2013.06.21.
Csorja Gergely: Egy újabb társadalomátalakító
kísérlet bukása
A társadalom átalakítására
tett kísérletek a XX. században valódi lehetőséget kaptak. A
fausti civilizációban a társadalom – és az ember – teljes
átalakításának gondolata először 1789-ben, Franciaországban
kapott megfelelő támogatást, de szerencsére rövid időn belül
elbukott. Ennek köszönhető, hogy a XIX. század a soha nem látott
technikai és tudományos fejlődés százada lett. A XX. században
a nagy francia forradalom által elvetett mag egyre erőszakosabban
tört utat. A kollektív tudatalatti, valahogy addig próbálgatja
az ötletet, amíg végérvényesen ki nem derül róla, hogy hülyeség,
hogy a nagy átalakítás a társadalom létét veszélyezteti.
Bármennyire
meglepő a kommunizmus és a szocializmusok – ideértve a
nemzeti szocializmust is – gyökerei a guillotine-ok árnyékában
keresendők. Sőt a szocializmusok nagy és végül győzedelmeskedő
ellenfele a liberális demokrácia is a bestiálisan legyilkolt
francia arisztokrácia vérén sarjadt. (Csak érdekességként
figyeljük meg, hogy miközben bármely népirtást csak szörnyülködve
és sötét, nyomasztó megjelenítéssel dolgoznak fel a művészetek,
addig a francia arisztokrácia és sok ezer más ember 1794-es és
azt követő tervszerű lemészárlását valahogy elnéző kedéllyel
kezelik.) A nagy francia forradalom, a maga őrületével, tehát
mintaként szolgált a XX. századi társadalomátalakító kísérletekhez.
Mi magyarok, ebből hármat a saját bőrünkön is éreztünk. Az
egyik, az Adolf Hitler szellemi alkotásaként megszülető
nemzeti szocializmus ugyan minden tekintetben hatékonyabb volt a
többi kísérletnél, de semmivel sem emberségesebb. A nemzeti
szocializmus a maga német hátterével, a kollektivizmus új működő
rendszerét alkotta meg, de a végső cél megfogalmazása az
emberi gondolkodástól és annak legmagasabb megnyilvánulási
formájától, az erkölcstől teljes mértékben idegen. Ennek
megfelelően el kellett bukjon, akárcsak a kommunizmus, mely
ugyan lényegesen több áldozatot szedett és ráadásul lényegesen
rafináltabb és kegyetlenebb módszerekkel pusztított,
ugyanakkor földrajzi és időbeni kiterjedése lehetővé
tette, hogy a
mai Nyugat
és elsősorban Nyugat-Európa vezetői között szép számmal
akadjanak, akiknek Sztalin vagy Mao rendszere valahogy mégis
elfogadható.
A két nagy diktatórikus
rendszer után, a harmadik, a második világháború után
kiteljesedő és a ’80-as évek végére végső formáját
megtaláló liberális demokrácia gyökereit szintén a levágott
arisztokrata fejek között kell keressük. A liberális demokrácia
sokáig tűnt az egyedül üdvözítő társadalmi berendezkedés
alapjának. A nehézségek akkor kezdődtek, amikor kiderült,
hogy – gyökereinek megfelelően – nem elégszik meg azzal,
hogy a társadalmat alkotó emberek számára az élhető szabadság
kereteit meghatározza, hanem alapvetően kívánta megváltoztatni
az emberi gondolkodás, viselkedés és értékválasztás szabályait.
A liberális
demokrácia és a mögötte álló erők – legalábbis a meghatározó
csoportok – valódi céljait a Henri Bergson által kitalált,
majd Karl Popper által kiteljesített nyitott társadalom (open
society) elmélet mutatta meg. Egyben megelőlegezhetjük a felvetést,
hogy a liberális demokrácia sírját is megásta.
A nyitott társadalom
lényege, hogy leszámol minden „törzsi” jellegű együvétartozással,
azaz a történelmi fejlődés eredményeként létrejövő zárt
társadalommal, és lényegében minden szempontot az egyén
szintjére visz le. Azaz a társadalom, mint egység a továbbiakban
egymástól teljesen független egyénekből, individuumokból áll.
Ezek az egyének szabadon dönthetnek arról, hogy éppen melyik
csoport, melyik társadalom részei akarnak lenni és az államnak
(vagy államoknak) éppen az a leglényegesebb feladatuk, hogy
ezeknek az egyéni döntéseknek a lehetőségét megteremtsék.
Ha a másik oldalról nézzük, az államok feladata nem más,
mint hogy lebontsák azokat a zárt, a születés, vallás, kultúra
vagy nyelv alapján létrejövő nagy egységeket, melyek az egyént
megakadályozzák, vagy akár csak zavarják abban, hogy szabadon
járja át ezeket a csoportokat. Azaz végeredményben nem utal másra,
minthogy a nemzeteket eredeti jellegüktől meg kell fosztani és
a nemzetközösség fogalmából az önvédelmet, az együvétartozást
ki kell zárni.
Karl Popper
legismertebb tanítványa Soros György, aki Popper elméletét
meghaladva az eredetileg politikailag semleges gondolatot a
politika és a gazdaság szintjére emelte. Soros elméletében a
nyitott társadalom megteremtésére aktív szervezeteket kell létrehozni,
melyek megakadályozzák, hogy az állam, hagyományos – szerintük
mágikus, törzsi eredetű – korlátozó és védő tevékenységét
folytathassa.
Ha Bergson, Popper
és Soros személyes motivációját nézzük, akkor a nyitott társadalom
elmélete mögött meghúzódó pszichológiai tények nyilvánvalóak.
Mindhárman közép- és kelet-európai zsidó családok leszármazottai.
A Frankfurttól Kijevig terjedő jiddis közösség, melynek
gazdasági jelentősége és szerveződése a XIX. század
hatalmas fejlődésének eredményeként jelentősen megnőtt, már
egészen korán szembetalálkozott egy komoly problémával. Mégpedig,
hogy Európában a XIX. századra jelentős múlttal és nemzeti
együvétartozás érzésével rendelkező államok találhatóak.
Ezek az államok meglehetős intenzitással védték saját
nemzeti érdekeiket, mivel az államok létezésének alapját
egyre inkább a mögöttük álló nemzet és nem – mint korábban
– néhány nagyhatalmú arisztokrata család és hadseregeik
befolyása adta. A nemzetek alapját adó közösségeket a többé-kevésbé
egy nyelvű, egy kultúrájú és egy területen élő csoportok
jelentették. Ezek a népek abban az értelemben valóban zártak
voltak, hogy a legtöbbször védték érdekeiket a többi
csoporttal szemben és sokszor gazdasági és közigazgatási egységet
is alkottak. A hirtelen megnövekedett jelentőségű és létszámú
jiddis közösségek rendre további térnyerésük gátját látták
ezekben a csoportokban. Erre a hagyományos jiddis körökön belül
két válasz született: az egyik a beolvadásban látta a további
lehetőséget, míg a másik válasz a radikalizálódásban látja
a megoldást. Azonban a teljes asszimiláció nem mindenkinek
sikerült, ráadásul éppen a nemzeti szocializmus megjelenése,
a zsidóságot korlátozó és végül eltűntetni szándékozó
programja fordította meg sokaknál az asszimilációs folyamatot.
Ennek tükrében tulajdonképpen érthető, hogy Bergson, Popper
vagy Soros le akarja bontani a hagyományos, nemzeti alapon
szervezett államok kereteit, csak éppen egyáltalán nem biztos,
hogy a társadalmakat alkotó népek ugyanezt akarják.
És a liberális
demokrácia legnagyobb ellentmondása éppen ez. Nem abból indul
ki, hogy az adott társadalom milyen, mit akar, hogy a többség
milyen politikai utat akar választani, hanem azt nevezi meg a
szabadság, a demokrácia és az egyenlőség alapjának, ha a többség
azokat az értékeket fogadja el, melyet az elmélet meghatároz.
Ha a többség akarata ettől eltér, akkor azt önkényesen
antidemokratikusnak, szabadságellenesnek minősíti, még akkor
is, ha alapvetően elfogadja, hogy a szabadság és a demokrácia
lényege éppen az, hogy a társadalom a többség által meghatározott
utat szabadon járhassa be, és ne egy szűk csoport határozza
meg az irányt, ahogy ez korábban a feudalizmus idején történt.
A második Orbán-kormány
ellen felsorakozó és azt mindenáron megdönteni akaró had
Bergson, Popper és Soros emlőin, illetve utóbbi pénztárcáján
nevelkedett. A liberális demokrácia és azon belül a nyitott társadalom
elmélete oly mélyen beléjük ívódott, hogy sokuk valóban őszintén
csodálkozik rá a magyar társadalomra: Hogyan lehetséges, hogy
még mindig Orbánt támogatja?
Az
Orbán-kormány nem tesz mást, mint hogy elfogadja a magyar társadalmat
olyannak, amilyen. Ez a liberális, korábban persze sokszor
sztalinista, maoista, majd csak ezután liberális oldalról
teljes mértékben érthetetlen. Hogyhogy nem utálja az
embereket? Hogyhogy nem érzi szükségesnek bizonyos társadalmi
rétegek kiirtását, elszegényítését, vagy éppen átnevelését?
Hogyhogy nem látja a „mitikus, törzsi zárt társadalom”
elpusztításának szükségszerűségét az új, szebb jövő felé?
Hogyan fogadhatja el a keresztény alapokat, a katolicizmus Európát
hatalommá szervező, majd háttérbe szoruló infrastruktúráját
és a protestantizmus újító, munkaközpontú, a hatalmas ugrásszerű
fejlődést megalapozó etikáját?
A teljes érthetetlenség
mellett természetesen az érvényesülés lehetőségeinek –
tegyük hozzá egészen minimális – korlátozása is növeli a
dühöt. A nyitott társadalom felkent papjainak teljes mértékben
elfogadhatatlan, hogy az állami források nem állnak teljes mértékben
és megkérdőjelezhetetlenül a rendelkezésükre. Akárcsak a
nyitott társadalom elméleti alapjait, a pénzekhez, javakhoz és
érvényesüléshez történő szabad hozzájutást is evidenciának,
egyfajta szerzett jognak tekintették. Ezt a jogot most, a többségi
társadalom helyeslése mellett némileg korlátozták.
A liberális demokrácia elméleti modellje recseg-ropog. Éppen a fent
leírt ellentmondás miatt vált hiteltelenné. Így elmondhatjuk,
hogy a Nagy Francia Forradalomban gyökerező mindhárom társadalomátalakító
kísérlet megbukott. A nemzeti szocializmus 1945-ben, a
kommunizmus és a szocializmus 1990-ben, a nyitott társadalomelmélettel
fertőzött liberális demokrácia – legalábbis Magyarországon
biztosan – 2010-ben.
|