2013.06.21.
Az újgazdagok karikírozása
(Huszka: Lili bárónő – Miskolci Nemzeti Színház Nyári Színpada)
Huszka Lili bárónője
már fél évszázada nem szerepelt a Miskolci Nemzeti Színház műsorán,
most azonban végre felidézhetünk olyan a híres slágereket,
mint amilyen a Tündérkirálynő légy a párom, vagy a Szellők szárnyán – és még folytathatnánk a sort. A hivatalos
bemutató ugyan már a következő évadban, szeptember 13-án
lesz, de a Nyári Színház is műsorára tűzött belőle négy
előadást.
Huszka
Jenő az első világháború végén, 1919-ben írta meg talán
legnagyobb sikerét, a Lili bárónőt. Két évig tartott a mű
megalkotása, mivel a szövegíró a háború elől Svájcba menekült,
így csak levélben tudták küldözgetni egymásnak az anyagokat.
A darab tomboló siker lett, s mind a mai napig ez a legtöbbet játszott
Huszka-operett. A történet igazi operettes, tehát felnőtteknek
szóló mese: a fiatal Illésházy gróf nagyapja adósságát megörökölve
épp távozni készül kastélyából, amikor az új tulajdonos,
Malomszegi báró váratlanul megérkezik lányával, Lili bárónővel,
akik összetévesztik őt a komornyikkal. A gróf nem tisztázza a
félreértést, mert első pillantásra szerelemre lobban a lány
iránt. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy megjelenik Illésházy
régi szerelme Clarisse, a színésznő is, hogy visszahódítsa régi
szerelmét. Szerencsére Lili bárónőnek is van egy vőlegényjelöltje,
Frédi, aki a maga esetlen bájával és a most megismert színésznő
iránt föllobbant szerelmével akaratlanul is megoldja, hogy a
szerelmesek többszöri szakítás és bonyodalom után egymásra
találjanak. Az örökség hírére érkező vénkisasszonyok föllobbanó
szerelme nem kíméli a kastély új tulajdonosát, báró
Malomszegit sem…No de, ki is ez a Malomszegi báró? Egy nem
olyan régen Budakeszin festékboltot vezető meggazdagodott
ember, aki megvette a bárói címet, és a kastélyt is 500 ezer
koronáért. Ezután az a szíve vágya, hogy leányát egy grófhoz
adja férjül, s így családja igazi arisztokratává válhat. Ő
úgy hiszi, hogy ha van elég pénze, akkor megvan hozzá minden
alapja, hogy bármit is kritizáljon, hogy műalkotásokról véleményt
mondhasson, s hogy bekerüljön a felsőházba, holott az alapvető
etikettet sem ismeri. Ezt a magatartást figurázza ki az operett.
Ez
a Szűcs Artúr által
rendezett operett nem volt sem modern, sem klasszikus. Jól
kidolgozott jelenetek, képek követik egymást, ám hiányzik a
koncepció, az a füzér, ami ezeket a képeket összeköti. Ami
érezhetően az igazi gondot jelentette, hogy a rendező nem bízott
abban, hogy a művészek képesek önmaguk egy –egy énekszámmal
elérni a kívánt hatást, s ezért nagyon „megmozgatta” a színpadot.
Így nevetségesnek tűnt az, amikor az Egy
férfi képe sláger éneklése közben táncra perdült a
fenyőfa és a zongora is. Az országban kizárólag a Miskolci
Nemzeti Színházban van dupla forgószínpad, amelynek a közepe
és a gyűrűje is egymástól függetlenül mozog. Ezt az adottságot
nagyon jól kihasználta a rendező, főleg, mikor a múltbeli
események felidézésére került sor.
A
címszerepet, Eperjesi Erika,
a színház primadonnája alakította. Nem is arról van szó,
hogy jól játszotta Lili bárónő szerepét, hanem ő maga volt
a szerep. Az ember eleinte nem tudta, mi elbűvölőbb; a játékmód
eleganciája és technikai tökéletessége, vagy pedig a frázisok
iránti érzéke. Ami szintén fontos, hogy jól alakította Lili
bárónő mentális fejlődését. A baroness eleinte ócska kriptának
nézte a kastélyt, megvetett mindent, ami a vidéki életmódhoz
kapcsolódik, s az előadás végére komoly, felelősségteljes nő
lesz belőle. Bakos-Kiss Gábor
a bonviván szerepében remekül játszott, határait
feszegetve ugyan, de megküzd a szólammal. Az az érzésünk,
hogy egy olyan baritonról van szó, akinek most, a nagy tenorhiányban,
kihasználják felső regisztereit. Ezek a magas hangok még megszólalnak,
de ha ez kellő technikai alátámasztás után így folytatódik,
akkor idejekorán elmehet a hangja. A darab legszórakoztatóbb
szereplője Salat Lehel,
aki rekeszizmokat nem kímélően parodizálja az újgazdag bárót,
úgy, hogy alakításában a legkisebb erőlködés, manír,
modorosság sincs meg. A művész kidolgozott színészi alakítása
elismerést érdemel, egész kiállása, jól megkomponált
mozdulatai mind-mind jellemzik az általa – szinte szó szerint
is – életre keltett karaktert. Jancsó
Dóra Clarisse-je kihívó, csapodár, olyan művésznő, aki
elvárja a férfiaktól a hódolatot. Hangja megfelel a követelményeknek,
ám a jól bevált szubrett-kliséket alkalmazza, és kevés egyénit
tud hozzáadni a figura teljességéhez. Ódor Kristóf táncoskomikusként eléggé túljátssza a szerepét.
Hangja eredendően kevésnek bizonyult a szerep dinamikai követelményeihez
mérve, s az ebből fakadó erőltetett hangadás sok esetben a
frazeálás széttöredezését eredményezte. Máhr
Ági és Molnár Anna olyan
humorral játszotta a két vénkisasszonyt, hogy közben játékukban
nem volt semmilyen túlzott mesterkéltség. Mindketten tűzzel és
briliáns intenzitással alakították szerepüket. Cser
Ádám kézben tartotta az előadást, különleges operettes
színeket híven közvetítő játékot varázsolt elő
hangszereseiből – így mind a zenekar, mind az énekkar hozzájárult
az este zenei sikeréhez.
Medveczky Attila
|