2013.08.13.
Megvonták a vezető kommunisták nyugdíjpótlékát
Csökkenteni akarjuk a méltánytalanul magas kommunista nyugdíjakat
Augusztus 1-jétől
nem folyósítják a vezető kommunisták és titkosszolgálati
tevékenységet folytatók nyugdíjpótlékát. Dr. Rétvári
Bence, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
parlamenti titkára szerint a Göncz Árpád-féle bizottság
végzett felületes munkát, ezért sok ember két évtizeden át
kapta meg érdemtelenül a nyugdíjpótlékát.
Egyes sajtótermékek szerint minden hajdani MSZMP-tag
most kevesebb nyugdíjat kap. Konkrétan kiktől vonták meg a
nyugdíjpótlékokat?
– A törvény alapján azoktól – illetve azon személyek
özvegyeitől – kellett megvonni ezt a nyugdíjkiegészítést,
akik szerepet játszottak az 1956-os forradalom leverésében, az
azt követő megtorlásokban, akik 1945 és 1949 között közreműködtek
a demokratikus államberendezkedés felszámolásában és a rákosista
rendszer kiépítésében, vagy 1948 és 1990. május 1. között
titkosszolgálati tevékenységet folytattak. Mindezen a körön kívül
azok sem kapnak ilyen juttatást tovább, akik az 1948 és 1990. május
1. között betöltött állami vezetői tisztségük és az abban
végzett tevékenységük, valamint a Magyar Kommunista Pártban,
a Magyar Dolgozók Pártjában, a Magyar Szocialista Munkáspártban
vagy a Kommunista Ifjúsági Szövetségben betöltött vezető
tisztségük és az abban a tisztségben végzett tevékenységük
miatt érdemtelenek a juttatásra. Ők tehát nem munkahelyi,
sport, vagy művészeti tevékenységeik miatt kapták eddig a
nyugdíjpótlékot, hanem a párthűség, a rendszer kiszolgálása,
a demokrácia felszámolása miatt. Ezért mondta ki a törvény,
hogy a pártszolgálat miatt érdemtelenek ezek az emberek az
elismerésre.
Mindez körülbelül havonta mekkora összeget jelent
a142 érintettnél?
– Ők havonta 8-16 ezer forint közötti összegben kaptak
plusz juttatást.
Megvoltak-e azok az iratok, amelyekben a nyugdíj összetevőit
évtizedekkel ezelőtt megállapították?
– A törvény
alapján a miniszternek olyan ötfős bizottságot kellett létrehozni,
amely történészekből és nyugdíjbiztosítási szakemberekből
állt. Ők munkájuk meghosszabbítását is kérték, mert
annyira sok időt vett igénybe az iratok összegyűjtése. Több
irat nem tartalmazott minden esetben kellő számú adatot. A
nyugdíjfolyósítóknál erre vonatkozó anyagot nem is lehetett
találni, ezért a különböző levéltárakban kellett folytatni
a kutató munkát. Természetesen több olyan személy eleve
ismert volt a történészek számára, akik érdemtelenek arra,
hogy ezt a pótlékot a továbbiakban is megkapják. Az további
rejtély, hogy korábban mely, a témához tartozó iratokat
rejtettek el vagy semmisítettek meg. 1100 főnél végzett vizsgálatot
a bizottság és 142 embernél derült ki az, hogy valamilyen okból
méltatlan erre az elismerésre.
23 évvel vagyunk a rendszerváltás után. Miért csak
most sikerült mindezt véghezvinni?
– A rendszerváltás után voltak hasonló törekvések.
Az akkori jogszabály alapján Göncz Árpád köztársasági elnököt
kérték fel arra, hogy vigye véghez a pótlékok felülvizsgálását.
Azok közül, akiket a jelen bizottság nem engedett át a „rostán”,
a ’90-es évek elején egy hasonló szűrőn sokan átcsúsztak,
s mindeddig olyan juttatásokat kapnak, amelyet pártmunkájukkal
érdemeltek ki. Tehát a Göncz-féle bizottság végzett akkor félmunkát,
mert sok ember két évtizeden át kapta meg érdemtelenül a
nyugdíjpótlékát. Az igaz, hogy akkor több érintett volt még
életben, és több anyagot kellett volna átnézni, de akkor sem
szabadott volna ennyire felületes munkát végezni.
Vannak,akik azt szeretnék, hogy ne kapjanak a hajdani
kommunista káderek luxusnyugdíjakat, míg az üldözöttek,
kapjanak magasabb juttatást…
– Pontosan azért végeztük el ezt a munkát, mert
szeretnénk csökkenteni a méltánytalanul magas kommunista nyugdíjakat,
és növelni a kommunizmus áldozatainak kárpótlási nyugdíjrészét.
Ezért is jelent sokat, hogy míg százas nagyságrendben vonjuk
meg a kommunista rendszer kiszolgálóinak és működtetőinek pótlékait,
addig 16,2%-kal növeltük az áldozatok pótlékát. Ez azért lényeges,
mert az ő kárpótlási nyugdíjrészük 2008. november 1-je óta
nem emelkedett. Ezt az összeget a Gyurcsány–Bajnai-kormányok
alatt befagyasztották. Mi viszont úgy döntöttünk, hogy a
jogosultak – a kommunizmus miatt politikailag üldözöttek,
kitelepítettek, deportáltak, fogva tartottak – juttatása az
infláció mértékének megfelelően, a 2011-től megvalósult öregségi
nyugdíjemelésekkel összhangban, összesen 16,2%-kal növekedjen.
A következő témánk a határon átnyúló társulások
rendszere. Milyen jogi eszköz az Európai Területi Társulás (ETT),
és miként tudjuk kihasználni annak előnyeit?
–Az Európai Területi Társulás EU-s jog által szabályozott
együttműködési forma. Az uniós polgárok 60%-a valamilyen határ
mentén él, ezért is lényeges az EU-nak az ilyen együttműködések
elősegítése. Hazánk számára pedig mindez azért lényeges,
mert minden határunk túloldalán vannak olyan emberek, akik
nemcsak gondolkodásukban, hanem nyelvükben is magyarok. Így nem
lehet szó nyelvi akadályokról. Az együttműködési területek
között beszélhetünk a regionális és infrastrukturális
fejlesztésekről, a vállalkozásokról, a turizmusról, valamint
a természeti örökség védelméről. Ha országon belüli
fejlesztésről van szó, akkor a területileg illetékes kormányhivatal
koordinálja a beruházások menetét. A határon átnyúló
projekteknél nincs ilyen közigazgatási egység, ezért nem véletlen
az, hogy mi magyarok vesszük igénybe a legnagyobb mértékben
ezt az EU-s eszközt. Tehát nem véletlen, hogy Európában 36
területi társulás van, ennek több mint a fele Magyarország,
Szlovákia és Románia részvételével működik. Magyarország
egyedülálló módon 100 milliós nagyságrendben nyújt működési
támogatást az ETT-knek. 2011-ben 195 millió, tavaly és idén
120-120 millió forinttal támogatja az ETT-k működését, és
mindent megtesz, hogy továbbra is úttörőnek számítson a határon
átnyúló együttműködésekben.
Medveczky Attila
|