2013.05.03.
Csorja Gergely: Okuljunk!
Oswald Spengler több
mint 90 évvel ezelőtti gondolatait idézem fel. A méltatlanul
elfeledett monumentális mű, a Nyugat alkonya egy új, de minden
jel szerint az emberiség vagy legalábbis a civilizált emberiség
létezéséig érvényes igazságokat tartalmaz. Spengler nagyszerű
történelemszemléletéből és kimeríthetetlen tudásából
sokat tanulhatunk. Magyarország most páratlan lehetőséget
kapott. Most minden lehetőség adott egy új, az eddigieknél –
legalábbis a közelmúltban megélteknél – jobb rendszer kiépítésére.
Most lehetőségünk nyílik a magyar állam megteremtésére és
megszilárdítására.
Figyeljünk
Spenglerre:
A kiemelkedő államférfiak
közvetlenül cselekszenek, mégpedig a tények iránti biztos érzék
alapján. Számukra ez anynyira magától értetődő, hogy e
cselekvés általános alapfogalmairól elmélkedni, feltéve,
hogy ilyen fogalmak egyáltalán léteznek, egyáltalán eszükbe
sem jut. Eleve tudják, mit kell tenniük. Elmélkedni róla –
nem felel meg sem tehetségüknek, sem ízlésüknek. Ezzel
szemben a hivatásos gondolkodók, akik tekintetüket emberi eseményekre
fordították, bensőleg annyira távol álltak az ilyesfajta
cselekvéstől, hogy inkább absztrakciók mögé bújtak, legszívesebben
olyan mitikus képződményeken spekuláltak, mint az igazságosság,
az erény vagy a szabadság, és ezekből kiindulva értékelték
a múlt, de mindenekelőtt a jövő történeti eseményeit. Ezért
aztán végül elfeledték a puszta fogalmak valós rangját, és
az a hamis meggyőződés alakult ki bennük, hogy a politika csupán
arra szolgál, hogy a világ folyását valamilyen ideális recept
szerint alakítsa. Mivel pedig soha és semmi nem történt ennek
megfelelően, a politikai cselekvés az elvont gondolkodással
szemben annyira jelentéktelennek tűnt számukra, hogy könyveikben
végül már arról vitatkoztak, létezik-e egyáltalán a
„tetteknek zsenije”.
Mindezzel szemben
valamilyen ideológiai rendszer helyett megkíséreljük a
politika fiziognómiáját bemutatni, ahogy az az össztörténelem
folyamán valóban végbement, és nem úgy, ahogy esetleg végbemehetett
volna. A nagy tények végső értelméig hatolni, „látni” őket,
megérezni és felvázolni, ami szimbolikusan jelentős bennük
– ez a feladat. A világjobbítók terveinek a valósághoz
semmi közük.1
Az emberi létáradatokat,
ha mint mozgást vesszük őket tekintetbe, történelemnek nevezzük;
ha mint mozgó valamit: nemzetségeknek, rendeknek, népeknek,
nemzeteknek hívjuk. A politika az a jelleg, illetve mód,
amelyben ez az áramló létezés fenntartja magát, fejlődik, más
életáradatok felett győzedelmeskedik. Az egész élet politika,
minden ösztönös vonásában, a legbensőbb magjáig. Amit ma
gyakran életenergiának (vitalitásnak) nevezünk: a kozmikus
személytelenség bennünk, amely mindenáron előre és felfelé
akar jutni, ez a vak, kozmikus, sóvárgó törekvés az érvényesülés
és a hatalom felé, amely mindig növényszerűen és rassz-szerűen
a földhöz, a „szülőföldhöz” kötődik, ez a belső irányultság
és alakítási kényszer az, ami a nagy emberek között mindenütt
politikai életként a nagy döntéseket keresi, és kell is
keresnie, hogy a sorsot megjelenítse vagy elszenvedje. Mert vagy
növekszünk, vagy elpusztulunk. Harmadik lehetőség nincs.
Minden nagy
politikusban – aki erőközpont a történések áradatában –
van valami a nemesi elhivatottság érzéséből, és ez nyilvánul
meg belső kötődéseiben. Ezzel szemben a mikrokozmikus, a
„szellemi” nem politikai jelenség – ezért tűnik minden
ideológia, minden programpolitika kenetteljesnek. A legjobb
diplomaták a gyerekek, mikor játszanak vagy amikor valamit meg
akarnak szerezni. Közvetlenül, az alvajárók biztonságával tör
itt utat magának a minden egyes lényben fellelhető kozmikus
személytelenség. Az emberek nem megtanulják, hanem az ifjúkor
ébredésével elfelejtik az első éveknek ezt a mesteri képességét.
Ezért ennyire ritka az emberek között az államférfi.
Egy nép csak más
népekkel való kapcsolataiban valóságos. A természetes,
rassz-szerű viszony köztük éppen ezért a háború. Olyan tény
ez, amelyen semmiféle elvont igazság nem változtat. A háború
minden élőlény őspolitikája, mégpedig oly mértékig, hogy a
harc és az élet legbensőbb lényegük szerint egyek, és a
harci vágy kihunyásával az élet is kialszik. Az erre vonatkozó
ógermán szavak, az orrusta és az orlog a tréfával és a játékkal
szemben a komolyságot és a sorsot jelentik; de ez csak fokozás,
nem pedig lényegi különbség. Még ha minden nagypolitika a
kard helyettesítése akar is lenni a szellem fegyvereivel, és az
államférfiak becsvágya a kultúrák magaslatain arra irányul
is, hogy a háborút már szinte ne is vegyék számításba, a
diplomácia és a háború művészete közti ősi rokonság mégis
fennmarad: a harc jellege, az egyazon taktika, az azonos hadicsel,
az anyagi eszközök elengedhetetlensége a háttérben, hogy a
cselekményeknek súlyt biztosítsanak; és a cél is azonos
marad: a saját életegység (rend vagy nemzet) nevelése mások kárára.
És minden kísérlet, mely ezt a rassz-szerű elemet ki kívánja
iktatni, csak egy másik területre való átcsúsztatását idéz
elő: pártok közti háború helyett országok közti háború következik
be, vagy ha a növekedés igénye ott is megszűnik, akkor olyan
harc következik, melyet kalandorok kíséretei vívnak, akiknek a
még megmaradt népesség önként engedelmeskedni fog.
Az élethatalmak közti
összes háborúban az a tét, hogy ki kormányozza az egészet.
Mindig az élet az – sohasem valamely rendszer, törvény vagy
program –, amely a történések áradatában a taktust
megszabja. Az, hogy akciócentrum, hogy egy tömeg cselekvő középpontja
legyen, mely képes a személyiség belső formáját egész népek
és korok formájává tenni; hogy a történelem minden hadserege
az ő rendelkezésére álljon, s hogy saját népe, illetve
nemzetsége és saját céljai diktálják az események menetét
– nos ez az alig tudatosított, de mégis ellenállhatatlan ösztön
ural minden történeti elhivatottságú egyént. Csak személyes
történelem és ezért csak személyes politika létezik. Nem az
alapelveken, hanem az embereken, nem az ideálokon, hanem a
hatalomgyakorlás szempontjából alapvető rasszvonások közti
harcon múlnak a dolgok, és a forradalmak sem kivételek, hiszen
a „népszuverenitás” sem más, mint annak kifejeződése,
hogy az uralkodó hatalom a király cím helyett a „népvezér”
címet vette fel. A kormányzás módszere ezáltal alig változik,
a kormányzottak helyzete pedig semmit. A világbéke – amikor
egyáltalán létezett – sosem volt más, mint sokak rabszolgasága
egy kisszámú uralkodni vágyó, erős természetű embercsoport
uralma alatt.
Mindazonáltal a
vezető csoport bátorsága a vezetés iránti bizalomtól függ;
bizalom, ami annyit jelent, hogy önként lemondanak a kritikáról.
A katonatiszt az, aki a gyávákba bátorságot önt, s a hősöket
elbátortalanítja. Egyformán érvényes ez a hadseregekre, a népekre,
a rendekre és a pártokra. Egy tömeg politikai tehetsége nem más,
mint a vezetés iránti bizalma. Persze ezt meg kell tudni
szerezni; ki kell érlelni, eredményekkel kell hitelesíteni, és
tradícióvá kell fejleszteni.
Ha hiányoznak az
uralkodó rétegből a vezetői tulajdonságok, akkor az uralmuk
alá tartozókból hiányozni fog a biztonságérzet, s ez ötletszerű,
vaktában való bírálgatásra ösztönzi őket, arra, hogy
mindenbe beleártsák magukat, s ez már maga alkalmas arra, hogy
egy népet teljesen formátlanná tegyen.
(Oswald Spengler:
A Nyugat alkonya)
1 „Birodalmak eltűnnek, egy jó vers megmarad” – merengett W. v.
Humboldt a waterlooi csatatéren. Igen ám, de Napóleon személyisége
alaposan rányomja a bélyegét a következő századok történelmére.
Jó versek. Egy útjába kerülő parasztot kellett volna kérdeznie
róluk. A versek megmaradnak – az irodalomóra számára. Platón
örök – a filológusoknak. Ezzel szemben Napóleon bensőleg
mindannyiunkat ural, államainkat és hadseregeinket, közvéleményünket,
egész politikai létünket, mégpedig annál inkább, minél kevésbé
tudatosul bennünk.
|