2013.05.17.
Az első film, amelyben egykori tartótiszt
szólal meg
Akármilyen bűnt követ el az ember, arról sokkal jobb beszélni,
mint elhallgatni
Április 22-én
mutatta be a Duna Televízió Varga Ágota dokumentumfilmjét, A
tartótisztet. A hajdani tartótiszt önvallomásai alapján
kiderül, kik szervezték be a hálózati személyeket, kik és mi
módon működtették az állambiztonság rendszerét. Szerkesztőségünk
vendége Varga Ágota filmrendező.
Nem ez az első múltfeltáró filmje, hiszen készített már filmet a
csolnoki rabtáborról, és Aczél Györgyről, a nevével fémjelzett
kultúrpolitikáról is. Mi adta ennek a dokumentumfilmnek az ötletét?
–Az előző – még befejezetlen filmem – egykori általános
iskolai osztálytársam történetéből indult. Hajdani osztálytársam,
1968-ban, 14 évesen, az általános iskola elvégzése után, a prágai tavasz eseményeitől
fellelkesülve úgy határozott néhány barátjával együtt,
hogy Magyarországon is forradalmat kell kirobbantani. Írtak ezért
a Szabad Európa Rádiónak levelet, melyben fegyvereket kértek.
Ezt a levelet a postán elkobozták – érdekesség, és gyanús,
hogy megjelent az Ország –Világban egy felhívás; hogy aki a
Szabad Európa Rádiónak szeretne írni, mely címre teheti meg.
Ők is erre a címre írtak. Egyértelmű, hogy mindez csali volt.
Nyomozás útján eljutottak osztálytársamhoz is, akinek akkor
kezdődött meghurcoltatása. Aszódra, a fiatalkorúak börtönébe
került, és szabadulása után is hátrányos helyzetben élt.
Esti tagozaton szeretett volna érettségizni, de direkt olyan
helyzetet teremtetett számára az egyik tanára, hogy ezt megakadályozzák.
Egyértelműen, ügynököket is ráállítottak. Ezt az ügyet
kezdtem el a levéltárakban kutatni, és felbukkantak az ügynökök,
tartótisztek nevei. Akivel csak tudtam, beszéltem is. Így
jutottam el a szóban forgó film főszereplőjéhez. Úgy
gondoltam, a személye érdekes lehet egy önálló filmhez. Többszöri
találkozás és beszélgetés után – elkérte filmjeimet, hogy
alkotásaimon keresztül is megismerjen – hozzájárult ahhoz,
hogy róla filmet készítsek.
Könnyen megnyílt ön előtt? Azt vettem észre, hogy engedte, hagy
beszéljen.
–Úgy gondoltam, jobb, ha eleinte hagyom megnyílni, de
aztán fokozatosan, óvatosan jöttek a kérdéseim is. Minden
egyes helyszínen egyre mélyebbre ástunk a múltban, egyre mélyebben
tárult elénk a hálózat működési mechanizmusa. Koncepcióm
volt, hogy bemutassuk azokat a helyszíneket, ahol ő ügynökeivel
találkozott. Így könnyebbé tettük a visszaemlékezést. De
minden egyes helyszínen egyre kényesebb kérdések jöttek elő.
Elmentem ahhoz a legvégső határig, hogy a főszereplő még ne
zárkózzon be előttem.
Mekkora felkészülést, történelmi ismeretet kívánt, vagy követelt
meg a film elkészítése?
–Közel 2000 oldalt olvastam el az ügynöki jelentésekből,
tartótisztek összegzéseiből és így, a fellelt anyagok
szerint határoztam meg a film menetét. Többször előfordult,
hogy ott ültem a levéltárban, és egyes eset olvasása közben
rendszerezni kellett gondolataimat a döbbenettől, hogy milyen
eszközöket vetettek be a tartótisztek, mily lelkes kiszolgálók
voltak egyes ügynökök.
Hogyan látja, mennyire érdekli az embereket, hogy ki volt ügynök
1990 előtt, és hogy kik mozgatták a szálakat?
–Főleg az iránt érdeklődnek, hogy ki voltak az ügynökök.
Gondoljunk bele, hogy a napvilágra került ügynöklisták
hatalmas érdeklődést váltottak ki. Viszont még a szaksajtót
sem igazán érdekelte az, kik voltak a tartótisztek, s milyen módszerrel
hálózták be az ügynököket. Nem az ügynökök működtették
ezt a hálózatot, őket a tartótisztek szervezték be. A tartótisztek
is feladatot teljesítettek, tanulták a szakmájukat, azt, hogy
milyen terhelő dolgokat lehet kreálni bizonyos személlyel
kapcsolatban. Az is módszer volt, hogy valakit olyan helyzetbe
hozzanak, hogy az számára terhelő legyen. A filmben is
elhangzik, hogy módszer volt prostituáltakkal való összehozás,
majd ezzel zsarolták a célszemélyt.
Meg lehetett érteni a tartótiszt motivációját?
Én úgy vettem észre, nem egy hataloméhes ember volt…
–Ő hitt a szocialista rendszerben. Nagyon sok egykori
tartótiszt és a BM állományában dolgozó ember szegény családból
származott, és számukra ez jelentette a karriert. El tudták
hitetni velük, hogy nekik a rendszer védelmében ügynököket
kell beszervezni.
Úgy emlékszem, hogy a szokásos, a már unalomig
hallott vádakat fogalmazta meg az egyházzal szemben: a papok nőznek,
harácsolnak, és magas összeget kérnek egy temetésért. Azt
mondta, ezért csalódott az egyházban. De nagy kérdés, hogy
valóban megtörtént-e, hogy irreálisan magas összegért volt
csak hajlandó a pap eltemetni az ő rokonát.
–Ez valóban kérdéses. Egy szakértő szerint, előfordul, hogy utólag
kreál magának valaki indokokat tettei magyarázatához. Így
akarja igazolni az illető cselekedeteit.
A film egyik érdeme, különlegessége a főszereplő szembesítése
megfigyeltettjeivel. Ebbe is könnyen beleegyezett a hajdani
alezredes?
–A film elején a szembesítés ötlete a főszereplőm számára
még nem vetődött fel (de a rendezői koncepcióban terveztem),
hanem menet közben, mikor szóba hozta a volt tartótiszt a
megfigyelteket. Így ő mondta ki először „Beton atya,” azaz
Balás Béla püspök úr nevét. Akkor interjúban, felvétel közben
megkérdeztem tőle: hajlandó lenne a kamerák előtt találkozni
vele? Mire igennel felelt. Akkor ez elindított egy következő
„fejezetet”. Vince atyáról – aki a filmben is szerepelt
– , kiderült, hogy immár 12 éve jár a levéltárba kutatni,
hogy kik voltak a besúgói, ügynökei. Ez is indokul szolgált,
hogy itt is megtörténjen a szembesítés. Vince atyára nem emlékezett
a tartótiszt, de a filmben is megemlített tatai ügynök,
„Nagy Márton” fedőnéven jelentett róla neki. Úgy éreztem,
hogy a három beszélgetés arra világított rá, mintha a nexus
változatlan lenne a tartótiszt és a megfigyeltek között.
A tartótiszt abba beleegyezett, hogy láthassuk az arcát, a nevét miért
kellett eltitkolni?
–Nem gyávaságból nem vállalja a nevét – egyébként több
dokumentumban is megjelent már a neve – , hanem azért, mert,
egyik fiát és unokáját is úgy hívják, mint őt, és nem
akart ártani nekik.
Az egyházi személyek sem idegenkedtek a találkozótól?
–Amikor
felkerestem őket az ötlettel, nagyon meglepődtek, de szívesen
vállalták a beszélgetést.
A Szemünk fénye filmje – ami egy vak házaspárról szól,
akiknek látó gyermeke született – az ,amivel több rangos
filmszemlén szerepelt és díjat is nyert. Tervez olyan alkotásokat
is, amelyek nemzetiségtől függően mindenkit megérinthetnek?
–Mindenképpen
szeretném folytatni ezt a történetet. Tartom a családdal a
kapcsolatot; a kisfiú már másodikos, és nagyon izgalmas az életük.
Most a múltfeltáró filmekre pályázok, és a mostani
rendszerben egy rendező egyszerre csak egy filmre pályázhat, így
nincs lehetőségem jelenleg a folytatáshoz. A tartótisztet
viszont szeretném minél több külföldi filmszemlén is
bemutatni. Nyitott vagyok a társadalmat foglalkoztató kérdések
iránt, és bizonyára ez az oka annak, hogy filmjeimmel elérem a
kívánt hatást.
Medveczky Attila
|