2013.06.28.
Mit tegyünk, hogy megmaradjunk?
Történelmi díszletek
között a jövőről gondolkodtak az ÉRT második napján. Kassa
belvárosa megtelt reformátusokkal: öt helyszínen tizenhét
program várta az ezerháromszáz résztvevőt június 15-én,
szombaton.
Valósággal
ellepték Kassa belvárosát a reformátusok. Távolabbról,
Magyarországról és Kárpátaljáról sokan már pénteken megjöttek,
szombaton pedig reggeltől estig érkeztek vendégek, összesen több
mint ezerháromszázan. A felvidéki Gömör, Zemplén és Ung-vidék
református falvaiból több autóbuszt is indítottak aznap.
Minden korosztály megtalálta a kedvére való programot,
ugyanis öt különböző helyszínen – a magyar nyelvű Thália
Színház két színpadán, a református templomban, a parókián
és a II. Rákóczi Ferenc emlékét őrző Rodostó-kertben –
összesen tizenhét esemény várta a résztvevőket: vásár,
koncertek, kiállítások, lelki alkalmak és közéleti témák.
„Nem
véletlen a szétszóratásunk. Azt olvassuk az Igében (Jer
32,37-41), hogy Isten megpróbálja népét, mielőtt örvendezést
ad – az ÉRT második napja Kassai Gyula áhítatával
kezdődött a református templomban. – A történelem során
Isten sokszor megpróbált minket, mert azt akarta, hogy eljussunk
határainkig, s felismerjük, nem a mi kezünkben van a szabadulás."
A lévai református lelkész arról beszélt, hogy az elmúlt száz
évben az ő egyházmegyéjében húszezerről ötezerre csökkent
a reformátusok száma. „Ez a vég, gondolhatnánk, hisz már
nem fogyhatunk tovább. De Istenre kell néznünk, s meg kell látnunk,
hogy vezet tovább út. Ez nem magyar út, nem is szlovák út,
hanem Isten útja, aki jót tesz velünk, népévé fogad minket
ígérete szerint, Jézus Krisztusban. Nem kell félnünk, örvendezzünk!"
– magyarázta Jeremiás szavait a szlovákiai lelkipásztor,
akit, miután felvállalta kettős állampolgárságát,
megfosztották szlovák állampolgárságától.
„Mindenkinek ad Isten helyet: szülőföldet,
anyanyelvet" – mondta áhítatában Kassai Gyula, aki
szerint a mi felelősségünk, megtanítjuk-e gyerekeinket ezen a
nyelven dicsérni Istent. Hasonló témát járt körbe a délelőtti
fórumbeszélgetés is: Tőkéczki László történész, dunamelléki
főgondnok, Pozsony Ferenc, erdélyi néprajzkutató, a felvidéki
B. Kovács István és Géresi Róbert, szlovákiai püspökhelyettes
gondolkodott együtt a hit és identitás kapcsolatáról, az egyház
nemzetmegtartó szerepéről.
A legutóbbi népszámlálási
adatok alapján B. Kovács István úgy látja, a szlovákiai
magyarok komoly identitásválsággal küzdenek, ez a nemzeti
hovatartozás és a hit megvallásában mutatkozik meg. „Mentális
állapotunk nagyon rossz. Nem is csoda, hisz kényszerközösségben
élünk, mások döntöttek arról, hogy kisebbségbe kerüljünk.
A mai napig nincs egészséges összetartozástudatunk, inkább a
szülőföldünkkel, régiónkkal azonosulunk" – adott látleletet
a szlovákiai helyzetről a gömöri régió lapjának főszerkesztője.
„Az egyház
szorul ki utolsóként a szórványokból" – Pozsony Ferenc
szerint az anyanyelvű intézmények hiánya felgyorsítja a
nemzeti kisebbség asszimilálódását. Példaszerűnek nevezte a
román ortodoxokat, akik a Nyugat-Európában dolgozó híveik
lelki életét is megszervezték. „Épp most folynak a tárgyalások
a csehországi magyar református gyülekezetek egyházként való
bejegyzéséről" – osztotta meg a szlovákiai próbálkozásokat
Géresi Róbert. Prágában, Brünnben és Plzeňben is létezik
református közösség, melyet az ott élő, dolgozó szlovákiai
magyarok hoztak létre.
Tőkéczki László szerint minden kultúra érték, hisz
Isten ajándéka, azért beszűkített látásmódnak tartja, ha
az egyik nemzeti kultúra nem ismeri el a másikat. Az embereknek,
mint mondta, szükségük van a nemzeti közösségekre, mert azok
egyfajta szellemi otthonok, melyekben fejlődik a tudomány, kultúra
és a szellemi élet. Szerinte a mai haszonelvű világnak újra
fel kell fedeznie a közösségek fontosságát. Az egyház
feladatának pedig a minőségi hitoktatást, lelkészképzést
tekinti és olyan közösségek építését, melyek képesek válaszolni
a társadalmi szükségletekre.
„Mit tegyünk,
hogy megmaradjunk, hitben erősödjünk?" – kérdezte
valaki a közönség soraiból. „Alapjaitól kell újjáépíteni
a nemzet szöveteit" – mondta Tőkéczki László. A színpadon
ülők szerint a gyerekek formálása mellett ugyanolyan fontos a
szülők elérése, krisztusi értékrend, gondolkodásmód kialakítása.
Megegyeztek abban is, hogy az anyaország jelentős nemzetmegtartó
erővel bír, s kiemelték a sport célokat adó jellegét, a jelképek
szükségességét és az élő kapcsolatok fontosságát. „A
hit és a magyarság megélése határon túl se korlátozódjon a
templomon belülre, különben önmagunkat zárjuk gettóba."
Rákóczi városa
Kassa belvárosában kézzel fogható a történelem, mégis
lüktet benne az élet. Az óvárosban Balassa Zoltán helytörténész
kalauzolta az ÉRT-re érkezőket. A város hatalmas orsó alakú
főtere ma sétálóutca, két oldalán felújított barokk és
klasszicista stílusú paloták sorakoznak. A kockakővel kirakott
téren keresztülfolyik a város fölött eredő Csermely patak.
A tér közepén
áll Közép-Európa legnagyobb gótikus katedrálisa, a Szent
Erzsébet-székesegyház, melyet százötven éven át építettek.
Az égig nyúló karcsú, kőcsipkés falak a lőcsei Pál mester
által készített értékes szárnyasoltárt rejtik, de a hűvös
kövek között pihennek történelmünk nagyjai: II. Rákóczi
Ferenc, édesanyja, Zrínyi Ilona és Bercsényi Miklós. A kriptában
mindig van egy piros-fehér-zöld szalagos koszorú.
Ha a mélyből
magasba emelkedünk, a templom tornyából belátható az egész
belváros. Jobbra a vasútállomás, melyet épp felújítanak, a
Jakab-palota, ahol 1945-ben a Beneš-dekrétumokat kiadó
csehszlovák kormány székelt. Tőlünk délre az erődímtényszerű
Mihály-kápolna, mögötte az utca szintje alatt a feltárt és látogatható
középkori városfalak hívogatnak egy kis kalandozásra. A másik
irányban, a szomszédos Mészáros utcában, a zöldségpiacon túl
áll Márai Sándor szülőháza, nem messze tőle pedig az író
szobra.
A dóm melletti
parkon túl a Nemzeti Színház klasszicista épülete áll. A
rendszerváltás utáni polgármester felújíttatta az óvárost,
s a parkban zenélő szökőkutat, óránként megszólaló
harangjátékot alakítottak ki. Üdítő élmény eltölteni néhány
percet a víz mellett. A kávézók, éttermek és cukrászdák egészen
birtokba vették a teret, a tűző nap, a napernyők alatt vidáman
beszélgető emberek és a házakat uraló meleg színek egészen
mediterrán hangulatot árasztanak.
Az óváros legrégebbi
épülete, a Lőcsei ház mellett nyíló kis utcácska végén áll
– a középkori Miklós-börtön, ma múzeum szomszédságában
– a református templom. A reformációkor evangélikussá lett
város nem szívesen fogadta be a kálvini tanokat, a helvét
hitvallást követők templomot is csak a városfal mellett építhettek.
Az ellenreformáció idején csak a városon kívül gyülekezhettek,
s a mai, 1811-ben épült hajlék is raktár volt eredetileg. Mögötte,
az egykori városfal bástyájából alakították ki a Rodostó-kertet.
1906-ban Magyarországra szállították II. Rákóczi Ferenc
maradványait, s ünnepélyesen Kassán temették újra. Ekkor építették
meg a fejedelem törökországi száműzetésében használt ebédlőházának
másolatát. A kert szabadtéri programok helyszíne.
„Kevés olyan szavunk van, amit ha valaki kimond, mindenki
ugyanarra gondol. A Biblia ilyen" – mondta Csomós József
a Bibliakiállítás megnyitóján. A Sárospataki Református
Teológiai Akadémia Tudományos Gyűjteményeinek munkatársai a
magyar nyelvű protestáns bibliakiadás évszázadait bemutató
kiállítást hoztak Kassára. A püspök szombat reggel arról
beszélt a parókia udvarán, hogy a Biblia Isten üzenete,
melynek tartalma nem, csak a formája változik.
A kiállított könyvek között voltak a pataki könyvtár
legféltettebb kincsei: az 1945 utáni orosz hadifogságot is megjárt
értékes példányok, köztük Rákóczi György és Lorántffy
Zsuzsanna Bibliája is. A tárlók fölött hatalmasra nagyított
makrofotók lógtak, melyek rímeltek a kiállított tárgyakkal.
Képek, melyeket Haris László készített a Vizsolyi Biblia egy
eredeti példányáról. A könyvek csak szombaton voltak kiállítva
a gyülekezeti teremben, de a művész bibliás képeit és panorámafotóit
még sokáig megtekinthetik az érdeklődők Kassán, a Rovás Galériában.
A magyar nyelvet
évszázadokon keresztül meghatározta, s nagy költőinkre:
Aranyra, Adyra és Kosztolányira is hatott Károli Gáspár
nyelvezete. – Délután az 1590-ben megjelent Vizsolyi Bibliáról
tartottak pódiumbeszélgetést a Thália Színház Márai-termében.
Enghy Sándor teológiai tanár, Szabó András irodalomtörténész
és Tóth-Máté Miklós színész-író vett részt azon a jó
hangulatú, kultúrtörténeti utazásnak is beillő beszélgetésen,
melyet Dienes Dénes, a pataki tudományos gyűjtemények igazgatója
vezetett. Enghy Sándor többször is hangsúlyozta, hogy alázat,
szakmaiság és egységes teológiai látás jellemezte Károli többedmagával
írt, s általa szerkesztett bibliafordítását.
A debreceni színész-író,
Tóth-Máté Miklós régóta foglalkozik a magyar reformátorokkal,
egy-egy kisregényt írt Károli Gáspár és Mélius Juhász Péter
életéről. A téma viszont nem hagyta nyugodni, úgy érezte, Károlihoz
az illik, ha ő maga mondja el az életét. Így lett a regényből
monodráma Én, Károli Gáspár címmel, melyet a Thália Színházban
elő is adtak aznap.
Az ifjúságról sem feledkeztek meg a szervezők, a parókia
kertjében íjászattal, bábelőadásokkal, kézművességgel és
sok-sok szórakoztató játékkal várták a gyerekeket. A Rodostó-kertet
pedig a fiatalok vették birtokukba, akik déltől a kárpátaljai
Hajnalcsillag és a felvidéki Cédrus zenekarral együtt dicsőítették
Istent, fél négykor pedig a REFIT vette kezdetét ugyanitt.
„Isten élő
Lelke jöjj" – megszokott módon kezdődött a jól ismert
református dicséret a hívő keresztyénekből álló zenekar előadásában,
de aztán hamarosan fiatalosabb lett a zene és az egész
istentisztelet. A forma változott, az üzenet maradt. Miskolcon már
hagyománya van a református gimnázium tornatermében havonta
megtartott formabontó ifjúsági istentiszteleteknek, melyekkel
az egyházhoz nem kötődő, a világi környezetben otthonosan
mozgó fiatalokat szeretnék megszólítani, Krisztushoz vezetni.
„Mi lesz veled húsz
év múlva, református egyház?" – ezzel a kérdéssel
nyitotta prédikációját ifj. Csomós József, majd elmesélt
egy történetet arról, hogyan felejti el egy közösség a miérteket
és hogy válik számára a mankóval járás egyedüli, megkérdőjelezhetetlen
és értelmetlen gyakorlattá. A közösséget, mely nem ismeri már
a futás szépségeit, szembeállította a tüzes kemencéből épségben
megmenekülő bibliai ifjak Istenbe vetett megmagyarázhatatlan
hitével, mely nemcsak az életüket mentette meg, de képes volt
a babiloni uralkodót is meggyőzni.
A tiszáninneni ifjúsági referens arról beszélt, hogy a
szentírás különbséget tesz hit és hit között. „Nem
mindegy, hogy hiszek valamiben, amit megtanultam, vagy tudom,
kinek hiszek – magyarázta az ifjúsági lelkész. – Egyházunkat
nem változtatja meg, hogy megtanuljuk kívülről a kátét, ha
ugyanakkor nem olvassuk a Bibliát, nincs kapcsolatunk Jézussal."
A kérdés szerinte az, tudjuk-e, kinek hiszünk. Megszokás
helyett megismerésre van szükség az egyházban ifj. Csomós József
szerint, mert nem mindegy, hogy csak egyházi szövegeket ismerünk,
vagy magát a pásztort. „Kell a tudás nyújtotta alap, de
annak személyes találkozáshoz kell vezetnie. Ez a fajta hit képes
megváltoztatni az életünket és átformálni a társadalmat"
– adott tippet fiataloknak és lélekben fiataloknak a hitben járáshoz.
A tűző nap elől
kiváló búvóhelyet kínáltak a református templom
klasszicista boltívei. Persze nem csak ezért volt érdemes oda
betérni, egész nap egymást váltották ott a komolyzenei
programok.
Egy középiskolai
tanárnő, aki a szlovákiai református egyház legkeletibb egyházmegyéjéből,
Ung-vidékről érkezett, sugárzó arccal újságolta, mennyire
tetszett neki a nyugat-szlovákiai Lux aeterna kamarakórus előadása.
Rajtuk kívül fellépett még szombaton a debreceni Kántus, a
Tabulatúra régizene-együttes és a Jerikó Református Fúvósegyüttes,
valamint koncertet adott Kiss Zoltán orgonaművész.
Az esti program még
többeket vonzott. Voltak, akik csak Herczku Ágnes, mások az
Ismerős Arcok koncertje miatt jöttek el a református fesztiválra,
mely a másnap délelőtti istentisztelettel ért véget.
(Feke György, képek: Asszonyi Eszter)
|