vissza a főoldalra

 

 

 2013.06.21. 

Hagyatékápolás és modernitás a Kolozsvári Magyar Operában

1988-tól a magyar nemzeti opera megalapítójának, Erkel Ferencnek, valamennyi operáját színre vittük

Szép Gyula, a Kolozsvári Magyar Opera igazgatója 1952-ben született a  Kolozsvár melletti Szucság kisfaluban.

1971–1975 –től a Gheorghe Dima Zeneakadémia Muzikológiai és Zeneszerzési Fakultásának hallgatója, pedagógia szakon szerzett diplomát. 1977 és 1980 között zenetanár a Székelyudvarhelyi Zeneiskolában és a Máréfalvi Általános Iskolában. 1981-től öt éven át igazgató a Székelyudvarhelyi Municípiumi Művelődési Házban. 1986-1988: zenei szakirányító a Hargita Megyei Alkotások Házában. 1988-tól két évig művészeti titkár a Kolozsvári Magyar Operában. 1990-2005: a Kolozs Megyei Művelődési Felügyelőség Kisebbségi és Zenei kérdésekkel megbízott tanácsosa. 2000 és 2001 között művelődési kérdésekkel megbizott alelnöke az RMDSZ országos elnökségének.  2005-2010 között művészeti aligazgató a Kolozsvári Magyar Operában, 2010-től tölti be az igazgatói posztot.

Szakmai elismerések:

2009 – a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje

2005 – Ezüstfenyő-díj, Romániai Magyar Demokrata Szövetség

2002–2005 – a Corvin-lánc ösztöndíjasa Kallós Zoltán néprajzkutató révén

2001 – Nagy István-díj, Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület

1983 – Kodály oklevél és emlékplakett – a Magyar Népköztársaság kitüntetése

 Nem tudok róla, hogy lenne máshol is egy kisebbségnek operaháza

 Igazgató úrral az évad utolsó premierje, a Valahol Európában kolozsvári előadása előtt beszélgetünk. Ezután itt a pihenés ideje?

 –Szó sincs róla, mert bár valóban az évad utolsó kolozsvári bemutatójára kerül sor, de társszervezői vagyunk a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál Orbán György: Bűvölet című operája június 15-ei ősbemutatójának. A produkcióban több énekesünk és a Kolozsvári Magyar Opera zenekara vesz részt. Július 17-én pedig a Gyulai Várszínház meghívásának teszünk eleget, mikor szabadtéren bemutatjuk Erkel Ferenc Hunyadi Lászlóját. Augusztus 10-11-én a budapesti közönség találkozhat velünk, mikor a margitszigeti szabadtéri színpadon játsszuk a Báthory Erzsébet opera-musicalt. Ezt a darabot tavaly mutattuk be szintén a szigeten, és a nagy sikerrel való tekintettel, Bán Teodóra igazgató asszony visszahívta a társulatot.

 A Kolozsvári Magyar Operának milyen rangot vívott ki magának a kárpát-medencei magyar, operát játszó színházak körében?

 –Erre a kérdésre a válaszom igencsak nagyképűnek tűnhet, hiszen a Magyar Állami Operaház mellett a kolozsvári az egyedüli magyar operaház. Így nem is konkurálhatunk sem a pécsi, sem a miskolci, sem a szegedi színház zenés tagozatával, mert önálló operaház vagyunk. Sőt, a Kolozsvári Magyar Opera az egyetlen a világon, amelyik nem az adott ország nyelvén játssza darabjait. Nem tudok róla, hogy lenne máshol is egy kisebbségnek operaháza. S mi így a román szaktárca támogatásának köszönhetően tudunk működni.

 A román államon belül milyen a szakmai megbecsültségük?

 –Tavaly a Kolozsvári Román Opera fesztivált szervezetett, így lehetőségem volt meghallgatni az öt romániai operatársulat produkcióját, és bátran állathatom, hogy hazai terepen szakmai szempontból a legjobb opera vagyunk, még akkor is ezt hangoztatom, ha ez egyesek szerint dicsekvésnek tűnik. Semmi okunk nincs szégyenkezni, hiszen előadásaink egészében, és tárakra – énekkar, zenekar, szólisták – is bontva magas színvonalúak. Így olyan hangulatos, minőségi előadások születnek, melyek Romániában példanélküliek. A magyarországi nézők és szakmabeliek is elismeréssel viszonyulnak hozzánk. Idén Budapest három jelentősebb zenés intézménye meghívásának tettünk eleget. Nem kell szégyenkeznünk a Művészetek Palotájában bemutatott Attila előadásért, és bizony az Erkel Színházban az Álarcosbálunk, és a Budapesti Operettszínházban a Cirkuszhercegnő hatalmas sikert aratott. Emellett a Magyar Állami Operaházzal koprodukcióban készülünk a Verdi-év kapcsán három, a zeneszerző fiatalkori operájának – Haramiák, Luisa Miller, Giovanna d’Arco – őszi bemutatására. Azt is tudni kell, hogy az erdélyi, a kolozsvári magyar közönség kulturális igénye – ahogy ez Magyarországra is jellemző –egyáltalán nem homogén. Ezért Románia egyetlen magyar nyelvű zenés színházaként nem engedhetjük meg magunknak azt, hogy csak operát játsszunk, hanem könnyebb műfajokat is műsoron tartunk, hiszen az osztrák-magyar operetteket nagyon kedvelik Erdélyben. Emellett vannak zenés gyerek előadásaink és balett-produkciókat is bemutatunk. Ezen kívül főleg szilveszterkor szórakoztató előadást viszünk színre. Mi nem térhetünk ki a világ zenei áramlatai elől, így az utóbbi években nívós musicaleket is bemutattunk. A minőségre törekszünk, így biztos vagyok benne, hogy a kolozsvári Báthory Erzsébet és a Valahol Európában minden műfaji követelménynek eleget tesz. Bevallom: bár láttam az angolszász klasszikus musicaleket, kicsit járatlan vagyok a musicalirodalomban. Annyit azonban tudok, hogy a közönségnek tetszenek ezek a produkciók. A Báthory Erzsébetet Bán Teodóra igazgató asszony kezdeményezésére direkt nekünk írták, oly’ annyira, hogy a próbafolyamat alatt fejezték be a művet. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy már készültünk Budapestre, mikor még írták a partitúrát. Így ez a darab ezer szállal kötődik hozzánk. Főleg magyar musicaleket szeretnénk bemutatni, bár lehet, hogy idővel a nagy világklasszikusok felé is elindulunk. Esetünkben viszont az a probléma vetődik fel, hogy szólistánk klasszikus éneket tanultak az akadémián, ezért a fontosabb szerepekre vendégeket hívunk. Ebben sokat segít, hogy egy házban vagyunk a kiváló minőségű Kolozsvári Magyar Színházzal, ahol olyan tehetséges színészek is dolgoznak, akik remekül megállják a helyüket a könnyebb zenei produkciókban.

 Tehát a művészeti akadémiákon nem indítanak operett-musical osztályt?

 –Ilyen nálunk nem létezik, s eddig olyan énekeseket vettünk fel, akik Mozart, Verdi, Puccini operáiban állják meg helyüket, s számukra nem ildomos musicalt ajánlani. Lehet természetesen kirándulni a műfajokban, de jobb, ha figyelembe vesszük a szakmai szempontokat.

 Ráadásul a nagy klasszikus musicalek után tetemes jogdíjat kell fizetni.

 –Egyértelmű, hogy ez is egy lényeges kérdés. Ugyanakkor többen felvetik azt, hogy egy ilyen adottságokkal bíró színház miért nem játszik nagy sikermusicaleket. A jövő évad terve immár végleges, így csak az azt követőben lehet erről szó. De én továbbra is úgy gondolom, hogy a közeljövőben is maradunk a magyar musicalirodalomnál.

 A már említett Verdi-bemutatókon kívül milyen bemutatókra készülnek a következő évadban?

 –Az évadot szeptember utolsó hetében Rossini Ory grófjával kezdjük, ami kolozsvári ősbemutatónak számít. Ezt követően repertoárdarabokra kerül sor. Közel 30 művet tartunk repertoáron, így operákat, operetteket. Októberben két Donizetti-remeket, a Szerelmi bájitalt és a Lammermoori Luciát láthatják. Decemberben a Verdi-évforduló kapcsán játsszuk a „sikerdarabokat” a Rigolettót, a Traviátát és az Álarcosbált. A gyerekdarabok közül meg kell említeni a János vitézt, az Ali babát és a Brémai muzsikusokat. Az utóbbi, Csemiczky Miklós szerzeménye egyben modern, s egyben gyerekfül számára is hallgatható. Ez azért lényeges, mert így közvetve zenére neveli a gyerekeket, s akik ezt a darabot látják, később bizonyára szívesebben megnéznek egy operát is.

 Mi a helyzet a nagy verista, naturalista művekkel, mint amilyen a Bajazzók és a Carmen?

 –A Magyar Állami Operaháztól felkérés érkezett hozzánk, hogy lépjünk fel a Primavera fesztiválon, és én azt javaslom, hogy a Bajazzókot, mint új előadásunkat adjuk elő. A Carmen pedig olyan remek opera, amit biztosan játsszunk a következő évadban.

 A művészeti síkról térjünk rá a számok könyvére. Milyen forrásból gazdálkodnak?

 –A román kulturális minisztériumtól kapott forrásból fedezzük a működésünk majdnem 95%-át. A Bethlen Gábor Alapítvány meghívásos pályázati lehetőséget hirdetett meg, s minden bizonnyal kapunk onnan támogatást. Még nem tudjuk az összeg nagyságát; tavaly 2,5 millió forint volt. Erre azért számítunk, mert nem minden felvetődő költséget lehet fedezni a minisztériumi támogatásból. Mondok rá egy példát: ha azt mondja egy magyarországi énekes, nem kér a fellépésért pénzt, csak a szállását álljuk. A szállás és az útiköltség fizetését viszont a román minisztériumi keretből nem lehet megoldani. Lényeges, és hatalmas eredmény, hogy magyarországi minisztériumi forrásból sikerült megvalósítanunk három kortárs opera professzionális hangfelvételét. Azt megelőzően pedig a kolozsvári Liszt-fesztiválra kaptunk jelentékeny magyarországi támogatást. Tehát magyarországi céltámogatásokra pályázunk, míg idehaza az RMDSZ mellett működő Communitas Alapítványtól kapunk támogatásokat. Ezeknek köszönhetően produkcióinkat el tudjuk vinni Erdély nagyvárosaiba. Június 18-án a Rigolettót visszük Nagyváradra, és a székelyföldi tájolásra is kapunk forrást Magyarországról. Ezek magyarországi mértékkel mérve szerény támogatások, de nagyon jól kiegészítik az itteni forrásokat. Minden támogatást köszönünk, mert ezzel hozzájárulnak a magyar kultúra erdélyi terjesztéséhez.

 Mennyire fogékony a kolozsvári közönség a kortárs művekre?

 –Viszonylag kevesen ismerik és szeretik a kortárs operákat, de érezhető, hogy idővel növekszik azok száma, akik kíváncsian várnak egy-egy ilyen bemutatót. Mi egyrészt a felgyűlt értékeket, őseink hagyatékát féltve őrizzük, és ugyanakkor átmentjük a következő nemzedékek számára, másrészt tudatosan ápoljuk a kortárs magyar operaszerzők alkotásait. Meggyőződésünk, hogy így válik teljessé és jogosulttá létünk és küldetésünk. Szinte egyedüliek vagyunk a magyar kulturális életben, akik stratégiaként fogalmazzuk meg azt, hogy bemutassuk a kortárs magyar operákat. 1990-óta közel húsz kortárs magyar zeneszerző operája került színpadra (Orbán György: Pikkó herceg, Vermesy Péter: Ördögváltozás Csíkban, Vajda János: Márió és a varázsló, Demény Attila: Parafarm, Csemiczky Miklós: A brémai muzsikusok, Gyöngyösi Levente: A gólyakalifa, Selmeczi György: Szirén, stb.) A hagyományőrzést jól példázza, hogy 1988-tól a magyar nemzeti opera megalapítójának, Erkel Ferencnek, valamennyi színpadi művét színre vittük. Ezt is hatalmas sikernek tekintem, és ebben is egyedüliek vagyunk.

 1978-ban, elsőként a világon szerveztem magyar táncház-találkozót

 Pályafutásának elején igen messze volt az opera műfajától, hiszen táncház-találkozókat szervezett, néptánc-csoportokat alapított. Ez a tevékenység mennyire volt veszélyes a Ceausescu-érában?

 –Az egyetemen kiváló tanáraim voltak, és ők megmutatták a diákoknak a zene sokrétűségét, s az akadémia után mindenki választhatott, melyik műfaj nyomán halad előre. Az egyetem és a katonaság után Székelyföldre kerültem – Székelyudvarhelyre azért hívtak, hogy egy munkáskórus hozzak létre. Nővérem és barátaim javaslatára csak félállást fogadtam el a zeneiskolában, és a közeli Máréfalván tanítottam az általános iskolában. A kórusnevelés viszont iskolán kívüli feladatnak számított. Minket nem úgy neveltek, hogy a heti kötelező óraszám leadása után nem törődünk semmivel – szinte fontosabb volt az iskolán kívüli oktatói tevékenység. Nekem zenészként az volt a lényeges, hogy minél többet tudjak tenni a közösség érdekében. Fiatal tanár voltam, mikor beindult a táncház mozgalom Erdélyben, egyértelművé vált, hogy annak én is tevékeny részvevője leszek. Előbb tanárként, majd ifjúsági és népi kórus vezetőjeként tevékenykedtem Székelyföldön. Ezekkel az együttesekkel vittem színre Máréfalván a Székely fonót és a Háry Jánost. Ezen eredmények alapján neveztek ki 1981-től a Székelyudvarhelyi Municípiumi Művelődési Ház igazgatójának. Többen furcsállták azt, hogy ebbe a kispolgári városban hogyan is kerül egy szakállas fiatal tanár az igazgatói székbe. De hamar megbarátkoztak ezzel a ténnyel, ahogy azzal is, hogy immár intézmény lett a táncház mozgalom mögött. Így tudtam megszervezni 1978-ban, elsőként a világon a magyar táncház-találkozót. Ez öt alkalommal sikerült, de aztán letiltották a találkozókat. Természetesen nagy kihívás volt az, miként tudjuk kijátszani a rendelkezéseket. Azt írtuk, hogy nem csak Erdélyből, hanem Moldvából is hívunk csoportokat. Így megkaptuk az engedélyt, de akkor már nem voltunk „jófiúk”, mikor kiderült, hogy Bákó megyéből csak csángókat hívunk a fesztiválra. Mindkét állásomból kirúgtak, és azért kerültem az opera műfajához, mert a ’80-as évek második felére ellehetetlenült azoknak az élete, akik a magyar népi kultúrát szerették volna ápolni. Akkor a legtöbb népi kultúrával foglalkozó barátom elmenekült az országból. Előttem volt a választás lehetősége: vagy eltávozom Erdélyből, vagy a Magyar Opera művészeti titkára leszek. Ez igen nagy kihívást jelentett számomra, mert akkor nem voltam túl tájékozott az operairodalomban. Tehát 1988-ban bedobtak a mélyvízbe.

 Elég könnyen és gyorsan „megtanult úszni”, mert utána aligazgató lett, majd két éve igazgatja a Magyar Operát.

 –Az erdélyi magyar művelődési élet létráját végigjártam: falusi énektanárból az operaház igazgatója lettem. Amikor Máréfalván bemutattuk a Székely fonót azt írta egyik kritikus, idézve Kodályt: nem az fontos, ki az operaház igazgatója, hanem, hogy ki a falusi tanár. Mikor Máréfalván évekkel később jubileumi ünnepséget szerveztek számomra, viccesen azt mondtam: remélem, elnézik nekem, hogy most operaigazgatóként térek vissza. Azt is meg kell említeni, hogy tizenöt éven keresztül a Kolozs Megyei Művelődési Felügyelőség Kisebbségi és Zenei kérdésekkel megbízott tanácsosaként is tevékenykedtem.

 Ha azt mondom, hogy éhbérért játszanak a művészeink, azt hihetik, túlzok

 Azt mondják, egy jó igazgató egyben jó pszichológus is.

 –A művészek nagyon érzékenyek, s ezt tudomásul kell venni annak, aki színházat igazgat. A művészek általában érzékszervi ingert erősebben és részletesebben érzékelnek; hihetetlenül fogékonyak embertársaik hangulatára, érzéseire, intuitívak, kreatívak. Hosszú évek tapasztalata után vállaltam el csak az igazgatóságot, s addig elég jól megismertem ennek a közösségnek az életét. Nagy szerencsénk, mert bár kis létszámú, de nagyon minőségi társulatunk van. A gondot az jelenti, hogy bár ugyanolyan minőséget produkálunk, mint a világ bármelyik operaháza, ám nagyon csekély összegű fizetést tudunk adni. Ha azt mondom, hogy éhbérért játszanak a művészeink, azt hihetik, túlzok. Pedig valós ez a megfogalmazás, különösen azokra vonatkoztatva, akik nem kolozsváriak, és albérletet kell fizetniük.

 Mennyire gyógyír erre az lelkileg, hogy – bár itt is, mint mindenütt a világon létezik szakmai féltékenység – nagyon összetartó a társulat, és szabadidejük egy részét is együtt töltik el?

 –Hatalmas lelki erőt ad az, hogy ilyen jó a légkör a társulatban. Ez mutatja, hogy a tagok számára ez a színház sokkal több, mint munkahely. Ha az lenne, akkor bizonyára sokkal jobban fizetett munkát keresnének. Bizonyára létezik szakmai irigység is, de ez sokszor vivőerő, motiváció lehet. A minőség, a szakmaiság és a jó hangulat az a három tényező, ami meghatározza a Kolozsvári Magyar Operát.

 

Medveczky Attila