2013.06.21.
Hiszek az opera erejében
Kemény kritikusa vagyok önmagamnak
Egyed Apollónia
a Kolozsvári Magyar Opera magánénekese Marosvásárhelyen
született.
Tanulmányok:
2009-2011: mesteri
tanulmányok a kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémián, dr.
Elena Andries Moldovan osztályában;
2004-2009:
Gheorghe Dima Zeneakadémia, Kolozsvár - Ének Szak dr. Elena
Andries Moldovan osztályában;
2000-2004 : Művészeti
Líceum, Marosvásárhely - Ének szak.
Részt vett Ionel
Pantea, Horiana Branisteanu, Constantin Nica, Mariana Nicolesco
mesterkurzusain.
Főbb szerepek
a Kolozsvári Magyar Operában: Michaela (G. Bizet: Carmen),
Angelica nővér (G. Puccini: Angelica nővér), Mimi (G. Puccini:
Bohémélet), Második dáma (W. A. Mozart: A varázsfuvola)
Gianetta (G.Donizetti: Szerelmi bájital),
Leány ( Kodály: Székelyfonó).
Előkészületben:
Amalia (G.Verdi: A Haramiák) ,Nedda (R.Leoncavallo: Bajazzók) ,
Liu (G.Puccini: Turandot )-
2011 –ben
megkapta a Communitas Alapítvány alkotói ösztöndíját.
–A Don Giovanni Donna Elvirájával államvizsgáztam, ami
nem volt könnyű, hiszen mindössze 24 éves voltam akkor. Első
nagy szerepem viszont valóban a Michaela volt, amit Mimi, Puccini
tragikus sorsú hősnője követett.
Hogyan készül fel egy adott szerepre?
–Nagy szerencsém volt, hogy az akadémia mesterszakán
Ionel Pantea, a Carmen rendezője tanárom volt, és segített a
szerepformálásban, ahogy abban is, miként kell olyan nehéz
nyelven, mint amilyen a francia, énekelni. Több mint 15 éve
rendezte ezt a darabot Kolozsvárott, így nagy segítséget
jelentett az, hogy személyesen a rendező közölte velem a
koncepciót.
A falusi környezetből érkező Michaela egy kis szürke
veréb, vagy annál több?
–Nem állítom azt, hogy egy kis bátortalan lányka
lenne, hiszen hatalmas bátorság kell ahhoz, hogy valaki egymagában
felkeressen egy olyan veszélyes helyet, ahol csempészek tanyáznak.
Alakja jelentős mozgatórugója a mű cselekményének.
Bármilyen szerepet is alakítsak, ugyanolyan nyitottsággal,
és átadással készülök fel az előadásra.
A Carment évadonként nem játsszák többet két
alkalommal. Így nincs állandó debüt-érzése?
–Könnyebb lenne énekesi szempontból, ha rövidebb
időközönként lenne lehetőségem elénekelni egy szerepet.
Sokkal jobban emlékeznék így a hibákra, és könnyebben fejlődne
a szerep. Ez volt nekem a második Carmen-előadásom, és szinte
úgy álltam hozzá, mint először. Persze biztosabb vagyok már,
de ahhoz, hogy teljesen átadjam magam a szerepnek, még szükségem
lesz egy- két előadásra. Azt természetesen megértem, hogy a közönség
igényéhez kell igazítani a műsorpolitikát.
Nagy drukkal készül neki egy előadásnak?
–Eleinte nagyon lámpalázas voltam, sokat küszködtem,
de már van annyi színpadi rutinom, hogy az izgalom ne legyen
romboló hatású. De az izgalom, lámpaláz érzékenységünkből
fakad, és vallom, hogy mindezek nélkül nem létezik művészet.
Szükség van előrevivő drukkra , mert az hatalmas hajtóerőt
jelent. Bármilyen szerepet is alakítsak, ugyanolyan nyitottsággal,
és átadással készülök fel az előadásra.
|