2013.05.24.
„Nézőbarát színésznő vagyok”
Nemzedékek nőnek fel a valós magyar ereszkedő hangsúly
ismerete nélkül
Timkó Eszter
színművésznő Ózdon született. Az Ózdi Kohász színeiben
atletizált : 800 és
1500 méter
síkon futott. Érettségi után az ózdi kultúrházban
helyezkedett el népművelőként. Főiskolai tanulmányait a Színház-
és Filmművészeti Főiskolán végezte 1992–1996 között.
1994-2004 között a Madách Színház tagja volt. 2004-ben a József
Attila Színház színésznője lett. Jelenleg
szabadúszó. Több tévéfilmben és sorozatban játszott.
1990-1999 között a Szomszédok című teleregényben Tóth
Veronikát játszotta, 2000-2002 között pedig a Barátok közt című
sorozatban Szabó Csilla szerepét játszotta, majd a Tűzvonalban
című sorozat egyik epizódjában is feltűnt. Jellegzetes fátyolos,
mély tónusú hangja miatt gyakran hívják szinkronizálni.
Főbb szerepei:
Gondos Regina (Tamási: Énekes madár), Egér asszonyság
(Andersen-Pozsgai: Pöttöm Panna), Amandine (Feydeau: Zsákbamacska),
Balogh Sándorné (Gyárfás: Tanulmány a nőkről), Cleo
(Michael Stewart : Szeretem a feleségem), Nusi (Szép Ernő: Vőlegény),
Marosiné (Molnár-Zerkovitz: Doktor úr), Suzanne (Feydeau: A női
szabó), Léa (Evelyne de
la Cheneliere
: Eper januárban), Stefánia grófnő (Szirmai-Bakonyi: Mágnás
Miska), Dorotea Carraciola (Cohen: A fejedelem), A második Éva
(Madách: Az ember tragédiája), Várja (Csehov: Cseresnyéskert),
Curleyné (Steinbeck: Egerek és emberek), A Lady komornája
(Ionesco: Makbett), Bonnie Sparks (Stroppel: Sors bolondjai).
Szerepeit nézve azt látom, mostanában főleg vígjátékokban,
zenés darabokban szerepel. Ez egy váltás a korábbiakhoz képest?
–Igaz, most főleg könnyebb darabokban vagyok látható,
de pályafutásom alatt ügyeltem arra, hogy többféle műfajban
legyek jelen. Amikor például a Madách Színházban játszottam
komoly, drámai szerepeket, mellette megjelentem a tévés könnyed,
szórakoztató műsorokban is. Él egy sztereotípia, miszerint a
színésznek nagyon könnyű vígjátékokban, komédiákban játszani,
holott ezek az alakítások nagyon komoly felkészülést kívánnak.
Könnyebb megnevettetni az embereket, mint egy tragédiában
alakítani?
–A vígjátékokban nagyobb a lebukás kockázata.
A drámai szerepeket nagyon nehéz felépíteni, és az alkotók
elképzelését hitelesen visszaadni. De nem mindenki veszi észre
azt, ha ilyenkor nem játszik valaki beleérzéssel. A vígjátékban
nagyon fontos a dinamika, és ha valaki hiteltelenül alakít, az
már szánalmas tud lenni, gyorsabban kiderül a néző számára
a felkészületlenség. Ezért is nagyon komolyan kell venni a könnyű
műfaj alakítását.
Bizonyára mást jelent a humor egy kisebb településen,
mint a fővárosban.
–Kis társulatunkkal nagyon sokat utazunk vidékre, és
érezzük azt, hogy a közönség másképpen reagál egy adott
jelenetre. Szeretünk vidékre járni, mert míg Budapesten a nagy
tömegben sokkal „arctalanabbak” az emberek az utcán, és
fontosnak tartják a saját egyéni szféra levédését, addig a
kisebb településeken, mivel másként szocializálódnak az
emberek, jóval nyitottabbak. Az élet ott nagyobb mértékben az
emberi kapcsolatokról szól, így nem élnek annyira
elszigetelve. Remélem, nem haragszanak rám ezért a budapestiek,
de tény és való, hogy ők más dologra érzékenyek, és más
érinti meg őket a színpadról. A közelmúltban Debrecenben játszottunk,
és határozottan érzékeltük, hogy az ottani közönség is más
dolgokra reagál, mint a főváros agglomerációjához tartózó
budaörsiek. Pedig nagyváros, de lelkületben vidéki.
Azt mondta: a mi kis társulatunk. Legyen kedves erről bővebben
szólni.
–Négy évvel ezelőtt jött létre ez a társulat a
Budaörsi Játékszínben; és sikerült nagyon jó játszó
partnereket találni egymásban. Mint minden műhelymunka alapján
dolgozó társulatnak, nekünk is időbe telt, míg megtaláltuk
arculatunkat, mégsem egy fentről kialakított formáció
vagyunk, hanem maguk a színészek gondoltak arra, hogy jó lenne
egy csapatban dolgozni. Nagyon fontos, hogy nem csak a színpadon
tudunk jól együttműködni, hanem emberileg is.
Azok keresték meg egymást, akik a nagyobb színházakból
valami miatt kiszorultak?
–Nem, hanem régi baráti kapcsolatok alapján alakult ki
a társulat. De olyan is előfordult, hogy előadtunk egy darabot,
majd odalépett hozzánk kollégánk: „nagyon jó volt
benneteket nézni. Játszhatnék én is veletek?” Így is bővült
a társulatunk. Akit mi vonzunk, sok esetben minket is vonz, s
erre lehet építeni.
Ez tehát a játék része, de legalább ilyen fontos a
produkciók menedzselése.
–Ahogy megszületett a társulatunk, létrejött a
minket segítő szervező csapat is, ami a fellépéseinket
koordinálja.
Milyen darabokat kérnek nézők, a helyi szervezők?
–Főleg vidám és zenés előadásokra van igény. A
minap hallottam, hogy a belvárosi színházak azt tapasztalják,
nincs már olyan nagy igény a vígjátékokra, én mégis azt
veszem észre, hogyha az emberek a kevés pénzüket kultúrára
fordítják, akkor inkább kacagni, szórakozni szeretnének. Nem
azért, mert igénytelenek lennének – szó sincs róla! De
gondoljunk bele, mennyi problémával kell küzdeni az embereknek,
mennyire monoton a hétköznapi élet. Akkor érthető, hogy ők a
színházban hátra akarnak dőlni a székükön, hogy felhőtlenül
szórakozzanak. Nézőbarát színésznő vagyok, és hiszem,
addig vagyok a pályán, míg kíváncsi rám a publikum. Tehát,
ha a néző szórakozni akar, én nagyon szívesen elégítem ki
ezt az igényét.
Azt szokás mondani, hogy az emberek először a kulturális
javak fogyasztásán spórolnak. Mennyire érződött meg a pénzügyi
válság a színházak látogatottságán?
–Jobban megnézik azt az emberek, hogy milyen darabra adják
ki a pénzüket. Sokkal speciálisabban kell megszervezni az előadásokat,
ki kell kérni a néző véleményét, nem szabad felülről, túlzott
művészi egoizmussal lekezelni őket.
Közönség nélkül viszont minek színházat csinálni?
Eltávolodott egy időben a színház a nézőtől?
–Én hosszú időn át azt tapasztaltam, hogy az
volt a trend, hogyha a színészek előadtak valamit, és ha nem jött
rá közönség, akkor a közönséget titulálták éretlennek. Közönség
nélkül viszont minek színházat csinálni? Mindig van olyan nézői
réteg, aki az elvontabb darabokat igényli, ami teljesen természetes.
Mi szeretünk telt házak előtt játszani, és hála Istennek ez
meg is adatik. Minden az arányokon múlik.
Tehát nem az úgynevezett szakmának, esztétáknak,
kritikusoknak játszanak.
–Ettől a sznobériától teljesen mentes vagyok,
de ha valaki máshogy gondolja ezt, azzal szívesen eszmét cserélek.
A gyerek nem magától megy színházba. Tehát a szülőket
is meg kell szólítani.
–Így van, s ezért több rendező úgy állítja színre
az adott gyerekdarabot, hogy azon a szülő sem unatkozzon.
Gondoljunk bele, hogy egyre-másra születnek olyan rajzfilmek,
melyek a felnőtt kísérők számára is humorosak, és
mondanivalóval bírnak. A Pöttöm Pannával, úgy érzem, határozottan
sikerült elérnünk azt, hogy a szülő is úgy szórakozzon,
mint a gyerekek. Nekem ez személyes kihívást jelentett; nagyon
sokat dolgoztam/tunk ezért, hiszen a jó előadás nem csak egy réteget
érint meg. Nagyon fontosnak tartom, hogy az előadásban maximális
energia legyen. Mindegy, hogy milyen korú a néző, ha érzi az
energiát, akkor elérjük azt, hogy ránk figyeljen. Ennek az
energiának köszönhetem, hogy visszatérő felnőtt „rajongóim”
is vannak a Pöttöm Pannán.
Térjünk vissza néhány évtizedet a múltba. Sokat meséltek
otthon a szülői házban, vagy több mesedarabra is elvitték?
–Ózdon nőttem föl a pártállami időszak végén.
Akkor nagyon megszűrték azt, hogy milyen színdarabokat vigyenek
a gyerekek elé. Így az én igazi kiindulópontom a családom, a
nagyszülők és azok a mesék, amiket tőlük kaptam. Nagyon
sokat meséltek nekem úgy, hogy mesébe szőtték családunk hányattatását.
Kicsiny korunkban nem is tudtuk azt, hogy ez miért lényeges. A
család, a mesék és a hagyományok mind identitást adnak.
Nagyszüleim, szüleim szerettek mesélni, így mindaz, ami számomra
fontos, az nem művelődési házakban, hanem a családban alapozódott
meg. A gyerekeket be lehetett csapni, manipulálni a különböző
mozgalmakkal, úttörőélettel, de ha a család figyelt a gyermek
nevelésére, szeretetet sugárzott felé, akkor a hatalomnak jóval
nehezebb volt ezt a szándékát keresztülvinnie.
Tudtommal nem készült színésznőnek, hanem a sport kötötte
le energiáját, sokat atletizált. Édesapja hajdan futballozott.
Sportoló szeretett volna lenni?
–Tizennyolc éves koromig aktívan sportoltam, de sem
sportoló, sem színésznő nem akartam lenni. Általános iskolás
koromban nagyon sok versenyen vettem részt, s mivel jó futónak
tartottak, én képviseltem az iskolát. De nem csak atletikában
delegáltak, de vers-és prózamondó versenyekre is elindítottak.
Ezekre a megmérettetésekre sosem én jelentkeztem, hanem örültem
annak, hogy méltónak tartanak a feladat teljesítésére. Utólag
visszagondolva, igen fáradt gyerek voltam, mert alig volt szabad
hétvégém, hiszen szombaton is volt akkor tanítás, és egymást
követték a versenyek. Római katolikus családban nevelkedtem,
most is gyakorlom a vallásomat, így minden vasárnap reggel 8-ra
szentmisére jártunk.
Ezt a sok versenyt nem érezte tehernek?
–Azt éreztem, hogy mindezt meg kell tennem, mert
ennyivel tartozom, és örömet szerzek a szüleimnek. Ha díjat
kaptam, dicséretben részesítettek, az számukra energiát,
boldogságot adott, de soha semmire sem kényszerítettek. Vallásom
is azt tanítja, hogy saját képességeid szerint tegyél meg
mindent tőled telhetően a lehető legjobban, és a többit bízd
a Jóistenre.
Mind a színjátszás, mind a templomi felolvasás akkor jó, ha lélektől
lélekig szól.
Egy interjúban azt nyilatkozta, hogy azzal, hogy a
szentmiséken felolvasott, s kiállt az emberek elé, a színészet
csírái mutatkoztak meg.
–Vallásos neveltetésem nagyon sokban hozzájárult
ahhoz, hogy most a színpadon állok. Csak később jöttem rá
arra, hogy az egyházi énekek zeneisége, a szentleckék felolvasása
mennyire segítenek kiállni az emberek elé. A hívek mindig szóltak,
ha az utolsó padsorban nem lehetett hallani az olvasmányt.
Akkoriban még nem használtak mikrofonokat a templomokban, éppen
ezért fel kellett mérnem azt, hogy mekkora hangerővel, mennyire
tagoltan beszéljek, hiszen azt akartam, hogy hallják és értsék,
amit mondok. Mind a színjátszás, mind a templomi felolvasás
akkor jó, ha lélektől lélekig szól.
Érettségi után Ózdon helyezkedett el népművelőként.
Ez éppen a rendszerváltás időszaka. A változás akkor megérződött
a kultúraközvetítő intézmények területén is?
–Óriási változás volt, mert hirtelen mindenütt
leomlottak a hazugság falai, viszont jelentős tömegek maradtak
nem csak kultúra, művelődés, hanem munka nélkül is. Ezt volt
az a társadalmi változás, amit már világosan megértettem. A
művelődési ház alkalmazottja voltam, és különböző szakköröket,
kiállításokat, rendezvényeket szerveztem. Nagyon jó tanuló
idő volt ez, és ezáltal vagyok képes ma is megérteni
mindazokat, akik kulturális programokat szerveznek, tudom, mi
mindenre kell ügyelniük egy produkció sikere érdekében.
Igaz, hogy néprajzkutató, és jogász is szeretett
volna lenni?
–Így van, ezekre a szakokra jelentkeztem. Néprajz
szakos nem lehettem, mert ahhoz a tárggyal foglalkozó családi
dinasztiába kellett volna születnem…Háromszor felvételiztem
a jogi egyetemre, de végül három ponttal lemaradtam. Közben édesapám
egy műtét miatt keresőképtelen lett, édesanyám tartott el,
nevelt minket, és támogatta a nagyszüleimet. Ám épp ebben az
időszakban ő is lebetegedett. Harmadszorra viszont felvettek a
Színművészetire, és akkor nem lehetett már nem voltam abban a
helyzetben, hogy csak a magam életéért vállaljak felelősséget…Akkor
olyan volt a felvételi rendszer, hogy a „nagy, komoly” szakok
mellett meg lehet jelölni egy művészeti iskolát. A képzőművészet
nem kötött le, mert nem bírok sokat egy helyben ülni, táncolni
professzionálisan nem
tanultam, így aztán maradt a színészet. Sok verset és dalt
ismertem – hála édesanyámnak - addig is, ezt a tudásomat
kellet bővítenem.
Eléggé kitartó lehet, hogy harmadszorra is
nekirugaszkodott a felvételiknek…
|