2013.06.14.
A közlekedési
infrastruktúra
a nemzetgazdaság
gerince
A kormány szakított a Gyurcsány-Bajnai-éra a költségvetést évtizedekre, százmilliárdos nagyságrendben eladósító sztrádaépítési gyakorlatával
Nyilatkozatot adtak ki a közlekedés finanszírozásáról a Nemzetközi
Közlekedési Fórum éves csúcstalálkozóján a tagországok
szakminisztériumainak vezetői május 23-án, Lipcsében. A Völner
Pál infrastruktúráért felelős államtitkár vezette
magyar delegáció által is elfogadott dokumentum az ágazat szilárd
és fenntartható finanszírozására irányuló politikák
folytatása mellett foglal állást.
A jelenleg végéhez érő EU-s költségvetési időszakban
mekkora forrás állt rendelkezésre a közlekedési infrastruktúrák,
szolgáltatások és rendszerek optimális működtetéséhez, és
ez mennyiben változik a 2014-2020-as érában?
–A Közlekedés Operatív Programban hét év
alatt összesen mintegy 1800 milliárd forintot fordíthat
Magyarország közlekedésfejlesztési célokra. A keretet több
mint 90 százalékban lekötöttük, mintegy 850 milliárd
forintot ki is fizettek a nyertes pályázóknak. A 4-5 számjegyű utak
fejlesztése terén már most sikerült minden régióban elérni
a közel 100 százalékos forráslekötést. A következő
programozási időszak kiemelt fejlesztési területei döntő részben
változatlanok maradnak: a nemzetközi közlekedési hálózatok
hazai elemeinek kiépítése, a közlekedésbiztonság javítása,
a regionális és elővárosi vasúti fejlesztések. Ez utóbbi célterület
kifejezetten hangsúlyos lesz: a tervek szerint a közlekedési
operatív program forrásainak 60, az Európai Összekapcsolási
Eszköz (CEF) pénzeszközeinek közel 90 százalékát vasútfejlesztési
célokra fordítjuk 2014 és 2020 között.
Milyen metódusok biztosíthatják a szektor
stabil finanszírozását?
–A
beruházások költségeit a továbbiakban is elsősorban az uniós
támogatások fedezik majd, mivel a PPP-konstrukcióban épült
autópálya-szakaszok pénzügyi terhe a szűkösen elérhető
hazai források jelentős hányadát elviszi. A finanszírozási környezetben
korszakos változást hoz az e-útdíj rendszer bevezetése és a
közösségi közlekedésben zajló szervezeti átalakulás. Az útdíjakból
származó többletforrásokat a teljes közlekedési szektorba
kell visszaforgatni, azok elsősorban a díjas útszakaszokon,
majd a közúthálózat egyéb részein, felújításokban,
fejlesztésekben hasznosulhatnak. A közösségi közlekedésben
fel kell tárni a súlyos adósságterhet maguk előtt görgető
személyszállító közszolgáltatók és pályaüzemeltetők tevékenységének
ésszerűsítési lehetőségeit. Meg kell alapozni a hosszú távú
együttműködés pénzügyi pályáját, amelynek keretében
2020-ig fokozatosan el lehet érni, hogy az állami támogatás
kizárólag az indokolt veszteségeket fedezze. Az állami szerepvállalást
a folyó működtetés helyett a fejlesztések területére célszerű
összpontosítani.
Mennyiben ismerik fel mind a kormányzati
szervek, mind a különböző közlekedési vállalatok irányítói,
hogy a közlekedési infrastruktúra minősége befolyásolja a
munkahelyteremtést, a kereskedelmet, a gazdaságot? Az az előnyös,
ha az infrastruktúrára vonatkozó beruházásoknak gazdaságélénkítő
szerepük van?
–Nem kell állami vagy ágazati
vezetőnek lenni ahhoz, hogy a közlekedési kínálat és az
adott település, térség, akár ország fejlődési lehetőségei
közötti szoros összefüggést belássuk. A Magyarország központi
földrajzi helyzetéből fakadó előnyöket akkor tudjuk maradéktalanul
kiaknázni, ha az utasok és áruk jó minőségű közúti, vasúti,
légi, vízi hálózatokon közlekedhetnek nálunk. A stratégiai
célok szerint a közlekedésfejlesztésnek elsősorban és
hosszabb távon is a gazdasági növekedést, a versenyképességet
és a regionális felzárkózást kell szolgálnia. A foglalkoztatás
térségi központjainak és a jelentős nagyberuházások
telephelyeinek elérhetőségét megfelelő rugalmassággal, főként
a közösségi közlekedés alakításával kell biztosítani. Törekedni
kell a vidék és a főváros, más nagyvárosok közti különbségek
enyhítésére is. Ahogy a Nemzetközi Közlekedési Fórum
nyilatkozata fogalmaz: a közlekedési infrastruktúra
több mint aszfalt, beton vagy acél: a nemzetgazdaság gerince,
amely összeköttetést, a munkahelyekhez és szolgáltatásokhoz
való hozzáférést biztosít, lehetővé teszi a kereskedelem bővülését
és a gazdasági növekedést.
Idézek a nyilatkozatból: „Tovább
kell fejleszteni a hatékony költségellenőrzést célzó
folyamatokat és azokat úgy kell elfogadni, hogy korlátozzák a
közlekedési projektek átadásához szükséges finanszírozás
mértékét.” Miért szükséges ez a korlátozás?
–A szöveg arra utal, hogy
különösen a jelentős beruházásoknál lényeges a költségek
és az előnyök teljes körének meghatározása és megismerése.
A ráfordításoknak arányban kell állniuk a fejlesztés várható
hasznaival, az egyes projekteket elsősorban e szemlélet szerint
érdemes rangsorolni, ütemezni. A hazai szakpolitikai kormányzat
is arra törekszik, hogy a fizetőképes
kereslettel, társadalmi megtérüléssel alá nem támasztható
beruházásokat, szolgáltatásokat már az előkészítés
szakaszában kiszűrje. A közlekedésfejlesztés rendkívül költségigényes
terület, fontos, hogy ne dobjuk ki olyasmire az adófizetők pénzét,
amire tulajdonképpen nincs is szükség, valós igény.
Ha már a korlátozásról van szó; többen
felvetik, hogy a jelenlegi kormány idején miért nem épülnek
autópályák? Mi erre a válasz?
–Egyrészt épülnek: elég
csak az M3 Nyíregyháza utáni vagy az M43 országhatárig tartó
szakaszaira utalnom. Minimum országos jelentőségű fejlesztés
az M0 bővítése részben új nyomvonalon. Ezzel együtt is igaz,
hogy a kormány szakított a Gyurcsány-Bajnai-éra erőltetett ütemű,
a költségvetést évtizedekre, százmilliárdos nagyságrendben
eladósító sztrádaépítési gyakorlatával. A kezdetektől azt
mondjuk, hogy vasúti beruházásokra, az erősen leromlott állapotú
közúthálózat rendbetételére többet kell fordítani. A költségvetési
kényszerpálya adta keretek között sikeresen teljesítettük
ezt a vállalást. Az efféle kritikákat tehát inkább dicséretként
érdemes kezelnünk.
Az
Ipoly-hidak és az új komáromi Duna-híd megépítése milyen
forrásokból történik? Ezeknek a hidaknak a teherszállításban
lesz nagy szerepük?
–A hidak
megépítéséhez uniós támogatást hívunk le Szlovákiával közösen.
Az új komáromi Duna-hídon akár
80 tonnás járművek is képesek lesznek áthaladni a hídszerkezet
károsodása nélkül. A jelenlegi, 120 éves híd sem statikai,
sem városvédelmi okokból nem alkalmas a fokozott teherforgalom
levezetésére. Az új átkelők tehát a határmenti régiók közlekedési
és gazdasági kapcsolatainak fejlesztését is szolgálják, én
azonban legalább ilyen fontosnak tartom a nemzetpolitikai jelentőségüket.
A hidak átadásával a határ két oldalán élő magyarok is közelebb
kerülnek egymáshoz.
Olvasom a hírt: „Elsőként a GYSEV
Zrt. vonalain értek kivitelezési szakaszba az Új Széchenyi
Terv forrásaiból megvalósuló közlekedésbiztonsági fejlesztések.
A vasúttársaság csaknem 1 milliárd forintos összértékű
projektje keretében a legegyszerűbb sorompóktól a legmodernebb
pályadiagnosztikai berendezésekig számos biztonsági berendezést
telepít, újít fel.” Milyenek a hazai közúti és vasúti közlekedésbiztonság
helyzetét jellemző legfontosabb mutatók?
–Magyarországon évek óta látványos
mértékben javulnak tovább a közúti közlekedésbiztonság
helyzetét jellemző legfontosabb mutatók. A tavalyi év előzetes
statisztikai adatai alapján a személysérüléses közúti
balesetek száma több mint
15, a
balesetben meghalt személyek száma pedig több mint 52 százalékkal
csökkent 2001-hez képest. 2012-ben közel 5 százalékkal
kevesebb személysérüléses közúti baleset történt, mint a
megelőző évben. A javuló tendencia a halálos, a súlyos és a
könnyű sérüléses közlekedési balesetek számában egyaránt
kimutatható. A közúti közlekedési balesetben elhunyt személyek
száma több mint 5 százalékkal csökkent egy év alatt. A legutóbbi
években mértekhez hasonlóan kedvező adatok – nagyságrendekkel
kisebb járműállomány és forgalom mellett – az 1960-70-es évekre
voltak jellemzőek. Teljes joggal érdemelte ki tehát Magyarország
az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács PIN-díját a közúti
biztonság területén elért kiemelkedő fejlődésért.
Kik állították össze közlekedésbiztonsági
projekt listáját, ki döntöttek a szükséges lépések megtételéről?
Mikorra fejeződnek be a munkálatok?
–A tételes projektlista a közútkezelők,
a vasúttársaságok és a rendőrség szakembereinek javaslatai
alapján állt össze. A kollégák első kézből, mindenki másnál
alaposabban ismerik a gondjaikra bízott hálózatot, a baleseti
helyszíneket. A fejlesztések jellegükben és értékükben is
rendkívül sokfélék új autópályás kapaszkodósávok építésétől
a vasúti átjárok fényjelzéseiben működő hagyományos izzók
nagyobb fényerejű LED-ekre cseréléséig. A közös nevező,
hogy baleseti gócpontokban szüntetik meg a fokozott kockázatot
az adott helyen leghatékonyabban alkalmazható megoldással. Az
építési engedélyezést nem igénylő munkálatok legkésőbb
2015-ben befejeződnek.
Az Új Széchenyi Terv közlekedésbiztonsági
programjában támogatási szerződéssel rendelkező beruházások
teljes értéke meghaladja az 55 milliárd forintot. El lehet
mondani, hogy ilyen volumenű közlekedésbiztonsági fejlesztés
még nem történt Magyarországon?
–A fejlesztési program bízvást
tekinthető nemzetközi pilot-projektnek, Hasonló jellegű
komplex közlekedésbiztonsági fejlesztésre ugyanis nemcsak
Magyarországon, hanem más tagállamban sem volt még példa.
Nagy erőkkel dolgozunk az első ütem sikeres teljesítésén,
hiszen ezen is múlhat, hogy a további előkészített beavatkozásokra
megvalósítására is kapunk-e forrást. Ha igen, a programra
fordítható összeg 72 milliárd forintra nőhet.
Medveczky Attila
|