2013.05.17.
A rocktól az operáig
Jó tudom, mire vagyok képes szakmailag, ha valaki ezt nem használja
fel, attól nem én vagyok kevesebb
Regős Zsolt karnagy, pedagógus, a
Miskolci Nemzeti Színház karigazgatója 1953-ban született.
Általános iskolai éveit Tápiógyörgyén töltötte, majd
Esztergomban a Temesvári Pelbárt Ferences Gimnáziumban végezte
tanulmányait, mellette zongorázni, fagottozni és orgonálni
tanult a város zeneiskolájában. A diploma megszerzése után
dolgozott a Magyar Rádió Miskolc Körzeti Stúdiójában –
mint zenei szerkesztő – a Mezőkövesdi, Tiszaújvárosi
Zeneiskolákban zongoratanárként, s közben a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskolában korrepetitori, zeneirodalom
tanári munkát látott el. Később óraadóként a Zeneművészeti
Főiskolán is korrepetitor. 1986-tól a Miskolci Nemzeti Színház
korrepetitora, később karnagya és jelenleg is karigazgatója.
Operetteket, balettet, musicaleket és zenés játékokat vezényel
éveken keresztül. Számos zenés darabban zongorázik színpadon,
zenekari árokban. Prózai főszereplője volt az Éjféli
operabemutató című zenés darab miskolci előadásainak. Közben
megalakította Miskolci Spirituálé Együttest, a Musica Kamarakórust
majd a Regős Vokál énekegyüttest. Ezekkel a csoportokkal az
ország városaiban és külföldön – versenyeken, fesztiválokon
arattak sikereket. Tagja volt a Reflex rock együttesnek és a
miskolci Ifjúsági Ház zenés színpadának is. 1992-től a
miskolci Fráter György Katolikus Gimnázium énektanár karvezetője.
Ebben a középiskolában vezeti a Fráter Kórust. A 30-35 tagú
énekkarral vett részt a 2003-ban megszervezett Örömkoncerten
(4000 fős egyesített kórusban) Budapesten, 2008-ban Grazban a Kórusolimpián,
ahol gospel kategóriában Ezüst diplomát szereztek. Az évek
során több vokál együttest szervezett a gimnáziumban: Septeam
Company, Sentimental Vocal, Seven Soul Singers. Ezekkel a formációkkal
országos és nemzetközi versenyeken értek el jelentős
sikereket. A gimnázium 10 éves évfordulójára rendezett gálaest
főrendezője, melynek helyszíne a Miskolci Nemzeti Színház
volt. Simonné Lichy Ágnessel közösen vezeti a Szent Ferenc kórust.
Több éven át karnagya volt a Búza téri Görög Katolikus
templom SZITOSZ kamarakórusának. A Bartók+… Miskolci Nemzetközi
Operafesztivál programjainak közreműködője. Az Operarockshow
vezénylő karmestere. Ezeken a koncerteken 150 tagú nemzetközi
zenei apparátust irányít és visz sikerre az 1500-1700 fős közönség
nagy megelégedésére. Miskolc város nívódíját 2011-ben
nyerte el, 2012-ben magyar zeneművészet kategóriában megyei príma-díjat
kapott.
Ahogy meghallottam egy zeneművet, rögtön le tudtam zongorán
játszani
Ötéves volt, mikor először hallott zenekart. Ez motiválta
a zenei pályára, vagy az, hogy szülei és nővérei is tudtak
alapfokon zongorázni?
–Nagyon tetszett az a koncert, amit először hallottam,
és talán tudat alatt meg is fogott, de nem ez döntötte el azt,
hogy a zene mellett kössek ki. Ahogy nővéreim, és húgom, én
is zongoráztam, mert egy polgári családban – még ha falun is
éltünk – illik mindenkinek zongorázni. Csak akkor vált számomra
világossá, hogy zenei pályára kell mennem, mikor egyik énekórán
kiderült, abszolút hallásom van. Édesanyám, nagyon helyesen,
úgy vélte, hogy ezt az isteni adottságot kamatoztatnom kell. Ez
volt a döntő érv, és egy idő után, a gimnázium első évében,
én is beláttam: valóban ez az én utam. Testvéreim is nagyon
szerettek zongorázni, csak bennük nem volt annyi kitartás, hogy
tovább vigyék, így a középiskola harmadik évében abbahagyták.
Húgom megpróbálkozott az ének tanszakra felvételizni, de
mivel ez nem sikerült neki, úgy döntött, inkább informatikus
lesz.
Tápiógyörgyén töltötte a gyermekkorát és egy
remek kántortanítótól tanult …
–Úgy van, Vangel Gyula nagyszerű orgonista volt, és a
miséken nagyon jól improvizált is. Ő kezdett el tanítani
orgonálni, és zongorázni. Jó ember volt, és kiváló zenész.
Amíg mások fociztak, kint voltak a szabadban, addig önnek
szolfézsre, zongorára kellett járnia. Ez nem okozott gondot?
–Dehogyisnem! Úgy osztottam be az időmet, hogy
focizhassak is a zenetanulás mellett. Házunk udvarában összejöttek
a srácok, és jókat futballoztunk. Viszont egy enyhe szívprobléma
miatt hamar kifulladtam, és édesanyám úgy döntött, hogy ne
sportoljak annyit. De nem csak a foci az, amire külön időt
kellett szakítanom, mert gyermekkoromtól hobbim a vasútmodellezés.
Isteni adottság révén, ahogy meghallottam egy zeneművet, rögtön
le tudtam zongorán játszani, így „csak” a technikát
kellett fejleszteni. Még a konzervatórium első évében is
voltak technikai gondjaim…
Az abszolút hallás azzal is jár, hogyha meghall egy
hamis hangot, az szinte fizikai fájdalommal jár?
–Majdnem fizikai fájdalmat okoz, ha nincs intonálva
egy zenekar, vagy ha nincsenek felhangolva a hangszerek, nem beszélve
arról, ha valaki hamisan énekel. Tizenkét évesen egy idősek
otthonában kellett zongoráznom egy nagyon lehangolt zongorán.
Ha jól emlékszem egy teljes nagy szekunddal szólt lejjebb. Éppen
Bartókot játszottam, és amikor leütöttem egy fisz
billentyűt, s azt hallottam, hogy ott e
hang szól. Erre automatikusan javítani akartam, mire felborult
az egész darab. Ha transzponálás szükséges, akkor sem jó az
abszolút hallás, de azért van a szakma, hogy megtanuljam,
hogyan kell a zeneműveket átírni eredeti hangnemből egy másik
hangnembe.
Miért a távoli esztergomi ferences gimnáziumot választották
ki ön számára a szülei?
–Zenésznek neveltek, és az irányvonal szerint zeneművészeti
szakközépiskolában kellett volna tanulnom, de akkoriban a
konzervatóriumoknak nem voltak kollégiumaik, és nem akarták,
hogy albérletben lakjak. Így a szüleim úgy gondolták, hogy
akkor egyházi gimnáziumba járjak, ahogy anno ők is. Édesapám
a pesti piaristáknál tanult, míg édesanyám az angol
kisasszonyoknál. Tápiógyörgye a Váci Egyházmegyéhez
tartozott, és onnan, ha katolikus gimnáziumba való továbbtanulásról
volt szó, az esztergomi ferenceseket választották. Nagyon kemény
időszak volt ez politikailag, és nagyon pártos igazgatónk volt
az általános iskolában. Mindettől függetlenül nem tett
keresztbe nekünk, és ezért hálás vagyok neki.
Mindketten esztergomi ferences öregdiákok vagyunk, és
tudjuk, az iskola kórusa mindig is híres volt. Énekelt benne?
–Jó volt a kórus, de azt, hogy híres is lett volna, azt
nem tudtam megállapítani, mert akkoriban még kevés nyilvános
fellépés lehetett. Néha elmentünk a győri bencésekhez egy közös
rendezvényen énekelni. Főleg misén énekeltünk, és
megtanultuk a gregorián technikát. Kamill atya volt a kórus
vezetője, remekül csellózott, és híres festő is volt; több
balatoni kápolnában láthatók alkotásai. Jó volt kórusban énekelni,
de – nem nagyképűségből mondom – , a zeneiskolai tanulmányok
miatt sokkal többet tudtam a többieknél. Kijártam a szigetre a
városi zeneiskolába. Akkor még Szabó
Tibor volt az igazgató, és nagyszerű zongoratanárnő
oktatott, Klinda Magdolna.
Reményi Károlyhoz pedig fagottozni jártam. Akkoriban nagyon kevés
fagottos volt országban, és nyitva állt volna előttem a pálya,
de mégsem jutottam el odáig, hogy profi módon tudtam volna ezen
a hangszeren játszani. Így maradt számomra a zongorázás, s közben
a miséken orgonáltam. Ez adta az ötletet ahhoz, hogy az érettségi
után orgona szakon tanuljak a miskolci zeneművészeti szakközépiskolában
Virágh Endre orgonaművész
irányítása mellett. Tehát a gimnázium után négy éven át
zenét tanultam a konziban, orgonából érettségiztem, s közben
kórusokban énekeltem, kántorkodtam, zenés színházaknál közreműködtem
és rockzenekarokban játszottam. A cél az volt, hogy a Zeneakadémián
orgona szakon végezzek.
Úgy gondolta, hogy meg lehet élni az orgonálásból?
–Ezt nem mérlegeltem. Orgonaművész szerettem volna
lenni, hiszen olyan nagy műveket játszottam, hogy lehetett volna
belőle pálya. Később az egri bazilika orgonista állása
majdnem az enyém lett. Az orgonaszak után egy évet tanítottam
zeneiskolában, majd elvégeztem a miskolci főiskolán a
zongora-karvezetés-énektanári szakot, ahol Reményi
János tanár úr karvezetésre, zenekarvezetésre is megtanított.
S az ott tanultakból pályám eddigi 30 évét fel tudtam építeni.
Rockkal, operával, operettel, musicallel, klasszikus zenével,
régi és modern egyházi zenével egyaránt foglalkozik. Nem
gondolt arra, hogy ezt a tudást Pesten kamatoztassa?
–Amikor a második diplomámat megszereztem, felvetődött
az, hogy tudásomat a fővárosban kamatoztassam. Viszont láttam
azt, hogy Miskolcon nagyon sok kiaknázatlan művészi lehetőség
van. Nincs megfelelő kántorság és kórusvezetés, ráadásul
gospel és spiritualé vonalon sem történ semmi. Tehát sokkal több
lehetőség kínálkozott számomra Miskolcon. Említette, mennyi
mindennel foglalkozom, és bizony többen nekem szegezik a kérdést,
hogy lehet-e minőségileg egyformán művelni az összes stílust.
A válaszom: megfejtem a kottaképet, ahogy azt is, mit szándékozik
közölni egy zeneszerző a zenei fakturával, a szövegi környezettel,
történelmi háttérrel. S ha ez sikerül, akkor már rossz nem
lehet. Így építem fel mind a könnyű, mind a klasszikus zenét.
Egyedül a népzene és a magyar nóta az, amit nem művelek.
Odamentem a rockbandához,
és gyakorlás nélkül rögtön lejátszottam a melódiát
A rockzenét hobbiból művelte?
–Nekem zeneileg és pedagógiai szempontból sokat kellett
fejlődnöm ahhoz, hogy előre álljak. A főiskolán, 25 éves
koromban létrehoztam egy kamarakórust, és Reményi tanár úr bíztatott,
hogy csak így tovább, mert van ehhez tehetségem. De nagyon sokáig
azt tartottam magamról, hogy háttérmunkás vagyok. Hiszen a
korrepetítor sosem áll elől. Amikor vokál együttest vezettem,
akkor sem vezényeltem, hanem ültem a zongora mellett, és fejjel
intettem be. Nem akartam tehát elől állni, de a sors úgy
hozta, hogy kell. A színhát karmestere előadás előtt egy órával
eltörte a karját, és telefonáltak, hogy mivel végig korrepetáltam
a művet, én vezényeljem le. Képzelhetik, mennyire izgultam,
mert nem is árokban, hanem a színpadon kellett egy gálaműsort
levezényelnem. Ismertem a zenei megformálásokat, de soha nem
vezényeltem ezeket a darabokat, ráadásul próbalehetőségem
sem volt. Igaz, előtte vezényeltem kórusokat, de a módszer egészen
más. A kórus vezénylésében a mimika, a test rezdülése is
fontos, ám a zenekart csak kézzel irányítjuk. Ráadásul az énekkar
a betanítás során megszokja a mozdulataimat, míg a zenekarnál
azzal kell foglalkoznom, hogy együtt legyenek a zenészek, szépen
szóljanak, megfelelő esztétikummal, stílusosan.
A színházba először Selmeczi György karmester hívta?
–Így van; a Lila ákác darabot adta elő a
miskolci legendás társulat. A produkcióban Selmeczi
György a színpadon zongorázott. De azt mondta, neki
rengeteg a teendője, így szükséges, hogy váltsa valaki. Felesége
volt a zongoratanárnőm, így aztán én kerültem be a darabba
– én voltam Leo, a bárzongorista, akinek a múlt század
fordulóin divatos kuplékat kellet játszania. Ezután évekig
nem hívtak, míg be nem mutatták Illés Lajos Csongor és a Tündér
zenés játékát. Szükség volt a darabban egy vokálra, és
akkor már nekem megvolt a Regős-vokálom, amivel többszólamú
spirituálékat adtunk elő. Felkértek minket ehhez a darabhoz,
majd ezután addig nem voltam színház-közelben, míg Galgóczy Judit főrendező el nem határozta, hogy operát is játszik
majd a színház, amihez jó zenészek kellenek. A meghallgatásokon
kísértem a zenészeket, és úgy döntöttek, hogy korrepetítori
státuszt adnak nekem. Szép lassan mente felfelé a létrán,
eljutottam a karmesterségig, majd, mivel láttam, hogy a kórusnak
nincs gazdája, elvállaltam a karigazgatóságot. Most már nem
vezényelek darabokat, hanem „csak” karigazgató vagyok.
Még a ’90-es évek elején láttam olyan Cigánybárót
és Csárdáskirálynőt, amit ön vezényelt. Mit érzett akkor,
mikor először olvasta a színlapon a nevét?
–Ezen akkor nem gondolkoztam. Nagyon sokat kellett
dolgoznom, hogy egy adott produkció megszülessen, arról nem is
beszélve, hogy családomnak el kellett fogadni azt, hogy reggel
7-től este 10-ig bent voltam a színházban. Most visszanézve jó
látni, hogy számos darabban ott szerepel a nevem.
Medveczky Attila
|