2013.06.14.
A fogyasztónak joga van tudni, hogy
milyen terméket vásárol
A hungarikumok az országimázsépítés szerves részét is képezik
A Vidékfejlesztési
Minisztérium (VM) célja, hogy a vásárló egyértelműen tudja,
hogy milyen származású, összetételű és minőségű élelmiszert
vásárol. Gyaraky Zoltán, az Élelmiszer-feldolgozási
Főosztály vezetője szerkesztőségünknek
elmondta: az élelmiszerek önkéntes megjelöléséről szóló
minisztériumi rendelet ezért a fogyasztók pontos tájékoztatását
azáltal igyekszik elősegíteni, hogy egyes, a jelölésben használt
fogalmak használatát egyértelműen meghatározott feltételekhez
köti.
Egy 2009-es év eleji adat szerint Magyarországon
mintegy 500 ezer védjegy áll védelem alatt. Ebből megközelítőleg
300 ezer közösségi védjegy. Mi okozta a jelenlegi kaotikus állapotot
az élelmiszerek jelölésénél?
Mivel a magyar fogyasztó egyre jobban érdeklődik a termék
eredete iránt, szükség volt
a miniszteri rendeletre. A kaotikus állapotot az okozta,
hogy olyan uniós vámkódex előírás létezik, amelyik a származási
helyet meglehetősen tág keretek közt értelmezi. Az említett
szabályozás szerint azt kell a terméken származási helyként
feltüntetni, ahol azzal kapcsolatban a lényeges utolsó műveletet
végezték. Esetünkben nem kell feltétlen technológiai
feldolgozó műveletre gondolni, hanem elég minden olyan
beavatkozásra, ahol a termék higiéniai, mikrobiológiai állapota
megváltozhat. Egy példa: megveszek egy zsák olasz száraztésztát,
azt kicsomagolom kilós tasakokba, majd feltüntethetem, hogy
„származási hely : Magyarország.” Ezzel a szigorúan vett
jogszabályi követelményeknek megfelelően jártam el,
ugyanakkor fogyasztói szempontból igencsak vitatható, hogy az
ilyen száraztészta mennyiben tekinthető magyarnak. Amikor a
piaci szereplők rájöttek arra, hogy a hazai fogyasztók egyre
jobban érdeklődnek a termékek eredete iránt, elkezdték a saját
érdekeiknek megfelelően értelmezni a magyar termék fogalmát.
Így történt, hogy behozták a kínai csirkét, feldarabolták,
és csomagolták, majd származási helyként Magyarországot tüntettek
fel. Az ilyen esetek viszont – amennyiben napvilágra kerültek
– felháborították a tudatos fogyasztókat. Egyre többen kérték
a minisztériumot, hogy tegyen az ügyben rendet. A Vidékfejlesztési
Minisztérium a (72/2012 VII. 25.) rendeletben
szabályozta az élelmiszereken alkalmazható önkéntes
megjelöléseket. Így a származási hely, a különleges minőséggel
kapcsolatos,és a kézműves termékek önkéntes megjelölését.
Az önkéntes alkalmazás azt jelenti, hogy senkinek sem kötelező
az élelmiszeren ilyen jelölést feltüntetni., Ha viszont valaki
ezt megteszi, annak meg kell felelnie a jogszabályi követelményeknek,
különben szankcióknak néz elébe. A jogszabály – egyebek
mellett - megkülönbözteti a magyar, a hazai és a hazai
feldolgozású élelmiszert. Azért lényeges ez a megkülönböztetés,
mert a feldolgozott élelmiszerek esetében lehetnek olyan összetevők,
melyeket képtelenség Magyarországról beszerezni. A szabályozás
szerint magyar terméknek akkor nevezhető az élelmiszer, ha az
teljes egészében magyar alapanyagok felhasználásával készült.
A hazai termék esetében ez az arány legalább 50%, míg a hazai
feldolgozású termék alapanyaga teljes egészében import eredetű
is lehet. Mindhárom esetben azonban a teljes feldolgozási
folyamatnak Magyarországon kell történnie. Példát is említve:
a Túró Rudi a csokoládé-bevonata miatt hiába magyar túró
felhasználásával készül, nem lehet magyar termék, hanem
„hazai”, mivel 50%-nál több a magyar eredetű
komponens. A Budapesten gyártott Omnia kávé - mivel nincsenek
magyar kávéültetvények – „hazai feldolgozású” lehet.
Egy 2009-es év eleji adat szerint Magyarországon
mintegy 500 ezer védjegy áll védelem alatt. Ebből megközelítőleg
300 ezer közösségi védjegy. Mi okozta a jelenlegi kaotikus állapotot
az élelmiszerek védjegyekkel történő jelölésénél?
–Ki kell emelni, hogy a magyar védjegytörvény összhangban
van az EU és azok tagállamainak hasonló jellegű szabályozásával.
Ez a jogszabály kimondja, hogyan lehet védjegyként bejegyezni
valamit, és szól a különböző védjegy fajtákról is. A köztudatban
sajnos nincs kellőképpen rögzülve az, hogy a különböző védjegyek
közt igen nagy a különbség. Létezik olyan védjegy, az
egyszerűség kedvéért nevezzük logónak, ahol a tulajdonos
bemegy a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalába, és levédeti az
általa létrehozott ábrát, szlogent, vagy éppen zenét. A
tulajdonos a bejegyzést követően engedélyezheti, hogy ezt a
szellemi terméket más is feltüntethesse saját áruján, ha az
megfelel a tulajdonos által meghatározott feltételeknek. A védjegytörvény
külön szól a tanúsító védjegyekről. Ebben az esetben aki
birtokolja a védjegyet, maga nem használhatja azt, de előre
meghatározott követelményrendszert, tanúsítási feltételt
hirdet meg, és biztosítja, hogy aki ezt a feltétel-rendszert
teljesíti, az használhatja a védjegyet.
Egy független ellenőrző testület vizsgálja meg, hogy a
pályázó megfelel-e a követelményeknek, s ha igen, akkor ennek
a javaslata alapján dönt a tanúsító a tanúsítvány és a védjegyhasználati
jog megadásáról.A magyar eredetet igazoló tanúsítót védjegyek
száma az élelmiszeriparban nem éri el a tucatnyit. Az összes többi
olyan logó, amikor a tulajdonos állít valamit marketing célból
a saját árujával kapcsolatban. Ebben az esetben tehát hiányzik
a független szervezet által végzett ellenőrzés. A problémát
az okozza, hogy a fogyasztó nem tudhatja azt, hogy a csomagoláson
feltüntetett ábra éppen logó, vagy tanúsító védjegy.
A magyar termék védjegy a minisztériumi rendelet alapján
született meg?
–Ez lényeges kérdés, mert a rendelet nem szól védjegy
használatról, hiszen fogalom meghatározó célból készült.
Tehát nem akarjuk a piac működését befolyásolni, pláne nem
bármely terméket vagy gyártót diszkriminálni. Még a rendelet
kialakítás alatt volt, mikor a Magyar Termék Nonprofit Kft.
jelezte: felajánlja, hogy a már korábban bevezetett védjegyét,
és védjegy szabályzatát hozzá igazítja a VM rendeletéhez.
Mi ezt a lépést üdvözöltük, de tudomásul kell venni, itt
egy olyan civil kezdeményezésről van szó, ami az állam közvetlen
közreműködése nélkül jött létre, és amihez az állam nem
ad forrást. Arról tudunk, hogy közel 100 termelő jelentkezett
a kft-nél, és körülbelül 1000 termékre van a védjegy használati
jog engedélyezve.
Idehaza több olyan sajtóhír jelent meg a közelmúltban,
amely szerint az unióban versenykorlátozónak vagy diszkriminatívnak
minősíthetnék a magyar termék, hazai termék és hazai előállítású
termék jogszabályi elhatárolását.
–Mivel a rendeletben az élelmiszerek önkéntes
megjelölésével kapcsolatos fogalmak meghatározásáról van szó,
a rendelet nem piacszabályozó célzattal született, így
megítélésünk szerint nem ütközik uniós szabályokba.
A fogyasztónak joga van tudni, hogy milyen terméket vásárol.
Mennyiben ördögtől való az EU-ban az, amit mi szeretnénk
bevezetni?
–A legtöbb ország jól felfogott érdeke, hogy
megjelölje, mi a hazai termék. Ebben élen járnak az olaszok,
az osztrákok, a franciák és a spanyolok. Az olaszok azért bukták
el a termékmegjelölő kezdeményezéseiket, mert náluk kötelező
érvényű jogszabályokat igyekeztek bevezetni és nem önkénteseket.
Az EU egyes intézményei viszont azt szeretnék, ha csak uniós
termékekről beszélnénk, és még a pontos származási hely
sem lenne feltüntetve. Ma viszont jogos fogyasztói elvárás,
hogy informáljuk őket az élelmiszer készítési helyéről.
A magyar termék rendelet arra buzdíthatja-e a vállalkozókat,
hogy értékes élelmiszereket állítsanak elő hazai forrásokból?
–Önmagában a származási hely megjelölése nem utal a
minőségre. A fogyasztó mégis más szemlélet alapján vásárol,
és minőségi képzetet társít a származási helyhez. Éppen
ezért nagy felelősség jár a származási hely megjelöléssel.
Éppen ezért pl. a Magyar Termék Nonprofit Kft. is csak minőségi
vizsgálat után adja meg a védjegy használati jogot.
A hazai vásárlók közül sokan azt mondják, hogy a
magyar termék drágább. Az árérzékenység nem lehet-e gátja
a magyar termékek fogyasztásának?
–Ez a téma személy szerint (ár)érzékenyen érint;
kissé haragszom, hogy hagytuk magunkat egyes kereskedelmi és
piackutató szervezetek által félrevezetni. Ezek a szervezetek
sulykolták belénk ugyanis azt a sommás minősítést, hogy a
magyar fogyasztó árérzékeny. Mindenki szeret kevesebbért vásárolni,
nem csak a magyar. Ugyanakkor itthon is létezik olyan fogyasztói
réteg, amelyik egyre inkább odafigyel arra, hogy milyen minőségű
élelmiszert vásárol. Nagyobb gondot jelent, hogy a hazai élelmiszer
kereskedelemben nem valósul meg egyértelműen a minőségarányos
árképzés. Lehet kapni gyenge minőségű élelmiszert drágán
és fordítva. Szükség van olcsó és biztonságos élelmiszerre
és olyanra is, aminek a magasabb ára magasabb minőséget
jelent.
Engedje meg, hogy a hungarikumokról– melyek nem tévesztendők
össze a magyar termékekkel – is megkérdezzem. Lassan egy éve
van hungarikum törvénye az országnak, a teljes lista azóta sem
készült el. Mi ennek az oka?
–Nagyon remélem, hogy nem készül el soha a teljes
lista, mert egy örökké bővülő, épülő listáról van szó.
2012. április 3-án fogadta el az Országgyűlés a hungarikum törvényt,
ami 90 nap múlva hatályba is lépett. Tavaly év végén
megalakult a Hungarikum Bizottság, amelynek feladatai közé
tartozik a Magyar Értéktár és a Hungarikumok Gyűjteményének
összeállítása, s akkor megkezdődtek az előkészületek a
Bizottság munkáját segítő szakbizottságok szervezésére, és
elkezdődött a végrehajtási rendelet szövegezése. Ez az előkészítő
munka idén április 16- án zárult, mikor elfogadták a törvény
végrehajtására vonatkozó kormányrendeletet. A hungarikum törvény
arra is jó, hogy megszüntessen egy egyre áttekinthetetlenebb
helyzetet, mivel az elmúlt években nagyon sok mindenre mondták,
hogy hungarikum. A törvény ereje által eddig 12 hungarikum van
megnevezve, s a Hungarikum Bizottság márciusi ülésén további
három hungarikumról – pálinka, törkölypálinka, herendi
porcelán manufaktúra – döntött. A májusi ülésen bővült
a lista a Karcagi birkapörkölt hagyományával. A törvény
szerinti nemzeti értékek azonosítása, rendszerezése és védelme
egy többszörösen összetett, alulról felfelé építkező
rendszerben, az úgynevezett Magyar Nemzeti Értékek Piramisában
történik. Megkülönböztetjük a nemzeti értékeket és a
hungarikumokat. Az értékek felkutatása, azonosítása és gyűjtése
a településeken kezdődik, a helyi értéktár bizottságok felállításával,
hiszen a helyi értékeket a helyiek ismerik a legjobban. Ha ez az
érték elismertsége túllép a település határán, akkor
bekerül a megyei, értéktárba. Az országos jelentőségű
nemzeti értékek felvételéről a Magyar Értéktárba a
Hungarikum Bizottság dönt. A Magyar Értéktárban nyilvántartott
kiemelésre méltó, a magyarságra jellemző tulajdonságával,
egyediségével, különlegességével és minőségével a
magyarság csúcsteljesítményének számító nemzeti értékeket
a Bizottság hivatott hungarikummá minősíteni. A Magyar Nemzeti
Értéktárba tartozhat tárgy, tájegység, szellemi érték,
cselekedet, egy személy munkássága. Hungarikum viszont csak világra
szóló csúcsérték, csúcsteljesítmény lehet. A Magyar Értéktárban
regisztrált nemzeti értékek és a hungarikumok az országimázsépítés
szerves részét is képezik.
Tudtommal jelentős forrás áll rendelkezésre a nemzeti értékek
és a hungarikumok megóvására?
–Az Országgyűlés az államháztartási törvényben
a VM költségvetési keretében külön sort hozott létre a
Hungarikum Bizottság működésének támogatására. A rendelkezésre
álló keretösszeg egy kis része a közvetlen működési kiadásokat
fedezi, jelentősebb összeg áll rendelkezésre a központilag
tervezett, szervezett marketing és PR kampányokra. A legnagyobb
tételt azonban a tervezett vissza nem térítendő támogatási pályázatok
teszik ki. Ebben a nemzeti értékek alaposabb megismerését,
kutatását, a nemzeti értékek feltárását, azonosítását
ellátó tevékenységeket, valamint a nemzeti értékek széles körű
megismertetését, bemutatását célzó munkákat szeretnénk segíteni.
Arra törekszünk, hogy értékeink ne kallódjanak el, hanem
azokat felkutassuk, azonosítsuk, majd ismertessük meg bel-és külföldön
egyaránt.
Medveczky Attila
|