2013.05.10.
A Kerekasztal a vasút kétnyelvűsítéséről
tárgyalt
A vasút kétnyelvűsítése
ügyében tárgyalt a Szlovákiai Magyarok Kerekasztala a közlekedésügyi
minisztérium illetékes szakosztálya. Konkrét előrelépés
egyelőre nem történt.
A sajtót
Kerekasztal szóvivője, Tokár Géza tájékoztatta. Elmondta,
hogy a találkozó célja az volt, hogy személyes kapcsolat
alakuljon ki azokkal, akikkel korábban csak levelezés szintjén
folyt a kommunikáció. Ez megtörtént, ám ezen felül konkrét,
előre mutató eredmény nem született, viszont a jövőben újabb,
három oldalú találkozó várható, amelyen a Kerekasztal és a
minisztérium illetékesei mellett részt vennének a vasút képviselői
is.
„A Kerekasztal véleménye
szerint két féle módon is rendezni lehetne ezt a problémát.
Az egyik lenne a törvénymódosítás, azaz a kisebbségi nyelvtörvény
összehangolása a vasúti
szabályokkal. A másik út az lenne, ha a jóakarat jegyében a
kisebbségi nyelvtörvényt úgy értelmeznék, ahogy egyébként
feketén-fehéren a paragrafusok le vannak írva. Ez utóbbi
okozza a feszültséget, hiszen gyakorlatilag a jelenlegi
rendelkezések értelmében a polgármesterek simán kérhetnék például
az állomásnevek megváltoztatást vagy a kétnyelvűsítését,
miközben a vasút arra hivatkozik, hogy ez neki nem kötelessége,
hanem csak lehetőség. Ezért pedig egyszerűen nem foglalkoznak
az adott kérdéssel. Ilyen körülmények között gyakorlatilag
egyetlen megoldás maradhat, csúnya kifejezéssel élve: erővel
rákényszeríteni az illetékeseket arra, hogy hajtsák végre a
törvényt”.
A Kerekasztal úgy
véli, nem az ő feladatik feladatuk a törvényjavaslat kidolgozása,
ráadásul az utóbbi hetek fejleményei azt mutatják, hogy már
léteznek alternatív törvényjavaslatok a közlekedésügyi tárca,
a kisebbségügyi főbiztos, illetve a Most-Híd képviselői részéről.
Gyakorlatilag azt kell elérni, hogy amennyiben a törvény megváltozna,
akkor az alól ne bújhassanak ki az illetékes hatóságok, akik
ma nagyon óvatosan fogalmaztak. A Kerekasztal szerint nem az a
fontos, hogy melyik törvényjavaslatot fogadják el, hanem annak
a tartalma és megvalósítása. „Nem hinném, hogy egymás
ellen dolgoznának ezek a javaslatok. Szeretném ezt úgy
felfogni, hogy ha az egyik javaslat elbukik, még mindig marad több
alternatíva” – fogalmazott Tokár. Úgy látja, azt ma már
senki sem kérdőjelezi meg, hogy ennek a kérdésnek a rendezésére
szükség van. „Hogy ez miként lesz, az még a jövő zenéje”
– tette hozzá.
A megegyezést
nehezíti, hogy a minisztérium politikai akciót látott a Kétnyelvű
Szlovákiáért mozgalom akciója mögött is. A tárcához 311
tiltakozó leél érkezett, melyek felét Komáromban adták fel.
„A beszélgetésünk egy részét az töltötte ki, hogy megértessük,
hogy ha a szlovákiai magyarokról beszélünk, az tényleg
mindenkinek az érdeke lehet, a polgármesterektől kezdve az
utasokon át akár a politikai pártig” – mondta a Kerekasztal
szóvivője. Hangsúlyozta, nem csak az a fontos, hogy törvény
szülessen a kétnyelvűsítésről, hanem annak a gyakorlatban is
meg kell valósulnia.
A vasúti
feliratok, köztük a vasútállomások neveinek két nyelven való
feltüntetése érdekében a Felvidéken már több mint egy éve
kampányolnak különböző magyar szervezetek.
Felvidék.ma
|