2013.08.13.
Csorja Gergely: A demokrácia nagy kérdései
Mitől
demokratikus egy állam vagy hatalom, és mitől nem az? Az elmúlt
hónapok, sőt lassan évek közéleti vitája, mely elsősorban a
strasbourgi EU épületekben artikulálódik, látszólag erről
szól. Valójában egészen másról. A vita valódi témája,
hogy a most még többségben lévő baloldalinak és liberálisnak
nevezett pártcsoportok fenn tudják-e tartani befolyásukat az
európai küzdőtérben, illetve hogy el tudják-e odázni a
feleletet az Európát feszítő nagy kérdésekre. A háttérben
húzódik egy lényegében anyagi természetű vita is, melynek lényege,
hogy az említett pártcsaládokat támogató lobbicsoportok,
hogyan tudnák lenyúlni azt az 1000 milliárd Eurót, mely Németországban
megjelenik. Az 1000 milliárd euró forrása persze nem csak Németország,
hanem az ún. perifériák, azaz hazánk is, csak éppen a pénz
haszonként Németországban jelenik meg. Az 1000 milliárd zsebre
rakása, ma már csak akkor valósítható meg, ha az uniót alkotó
nemzetek fölé valahogyan oda lehet barkácsolni egy hatóság
jellegű kormányt, egy föderatív testületet, mely – akárcsak
egykoron a monarchiában – a közügyeket közös és az új
entitás hatáskörébe osztott ügyekként kezelné. Leginkább
természetesen a gazdaság és pénzügypolitikát vonná magához
ez az új grémium, és innentől az említett lobbicsoportok
kikerülnének az átkozott válság hatásai alól. Azaz menne
tovább a verkli, lehetne milliárdokért repülőket, szigeteket
vásárolni, és nem mellesleg fenn lehetne tartani Európa
nyugati felének sajátos szociális intézményeit. Természetesen
a keleti fél rovására.
Ennek a föderatív
uniónak a vezetői liberálisak és baloldaliak lennének, és
miközben az elvonás politikájával nyitnák szélesre a szociális
ollót, néhány évtized alatt kialakulhatna egyfajta Európai
Egyesült Államok gazdag nyugati parttal és szegény keleti területekkel.
Ennek a folyamatnak mi magyarok biztosan a vesztesei lennénk, és
jobbjainknak valóban egyetlen lehetősége lenne: elhagyni
Magyarországot és Londonban, Párizsban, Frankfurtban
kamatoztatni képességeiket. Ez az út Magyarország és a
magyarság lassú megszűnésének az útja. A gazdasági önállósság
feladását követné kulturális, majd a politikai. A magyarság
mellett néhány évtized alatt a többi kisebb nép is integrálódna,
azaz feladná önmagát. A Föderális Európa azonban ennél is
nagyobb veszélyeket rejt magában, melyekről nem sokat hallunk.
Európai szinten a
látszólagos föderatív demokrácia idő előtt torkollhatna a
cezarizmusba, melynek végső kimenete a Nyugat látványos, véres
bukásába vezet. Ahogy Prof. Molnár Tamás egy rövid cikkében
2005-ben megmutatta, a demokrácia mai formájának felszámolására
és egyfajta birodalmi politika vagy ha úgy tetszik császárság
kialakítására, valami karizmatikus egyeduralkodó megjelenésére
a Nyugat elmúlt évszázadában több kísérlet is történt:
Roosevelt elnök akkoriban lett érett politikus, mikor körülötte
a világban lázadtak a tömegek szocialista öltönyt viselve.
Lenin, Sztálin, Mussolini, Hitler, Perón, Vargas, illetve a japán
imperializmus vagy az indiai Nehru új irányt adott a kortárs pártoknak.
1930-ig – és akkor még nyilvánvalóbban – úgy látszott,
hogy „mindnyájan szocialisták vagyunk” (III. Napóleon mondása),
főleg Amerikában, ahol óriási térségek és óriási gyökértelen
tömegek indítottak támadást a kapitalista bástyák ellen. Ki
állítja meg a történelmi áradatot és milyen politikával?
Roosevelt formulája briliáns volt: elvetette a szocializmust, a
nacionalizmust, a szabad kereskedelmet, és maradt a New Deal
semleges, de Amerikában öröknek tetsző programja, azaz létrehozta
a szintézist. Körülvette magát intellektuelekkel (a szó itt
az aranyifjúságot takarja, inkább a fiatal egyetemi gárdáról
van szó, mint a klasszikus értelmiségről), és megvolt benne
az arisztokrata arroganciája, valamint a tömegessé tétel
taktikája (a „kandalló melletti csevegés” ügyes
fordulataival).
A föderatív Európa
terve valójában erre a képre épül. Csakhogy a kép egy illúziót,
egy minden realitást nélkülöző vágyat mutat. Az Egyesült
Európában néhány évtized alatt kialakulna az igény a
karizmatikus vezetőre és a tervet dédelgető szürke, érdektelen
idősödő hölgyek és urak nagyon hamar elsöpörtetnének
Caesar által. Márpedig a Nyugat még csak a paradigmaváltás
kezdetén van. Még nincs itt az ideje a demokrácia lecserélésének,
még csak a működő, sikeres cezarizmus gondolati alapjai, az
organikus fejlődés lehetőségei teremtődnek meg. A föderatív
Európában olyan mértékben gyorsulna fel a Caesar iránti igény
– részben a mai vezetők mérhetetlen tehetségtelensége miatt
is –, hogy Caesar helyett egy dilettáns diktátor, egy
sztalinocska vezetné végső pusztulásba Európát, esetleg a
teljes Nyugatot.
A másik lehetőség,
melyet Európában ma a legaktívabban és a legnagyobb hazai támogatottsággal
Orbán vázol fel, a nemzetek Európájának megerősítése és
ezzel együtt a lobbicsoport betörése. A ló betörésének célja,
hogy az állat lovagolhatóvá váljon, alkalmas legyen az ember
szolgálatára. A lobbicsoport és különösképpen a csoporthoz
tarozó pénzügyi szolgáltatók, leginkább a bankok, illetve az
egyéb óriásszolgáltatók pofájába a Fidesz idomár nemrég
tolta be a zablát adók és díjak formájában. Természetesen
ez egyelőre heves ellenállást vált ki, de ha sikerül és jó
mélyen az utolsó fogak mögé, azaz a helyére kerül ez az állami
zabla, akkor a vad hasztalan állatból, kezes társ lehet. Még
az is előfordulhat, hogy egy idő után úgy tekintünk ezekre a
szolgáltatókra, ahogy azt születésükkor tették az emberek:
örömmel.
A demokrácia valódi
kérdése tehát most nem az, hogy mennyire tudjuk kiteljesíteni
az állam leépítését, hogy a híres fékek és ellensúlyok
rendszere mennyire hatja át alkotmányunkat, vagy hogy a többség
mennyire él hatalmával és mennyire önkorlátozó. A demokrácia
valódi kérdése, hogy egyáltalán meddig és milyen formában
beszélhetünk demokráciáról, meddig tartható fenn ez a
rendszer.
Az évszázadok, sőt
évezredek alatt csiszolódott demokráciaképünk ma valahol ott
tart, hogy azt a rendszert nevezzük demokráciának, ahol legalább
két olyan erő képes megszervezni magát, mely a szabad választás
kellékeivel megtartott rítusok alkalmával hatalomba emelődik.
Azaz megvan a lehetősége annak, hogy egyik vagy másik olyan megállapodások
sorozatára jusson a társadalmat meghatározó csoportokkal,
melynek eredményeként végül a választások után hivatalosan
is a hatalom időleges gyakorlója lehet.
Csakhogy ez a
rendszer egyre mélyebb válságba kerül. Ugyanis vagy az történik,
ami az Egyesült Államokban, hogy kialakul két mamutpárt és a
harmincadik ciklus után a választás lehetősége lényegében
szimbolikus, vagy a politikai rendszer annyira széttöredezik,
hogy sok közel azonos méretű kis- és középpárt lehetetleníti
el a kormányzást (lásd Olaszország), vagy lényegében csak
egy magát megszervezni képes párt marad, ahogy az Magyarországon
történt. A három közül az utóbbi a legjobb.
Mégis mindhárom eset felveti, hogy beszélhetünk-e egyáltalán valódi
demokráciáról ma? És ha ezt valódi demokráciának tartjuk,
akkor milyen irányba kell alakítani a rendszert, hogy a lehető
legtovább fennmaradjon. Magyarország, ha képes a most gyökeresedő
rendszerét tovább vinni, ha képesek vagyunk felismerni, hogy a
kétharmad által lehetővé tett rendszer fenntartása és továbbvitele
– minden hibája mellett – az egyetlen lehetőségünk, akkor
utat mutathat a Nyugatnak.
|