2013.06.14.
Kitaszítattunk a paradicsomból, a kultúra
egészéből
Észre sem vettük azt, hogy a nemzeti kormányok hatalomra kerülésével
nem csak a kommunisták, hanem nemzetközi csoportok érdekeit is
megsértettük
Szemadám György Munkácsy Mihály-díjas festőművész, író, a
Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozatának vezetője
1947-ben született Budapesten. 1967 és 1975 között a Fővárosi
Állat- és Növénykertben a nagyragadozók ápolójaként, majd
főápolójaként tevékenykedett. 1979-től gyermekek és felnőttek
részvételével vezetett képzőművészeti köröket és alkotótáborokat,
tartott egyéb képzőművészeti foglalkozásokat, elmegyógyintézetekben
végzett művészetterápiás munkát, családsegítő központokban
pedig hátrányos helyzetű gyermekek, és fiatalok kreatív
foglalkoztatását vezette. 1982-1993 között a Magyar Nemzeti
Galériában működő GYIK (Gyermek és Ifjúsági Képzőművészeti)
Műhely tanára, 1988-tól vezetője. 1992-1993-ban a Magyar Művelődési
Intézet főmunkatársa. 1998-2001 közt a Magyar Művelődési Társaság
elnökségi tagja. 1997-1999 közt a Magyar Televízió Vizuális
Művészetek Szerkesztőségének főszerkesztője. Vaszkó Erzsébet
következetes, meg nem alkuvó személyisége és festészete alakította
indulását. Az 1960-as évek végén csoporttá szerveződő,
magukat önerejükből felküzdő avantgárd fiatalok egyik vezető
egyénisége. Az 1970-es évek első felében több happening és
performansz résztvevője, szervezője. Festményei stilizált,
jelszerű állatokat, sokszor madarakat megjelenítő, elvont,
formatöredékeket bemutató ábrázolások, melyeknek stiláris
jellemzői a redukált formák, a hangsúlyos színmezők és a
határozott kontúrok. Az 1980-as évek második felétől kifejezésmódja
klasszicizálódik, figurálissá válik és festésmódját az
aprólékosság, a kidolgozottság, az erős kontúrok jellemzik,
miközben részben megmarad korábbi tematikáinál. Képein
elszigetelt festői jeleknek, azok összefüggésének tárgyi
azonosíthatósága helyett egy-egy idea tárgyiasul a festői
jelek kapcsolódásában, s ezek a gondolatok hol technikailag
rendkívül kimunkáltan, hol a technika milyenségére kérdeznek
rá, vagy emberi problémákat feszegetnek. A Boldogasszony c.
egyik legsikeresebb csoportos vándorkiállítás résztvevője. E
kiállítás 2010. március 4-én indult útjára Makovecz Imre
megnyitó beszédével a budapesti Forrás Galériából, bejárta
Magyarország, Szlovákia, Ukrajna, Románia számos városát
mintegy erősítve a magyarság összetartozás érzését. 1969
óta kiállító művész. Eddig 60 kiállítása volt itthon és
külföldön. Szépirodalmi és ismeretterjesztő könyvek szerzője,
de mint művészeti író is kitűnik művészeti kritikáival,
esszéivel, művelődéstörténeti, művészettörténeti és művészetelméleti
köteteivel. Eddig 16 könyve jelent meg. A filmes szakmában is
értékek alkotója. Az irodalmi és művészeti élet társulatainak
aktív részvevője, gyakran vezető egyénisége.
A legjobb kortárs művészeket így kereső embereknek tekintem, ahogy
saját magamat is
Az interjúra készülve olvastam egy helyütt, hogy egy bizonyos szimbólumrendszer
szövi át alkotásait. Így nem véletlen, hogy a Jelképtár c.
könyv társszerzője. Milyen kapcsolat van a jelképek világa és
az ön művészete között?
–Ez azért érdekes kérdés, mert meglehetősen behatóan
foglalkoztam bizonyos jelképrendszerekkel. Fiatal koromban az
Országos Széchényi Könyvtárban az egyiptológiával
ismerkedtem; hiszen nagyon sok dolog levezethető az egyiptomi
szimbolikából. Ugyanilyen intenzitással tanulmányoztam a
magyar néprajz jelképrendszerét, később pedig a tarot kártya
szimbólumait. A tarokk őseként ismert – olaszul korábban
trionfinak nevezett - tarot kártya jelképei a XV.-XVI. században
kristályosodtak ki. Egy olyan jelképrendszerről van szó, ami bár
kártyalapok formájában maradt fenn primitív ábrázolásokkal,
de mégis érdekes filozófiai töltettel bír. Ezen ismeretekből,
és a további tanulmányaimból következik az, hogy több szócikket
írtam a Jelképtár könyvhöz.
Amikor mélyre ásunk a szimbólumok világában, nagyon érdekes
összefüggéseket találunk. Bármilyen furcsán is hat, mindez közvetlenül
nem sugárzik át nálam a képzőművészetre. A jelképek mindig
is egy olyan közegnek, társadalomnak a kultúrájához
tartoztak, amiket még egységes kultúrának lehetett nevezni. Mára
megszűnt az egységes kultúra, így csak szubkultúrák egymás
mellett éléséről lehet beszélni. A magyar népművészet még
a XIX. században is erősen őrizte az ősi rendet, ami a jelképeket
a nyelvhez hasonlóan funkcionáltatta, s a jelképek használatával
könnyen megértették egymást az emberek. Minden egyes varrottas
öltésének, minden egyes fába faragott vonásnak, minden egyes
festett bútornak – és folytathatnám még a sort – jelentősége
volt. A jelképeket tájegységenként egyformán értelmezték, a
kultúra megtartó erőként működött. Ám mi ebből a
rendszerből már kiszakadtunk. Valaha a képzőművészetnek az
eredete – ez vitathatatlan tény– a szakralitásban gyökerezett.
Gyönyörűen levezethető például a feszületek ábrázolásaiból,
hogy mit jelent az istenfogalom akkor, amikor az Istenembert, - Jézust
- elsősorban Istenként, majd emberiként mutatjuk meg, amikor az
emberben rejlik az Isten. Ez egy hihetetlen következményekkel járó
felfogás; így kitaszítattunk a paradicsomból, a kultúra egészéből,
s így az ember nem tud egyértelműen jelképekre hivatkozni,
mert az őseink világa immár elveszett világ. Hivatkozhatunk
arra, hogy őseink szavait is meg tudjuk idézni, vagy átértelmezni,
de a jelképek ismerete teoretikus ügy, amihez kell képzőművészeti
érzékenység, míg a festészet gyakorlása a mai világban nem
a szakralitásban való elmélyülést jelenti. A legjobb kortárs
művészeket így kereső embereknek tekintem, ahogy saját
magamat is. Én így nagyon nehezen jutok bizonyos motívumok
használatáig. Ez azt jelenti, hogy egyes motívumokat következetesen
elkerülök, azért, mert jelentéktelennek és félrevezetőnek
tartok, más motívumokat pedig nem szokványos értelemben használok.
Egy időben azt mondták rám, hogy képeimet jellemzi a madármotívum.
Ennek a magyarázata az, hogy a madarakat ismerem a világ jelenségei
közül a legjobban, másodsorban pedig a madár nagyon hálás
motívum, mert színben, formában akármilyen lehet. Akik tehát
a képeimben természetrajzi ábrákat vélnek felfedezni igen
rossz úton járnak. A festészet velejénél tartok, mert színben,
formában a madár ürügyén bárhova nyúlhatok, ezen kívül a
madár tekintetével is sok mindent ki tudok fejezni. Sőt egy
madarat a képen bárhol el lehet helyezni. Ha művészettörténészként
elemezném képeimet, azt is kimondanám, hogy a madár az összes
kultúrában lélek-szimbólum volt az egyiptomi bá lélektől egészen
a fehér galamb formájában megjelenő Szentlélekig. Számomra
meghatározó mű a szúfi misztikusnak - Farin
Uddin Attarnak - A
madarak tanácskozása című filozófikus költeménye, mely
számomra egy életre szóló tanítással szolgál. Ebben a
madarak arról értesülnek, hogy él valahol a királyuk, Simorg.
Elindulnak őt felkeresni. A viszontagságos, sok szenvedéssel
teli út alatt sokan elbátortalanodnak, lemaradnak, vagy
elhullanak. Akik megmaradtak, azokhoz a palotában így szólt a
Simorg, anélkül, hogy megszólalt volna: „Az
én királyi fenségem napja tükör. Aki magát ebben a tükörben
látja, az saját lelkét és saját testét látja benne. (…)
És akkor a madarak örökkön örökre beleolvadtak a Simorgba.
Az árnyék egybevegyült a nappal, és ennyi az egész. Az út
nyitva marad, de nincsen többé sem vezető, sem utas.” Az
emberi lélek tehát számomra madárként jelenik meg, de nem
csak a szárnyalás, hanem a sokféleség miatt is. Ilyen értelemben
madár-képeim felfoghatók belső önarcképként is. Összesen
ennyi összefüggés mutatható ki a jelképek és festményeim között.
Nagyon kínos úton jár szerintem az a képzőművész, aki jól
bevált motívumokat alkalmaz. Nem vagyok híve annak, hogy valaki
a magyarság ősi motívumait felújítja, más anyagokba helyezi
át, felülírja. Mindez nagyon távol áll az alkotástól, s különösen
a jelkép eredeti tartalmának megértésétől.
Aki megtekintik képeit, de a szimbólumrendszert nem ismerik ilyen mélységében,
szintén megérthetik azt, hogy mit akar ábrázolni?
–A kép nem csak ábrázolásról szól. Amikor egy másik
emberhez közelítek, többféle dolog érdekel. Így az illető külseje,
gesztusai, hangja, érzelmi reakciói, gondolkodásmódja. A képet
is így rétegről-rétegre lehet megközelíteni, amihez az szükséges,
hogy a festmény sokszor legyen az ember előtt. Lényeges például
az anyagkezelés, a színhasználat és a kompozíció is, és
higgyék el, azt, hogy a kép mit ábrázol, nem a legfontosabb. Sőt
sokszor elég banális, hiszen Morandi egy életen át üres üvegeket festett. Tagadhatatlan, hogy
képeimben a madarak révén tetten érhető az attraktív
dekorativitás, amit nem bánok, sőt nagyon is szeretek, mert így
azt gondolom, hogy annak, aki képeimet nézi, nem kell feltétlenül
bonyolult szimbólumrendszereket elemezni.
Életem felfogható szerencsés (el)tévedések, illetve „véletlenek”
sorozatának is
A Vándorok könyve címoldalán találhatjuk a tarot kártya egyik
figuráját. Ez a vándor. Szemadám György eddigi élete kapcsolódik-e
a vándoréhoz?
– Szellemi értelemben egyértelműen kereső embernek, vándornak
tartom magam. El kell érni ahhoz egy magasabb életkort, ahhoz
hogy visszatekintsünk életutunkra. A magamét megdöbbentőnek
tartom azért, mert a rossz elhatározásaimat mindig büntetés követte,
és ezzel együtt olyan váratlan lehetőségek nyíltak meg előttem,
amiknek a jelentőségét akkor fel sem tudtam fogni. Olyan lehetőségeket
kaptam az élettől, ami nagyon keveseknek adatik meg. Eddigi életem
felfogható szerencsés (el)tévedések, illetve „véletlenek”
sorozatának is. Életutamat szeretik az újságírók, mert igen
fordulatos, de én egyre kevesebb örömmel mesélek róla.
Eredetileg tudós embernek készültem: zoológusnak, ornitológusnak.
Ehelyett teljesen váratlanul az állatkert nagyragadozói mellett
találtam magamat. Hét évig ott dolgoztam, s mindez olyan
ismeretanyaggal és életismerettel ajándékozott meg, amit máshol
nem tudtam volna elsajátítani. Az én igazi egyetemem az állatkert
volt. Az is a „véletlen” műve volt, hogy Vaszkó
Erzsébet festőművésznő albérlője lettem, hiszen addig
nem is hallottam a nevéről. Személyiségével, habitusával a művész
alapállását példázza előttem a mai napig. A sors furcsa ajándéka
volt az is, hogy egyik napról a másikra meghívtak az MTV-hez,
ahol televíziós sorozatokat készítettem, és főszerkesztő is
voltam. Tehát: amit szerettem volna, amit kigondoltam kínnal,
keservvel sikerült megvalósítani, ám sokkal több ajándékot
kaptam a Jóistentől.
A világot is bejárta? Azért kérdezem, mert afrikai tárgyú műveiből
rendeztek nemrég kiállítást a verőcei kerámiamúzeumban.
–Sosem voltam nagy utazó, bár eljutottam a világ két pólusára:
Washingtonba és Moszkvába, úgy, hogy egyik helyre sem vágytam.
Moszkvába kiállítani hívtak meg a ’90-es évek elején,
ugyanezen évtized végén pedig Washingtonban voltam egy kiállítás
kurátora. Mindkét fővárosban hatalmas élményt nyújtottak számomra
a múzeumok, de visszatérni egyik helyre sem szeretnék. A többi
utazásom is arra irányult, hogy megnézzem a híres képtárakat,
múzeumokat. Az első hely, ami igazán felkeltette érdeklődésemet
Törökország volt, ahol először 31 éve jártam, és a közelmúltban
voltam másodszor. Afrikában viszont kicsit hazataláltam.
Egyiptom számomra felejthetetlen élményt jelentett, s a következő
állomás Tunézia volt. Végül eljutottam Kenyába és Tanzániába.
Kenyában immár harmadszor jártam. Ott olyan elemi erőt érzek,
mint sehol máshol. A tájra jellemző, hogy órákig lehet autózni
úgy, hogy emberi kéznek a nyomát sem látni, és a táj
legvadabb, legfantasztikusabb alakzatokat ölti. Ott más a színe
a földnek, és más alakjuk van a hegyeknek. S ezen az ősi világban
járva lassan felismeri az ember, hogy a Homo
- nem – az emberiség elődei – csak ebben a kohóban születhettek
meg. A kenyai emberekben, ma is ott van ez az elementáris erő, a
gyermeki naivitás, de a tanulni vágyás is.
Az ottani élményeket „átszűrte” magán, és úgy keletkeztek az
afrikai tárgyú alkotások?
–A verőcei Gorka Múzeumban csak egy kamara kiállítás
fért el, így 14 nagyobb méretű fotómat, néhány olajfestményemet
és dobozba zárt tárgyamat láthatják az érdeklődők. De azért
nem mondható, hogy ez egy „úti beszámoló”, mert a legkínosabb
az, hogyha valaki rácsodálkozik valamire, leül, s azt megfesti.
Ez a giccs kategóriájába tartozik. Bár a dialektikus
materializmus szerint a művészet nem más, mint tükrözés,
aminél primitívebb művészetfelfogást el sem tudok képzelni.
Az ember által megélt élményeket át kell szűrni magunkon. Az
afrikaiak nagyon tehetségesek és kreatívak, és ősi tudományuk
a szobrászatban és a zenében rejlik. Festményeik viszont igen
lehangolóak, dilettánsak. Egy ilyen képet adott egyik fekete
vezetőnk a barátomnak. Én ezt a festményt nem kijavítottam,
hanem együttműködve a képpel, teljesen megváltoztattam. A
festőt, szignója alapján Kerinának hívják, s az „új” kép
címe az lett: Kerinával a Kilimandzsáró alatt. Így lettem társalkotója a képnek.
1975-ben emigrálni akart. Ki is ment az NSZK-ba. Ez is egy utazásnak
számít…
–Nem pozitív élményeket akartam kint szerezni, hanem
menekültem. Azt hittem könnyű lesz újra építeni egy életet,
de egy hét alatt rájöttem, ez nekem nem megy, és ezért jöttem
haza. Egy hónapot voltam Nyugaton, s azalatt végiglátogattam az
összes disszidens barátomat. Így jártam Ausztriában, Svájcban,
Franciaországban, Belgiumban, Hollandiában és Nyugat-Németországban.
Hamburgban tűnt úgy, hogy érdemes letelepednem, de mégis hazajöttem.
Utólag nehéz számot vetni, hogy mi lett volna, ha…
Nagyon könnyű célpontja volt a III/III-as ügyosztálynak
Felvetődik, hogy a belügyi szervek megfigyelték önt?
–Egyértelmű. Tudtam, hogy a belügy megfigyel, de nem
igazán foglalkoztam vele. Nem is voltam olyan pozícióban, hogy
kirúghattak volna az állásomból. Egy olyan ember, mint én,
nagyon könnyű célpontja volt a III/III-as ügyosztálynak,
hiszen társaságokba jártam, szerettem beszélgetni, sok barátom
volt. Úgy éreztem, hogy a művészet világában semmiféle
titkolni valóm nincs, és igazán nem akartam politizálni sem. Részt
vettem a SZETA-akciókban, ami azt jelenti, hogy támogattam a
szegényeket, de tájékozottságomat jellemezte, hogy például
fogalmam sem volt arról, kik töltik be a miniszteri posztokat. Bár
az akkori ellenzék tagja voltam, de nem olyan, akikről azt mondták
a párttitkárok, hogy tudatos ellenforradalmár. Mindig is úgy
hittem, hasznos tagjává lehetek a társadalomnak. Mire azzá váltam,
megöregedtem.
Tudja, kik és miért figyelték meg?
–Eddig háromszor kértem ki a belügytől a megfigyeléseimre
vonatkozó anyagaimat. Ám mindannyiszor olyan anyagokat kaptam,
amiből sok mindent nem tudhattam meg. Talán ugyanazt a besúgó
apparátust üzemeltették a rendszerváltás után is? Mert csak
azokat a besúgókat nevezték meg, akik vagy meghaltak, vagy külföldön
éltek. Az is döbbenetes, hogy azt sem tudhattam meg, hogy velem
együtt kiket figyeltek meg. Az első megfigyelési papír 1973-ból
származik, amikor még főápoló voltam, és még ismeretlen
festő. Egyik besúgóm azt jelenti a disszidálásom után, hogy
Szemadám György teljesen megváltozott, mert kiábrándult a
kapitalizmusból. Ezzel akarva- akaratlanul is jót tett nekem.
Emlékszem egy 1990-ben kiadott történelmi témájú könyvre, melyben
a gulyáskommunizmust úgy ábrázolták, hogy ketrecbe vannak zárva
az emberek, és az ápolók adnak nekik sok sört, ételt, tehát
mindent megadnak nekik, csakhogy ne gondolkodjanak. Amikor az állatkertben
dolgozott, a ketrec szimbólumával is foglalkozott?
–2001 – ben jelent meg egy könyvem Zé
ó és ó címmel, ami az állatkertről szól, de inkább a
’70-es évek társadalmáról. Most írom meg ennek a könyvnek
a lábjegyzeteit, amiben tételesen is kifejtem, hogy bár erőltetett
szimbólumnak tűnik az állatkert és a ’70-es évek politikai
rendszere, de mégsem az, hiszen egyenlőséget lehet tenni a mi
életünk és azon „szabadság” közt, amit mi adtunk az állatoknak.
Ráadásul az egész történetet színesíti, hogy az állatkertben
„rendszeridegen” emberekkel – volt csendőrrel, szerzetessel
– dolgoztam együtt. Az elődöm, akinek helyére kerültem, egy
hajdani gróf, s közvetlen munkatársam pedig „horthysta”
katonatiszt volt, aki öt évet ült Rákosi börtönében. Tehát
az az ember, aki az oroszlánokat ápolta, maga is egy nagyobb
ketrecben volt. Ezek a dolgok akkor nem is nyomasztottak, mert
ez számomra természetes közeg volt, hiszen annyira a társadalom
perifériáján éltem deviáns figuraként. Kénytelen voltam művészettel
foglalkozni, hogy egy szürke világban „fényt lássak az alagút
végén”. A művészet mellett tettem ellenzéki gesztusokat, de
nem politizálásból, hanem emberségből, keresztényi szeretetből.
Mit várt az 1989-90-es fordulattól, és az bekövetkezett –e?
–Enyhe kifejezés az, hogy csalódást érzek…A ’80-as
évek végén egyes pártfőtitkárok bukását vagy halálát követően
összeültünk barátaimmal és velük megittuk az úgynevezett
„főtitkári poharat”. Ha valaki akkor felmutatja nekem azt a
világot, ami 20 év múlva lesz Magyarországon, el sem hittem
volna. Abszurdum, hogy a volt kommunisták máig hatalomban
maradtak, és jogokat követelnek maguknak. Az is szörnyű, hogy
a fiatalokat mennyire sikerült eltávolítani a nemzeti értékektől.
Ki hitte volna, hogy ilyen elementáris gyűlölet árad majd a
nemzeti oldal felé? Észre sem vettük azt, hogy a nemzeti kormányok
hatalomra kerülésével nem csak a kommunisták, hanem nemzetközi
csoportok érdekeit is megsértettük. Azt sem hittem volna, hogy
2010-ben kell véghezvinni valójában a rendszerváltoztatást.
Ki akarják provokálni a gyűlölködésben való versenyt
Ön annak idején kiállt Fekete György a Művészeti Akadémia elnöke
mellett. Nem fordultak el ezért öntől néhányan a hajdani barátok
közül?
–Egyáltalán nem tapasztalok ilyesmit. Sőt…! A Magyar
Művészeti Akadémia hihetetlenül erős támadásoknak volt és
van kitéve. Az előző közgyűlésünket egy berohanó csapat
zavarta meg. Bár ők ezt az akciót happeningnek nevezték, de a
mögöttük álló szervező erő mögött ott a gyűlölet. Sajnálatos,
hogy ezen akcióban olyan képzőművész kollégám is részt
vett, akit valaha a fiamként szerettem. De azt is tudom, hogy a
legutóbbi provokációk szervezői közt ott van a Magyar Művészeti
Akadémia egyik tagjának a fia is. Nem csak generációs ellentétről
van persze szó, hanem arról, hogy ki akarják provokálni a gyűlölködésben
való versenyt. Emlékszünk Korniss Mihály szavaira? „Mi
sokkal jobban gyűlölünk benneteket, mi ti minket.” Én soha
nem gyűlöltem senkit, és az antikommunista attitűdömet sem a
gyűlölet motiválta, hanem a hazugságtól való viszolygás.
Minket akkor az összetartás motivált. Így fogadhatott be engem
úgy a képzőművész szakma is, hogy nem végeztem főiskolát.
A kultúra területén többen azt kérik tőlünk, fogadjunk el
mindent, ami Nyugatról jön, és új. Régebben ugyanez volt a
helyzet Moszkvával.
–Már említettem, hogy sem az USA-ba, se Oroszországba
nem vágyom. Szimbolikusan fogalmazva Moszkva a kezét – lábát
törte a magyarságnak, Washington pedig kábítószerrel kínálta.
Talán az utóbbi elsőre kellemesebbnek tűnik, de hosszú távon
mindkettő eredménye ugyanaz: a mozgásképtelenség.
Medveczky Attila
|