2013.05.22.
Lyukas zászló a kastély ablakában
(Valahol Európában – Kolozsvári Magyar Opera)
Május 16-án
mutatták be Dés László musicaljét Kolozsvárott, a
Valahol Európában-t. Béres László rendező nagy érdeme,
hogy a Radványi Géza és Balázs Béla által megálmodott történetet
kiragadta a korából, s bár megjelenik benne a motoros németbarát
katonatiszt, mégis arra utal a darab, hogy a barbárság, a
diktatúra, a mások megnyomorítása teljesen független attól,
hogy milyen évszámot írunk. Éppen ezt hivatott kifejezni az,
hogy a fiú főszereplőt, Kuksit, akkor éri a halálos lövés,
mikor a lyukas zászlót – az 1956-os forradalom jelképét –
aggatja ki a romos kastély ablakába. 1956-ra rímel, hogy
gyerekek kerülnek szembe a hatalommal. Mégpedig a lehető
legprimitívebb hatalommal, aminek ismérvei – többek között
– : az egyszerű emberek manipulálása, a terror, a megfélemlítés,
az emberi jogok sárba tiprása és mindennemű művészet kigúnyolása,
elnémítása. A darabban a fiatalok, a gyerekek apátlan-anyátlan
árvák, akik csapatokba verődve próbálnak meg életben
maradni. Bár jelenleg a Kárpát-medencében nem pusztít háború,
nem bombáznak repülőgépekről, de tegyük fel a kérdést:
vajon ez a fene nagy civilizáció nem eredményezi-e a magárahagyottság
érzetét? Attól, hogy nem éhezünk, megvan-e mindenünk? A
musical nézése közben éppen arra gondoltam, hogy a jelen társadalomból
sokszor éppen az hiányzik, ami a kóborló gyerekekben megvolt,
a közösségi érzés, a mi-tudat. Ma nagyon sokan passzívak, közösségi
programokra nehezen motiválhatóak. Miért is kéne nekünk
valami nagy szerencsétlenség, hogy közösségbe kovácsolódva
élhessünk? Mohács kell ahhoz, hogy szülessen egy Bocskai István
fejedelem?
És
ha már a közösségi létről esett szó, meg kell említeni
azt, hogy a művészi munka, a próbafolyamatok is egy olyan
produkciót eredményeztek, melyeknek alapfeltétele az, hogy egy
valódi közösségé kovácsolódjanak össze a zenészek, énekesek,
színészek, táncosok és azok a gyerekszereplők, kik most
voltak először színpadon. Tehát a színészek, a zenészek és
a 33 lelkes gyerekszereplő gárda fantasztikus hozzáállása nélkül
nem születhetett volna olyan remek produkció, mint amit májusban
láthattunk. A gyerek szereplők kiválogatása már kora
tavasszal megkezdődött, nézték az énektudást, a színpadi
mozgást, a ritmusértéket, és bizony azt is, mennyire bátrak
és kitartók a jelentkezők. A gyerekszólistákkal korrepetítorok,
míg a gyerek karénekesekkel a musicalekben igen nagy jártasságot
szerzett karmester és karigazgató, Kulcsár Szabolcs foglalkozott.
A zene nehézsége, hogy a könnyű műfaj megannyi stílusát
sorakoztatja föl, így aztán az előadóktól komoly énektudást
kíván. Mind a zenekar, mind az énekkar a legtöbbet megtette azért,
hogy a mű dallamvilága tisztán és autentikusan legyen tolmácsolva
a közönség felé. A bandavezért, Hosszút Farkas Loránd
alakította, és az előadást nézve úgy tűnik, hogy jobbat nem
is találhattak volna erre a szerepre. Hála Istennek hiányzott
belőle a magyarországi musical-színészekre jellemző giccses,
szirupos megnyilvánulás, hanem teljesen természetesen alakította
azt a fiút, aki a darab végére felnőtt férfivá érik. Kerekes
Mária Éva szerepében hangilag szinte tökéletes volt, ám
a szerepformálás hagyott maga után némi kívánnivalót. Többször
túljátszotta a „fiú-szerepet”, ugyanakkor a szerelmi
–kettősben sem volt meggyőző. Akiről el lehet mondani, hogy
szinte lubickolt a szerepben, Laczkó Vass Róbert. Nála
nagyon sokat számít a tudáson, a szorgalmon kívül a színpadi
rutin. Előnye, hogy nagyon könnyen képes beilleszkedni az adott
előadás közegébe, és sosem ripacskodja el azokat a
szerepeket, melyeknél igen nagy a kockázat arra. Így van ez az
örökké kötekedő, szkeptikus, pimasz Ficsúr alakításánál
is. Ádám János Simon Péterként az értelmiség felelősségének
kérdést boncolgatta. Jó-e a struccpolitika, vagy inkább álljunk
ki az értékek védelme érdekében? Így aztán hitelesen játszotta
azt a művészt, értelmiségit, akit éppen a közösségért
tenni akaró, igaz nem túl művelt fiatalok döbbentenek rá valódi
feladatára. Madarász Lóránt az első, míg Szilágyi
János a második szereposztásban alakította az intrikust,
az egyenruhás tisztet. Madarász főleg a figura brutalitását,
primitívségét emelte ki, míg utóbbi egy gúnyos, cinikus,
alak, aki az Ötödik pecsét nyomozóját jutatja eszünkbe. A
gyerekszereplők közül Ábrahám Gellért, Szélyes Nóra
és Horváth Márton profikat megszégyenítően alakított.
Mindhárman szépen, tisztán és érthetően énekeltek, beszéltek,
no meg remekül mozogtak. Itt Nóra balettos jelenetét kell
kiemelni, ami katartikus élményt jelentett. Mit is mondhat még
erre a kritikus? Talán azt, hogy reméli: a kolozsváriak Valahol
Európában produkciója meghívást kap a Kárpát-medence magyar
színházaitól.
Medveczky Attila
|