2013.06.21.
Tovább csökkenhet a lakossági szemétszállítás
díja
Január 1-je után nem végezhet közszolgáltatást olyan cég,
amelyben nincs legalább 51%-os önkormányzati vagy az állami
tulajdonrész
A szakmai
szempontok mellett a hulladékgazdálkodási szolgáltatás
biztonsága és minősége is hangsúlyos szerepet kap a szolgáltató
kiválasztásánál a jövőben, és ehhez segítséget is kapnak
az önkormányzatok.
A 2012. évi CLXXXV. törvény szól a hulladékról, és
a törvény hatálya kiterjed a hulladékgazdálkodásra és a
hulladékgazdálkodási létesítményekre. Jelenleg ezen törvény
módosítására kerül sor, vagy új törvény szól a hulladékgazdálkodási
közszolgáltatási tevékenység minősítéséről? – kérdezem
Dr. Illés Zoltántól, a Vidékfejlesztési Minisztérium
(VM) környezetügyért felelős államtitkárától.
–Bizonyára nem mondok újat azzal, ha kimondom,
hogy a törvényalkotás nem egyszerű és nem egyszeri folyamat.
Jogász kollegáimtól magam is megtanultam, hogy Magyarországon
két típusú törvény létezik: az egyik a kódex típusú, a másik
a kerettörvény. A kódex típusúba mindent beleírnak, míg a
kerettörvény célokat határoz meg, elvárt végeredményeket,
és hozzá tartozó rendeletek tömkelege mondja ki a feladatokat.
Az előzőnek előnye és hátránya is, hogy minden benne
foglaltatik. Hátránya, hogyha módosítani kell, akkor az országgyűlés
elé kell visszavinni, és a törvényhozási folyamat legalább fél
évig eltart. Az utóbbi hátránya, hogy végrehajtási utasítások
kellenek hozzá. 2000-ben az Orbán-kormány idején a parlament
elfogadta a hulladékgazdálkodásról szóló törvényt és
2008-ban született meg a vele kapcsolatos utolsó végrehajtási
utasítás. Tehát semmi sem szabályozta azt a részterületet,
hiába alkották meg a kerettörvényt. Az ön által említett
2012-es jogszabály kerettörvény, de mégis olyan ritkaságszámba
menő esemény történt, hogy a közel 30 végrehajtási utasításból
16 január 1-jével életbe lépett. Ebben a félévben az összes
többi is elkészül és életbe lép. Tehát a törvényalkotás
olyan folyamat, ami hihetetlen szakmai tudást igényel, mert
minden egyes részterületet át kell látni, s ha ez a tudás hiányzik,
akkor hatalmas kutatómunkára van szükség. De mit sem ér a tudás
és a kutatómunka, mihelyt elkezdődik az érdekegyeztetés; ahány
minisztérium, annyi szempont és érdek. Emellett a civilekkel,
az érintett vállalkozókkal is egyeztetni kell. Sőt az EU-s
jogszabályokba sem ütközhet a magyar törvény. Így előfordulhat,
hogy egy adott érdekcsoport erősebb, és a társtárcánál
megakadályozza valamely érdek érvényesülését. Így előállhat
az a helyzet, hogy amit nem tudtunk mi elérni ősszel, annak véghezvitelére
év elején már nagyobb a remény, mert az egyik társminisztérium
élén változás történik. Ebből következik, hogy soha nem zárul
le a törvénykezési folyamat. Aki ezt nem látja át, s aki erről
nem hajlandó tudomásul venni, az veti fel: minek megváltoztatni
a törvényt, mikor nemrég fogadták el? Ráadásul az igazi nagy
törvények, melyek bizonyos, hogy egyesek érdekeivel ellentétesek,
éppen hogy csak a kormánytöbbség támogatásával mennek át a
szavazáson. Esetünkben a hulladékgazdálkodásnak csak a kommunális
része – tehát a lakossági szemét – olyan üzletág, ami évente
500-600 milliárdos bevételt jelent. Így elképzelheti a kedves
olvasó, milyen érdekekről van szó. Egy példával élek: az EU
valamennyi országában létezik lerakási járulék. Ez azt
jelenti, hogy minden egyes tonna szemét után fizetni kell. Ez a
negatív ösztönző, ami azt mutatja, hogy nem az a cél, hogy
szeméttelepekre szállítsák a kommunális hulladékot. De be is
tilthatják a szemét lerakását, mert a tagállamok törvénye
lehet szigorúbb az EU-s elvárásoknál.
Mi okból van szükség erre a negatív ösztönzőre?
–A szemét önmagában nyersanyag; számos olyan eleme
van, amely anyagában újra hasznosítható – mint a PET-palack,
az üveg, a papír, a fém –, de van, ami így nem, de mégis
egyes részének van hőértéke. Így égetés után hőenergiát
eredményez.
Mely országok tiltják meg a lakossági szemét lerakását?
–Németországban tiltják a kommunális hulladék lerakását,
míg Ausztriában egy tonna szemét lerakása után 89 eurót kell
fizetni. Magyarországon a szeméttelepek – az elmúlt évtizedekben,
gyalázatos módon – főleg külföldiek tulajdonába kerültek,
vagy pedig hazai magán és cégérdekeltségek birtokában
vannak. A szeméttelep tulajdonosainak az jelenti a hasznot, hogy
a lakossági szemétgyűjtőcégek oda viszik a kommunális hulladékot.
Tehát, ha a magyar kormány azt akarja, hogy a szemetet ne vigyék
szemétettelepre, akkor azok tulajdonosai háborodnak fel, és érdekcsoportotokat
mozgatnak. Ugyanakkor a pénz a szemétügyeltből nem tűnik el,
hanem a haszon másik helyen allokálódik; például a szelektív
hulladékgyűjtésben, mert így másodnyersanyagokat ad el a szemétszállító
cég, ami által bevétele lesz. S ekkor a haszon nem a szemétlerakóhoz
kerül. Ami pedig megmarad a papíron, fémen, üvegen, műanyagon
kívül, abból ki lehet venni a maradék maradékának maradékát,
aminek még mindig kalóriája, tehát hőértéke van. Ezt termékké
minősítettjük most kormányrendeletben. A szemétszállító cég
pedig ezt a terméket tudja eladni a hőerőműveknek, vagy
cementműnek. Tehát egy hőerőműnek érdekében áll megvenni a
szemetet, mert így kevesebb lignitet kell égetnie, amiből
kevesebb kén-dioxid keletkezik, és neki kevesebbet kell környezetvédelemre
költenie. Az természetvédelmi és egyben gazdasági kérdés,
hogy miután betelnek a szeméttelepek, hatalmas költséggel
lehet újabbakat létrehozni. A készülő jogszabályban
megnevezett lerakási járulék ezt kívánja megakadályozni. A
magyar kormányfő és kormány tehát elkötelezett a hulladékkezelés
megváltoztatásában. Ennek a természetvédelem csak egyik
szegmense. A másik, hogy a magyar polgárok eddig hihetetlen összeget
fizettek a szemétdíjakra. Erre egy példa: Homokhátságon működik
több mint 100 településsel a hulladékkezelési-társulás.
EU-s pénzeken építették meg a társulás technológiai
elemeit, s abból vették meg a szemét szállító autókat. Körülbelül
évente 2 milliárd forintos a társulás bevétele, míg a költsége
csupán 500 millió forint. A fennmaradó másfél milliárdból több
mint 700 millió forint megy „licencdíjként” ki a külföldi
anyacéghez. A technológia meg annyi, hogy egy kukásautóba gyűjtsük
össze a szemetet, és azt borítsuk ki a szeméttelepen. És ezért
kell licencdíjat fizetni…S miből? A lakosságtól befolyt szemétdíjból.
A kormány azért mondta, hogy nem engedjük, hogy aránytalanul
magas szemétdíjakat kelljen fizetni. 2014-től nemhogy nem növekednek,
lesz, ahol csökkennek a szemétszállítás díjai. Emellett a törvényben
az is benne van, hogy január 1-je után nem végezhet közszolgáltatást
olyan cég, amelyben nincs legalább 51%-os tulajdonrésze az önkormányzatnak,
vagy az államnak. Ennek oka, hogy külföldi cégek fillérekért
vették meg a többségi tulajdont az önkormányzati szemetes cégekben,
és ők határoztak meg mindent, és több milliárd forintot
kivittek az országból. Esetünkben pedig a közszolgáltatás
– ahogy Németországban, vagy a szomszédos Ausztriában – a
lakossági szemét összegyűjtése és elszállítása. Az osztrák
és a német cégek azzal támadtak minket, hogy ezzel a jogszabállyal
sértjük a versenyszférát, mire közöltük velük, hogy éppen
náluk a közszolgáltatást csak állami vagy önkormányzati többségi
tulajdonú német és osztrák cégek végezhetik. A törvény
harmadik lényeges eleme, hogy a szakmailag korrekt prioritási
listát a hulladékgazdálkodás tekintetében be kell tartani. Így
elsősorban a szemét keletkezését próbáljuk kiküszöbölni
jogszabályokkal, ösztönző rendszerekkel. Másodsorban a
keletkezett szemetet szelektíven kell gyűjteni és újrahasznosítani
anyagában. Harmadszor a fizikai, kémiai eljárásokkal történő
semlegesítést, esetleg az égetést – hulladékégetést csak
úgy támogatják, ha ezer kilogramm, égetésre szánt szemétben
mindösszesen egy kilogramm PVC, illetve nehézfém származék
van – nevezzük meg.
Tehát nem támogatják a szemét lerakását. Mekkora összegben
határozzák meg a lerakási járulékot?
–Idén
3000 ft
tonnánként a lerakási járulék, míg jövőre 6000ft , s ez évente
3 ezer forinttal növekedik. Az így begyűjtött pénzek sorsáról
most vitázunk a parlamentben, mert terveink szerint a járulékok
a VM-hez kerülnének be, és pályázati úton visszaosztásra
kerülnének azon közszolgáltatókhoz, melyek nagyobb arányban
akarják megvalósítani a szelektív begyűjtetést a lakossággal,
illetve az előválogatást. Az utóválogatás pedig kézi erővel
és lézeres berendezésekkel történik. Így nem kerül szemét
a lerakóba, hanem vagy anyagában hasznosul, vagy termék lesz
belőle, s akkor maradék maradékának maradékaként hajt
hasznot a cégeknek. Így ezekkel a betoldásokkal a hulladékos törvénynek
nem is a módosítása, hanem erősítése történik meg.
Mi a célja a közszolgáltató cégek minősítésének?
–A minősítésről
szóló törvény szerint három kategóriában, és kategóriánként
három osztályba soroljuk be a cégeket. Ennek érdekében a
szolgáltatókat három minősítési kategória (A-B-C) és három
minősítési osztály (1-2-3) alapján rangsorolják. A kategóriák
a hulladékkezelés komplexitását jelzik, az osztályok pedig a
szolgáltatás minőségének javítását célzó funkciókat
mutatják és ezek alapján az önkormányzatok könnyebben választhatnak
magasabb szintű szolgáltatót, akiket viszont ösztönöznek a
jobb szolgáltatás nyújtására. Akik nem kapják meg a minősítést,
nem végezhetnek közszolgáltatást Magyarországon. Az önkormányzatok
pedig eldönthetik, hogy milyen minősítéssel bíró céggel kötnek
szerződést.
Most egyesek megint államosításról beszélnek, mert az
állam mondja meg, ki végezhet közszolgáltatást, és az önkormányzat
kezéből kivették a döntési lehetőségeket.
–Ez a kormány az erős államban hisz, így ellentétben
a korábbiakkal, mi azt gondoljuk, hogy az élet számos területének
a közösség érdekében kell állami kézben lennie. Hogyan is várható
el például egy önkormányzattól, hogy megszervezi az állami védekezést?
Teljesen hibás stratégia ezért önkormányzatokra bízni egy
ország érdekében elvégzendő feladatot. A hulladékgazdálkodás
területén is ki kell mondani: nincs szó államosításról, nem
vesszük el senkinek a vagyonát, hanem törvény születik arról,
hogyan kell gazdálkodni a jövőben a hulladékkal.
Medveczky
Attila
|