk nem áll rendelkezésre elegendő forrás. A vásárokon, a fesztiválokon való minimum nullszaldós részvétel az, ami számunkra a marketinget jelenti. Az olyan médiumok is segítenek – mint például az önöké – melyek az igazi hazai nemzeti termékek fogyasztására buzdítanak. Ez jó, köszönjük, de összességében nagyon kevés. Aki az egyesület bármely tagjának megkóstolja a borát, vásárol is, nagyon sok külföldi és hazai díjat is nyertünk, de az igazi nehézséget az jelenti, hogy nincs marketingmunkára pénzünk. Arra kaptunk ígéretet, hogy egyesületenként pályázhatunk megjelenésre, reklámra is. Pedig szükséges, hogy a fermentációs eljárással készülő gyümölcsboroknak is komoly presztízsük alakuljon ki Magyarországon, illetve akár a nemzetközi piacokon.

 

M.A.