2013.05.17.
Duray Miklós: A „felvidéki”
magyarok és Szlovákia
A jelenleg felvidéki
vagy szlovákiai magyarnak nevezett „társadalmi nagycsoport“
több mint ezer éven át, a történelmi Magyarországtól való
1920-ban bekövetkezett elcsatolásáig, a magyar nemzetnek oly mértékben
alkotta integráns, azaz szerves részét, hogy a törvényszerűen
kialakuló helyi-, illetve tájtudatok is csak ebben az egységben
voltak értelmezhetők, még akkor is, ha a képviselői ezeket a
résztudatokat akár késhegyre menően is képesek voltak védelmezni.
A tájtudatot és a nemzettudatot a nemzeti összetartozás
tudatalatti érzése fogta össze szinte misztikus egységbe, amit
a nemzet szakavatott jogászai a Szentkorona erejével magyaráznak.
Ez a tudati egység legkevesebb félévezredre visszamenően
nyomon követhető. Hasonló – noha ezzel nem azonos – nemzeti
tömegtudati jelenséget tapasztalhatunk nagytérségünk más
nemzeteinél is. A Kárpát-medencében élő nemzetek nagyon büszkék
az egymáshoz való viszonyulásukban a sajátjuknak vallott
nemzeti és etnikai eredetük épségére, egységének megtartására,
és a szomszéddal szembeni különbségükre. Az egymással
szembeni különbözőségük jelenti önrendelkezésük alapját.
Ez a mozgatórúgója kölcsönös csetepatéiknak, küzdelmeiknek.
Meggyőződésüknek és magatartásuknak a feladására a közeljövőben
nem látható semmilyen esély, noha nagy számban jelentkeznek
ennek jóhiszemű és rosszhiszemű rombolói.
Ez
az állapot egyszerre jelent értékhalmazt valamint a nagytérség
nemzeteinek az integrációra, együttműködésre való
alkalmatlanságának veszélyforrását is. Éppen emiatt, az alcímként
felsorolt lehetséges kapcsolatok közül nem kínálkozik más
megoldás a kölcsönös viszonyok alakítására és javítására,
mint az említett kapcsolatok valamelyikének vagy köztes változatának
az elfogadása. Az egymás elleni és az egymás melletti lét nem
elegendő a holtpontról való elmozdulásra. A kérdés: melyik
lehetőséget választjuk, és az is kérdés, hogy jelenleg a
lehetséges kapcsolatoknak melyik állapotában találtatunk, mi Kárpát-medenceiek
– ebben az esetben mi magyarok és szlovákok. A felvetett lehetőségek,
kapcsolati viszonyok megítélésében, a kapcsolati célirányt
– már a reformkor negyvenes éveitől számítva, de 1920-tól
mindenképpen – három eltérő, de összefüggéseikben nem
ellentmondó, inkább egymásból következő történelmi
helyzetből, társadalmi tudati állapotból kiindulva érdemes
megítélni:
- az 1790-től
alakuló állapotok szerint, tehát a felvilágosult abszolutizmus
tapasztalatainak a reformkori hasznosítása alapján, vagy
- az Osztrák-Magyar
dualista monarchiában létező nemzet-hatalmi szándékok és részérdekek
ütközéséből levonható tanulságok szerint, vagy a mindezt
teljességgel felülíró, a konszenzus lehetőségét parányira
csökkentő
- az 1919-es és
1920-as versailles-i, a korábbi európai hagyományokkal ellentétes,
bármilyen konszenzust nélkülöző béke-diktátum és ezen belül
Trianon következményeinek szempontjából.
A történelmi
események alapján levonható tanulságok fontosak, mert mához
viszonyíthatóan így válnak láthatóvá és értelmezhetővé
a „köztes Európa” nemzetei közötti kapcsolatok politikai
és lélektani gyökerei és beidegződései, a jelenlegi, nyilvánvalóan
vagy titkoltan egymással szemben megfogalmazódó szándékok és
azok okai.
Véleményem
szerint 1941. december 5. óta, a Vörös Hadsereg Moszkva alatti
sikeres ellentámadása napjától feladván minden bájolgást,
de nem feledve a nemzet iránti mindenkori kötelességeket, a valóságlátó
megközelítés érdekében nincs értelme más viszonylatban beszélni
térségünk nemzeteinek egymással szembeni, illetve melletti létéről,
ennek esetlegesen fejlődő, átalakuló változatairól, mint az
1920-ban létrejött állapot viszonylatában. Egyébként 1941
decemberében az akkori Magyarország kormányzata is, nem deklaráltan,
de a visszarendeződést sejtve ugyanígy ítélte meg a
helyzetet. Az Európai Unió 2004. május 1-én bekövetkezett
„keleti“ bővítése óta sem változtak sokat a viszonyok –
noha voltak a magyar politikának olyan felhőjáró hableányai,
akik éppen a EU-hoz való csatlakozástól várták a helyzet „megmásulását“,
javulását. Az viszonyt tény, hogy az államhatároknak a
nyolcvan éven keresztüli korlátozott átjárhatóságát, és
az időnkénti határzárakat ez a csatlakozás oldotta fel.
Addig, 1941
decemberéig folyt egy mérkőzés a békediktátummal sújtott és
kedvezményezett nemzetek és államok között, aminek a végeredménye
lehetett volna más is, mint ami lett – ez nem baj és nem is
szerencse, ez a valóság. Amennyiben ezt a mérkőzést az itt élő
népek egymás elleni harcaként értelmezzük, a jövőben sem
tudunk előbbre lépni. Ilyen harc ugyanis általában nem volt,
illetve nem volt általános, még ha úgy gondoljuk vagy láttatjuk,
hogy létezett is. De volt küzdelem, gáncsoskodás, aminek
jellegét a világfolyamatok és a térségünkön kívüli érdekek
határozták meg, sajátos ízét azonban a helyi viszonyok,
indulatok, törekvések vagy éppen békességóhajtások
jelentették. Ezek alapján váltak, válhattak a világfolyamatok
részesévé, vagy inkább alárendeltjévé a feltörekvő Kárpát-medencei
nemzetek vagy beépülhettek a beáramló érdekek rendszerébe.
Ezzel egyidejűleg
egyértelművé kell tenni, hogy nemzeten nem a mindenkori államok
lakóinak összességét, állampolgárait, hanem a kulturálisan,
nyelvileg, történelmileg, hagyományos politikai illetve sajátos
nemzetpolitikai kötődéseik szerint és mindezek alapján a saját
jövőbeli elképzeléseit is megfogalmazni tudó közösséget értjük.
Az államhatárok nem a nemzetek közötti határokat jelentik. Az
állampolgárságnak pedig a nemzethez vajmi kevés köze van,
noha egy nemzet minden tagja lehet ugyanannak az államnak közjogi
értelemben a polgára, de az állam polgárai tartozhatnak különböző
nemzeti kötelékekbe – a nemzetállam egy posztabszolutista téveszme
illetve tévhit.
A
felvidéki magyaroknak a viszonya az államhoz (a korábbi
Csehszlovákiához, vagy a mostani Szlovákiához) sajátos. Nem
jellemző, hogy az államot sajátjuknak tartanák – amolyan
„rátukmált“ kényszerűségnek, elkerülhetetlenségnek
tekintik, noha 1920-tól a napjainkig elmúlt csaknem egy évszázadnyi
időben némileg javult ez a vélekedés. A szlovák nemzethez való
viszonyulásuk azonban teljesen más – történelmi tényként
fogják fel a szlovákokkal való együttélést, illetve a nemzet
vonatkozásában másként ítélik meg a szlovákságot és másként
minősítik a szlovákok és a magyarok közötti egyéni vagy
csoportos kapcsolatokat. A magyarok több reményt fűztek a
rendszerváltozáshoz, mint a szlovákok és a csehek. A
kommunista hatalom bukásával nem csupán a politikai rendszer
megváltozását várták, hanem a kettős – a politikai és a
nemzeti – elnyomás megszűnését remélték. Hamarosan kiderült
azonban, hogy a többpártrendszerben kevesebb esély adódik az
önvédelemre, mint az egypártrendszerben, mert ez egy több összetevős
rendszer, ezért több ellenféllel kell megküzdeni.
már
2002-ben megjelent az első jele annak, hogy fogynak a tartalékok,
mert a felvidéki magyar politikai elit becsapja a választóit.
Ekkor kezdtünk fogyni a tömb-magyar területeken, ami azóta is
tart. Az első szabad választáson csaknem négyszázezer magyar
embert tudtunk megmozgatni, ma ennek a felét és ennek is a fele
kárba megy. Ez nem csupán amiatt van, hogy az MKP mellett a
Most/Hídra is szavaznak a magyarok. Azért is van ez, mert szétesett
a felvidéki magyar társadalom, aminek ma már a viszonya nem
Szlovákiával vagy a szlovákokkal kapcsolatban, de saját közösségével
kapcsolatban kérdéses. A látóhatáron azonban rajzolódik a
további megosztottság egy, vagy egy további magyar párt irányába.
Kérdés, hogy a további vagy a továbbiak közül akad-e egy,
ami egyesítse a többit, mint 1994 és 1998 között.
Tudatosítanunk
kell, hogy az 1994-ben elindult pártegyesítés magában foglalta
a későbbi széthullást esélyét valamint a felvidéki magyar közösségi
érdekek elárulásának valószínűségét is. Ennek kapcsán
nem árt tudatosítani, hogy egy-egy szlovák vagy szlováknak vélt
gazdasági érdekeltséghez való kötődés, vagy akár olyan
gazdasági érdekhez való felzárkózás, ami Magyarországon égeti
a szennyet nem a magyaroknak Szlovákiához vagy a szlovák
nemzethez való viszonyát jellemzi, csupán magukat magyarként
feltüntető korrupt személyeknek vagy csoportoknak az érdekeltségi
vonzáskörükhöz való viszonyulását.
Mélyponton
vagyunk. Nem tudom, hogy eléggé-e? Innen azonban már érdemes
tervezni a fölfelé vezető utat.
(Duray Miklós
előadása a „Nyugat-Európa Kelet-Európáért“ az Európai
Unió kisebbségjogi szakmai projektjének keretében megvalósuló
„Összetartozás Program“ záró konferenciáján, Érden - a
felvidéki Pro Kalondiensis Polgári Társulás rendezésében-részlet)
(Forrás:
felvidek.ma)
|