2013.05.10.
A rajz erkölcsi tartás, hitvallás, vélemény
Az igazán jó alkotás magában hordozza a hiteles eredetiséget
Sulyok
Gabriella Munkácsy-díjas grafikusművész Sopronban született.
1959 és 1964 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Fónyi
Géza és Barcsay Jenő növendéke. Egy évig a Színház és
Filmművészeti Főiskola filmrendező-operatőr szakos hallgatója.
1965 és 1970 között Bagdadban él és az Iraki Régészeti Múzeumban
dolgozik. Kosztumtörténeti kiadványokat rajzol: „A sumér
viseletek", „A babiloni-akkád viseletek", „Az asszír
viseletek".
1970 óta újra
Magyarországon él. Rézkarcokat és egyedi rajzokat készít.
1973 és 1976 között
Derkovits-ösztöndíjas.
Díjak, elismerések:
Csohány-díj - I. Országos Rajzbiennálé (Salgótarján)
(1982), Eötvös Alapítvány díja (1991), Sopron Kultúrájáért
díj (1996), Magyar Művészeti Akadémia Koller-díja (1998),
1976 és 2006 között a Vásárhelyi Őszi Tárlatokon több
alkalommal ismerték el különféle szakmai díjakkal, „In
memoriam- Egon Schiele" című kiállítás fődíja (Közművelődés
Háza, Tatabánya) (2003), Munkácsy Mihály-díj (2004), Képzőművészeti
pályázat Balassi Bálint születésének 500. évfordulójára -
kiállítási díj (Balassi Bálint Múzeum, Esztergom) (2004),
Kulturális Alapítvány a Textilművészetért - Dvorszky Hedvig
művészettörténész által létrehozott díja filmművészeti
tevékenységének elismerésére (2006), Szalay Lajos-díj - XIII.
Salgótarjáni Rajzbiennálé (2006).
1997 óta
grafikusi tevékenységével egyenrangú alkotói megnyilatkozásként
videó- filmeket készít a kortárs művészet meghatározó egyéniségeiről,
kiállításairól, jelenségeiről. Tagja a Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesületének, a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének.
Művésznő többször nyilatkozta, hogy a legtisztább motívum
a vonal. Ez azt jelenti, hogy maga a vonal csak őszinte dolgokat
fejezhet ki?
–Eléggé megcáfolhatatlan maga a vonal, sőt, ha
hazudnak vele, azt is le lehet olvasni.
Ezt a hazugságot a laikus is észreveszi, vagy csak a
szakmabeli?
–A laikus is megérzi a hamisságot, de nem olyan
elemző módon, mint a festők, grafikusok, vagy a művészettörténészek.
Egyszer azt nyilatkozta egy idős néptáncos, hogy a tánccal nem
lehet hazudni. Akkor vetődött föl bennem az, hogy a vonallal
sem. Pályám során a rajzaimról kissé háttérbe került a
vonal, és élettelibb lett a tónus. A tónusnak is van határa,
és az nagyon játékos lehet, de akkor is találkozik a tónus
vagy egy másik tónussal, vagy a papír színével, és akkor
„megrajzolja magát”. A rajz számomra nagyon fontos, és sok
mindent elárul. A rajz erkölcsi tartás, hitvallás, vélemény.
Sokszor az ötlet elfedi a tartalmat, a gondolatiságot és az élményt
Egy adott rajzból lehet következtetni arra, hogy milyen
lelki állapotban volt az alkotás ideje alatt a művész?
–Remélem, hogy lehet, mert az élményt tartom a
legfontosabbnak. A magam részéről úgy, hogy nem választok stílust,
nem olvasok le más rajzáról kívánatos motívumot, de más
munkájában is az élményt keresem. Észre lehet venni az illető
lelkiállapotát, mert az élménytartomány a művész lelki világának
része. Egyik kiállítás meghívómra ezt a Márai-idézetet választottam:
„ha az ötletből nem lesz élmény, dobd el, akármilyen látványos,
szép és csábító”. Ez a mondat azért volt rám nagy hatással,
mert utal a mai korszellemre. Ma nagyon sok mű olyan, hogy az ötlet
elfedi a tartalmat, a gondolatiságot és az élményt. Jelenünkben
sokszor csak az individuum számít.
Úgy veszem észre, hogy ma sokszor az számít, hogy
valami érdekes legyen és új.
–Azt is nézik, hogy az adott mű minden előzmény nélkül
szülessen, és nagy médiavisszhangja legyen. Holott az igazán jó
alkotás magában hordozza a hiteles eredetiséget.
Az is felvetődik, hogy egyéniségek vannak a művészeti
ágakban, vagy csak olyan mesteremberek, akik jól ismerik a
technikai fogásokat, de nincs az alkotásuk mögött semmi
szellemiség?
–Minden egyes szakmának, hivatásnak vannak
megtanulható részei. Ezek nélkülözhetetlenek. Amit ma problémának
tartok, az az individualizmus előtérbe helyezése. Ez nem csak a
művészetre jellemző, hanem akár a mindennapi közlekedésre
is. Csak az „én” számít. „Én” állok több megállón
át a villamos ajtajában, nem érdekelnek a le-és felszállók,
csak az „Én” ügyeim.
Mindez kapcsolatban lehet azzal, hogy eléggé
elszigetelve él az ember a nagyvárosokban? Magányosan a nagy tömegben,
és nem közösségben?
–Ez egy érdekes felvetés, és bizonyára
kapcsolatban van az individuum előretörésével. Sajnos ma a
fiatalok mindennél fontosabbnak érzik az önmegvalósítást.
Nemrég Boszniában voltunk kiránduláson, ahol az idegenvezető
azt mondta, hogy a helyiek nagyon szimpatikusak, de ugyanakkor
lusták. Közben azt tapasztaltuk, hogy tetten érhető volt a türelem,
és háttérbe szorult az egyes ember egoja. Ők nem lusták, csak
nem az európai hajszolt ritmusban élnek, így aztán képesek
figyelni egymásra.
Művésznő azért vonzódott a grafika felé, mert már
akkor érezte, hogy a vonal őszinte dolgokat fejezhet ki?
–A rajzba tizenegy évesen „szerettem bele” az Ágoston
Ernő által vezetet legendás soproni szabadiskolában. Annyira
otthon éreztem magamat a rajzban, hogy a főiskola negyedik évében
vettem csak észre, hogy én mégis csak tónussal festek. Tehát
nem állt közel hozzám a festészet világa.
Nehezebb dolga van egy grafikusnak, mint egy festőnek?
Gondolok arra, hogy színek nélkül kell elérnie ugyanazt a hatást.
–Nagyon jól rátapintott
a lényegre. Valóban nehezebb színek nélkül a hatást elérni.
Ahogyan a rajzaim a tónus felé gazdagodnak, érzem, hogy a tónus
hozhatna színt is, ám én mégis„távol állok a színtől”.
De ha egy bizonyos ponton nem hozom a tónust eléggé gazdagon,
nem jutok el oda, mint mikor a vonal tisztaságával, vagy szikárságával
valamit leteszek. Tudom, ez nem olyan szép szó, mintha azt
mondanám, ábrázolok, de én nem az ábrázoláshoz ragaszkodom,
hanem a képi kifejezés erejéhez. Viccesen azt szoktam mondani,
könnyű a festőknek, mert én nem dolgozom olyan színekkel,
amivel ők eleve gazdagítják képüket.
Néhány képén mégis látni barnás színeket.
–Mondják is nekem, hogy az már festői rajz, de én
akkor tiltakozom, hogy az nem szín, hanem a vonal hőmérséklete.
A festményeken az egész kép színes, viszont a grafikánál
ott a papír fehérje. Tehát, ahová nem kerül rajz, annak is
mondanivalója lehet.
–A papír fehérje része, szinte lélegzetvétele a
rajznak. Az is lényeges, hogy
mit hagyok üresen, mert a papír fehérjéhez társul a többi tónus
és azok viszonylata.
Szobája falát több grafika díszíti. Van köztük,
ami a művésztársaké, de saját alkotásokat is felfedezhetünk.
Korábbi grafikáit nézve elégedett a munkájával?
–Többször elégedetlen vagyok azzal, amit csinálok.
Nem beszélhetünk fejlődésről, hanem én alakulok, és
aszerint fogalmazok. Nehéz szembesülnöm azzal, hogy 15 évvel
ezelőtt mit találtam a legeredményesebbnek szándékomban. A gyűjteményes
kiállítások alkalmával felvetődik bennem, hogy az a metódus
a jobb, amit régebben műveltem, vagy a mostani. De minden belső
változást vállalni kell.
Meghatározhatja-e mindennapjainkat, hangulatunkat az, hogy
milyen alkotások, tárgyak vannak körülöttünk?
–Természetesen. Nagyon ragaszkodó típus vagyok, így
pesti lakásom minden bútora a hajdani soproni családomból való…
Amikor főiskolásként Pestre költöztem, úgy éreztem, ezek a
tárgyak nekem úgysem kellenek. Később aztán sóvárogva
tekintettem a régi bútorokra. A festmények is meghatározzák
az otthon légkörét. Egyik unokám bevallotta, hogy mikor nálam
aludt, Somogyi Győzőnek az a nagyszerű grafikája, amin akasztják
a pópát, nagyon rémisztette. Ez is mutatja, milyen különös
viszony képekkel „együtt lakni”. Igyekszem a legjelesebb
kortársak, barátok műveivel körülvenni magamat, mert, akkor
is van olvasata egy –egy ilyen rajznak, ha nem elemzően nézem.
Elképzelhető, hogy egy-egy munkájába mást látnak
bele?
–Sokszor így van. Számomra nagyon megható, ha egy művészettel
nem foglalkozó ember hajlandó a képemet megtekinteni, és még
véleményt is mond róla. Az nem biztos, hogy egyetértek a véleményével,
de érdekel, hogyan hatott rá a grafikám.
Majdnem mindent reprodukcióban kapunk, hiányzik az elsődleges
valóságélmény
Ma sok kiállításról szinte elmenekülnek, mert a
telefröcskölt vásznat nem tartják művészetnek.
Minden képen lehetnek olyan jelek, melyek a művész
elképzelésének teljes zűrzavaráról tesznek tanúságot.
Jelenünkben a képi világban hatalmas a zűrzavar. Szinte
mindenki feltartja a fényképezőgépét, és a gép exponál,
nem az ember. Emellett majdnem mindent reprodukcióban kapunk, még
a zenét is, és hiányzik az elsődleges valóságélmény.
Ha már a zenét említette: zenét is tanult Sopronban.
A zene megjelent később ihlető motívumként?
–El kellett döntenem,
hogy a Képzőművészetire jelentkezem, vagy a Zeneakadémiára.
Hatalmas nagy drukk vett erőt rajtam egy-egy fellépés alkalmával,
olyan stressz, ami nem segített. Ha én valamit megrajzolok, az
engem képvisel. Viszont, ha egy előadás alkalmával mást hozok
ki a zenedarabból, amit szeretnék, az zavaró. Ráadásul a
grafikai munkát négy fal között, egyedül művelem, és nem
kell félnem az azonnali reakcióktól. Nagy öröm, és nagy bánat
esetén a zene az, ami igazán megszólít. A zene elementáris áradás,
nem kell hozzá magyarázat, eligazítás.
Az egyik passzióm, hogy videó- filmeket készítek a kortárs
művészet meghatározó egyéniségeiről, kiállításairól,
jelenségeiről. Ezeket filmszemléken is bemutatom. Bizony,
nagyon sokat jelent a filmek elkészítésekor, hogy otthon vagyok
a zene világában. A mozgóképhez sosem aláfestő zenét
keresek, hanem a kép és a zene az a két karaktervonulat, ami
kiadja együttesen a harmadikat. Bartókon, Kodályon, a
klasszikusokon nőttem föl, és így, mikor a mozgókép vágásánál
tartok, érzem, milyen zene lenne jellemző a kép mellé.
Első próbálkozásra felvették a Képzőművészetire?
–A soproni szabadiskola nagyon sokat adott nekünk, de
aktot nem tanultunk. Az pedig felvételi követelmény volt. Így,
teljesen jogosan nem vettek fel elsőre. Így egy évet pesti
szakkörökben – a Dési Huber István Képzőművész Körben,
és a Benczúr utcai Postás Művelődési Házban – tanulmányoztam
az aktokat.
Akkor milyen
izmus uralkodott a főiskolán?
–Tanulmányaimra egyik izmus sem hatott. Ha az akkor készült
köztéri szobrokat figyeljük, láthatjuk, hogy bár a szocreál
uralkodott, de a jó mesterek ettől függetlenítették magukat.
A festőknél inkább megjelentek
a szocreál taszító példái.
Diploma után felvételizett a Színművészetire, ahol
egy évig a filmrendező-operatőr szakos hallgatója. Megunta?
–Iraki egyetemistához, egy közgazdász hallgatóhoz
mentem feleségül. S addigra meg is született a fiunk. Férjem
fontosnak érezte, hogy a diplomáját otthon hasznosítsa. Ő
visszament, és úgy beszéltük meg, hogy az első év elvégzése
után meglátogatom a nyolchónapos kisfiunkkal. Ebből a látogatásból
később ötévnyi kint tartózkodás lett, mert felismertem azt,
milyen lényeges abban a kultúrában az első szülött fiú
szerepe.
Kiment Bagdadba, és négy hónapon belül a Bagdadi Régészeti
Múzeum munkatársa. Ki hívta oda?
–Férjem tudta rólam, hogy nem azt fogom művelni, mint
az arab háziasszonyok, így lefordítottuk a diplomámat arab és
angol nyelvre. Beajánlottak a múzeumhoz, aminek az igazgatója közölte,
hogy régen szeretnének már kosztümtörténeti sorozatot
kiadni, de eddig nem tudták kivel megrajzoltatni. Le is rajzoltam
egy sumér szobrot; az igazgató és a helyettese lelkesedtek a témáért.
Milyen volt a munkarend?
–Reggel 9-től 14 óráig a múzeumban légkondicionált
teremben dolgoztam a műtárgyak között. Minden olvasatot
lejegyeztem, legyen szó pecséthengerről, vagy szoborról. Amire
hazaértem, anyósom megfőzte az ebédet. Egy évig nem akartam
ebéd után aludni, hiszen azt itthon nem szoktuk meg, úgy
gondoltam, időpazarlás. Végül beláttam, hogy bölcsen teszik,
hogy alusznak ebéd után.
Hogyan tudott kommunikálni?
–Arabul, mert nem beszéltem angolul. Négy hónapon
belül tudtam annyit arabul, hogy a kisebb konzultációkat megértettem.
Bár a műveltebbek az irodalmi arabot használták, amit a köznép
sem igen értett meg. Szerencsémre egy szobában voltam egy iszlám
doktorral, aki segített nekem a fordításban. Ha tudtam volna
angolul, talán nem tanulok meg arabul. De így szinte a helyiek
gondolkodásmódja szerint tudtam megfogalmazni a mondandómat.
Férjem bagdadi családja semmit sem erőltetett rám, sem hitvilágát,
se kultúráját
Nem félt kint, mint európai nő az arab világban?
–Nagyon sok legendát lehet hallani arról, hogy az
arab családokban megalázó módon viselkednek az európai nőkkel.
Biztos, van arra is példa. Ez a család semmit sem erőltetett rám,
sem hitvilágát, se kultúráját.
Hogyan telt egy bagdadi karácsony?
–Ilyenről nem beszélhetünk. Arra volt példa, hogy
meghívtak egy keresztény családhoz, és elmentünk hozzájuk
gyerekestül. De az inkább egy szilveszteri ünnepséghez hasonlított,
mert hiányzott belőle a meghittség. Jól tudtam, hogy nem
maradunk ott életünk végéig, ezért nem berzenkedtem ettől
sem.
Bagdadban alkotott is?
–Mivel a filmről le kellet mondanom, a sors
visszaadta a rajzot az életembe. Több arab életképet
rajzoltam, melyek igaz,átfogalmazottak, de nagyon reálisak. Újra
tussal dolgozhattam, s már a kosztümtörténeti munkáim is
tusrajzok voltak. Az ókori keleti irodalom, a sumér és babiloni
költészet tanulmányozása nagyon ihletően hatott. Hazatérésem
után körülbelül 12 évig ez a téma foglalkoztatott, de a
teremtésmitológia ereje és töltése ma is tetten érhető
rajzaimban.
Ha azt mondjuk, keleti mitológia, nem igazán gondolunk
először a sumérra. Akkor, a ’70-es években kuriózum volt
ezzel foglalkozni?
–Nem régészeti,
nem művelődéstörténeti szempontból készítettem ezeket a
rajzokat, hanem az olvasott irodalom és a valóságélmény motivált,
és nem törődtem azzal, hogy van-e erre fogadókészség. Amikor
beküldtem ezeket a rajzokat kiállításra, akkor többen meglepődtek,
mennyire különleges címeket találok ki, hiszen a munkák mellé
odaírtam egy-egy sumér verssort. Aztán egy önálló kiállításomon
„bevallottam”, hogy a címek sokszor idézetek.
Thomas Mann József és testvérei-nél mi volt a motiváció?
–Esetünkben nem arról van szó, hogy Thomas
Mann-illusztrátor lennék, hanem József története volt rám
nagy hatással.
Erre kapta a Derkovits-ösztöndíjat?
–Főleg az Alvó asszonyokra és az életképekre kaptam.
Ez segített abban, hogy visszatértem után ne legyenek anyagi
problémáim.
Mi az oka, hogy többször lerajzolta bűnbánó Magdolnát?
–Nem csak a sumer mitológiai, hanem a bibliai történetek
is megragadtak, de az élet lüktetésének oldaláról. Nem
szeretem szépíteni, mézes-mázossá tenni ezeket a történeteket,
alakokat, így ha én teremtek figurákat, szeretem reálisan ábrázolni
őket. Nálam a sumér istennők sem idealizáltak. Egy idő után
el akartam szakadni a szövegtől, és akkor szabadabb tájszövetek
jelentek meg a papíron.
Tehát tájképeket is rajzolt?
–A teremtésmitológia úgy hatott a hazai élményekre,
hogy elkezdtem figyelni az eget és földet. Rájöttem, hogy az
ég is van annyira mozgalmas, mint a föld. Hallatlan ereje van az
égi történéseknek is. És a két világot vonallal, tónussal
szövöm össze. A mai napig ezzel foglalkozom.
–Tudom, hogy mit szeretnék, de nem szabad akaratosan
alkotni. Fokozatosan alakítom a tónusokat, rajzolatokat. Megyek
egy elképzelés után, de sokszor látom, hogy a rajz mégsem jó
irányba halad. Majd rájövök, hogy változtatnom, engednem
kell. Ez is mutatja, a teremtő erő mindenütt jelen van, és nem
akarom megkerülni. Mindig belátom egy idő múlva, hogy nem
lehet ezen erő ellen küzdeni. A képre kell hallgatni.
Medveczky
Attila
|