vissza a főoldalra

 

 

 2013.06.21. 

Már most eredményes az átfogó felzárkózási stratégia

2010 óta a 2014-ben lezáródó ciklusban körülbelül 200 milliárd forint kerül(t) felhasználásra az Új Széchenyi Tervből és az EU-s forrásokból a felzárkózási programokra

A hátrányos helyzetű gyermekeket segítő intézkedésekről folytatott többoldalú egyeztetést a „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottság 2013. május 27-én az Emberi Erőforrások Minisztériumának Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárságán. Szerkesztőségünk vendége Dr. Kovács Zoltán társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár.

 Körülbelül 3 millió ember él ma Magyarországon a szegénységi küszöb alatt, közülük 1,2 millióan mélyszegénységben. Miben különbözik a jelenlegi kabinet felzárkóztatási programja, célja, metódusa az előzőétől?

 –Alapvető különbségekről kell szólni, mert paradigmaváltásként is felfogható az a koncepcióváltás, amit 2011-ben megvalósítottunk. Ez azt jelenti, hogy a 2011-ben elfogadott Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia abból a tapasztalatból táplálkozott, amely a magyar EU-s elnökségi év alatt előterjesztett magyar és az ott kezdeményezett európai roma és felzárkózási keretstratégiák létrehozásából fakad. Olyan komplex közelítésről van szó, ami abból indul ki, hogy a korábban egyenként kezelt kérdéseket összehangoltan, összefogottan kell kezelni. Értelmetlen és kevésbé hatékony egyenként kezelni azokat a kérdéseket, melyek a halmozottan hátrányos helyzetű emberek, s ezen belül a romák életét keserítik meg. Nagyon sikeres kezdeményezésünk a Biztos kezdet gyerekházak rendszere; idén a költségvetésből 43 - at finanszíroztunk. A Biztos kezdet gyerekházak eredetileg a svájci alapból, a norvég alapból, valamint EU-s forrásokból indultak, ám ezeket a magyar intézmény-és ellátórendszer részévé tettük, de egyúttal arra is törekszünk, hogy azokon a településeken, ahol Biztos kezdet (Gyereksegély)- programok mennek, a szülők számára munkalehetőségről gondoskodjunk. Ezt szolgálják – többek között – a közmunkaprogramok, vagy a szociális földprogram. Tehát egyszerre gondolkodunk oktatásban, munkahelyteremtésben, egészségmegőrzésben és a kultúratámogatásban. Csak akkor lehetnek sikeresek a felzárkózási programok, hogyha ezeket párhuzamosan, egyszerre, komplex módon kezeljük. Ez teszi lehetővé, hogy erőforrásként tudunk tekinteni a magyarországi cigányságra is, hiszen 3 millió szegénységben élő ember helyzetét csak munkahelyteremtéssel lehet megoldani.

 Kikérik –e a felzárkóztatási programokat illetően az érintettek véleményét? 

–Így van, de pontosítani kell az ön által használt fogalmat, hiszen nem felzárkóztatásról beszélünk, ahogyan az az 1960-as évektől a magyar terminológiában elterjedt. A felzárkózás kétirányú folyamat. Egyrészt jelenti az állam, vagy bármely olyan résztvevő által nyújtott esélyteremtést, akinek erre megvan a lehetősége. De mit sem ér mindez, ha a másik oldalon nincsenek ott azok, akik hajlandók részt venni is a programokban. A rendszerváltozás óta eltelt 20 évben olyan nézet alakult ki, amely kész tényként vette azt, hogy nem is kell dolgozni, mert segély úgy is jár. Mi szakítottunk ezzel a felfogással; már lehetőségeket biztosítunk, és mi azokért cserébe munkát, részvételt, olyan aktív magatartást várunk, amely visszaigazolja azt szándékot, ami az esélyteremtőnél és az eséllyel élőnél megjelenik. Ha csak adunk, és rászorultsági alapon gondolkodunk, akkor nem vetünk véget annak a rossz gyakorlatnak, ami ebben az országban korábban kialakult.

 Az állami támogatásokkal kapcsolatban sokakban felvetődik az, hogy, akiket támogatnak, azok igen csak passzívak. Ezért is lényeges ez a koncepcióváltás…

 –Valóban, elvárásokról beszélünk, és az elvárásnak az esélynyújtó, a szolgáltatói körnél kell megjelenni. A családi támogatások folyósítását iskolalátogatáshoz kötöttük, s ennek már látható az eredménye, mert több mint felére csökkent az iskolakerülők száma. Tehát már nincs arról szó, hogy alanyi jogon jár a támogatás, hanem ahhoz tenni kell valamit. Ezzel nőtt magának a támogatásnak a renoméja is. S mindez kapcsolódik ahhoz, hogy mi elsősorban az oktatáson keresztül akarjuk megszólítani a gyerekeket, fiatalokat. Ha őket felmenő rendszerben nem tanítjuk meg használható tudásra a munkaerőpiacon, vagy átmenetileg a szociális gazdaságban, vagy a közmunkában, akkor nem tudunk számukra munkahelyeket sem adni. Hiszen képzetlen munkaerőt nem alkalmaznak. Mi egy önmagát fenntartó rendszerben gondolkodunk, amiben minden elem fogaskerékszerűen kapcsolódik egymáshoz. Biztosítva egyrészt a célkitűzések sikerességét, és azt is, hogy középtávon ezek az elképzelések való megoldásokká váljanak.

 Mennyire nehéz olyanokat bevezetni a munka világába, akiknek – elképzelhető – szülei sem dolgoztak, s így nem látták otthon a példát?

 –Ez alapvető probléma. Tavaly 280 ezer embert vontunk be a közfoglalkoztatásba, s ebből, saját bevallása alapján több mint 50 ezer volt roma származású, és majdnem 10 ezernek ez volt élete első munkahelye. Újra-szocializációs folyamattal is szembe kel néznünk, mert olyan embereket is megpróbálunk bevezetni a munka világába, akik még sosem dolgoztak. Egyes szakértők szerint a munkaerőpiacra 4-5 éves kihagyás után szinte lehetetlen visszavezetni az embereket, főleg a középkorú népességet. Tehát ez a program kihívást jelent az állam számára. Azt viszont nyomatékkal ki kell jelenteni, hogy a tisztességes halmozottan hátrányos helyzetű emberek dolgozni akarnak. Sok helyen a nem egyszer támadott közmunkaprogramokkal komoly sikereket értek el. Ennek pedig nem csupán a munkához való jutás az oka, hanem, hogy ahol a gyerekek iskolába járnak, a szülők pedig dolgoznak, olyan folyamatok indulnak el, amelyek –főleg a kisebb településen –megszakadtak. Így közösségépítő folyamatoknak indulnak el, és a településen az emberek nem csak egymás mellett élnek, hanem megjelenik a szolidaritás, a jövőről való gondoskodás –s mindez olyan helyi vállalkozásokat generálhat, amik kiváltják az állami segítséget.

 Milyen területeket céloznak meg a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia 2013-2014. évekre szóló kormányzati intézkedései, s milyen eredményekkel lennének eredmények a ciklus végére?

 –Maga a stratégia is konkrét – foglalkoztatási, egészségügyi, oktatási, szociális, kulturális – célkitűzésekből indul ki, de segít a célok megfogalmazásában az a megállapodás is, amit az Országos Roma Önkormányzattal kötött a kormány 2011 májusában. Ebben konkrét számokat közöltek az érettségizők, az oktatási intézményekbe bevontak, az egészségügyben résztvevők arányait illetően. Ezek a célkitűzések egyrészt iránymutatóak számunkra, másrészt három olyan fórum is létezik, ahol a stratégiában felvetett célok teljesülését tudjuk megvizsgálni. Arról is beszélünk, miként lehetne elvégezni a roma lakosság esetében a szűrőprogramokat; ez azért is lényeges, mert a romák egészségügyi állapota sokkal rosszabb a magyar átlagnál. Zajlanak ezek a szűrőprogramok, és jó lenne megtudni mennyi roma vesz benne részt, hiszen nem kérhetjük meg az illetőket arra, nyilatkozzanak származásukról. Csupán önbevallással van mód erről nyilatkozni. A foglalkozatásban munkát kereső, találó romák arányáról sincs pontos adat, mert a munkaügyi központok sem tarthatják nyilván az ügyfelek származását. 2013-2014-ben továbbra is az alap, az oktatás erősítése a cél; nagyon büszkék vagyunk a Biztos kezdet házakra, a gyerekesély-programjainkra, és a szakkollégiumi hálózatra. Mindezzel több tízezer fiatal kapcsolódik be az oktatásba.

 Mekkora uniós forrás állt a társadalmi felzárkózásra 2014-ig, és ez módosul-e a következő brüsszeli költségvetési időszakban?

 –A 2014-2020-as költségvetési időszak pontos számairól nem áll módunkban információt adni, mert még a tervezési fázisban vagyunk. 2010 óta a 2014-ben lezáródó ciklusban körülbelül 200 milliárd forint kerül(t) felhasználásra az Új Széchenyi Tervből és az EU-s forrásokból a felzárkózási programokra. Ezeket egészítik ki azok a nehezen összesíthető költségvetési források, amelyek a korábbi jó gyakorlatok átvételét, illetve kifejezetten kormányzati szándékból elindult programokat támogatják. Az egyik nagy különbség a 2010 előtti és az azt követő kabinet koncepciója közt, hogy a források felhasználást szigorúan ellenőrizzük. Minden programunk mellett mentori hálózat működik, amelyik figyeli a projektek megvalósulását, illetve olyan monitoring rendszer, amelyik a források szakszerűségét, felhasználását elemi, ellenőrzi, azért, hogy ne fordulhasson elő az, ami 2010 előtt gyakori volt: a megítélt forrásoknak csak a töredéke jutott el az igazán rászorultakhoz.

 

Medveczky Attila