2013.05.03.
Erősödnek a magyar-orosz agrárdiplomáciai
kapcsolatok
Akik bírálják a keleti nyitást, azok kérdezzék meg az előző
kormányzatok agrárvezetőit, miért nem vállalták föl ezeket
a fontos agrárdiplomáciai lépéseket
Biztossá vált,
hogy Oroszország lesz a szeptemberi Országos Mezőgazdasági és
Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár (OMÉK) egyik díszvendége.
Budai
Gyula, a Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára
szerint Magyarország és
Oroszország agrárdiplomáciai kapcsolatai olyan magas színvonalra
emelkedtek, ami az elmúlt húsz évre nem volt jellemző, és még
mindig óriási fejlődésre van lehetőség.
Államtitkár úr a
közelmúltban háromnapos látogatáson, tárgyalássorozaton
vett részt az orosz fővárosban. Ki kezdeményezte a tárgyalásokat?
–A soros egyeztetésre hívtak meg Moszkvába, ahol az orosz mezőgazdasági
munkacsoport vezetőjével, Alekszandr Csernogorov agrárminiszter-helyettessel
tárgyaltam. Kiemelendő, hogy négy cég vezetője kísért el
erre a háromnapos tárgyalássorozatra. A Gyulahús Kft., a Kométa
Kft. és a Bakonyhús Kft. termékei már jelen vannak az orosz
piacon, a negyedik cég, a prémium juh-és kecskesajtot előállító
Alföldi Garabonciás Kft. pedig most nyit ebbe az irányba. Az
oroszok elég komolyan érdeklődnek a jó minőségű prémium
termékek iránt, ezért határoztunk úgy, hogy az Alföldi
Garabonciás Kft. termékeit is bemutatjuk nekik. Segítünk
abban, hogy ezen cégek termékeit is megismerhessék a jövőbeli
orosz üzleti partnerek.
Mi jellemezte az orosz-magyar mezőgazdasági kapcsolatokat a rendszerváltás
óta, s miben változtatott a második Orbán-kormány?
–Egészen a rendszerváltásig Magyarország legfőbb mezőgazdasági
partnere az akkori Szovjetunió volt. Majd az agrár-kereskedelmi
kapcsolatok Oroszország és Magyarország között minimálisra
csökkentek. 2002 és 2010 között a baloldali kormányzás ideje
alatt nem következett be komoly fordulat a két ország
kereskedelme között. 2010-től folyamatosan erősödtek az agrárkapcsolatok,
évről-évre nőtt az agrárexport. Élőállat, tenyészállat,
vetőmag és feldolgozott élelmiszer tekintetében igen jelentős
piacokat sikerült szereznünk, és a magyar borok is újra
megjelentek Oroszországban. Elértük, hogy a nagy hírnévnek örvendő
szabolcsi alma tavaly újra kapható volt az egyik orosz élelmiszerlánc
boltjaiban – és ezek a kereskedelmi kapcsolatok folyamatosan erősödnek.
Eközben a két ország agrárdiplomáciai kapcsolatai olyan magas
színvonalra emelkedtek, ami az elmúlt húsz évre nem volt
jellemző, és még további óriási fejlődésre van
lehetőség. Államtitkárként eddig négyszer találkoztam az
orosz partnerrel, ebből három alkalommal Csernogorov
miniszterhelyettes úrral, és egy alkalommal Fazekas Sándor
miniszter úrral közösen Nyikolaj Fjodorov agrárminiszterrel
tárgyaltunk. Tavaly az orosz Aranyősz élelmiszeripari kiállításon,
februárban pedig a Prodexpón vett részt Magyarország. Ez is jól
példázza, hogy leomlott a „nem létező fal”, és a
magyar-orosz agrárkapcsolatok egyre szorosabbá válnak.
A baloldali bírálok szerint, mivel nyugatról folyamatos
kritika éri a kormányt, ezért önök dacból választják a
keleti piacokat. Mi erről a véleménye?
–Ez nem igaz, mert a klasszikus nyugat-európai piacokat a magyar cégek
megtartották; egyik legnagyobb partnerünk továbbra is Németország.
A magyar mezőgazdaság a német piacokon helyezi el legnagyobb mértékben
a termékeit. Továbbra is nagyon komoly partner Szlovákia és
Románia. Egyrészt a magyar árufelesleget, másrészt a kiváló
minőségű hazai prémiumtermékeket kell elhelyezni a keleti
piacokon, hiszen ez utóbbi iránt nagy az érdeklődés Oroszországban,
Azerbajdzsánban, Kazahsztánban és az arab világban is. Az
oroszok nosztalgiával gondolnak a KGST ideje alatt megismert
magyar termékekre. Emlékeznek a Pick-szalámira, a gyulai kolbászra,
a magyar almára és meggybefőttekre, ezekre építve további
sikereket érhetünk el. Jó úton haladunk, de még sokat kell
tennünk a pozícióink megerősítéséért. Tudomásul kell
venni, hogy megváltozott az orosz kereslet, ma már a minőségi
termékek iránt mutatkozik igény, melyet meg is fizetnek. Akik
azt állítják, hogy a nyugati kritikák miatt keressük a keleti
piacokat, nem látják azokat a gazdasági átrendeződéseket,
melyek ma a világban történnek.
Néhány lap ironikusan azt írta, hogy Budai Gyula gyulai húst árul
Moszkvában.
–Ha az előző kormányok tagjai felvállalták volna azt
a szerepet, hogy magyar cégekért lobbiznak, és magyar cégeket
promotálnak a keleti piacokon, akkor a húsipar nem került volna
akkora válságba, mint néhány évvel ezelőtt. Akik ilyen
ironikus eszközzel élnek, vagy bírálják a keleti nyitást,
azoknak azt tudom javasolni, kérdezzék meg az előző kormányzatok
agrárvezetőit, miért nem vállalták föl ezeket a fontos agrárdiplomáciai
lépéseket. Miért nem segítettek ezeknek a cégeknek abban,
hogy visszaszerezzék régi keleti partnereiket? Akkor nem kellett
volna csökkenteniük a termelést és munkahelyeket megszüntetniük.
A piac bővítése aprólékos munka, először azokat a cégeket
kell felkeresni, melyek képesek minőségi termékek előállítására,
majd direkt marketinggel termékbemutatót kell szervezni számukra.
Ez történt most Moszkvában is, és látható, hogy az ilyen metódus
sokkal nagyobb gyakorlati haszonnal jár, mintha kiküldenénk egy
prospektust egy magyar cégről.
Konkrét megállapodások is születtek?
–A Gyulahús Kft a korábbi orosz partnerével nagyobb volumenű szállításban
állapodott meg, illetve egy másik élelmiszerlánccal is
megegyezést kötött. A Kométa tőkehússal már most is jelen
van, az a cél, hogy feldolgozott termékeket is kivihessenek. A
Bakonyhúsnak orosz feliratú termékeik is vannak, nagyon jók a
piaci lehetőségeik, a Garabonciás pedig olyan minőségű árut
hozott ki, hogy több élelmiszerlánc is érdeklődést mutatott
iránta.
Négy magyarországi agráregyetemen lehetőséget
teremtenek az orosz ösztöndíjasok képzésére. Milyen magyar
sajátosságokat tudnak elsajátítani az orosz hallgatók?
–Itt is a hagyományok újraélesztéséről van szó, hiszen a
’90-es évek előtt nagyon sok orosz diák tanult nálunk, és
sok magyar egyetemista vett részt oroszországi képzéseken. A
gödöllői Szent István Egyetem, a Budapesti Corvinus Egyetem, a
Debreceni Egyetem Agrár-és Gazdálkodástudományi Centruma és
a kaposvári Pannon Agrártudmányi Egyetem kész fogadni az
Oroszországból érkező diákokat. Az ösztöndíjas egyetemi képzés
részleteit Szijjártó Péter kormánybiztos, a magyar-orosz
gazdasági vegyes bizottság társelnöke tisztázza orosz partnerével.
Az oroszok elismerik a magyarországi szellemi innováció magas
színvonalát, és példaként tekintenek erre.
Továbbra is hatalmas az érdeklődés az orosz fél részéről
a magyar falusi turizmus iránt?
–Az orosz fél
már korábban felvetette, hogy a falusi turizmus területén
szeretnének velünk együttműködni. Az Európa-szerte híres
magyar vendéglátás, a falusi vendégasztal vonzza az orosz
turistákat. Orosz delegációk érkezésekor a magyar vidékhez
és hagyományhoz kapcsolódó programokat ajánlunk nekik. Nagyon
sok orosz turista érkezik a gyógyfürdőkről híres helyekre,
és ezeket a szolgáltatásokat meg is tudják fizetni. Nem csak
arról van szó, hogy mi csalogatjuk ide az orosz vendégeket,
hanem, hogy mi is segítjük, akár ötletek átadásával, az
orosz falusi turizmus felélesztését.
Mi a jelentősége annak, hogy Oroszország lesz a
szeptemberi hazai Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari
Kiállítás és Vásár egyik díszvendége?
–Egyrészt az elmúlt két és fél év agrárdiplomáciai sikerét
bizonyítja, hogy az OMÉK egyik díszvendége Oroszország lesz,
másrészt mindez mutatja, hogy az orosz fél fontos partnerének
tekinti Magyarországot az agrárium tekintetében. Azt, hogy az
orosz miniszter úgy döntött, hogy az OMÉK szerepel a kiállítások
programjában, elismerés és megtiszteltetés számunkra. Lényeges,
hogy ezen a nagyszabású kiállításon bemutatkozhatnak azok az
orosz agráripari vállalkozások, akikről mi eddig nagyon
keveset tudtunk. Hazánkba nagyon kevés orosz mezőgazdasági
termék jut; közel 250 millió euró értékben viszünk ki árut,
ők meg ennek körülbelül egytizednyi részét hozzák be. Így
az OMÉK alkalmával megállapodások jöhetnek létre magyar és
orosz cégek között. Ez szintén jó példája a direkt
marketing alkalmazásának, ami által növekszik a kétoldalú
kereskedelmi forgalom.
Medveczky Attila
|