2013.05.03.
Országos útfelújítási program készül
A jobb megközelíthetőség miatta települések vonzóbbá válhatnak
a vállalkozások számára is
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntései nyomán 2010 és 2013 között
több mint 114 milliárd forintot fordíthatnak a nyertes pályázók
az alsóbbrendű úthálózat megerősítésére és felújítására.
A 4-5 számjegyű utak fejlesztése terén minden régióban sikerült
elérni a közel 100 százalékos forráslekötést már a
jelenlegi programozási időszakban is. Dr. Völner Pál
infrastruktúráért felelős államtitkár szerkesztőségünknek
elmondta, hogy a közútkezelő a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
támogató döntése nyomán a tavalyi érték háromszorosából,
mintegy 87 milliárd forintból indíthat beavatkozásokat.
Melyek az országos útfelújítási program legfőbb célkitűzései?
–2002 után a hazai útállapotok súlyosan leromlottak. A korábbi
kormányok hatalmas összegeket fordítottak az autópálya-hálózat
bővítésére, részben a költségvetést évtizedekre megterhelő
PPP-konstrukciókban. A szükséges karbantartásokra így sokkal
kevesebb figyelem és forrás jutott. Ma már ott tartunk, hogy a
30 ezer kilométeres országos közúthálózat közel felén akár
az azonnali beavatkozás is indokolt lenne. A kormány arra törekszik,
hogy a szükséges források előteremtésével középtávon elvégezze
a közutak rendbetételét. A Nemzeti Közlekedési Stratégia
keretében ezért országos
útfelújítási program készül. A javasolt célértékek
szerint a burkolatok és hidak leromlását három éven belül
meg kell fékezni. A legfontosabb műszaki jellemzőket az évtized
végéig legalább a 2000. évi szintre kell visszaállítani. Az
előkészített projektek közül első lépcsőben a legrosszabb
állapotú szakaszok javítása várható.
Idén mennyi országos közút felújítását tűzték ki célul?
–Idén országszerte közel 600 kilométernyi, régóta felújításra
váró alsóbbrendű mellékút újít meg a Magyar Közút
Nonprofit Zrt. az Új Széchenyi Terv forrásaiból. A közútkezelő
a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogató döntése nyomán
a tavalyi érték háromszorosából, mintegy 87 milliárd forintból
indíthat beavatkozásokat. A 2013 első félévében megkezdődő
munkákat döntő részben még az év vége előtt befejezik. A közútkezelő
több megyében is az utóbbi évek legnagyobb keretösszegét
használhatja fel a mellékúthálózat rekonstrukciójára. A
beruházásoknak köszönhetően nő a forgalombiztonság, könnyebben
és gyorsabban elérhetővé válnak a kistérségi központok, csökkennek
a környezeti károk.
Tudtommal az önkormányzatokat érintő útfenntartásban a legnagyobb
hiányosságok a csapadékvíz elvezetés területén vannak,
nedves időben a földutak egy része nehezen járható vagy járhatatlan
– ez különösen a mezőgazdaság számára okoz komoly
versenyhátrányt. Ebben tud-e segítséget nyújtani a Nemzeti
Fejlesztési Minisztérium?
–A fejlesztési tárca az önkormányzati utak üzemeltetésével
és fenntartásával kapcsolatban szakmai segítséget tud nyújtani,
pl. ajánlásokat tehet a műszaki szempontokra, a beavatkozások
megfelelőségére.
Hogyan pályázhatnak az önkormányzatok az utak felújítására?
–Az önkormányzatok helyi közutak felújításával
összefüggő pályázati lehetőségeiről a Belügyminisztérium
adhat teljes körű tájékoztatást.
A települések elsősorban az Európai Unió által társfinanszírozott
pályázatokon nyerhetnek el forrásokat.
A közép- és nagyvárosok kivételével általában hiányzik a
szakirányítás és a szakszerű fenntartás. Mit lehet tenni a
probléma orvoslására?
–A helyi közutak kezelésének, így üzemeltetésének
és fenntartásának lehetnek szakmai és finanszírozási problémái
is. Az előbbi elvárásokat a helyi közutak kezelésének
szakmai szabályairól szóló miniszteri rendelet tartalmazza, de
egyedi kérdések, megkeresések esetén a minisztérium és háttérintézményei
is segítenek az eligazodásban. Az önkormányzati tulajdonban lévő
utak és hidak esetében a természeti károkból adódó (vis
maior) események minősítésével, a károk helyreállításával
kapcsolatban a jogszabályi előírások szerint a Közlekedésfejlesztési
Koordinációs Központ ad szakértői támogatást, véleményt.
A hidak átlagéletkora a nem gyorsforgalmi hálózaton
52 év, és ez folyamatosan nő mivel nem elegendő a hidak
korszerűsítésének üteme. A hidak megfelelő javítását is
tervbe vették?
–Az útfelújítási program a szükséges
hídfejlesztéseket is tartalmazza, rangsorolja majd. Ugyanakkor
az idei beruházások részeként rendbe teszik az érintett
hidakat is. A Komárom-Esztergom megyei Tát-Tarján-Tatabánya összekötő
út esetében például teljes felújításon esik át a szakaszon
található hét híd, a nagysápi Árok-hidat szélesítik.
Folytatódik –e közúthálózaton a hiányzó összeköttetések,
városi elkerülő utak kiépítése?
–A meglévő közúti összeköttetések
igénybevételhez igazodó fejlesztése – esetenként új
nyomvonalon – folyamatosan zajlik. Csak idén tavasszal 150
milliárd forint értékben indultak kivitelezői közbeszerzések
jórészt közúti beruházások megvalósítására. A 31-es,
33-as főutakon közel
70 km
hosszban burkolatmegerősítést végeznek majd, a túlterhelt
86-oson 7 kilométeres új szakasz épül 2x2 sávval. A települési
szakaszok tehermentesítését, a lakók életminőségének javítását
kiemelt feladatként kezeljük. 2015 nyaráig új elkerülőt
kaphat Nagyatád, Nyíregyháza és Seregélyes is.
Milyen technológiával történik az útfelújítás?
Mert sokszor problémát jelent a hidegaszfaltos technológia,
mikor nem egy teljes aszfaltszőnyeg terítés történik meg.
–Nem egyszerű karbantartásról, kátyúzásról beszélünk,
mindenütt a szakaszok átfogó rekonstrukciója történik meg. A
teljes körű felújítások jellemzően tartalmazzák a burkolat
megerősítését és szélesítését, a kopóréteg cseréjét,
belterületi szakaszokon a vízelvezető árkok és buszöblök kiépítését,
helyreállítását, külterületi szakaszokon az árok-padka
rendezését, tartós útburkolatjelek festését és az átereszek
rendbehozatalát is. Hideg- vagy speciális aszfaltot csak az
ideiglenes helyreállítás érdekében, a végleges javításhoz
nem megfelelő időjárási körülmények között használnak a
közútkezelők.
Az úthálózat javításával fellendülhet a helyi
gazdaság is? Több vállalkozás indulhat el egy-egy településen?
–A mellékutak felújítása elsősorban
az érintett térségben élő és rendszeres átutazó több ezer
ember életében hoz érzékelhető változást. A jobb megközelíthetőség
miatt persze a települések vonzóbbá válhatnak a vállalkozások
számára is. Az önkormányzat befektetőbarát hozzáállása, a
megfelelő munkaerő-kínálat és egyéb tényezők is
elengedhetetlenek ahhoz, hogy egy cég üzemet alapítson. A színvonalas
közlekedési infrastruktúra azonban olyan alapfeltétel, amelyet
az elsők között mérlegelnek a befektetői döntéseknél.
Engedjen meg egy másik témát,
mégpedig államtitkár úr bakui tárgyalásairól. Tudtommal
Budapest-Baku repülőjárat beindításáról is tárgyalt az
azeri fővárosban. Ez is a keleti nyitás egyik részeként értelmezhető?
–A keleti nyitás politikája
jegyében a kimagasló növekedést produkáló partnerországokkal
közösen keressük az együttműködések bővítésének lehetőségeit.
E körbe tartozik Azerbajdzsán; Bakuban nyílt meg az első
magyar kereskedőház is. A gazdasági kapcsolatok a közlekedési
lehetőségeket tekintve itt leginkább közvetlen légi járatok
indításával élénkíthetők. A Németh Lászlóné nemzeti
fejlesztési miniszter vezette delegáció április elején kétoldalú
egyetértési nyilatkozatot írt alá az azeri fővárosban. A
dokumentum kölcsönös elfogadásával megteremtődtek a
menetrend szerinti légi közlekedés jogi alapjai. A kormányzati,
diplomáciai erőfeszítéseknek is köszönhető tehát, hogy idén
júniusban heti két járattal megindulhat a rendszeres légiforgalom
a két ország, a két főváros között.
Megbeszélést folytatott a Traceca, azaz az Európát, a Kaukázust és
Ázsiát összekötő közlekedési korridor Bakuban működő
munkaszervezetének képviselőivel is. Egy vasúti útvonalhálózathoz
való csatlakozásról van szó?
–Magyarország mindenféle
csatlakozás nélkül is az útvonal része: Hegyeshalom és Lőkösháza
között halad az európai 22-es korridor, amellyel Románián és
Bulgárián át könnyen elérhető Isztambul. A Boszporusz alatt
még idén átadnak egy vasúti alagutat, Törökország, Grúzia
és Azerbajdzsán között pedig jelenleg is zajlik a vasúti
vonalak felújítása, építése. A munkaszervezetben való
szerepvállalással – a teljes jogú tagság elnyeréséig
megfigyelői státusban – a kontinensek közötti vasúti áruforgalom
bővítését segíthetjük.
Medveczky Attila
|