2013.05.24.
Szükséges a források koncentrált
felhasználása
Egy magyar lakosra vetítve 660 ezerről 712 ezer forintra nő a támogatás
Iratkezelési
centrumot nyitott az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
(ESZA) április 26-án, Budapesten. A beruházás az európai uniós
források gyorsabb lehívását segíti. Az iratkezelési központ
a raktározási feladatokon túl a digitalizálás és az iratkölcsönzés
lebonyolításáért is felel, így hozzájárul a gyorsabb és
egyszerűbb pályázatkezeléshez.
Még mindig a túlzott bürokrácia vetül fel sokakban,
mikor EU-s pályázatokról esik szó. 2010-től milyen intézkedéseket
tett a kormány az uniós pályázati rendszer egyszerűsítéséért?
– kérdezem Csepreghy
Nándort, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztési
programokért felelős helyettes államtitkárát.
–Tudni kell, hogy a
magyarországi fejlesztések közel 97%-át finanszírozzák külső
források, ebből a legjelentősebbek az EU által nyújtott ún.
kohéziós források. E mellett vannak más alapok is, melyek
volumenükben sokkal kisebbek, ilyen például a Svájci-Magyar
Együttműködési Program, vagy a Norvég Alap, mégis jelentősen
hozzájárulnak magyarországi beruházások megvalósulásához.
Az EU-s források tekintetében a jelenlegi hétéves periódusban,
tehát 2007-2013 között mintegy 8.200 milliárd forintnak
megfelelő euró áll Magyarország rendelkezésére. A források
felhasználása 2007. január 1-jén megkezdődött, és részben
véget ér az év végén, ám 2015 végéig van lehetőségünk a
teljes keretmennyiség lehívására. Ennek a pénznek a 98-99%-át
már meghirdettük különböző pályázati konstrukcióban, közel
92%-át már oda is ítéltük a kedvezményezetteknek, és nagyságrendileg
3.800 milliárd forintot fizettünk ki. Ezt az utóbbi adatot
tartom a legfontosabbnak, mert 2010-ben, mikor a Nemzeti Fejlesztési
Ügynökség és intézményrendszer irányítását is átvettük,
azt tapasztaltuk, hogy a kifizetések gyorsasága nem elegendő
ahhoz, hogy 2015 végéig a teljes keretmennyiséget lehívjuk.
Akkor két döntési lehetőség állt a kormány előtt. Az egyik
lehetőség az volt, hogy leállítjuk a teljes fejlesztéspolitikai
rendszert és olyan típusú fejlesztésekre használjuk fel
ezeket a forrásokat, amelyek teljesen összhangban vannak a kormányzati
gazdaság-és fejlesztéspolitikai célkitűzésekkel. A másik
megoldás az volt, hogy nem változtatjuk meg gyökeresen a
rendszert, hanem a teljes keretmennyiség lehívására törekszünk
és a rendszert képessé tesszük arra, hogy az minden forrást
idevonzzon, és csak a következő fejlesztési ciklusra alakítunk
ki olyan struktúrát, ami teljes egészében tükrözi a kormányzati
fejlesztéspolitikai elképzeléseket. Mivel a költségvetés
akkori helyzete nem engedte meg nekünk, hogy az első variáció
mellett döntsünk, így a másodikat választottuk. Ezt a munkát
sikerült elvégezni: 2010-ben mintegy 7,7 milliárd forint/hét
volt a kifizetés átlagvolumene, amit mára 35-40 milliárd
forint/hét –re növeltünk. Ennyit fizetünk ki az Új Széchenyi
Terv keretében, és így valóban képesek vagyunk 2015 végéig
felhasználni a 8.200 milliárd forintot. A rendszer egyszerűsítéséért
is sok mindent tettünk. Egyrészt egységesítettük azokat a
jogszabályokat, melyek az EU –s források fölhasználását
Magyarországon szabályozzák. Korábban 11 különböző kormányrendelet
és határozat írta elő, hogy miként lehet ezeket a forrásokat
lehívni, míg ma csak egyetlen, a 4/2011-es kormányrendelet
rendelkezik erről. Másrészt csökkentettük a közreműködő
szervezetek számát; több szervezetet vontunk össze egy egységbe,
így egyszerűsítettük egy-egy pályázati konstrukció ügyintézését.
Nem mi kezdtük el, de folytattuk az elektronikus ügyintézés
fejlesztését; célunk, hogy a következő fejlesztési ciklusra
a papír alapúról teljesen átálljunk az elektronikus ügyintézésre.
Mindemellett lényegesen csökkentettük azt a dokumentum mennyiséget,
melyet a pályázónak kell benyújtania. Ezek az intézkedések
adminisztratív oldalról segítették a források lehívásának
gyorsítását. Szintén lényeges volt a financiális feltételek
megteremtése. A 2008-as válságot követően egyrészt azok az
önerők, melyek a nyertes pályázók rendelkezésére álltak a
fejlesztések megvalósításához, szinte elapadtak. A banki
finanszírozás költségei olyan plusz terhet jelentettek,
melyeket egyetlen egy pályázat sem foglalt magába. Ezt a kérdést
is sikerült megoldani. Az egyik támogatási forma az EU Önerő
Alap, a másik a szállítói előleg. Ezek az intézkedések
mind-mind támogatták a rendszer építését és gyorsítását,
finanszírozási segítséget nyújtva egy olyan időszakban,
amikor nem, vagy csak nagyon drágán lehet forráshoz jutni.
Említette a 2007-2013-as költségvetési
szakaszra vonatkozóan az uniós források lehívását. Ez
a térség országaival összehasonlítva milyen eredményt
jelent?
– Idén az év közepéig mintegy 250 milliárd forint
értékben jelennek meg új pályázatok, és a fejlesztési források
odaítélését az év végéig befejezzük, a túlvállalásokkal
együtt. 2013 decemberéig minden forrást le kell kötnünk támogatói
szerződésekkel ahhoz, hogy 2015 végéig a teljes keretmennyiséget
lehívhassuk.
A 2014-2020-as uniós fejlesztési periódussal kapcsolatban
megszületett már a hazánkat érintő keretösszegről a megállapodás?
–Az egyik legfontosabb kérdés az volt,
hogy Magyarország mekkora forrásmennyiséget használhat fel. Az
EU-n keresztül 5 különböző alap finanszírozza Magyarországot:
az európai regionális fejlesztési alap, az európai szociális
alap, a kohéziós alap, illetve a mezőgazdasági és vidékfejlesztési,
valamint a halászati alap. Annak ellenére, hogy az Európai Unió
összbüdzséje csökkent, a következő 7 éves ciklusban egy
magyar lakosra vetítve 660 ezerről 712 ezer forintra nő a támogatás.
Ahhoz, hogy ezt megkapjuk, nemcsak az összegért kellett
lobbiznunk, hanem a felhasználás szabályait is meg kellett védeni,
hiszen nemcsak az a veszély fenyegetett minket, hogy kevesebb
forrás áll a majd rendelkezésére, hanem egyúttal az is, hogy
más felhasználási szabályok mentén történhet meg az EU-s
források lehívása. Ilyen volt például az Áfa elszámolhatóságának
kérdése, ami az Európai Bizottság első tárgyaláskor úgy
szerepelt, mint el nem számolható tétel, de az ún. kohézió
barátai csoportnak sikerült elérnie azt, hogy a 2014-2020-as időszakban
is megtarthatjuk az elszámolhatóságot. Az is előny, hogy a
gyors ütemű fejlesztésekről áttevődik a hangsúly a minőségi
fejlesztésekre.
Döntött-e arról a kormány, hogy a forrásokat mire használja
föl arányában a következő EU-s költségvetési időszakban?
Medveczky
Attila
|