2013.05.24.
Már most vonzóbb a tanárképzés
Intézkedéseink azt szolgálják, hogy a pedagógusok megbecsültsége
érezhetően és gyorsan növekedjen
Az idei felsőoktatási
felvételi jelentkezések adatai alapján megfordulni látszik az
elmúlt években a tanárképzést érintő negatív tendencia. Amíg
2009-ben mindössze 114-en jelentkeztek természettudományos
mesterképzésre, idén 675-en kérték felvételüket természettudományi
tanári szakokra. Szerkesztőségünk vendége Dr. Hoffmann Rózsa
köznevelésért felelős államtitkár.
A felvételi jelentkezések adataiból levonhatjuk azt a következtetést,
hogy nőtt a presztízse a pedagógus szakmának, életpályának?
Úgy helyes, ha egy év jelentkezési adataiból,
statisztikából még nem vonunk le határozott következtetéseket.
Az viszont tény, hogy a természettudományos tanárszakokra
675-en jelentkeztek, ami lényegesen meghaladja a korábbi évek
ez irányú adatait. A számok jelentős mértékű növekedése
azzal a reménnyel kecsegtet, hogy megfordul a trend, és a jövőben
sokkal több tehetséges fiatal jelentkezik azokra a tanári
szakokra, amelyek iránt az érdeklődés a korábbi években
megcsappant. A kormány nemzetstratégiájában hangsúlyosan
jelenik meg a műszaki és a természettudományos képzés
fejlesztése, ehhez azonban felkészült tanárokra van szükség,
mivel hogy a természettudományok iránti érdeklődést és
ismereteket a közoktatásban kell megalapozni. Hiába adunk óriási
keretszámokat a felsőoktatásban a reáltudományoknak, ha a köznevelés
csak a humán tantárgyakra összpontosít. Minden bizonnyal nagy
mértékben hozzájárult az idei változáshoz, hogy a kormány létrehozta
a Klebelsberg tanulmányi ösztöndíjat, amely a
fiatalokat anyagilag is motiválja a tanári pályára.
A Klebelsberg ösztöndíj havonta elérheti a 75 ezer
forintot. Ezt az összeget a hallgató szabadon használhatja fel,
nem kell visszafizetnie. De természetesen a diploma megszerzése
után a szerződésben vállaltakat teljesítenie kell. A pedagógus
életpályamodell is a hivatás rangját emeli majd az által,
hogy kiszámítható előrelépési lehetőséget, magasabb anyagi
megbecsülést biztosít a tanítóknak, tanároknak.
Nagy kérdés, hogy az egyetemet végzett tanárok
el is tudnak-e helyezkedni, illetve, nem csupán „ugródeszka”
számukra a pedagógusi oklevél. Tehát a szakmában maradnak
–e?
–A Klebelsberg ösztöndíj egy szerződés megkötése
után illeti majd meg a fiatalokat, akik kötelezettséget vállalnak
arra, hogy tanári pályára mennek, hiszen ezért kapják az ösztöndíjat.
Akik nem akarnak elhelyezkedni a pályán, azok nem részesülhetnek
belőle. Az állam
pedig nemcsak meghatározott összegű támogatást folyósít, de
gondoskodik is a fiatal elhelyezkedéséről. A nagyobb állami
szerepvállalás, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ létrehozása
áttekinthetővé és tervezhetővé tette a köznevelés rendszerét.
Az egységes irányításnak és felügyeletnek köszönhetően jó
előre, meglehetős pontossággal fel lehet mérni, hogy néhány
év múlva milyen szakos tanárokra lesz szükség, és meg lehet
határozni a képzési létszámokat is. Ezzel az a célunk, hogy
ne legyenek állás nélküli tanárok, és hogy legyen elég
szakpedagógus az iskolákban.
A társadalmi megbecsültség is lényeges, mert ma még
mindig sokan derogálóan nyilatkoznak a pedagógusokról, főleg
azokról, akik általános iskolában oktatnak.
–Akik a pedagógusokat
becsmérlik, nem tudják, hogy sok tanító, tanár nehéz körülmények
közt él, s csak a hivatástudat tartotta meg
a pályán. Jó 60 évvel ezelőtt a kommunista hatalom a
pedagógusokat „veszélyes elemekként” tartotta számon, hogy
könnyebben hathasson rájuk:
anyagilag kiszolgáltatottá tette őket, a társadalmi
hierarchia mélyére nyomta a hivatás gyakorlóit. Szinte csodával
határos, hogy a sokszor megalázott, méltatlanul alacsonyan
fizetett pedagógustársadalom egésze mégsem vált a kommunista
hatalom elvtelen kiszolgálójává. Ha így lett volna, akkor
1990-ben nem történt volna meg a rendszerváltoztatás sem,
hiszen akkor csupa „egyengondolkodó” fiatal hagyta volna el
az iskolapadokat. A pártállami évtizedek alatt sok tanár rájött,
hogyan lehet „megadni a császárnak azt, ami a császáré, és
az Istennek, ami az Istené”. Számos olyan történetet ismerünk,
hogy a pedagógusok a súlyos fenyegetettség ellenére is miként
voltak képesek az igazságot tanítani a gyerekeknek. Az általánosító,
derogáló kijelentések azért veszélyesek, mert azokkal kiváló,
elhivatott tanárokra is bélyeget sütnek. Természetesen mindig
is voltak, és félő, egy darabig még lesznek olyan pedagógusok,
akik nem állnak a hivatásuk magaslatán. Elképzelni, elvárni
lehet, de a valóság csak lassan engedi meg, hogy a 150 ezres
pedagógustársadalom összes tagja kiválóan teljesítsen. Intézkedések
azonban éppen azt szolgálják, hogy a pedagógusok megbecsültsége
érezhetően és gyorsan növekedjen. Ez nem csak anyagi kérdés.
A támogató szaktanácsadás, az ellenőrző tanfelügyelet és a
minősítő rendszer, amely külső objektív szakmai szempontok
szerint minősíti a pedagógusokat, a majdan megalkotásra kerülő
etikai kódex, az ösztöndíjak mind azt szolgálják, hogy
jellemzővé váljon a kiválóság,. Ezzel visszaszerezhetjük a
társadalom részéről a pedagógusok munkájába vetett bizalmat
is. De ne legyünk naivak! Még sokáig szembesülni fogunk azzal
a jelenséggel, hogy egyedi pedagógiai hibákat, eseti vétségeket
a közvélemény és a média általános jelenséggé nagyít
fel. Ezért is kell arra törekedni, hogy kiválóan dolgozzék
minden pedagógus, hogy a társadalmi megbecsültségük látványosan
emelkedjék. Azoknak, akik általánosságban negatív véleményt
alkotnak, fel kellene tenni a kérdés: nekik vagy gyermekeinek
volt–e, van-e olyan tanára, akire felnéztek. Bizonyára
mindenki azt válaszolja: nem is egy. Ezek a nevelők vannak többségben.
Ha nem így volna, már régen tönkre ment volna a magyar
iskolarendszer.
Mit mutatnak az adatok a nemek szerinti elosztást illetően?
Az előző évekhez viszonyítva több férfi jelentkezik a tanári
szakokra?
–Ezt az idei adatok most még nem részletezik. Köszönöm
a kérdést, utána fogok nézni. Bizony jó lenne, ha minél több
férfi tanár lenne a pályán. A pedagógus életpályamodell -
remélem – majd ezt az eredményt is meghozza, hiszen olyan
fizetéseket kínálunk, melyek a férfiak számára is vonzóak
lehetnek.
Másik témánk: 2014. szeptemberétől három éves kortól
kötelező az óvodába járás. Mit szolgál a korai intézményes
nevelés?
–A szakemberek
világszerte egyetértenek abban, hogy a kisgyermek fejlődése
elindul az anyaméhben, és az az optimális, ha világrajövetel
után az első három év alatt az édesanya, a család neveli a
gyermeket. Három és hat éves kor között felgyorsul az értelmi,
érzelmi és a testi fejlődés. Ez az az életkor, amikor az
alapkészségek látványosan kibomlanak, vagyis kirajzolódnak a
későbbi tanulási életút lehetőségei. Az a gyerek, akivel
ebben az életszakaszban nem beszélgetnek eleget, aki nem tanul
verseket, dalokat, annak lelassul a szókincsfejlődése, és a
szocializációs készségei is nehezen vagy nem alakulnak ki.
Mindemellett a kisgyerek ebben az életkorban már igényli a játékot
a kortárscsoport tagjaival. Egyes felmérések szerint 3 és 6 éves
kor között olyan mértékű a különböző képességek és
alapkészségek fejlődése, hogy ha ezt az időszakot nem használjuk
ki eléggé, többévnyi, alig, vagy nem behozható lemaradást
szenved el a kisgyermek.
Magyarországon a
társadalom kettéosztottsága ez idáig sokszor megpecsételte a
gyerekek sorsát. Ha az a célunk, hogy minden gyereknek meglegyen
az esélye arra, hogy adottságainak, ambícióinak megfelelően
fejlődjön, akkor az államnak segítséget kell nyújtani
mindenkinek, hangsúlyosan az elmaradott körzetben élőknek. Kézenfekvő
válasz tehát, hogy legyen mindenütt óvoda, képzett óvónőkkel,
ahol a gyerekek képességeit tudatosan fejlesztik. Ezért
rendelkeztünk úgy, hogy három éves kortól minden gyereknek óvodába
kell járnia. Miután ezt egyes családok kis ijedelemmel fogadták,
megteremtettük a kivétel megadásának lehetőségét a törvényben.
Ma az óvodás korú gyermekek 90 százaléka óvodába jár, tehát
nem okoz nehézséget a törvény bevezetése. Ráadásul Európa
számos országában három éves korban kezdődik a kötelező
intézményes nevelés. Ha
minden gyerek óvodába jár majd, akkor erősödhet az iskola-előkészítő
funkció, és így az első osztályos gyerekek között
kevesebben lesznek, akik képtelenek végigülni a tanórákat
vagy nem értik meg a tanító szavait. Az ilyen gyerekek nem
rosszak, hanem egyszerűen nincsenek hozzászoktatva az
alkalmazkodáshoz, a kitartó figyelemhez, a munkavégzéshez, az
együttműködéshez stb. Ennek a törvényhelynek az eredményei
nem azonnal, hanem - mint a pedagógia gyakorlatában ez természetes
- esetleg csak évek múlva mutatkoznak meg. Viszont már rövidtávon
mérni lehet majd, hogy csökken-e és mennyivel a nehezen
kezelhető gyerekek száma az iskoláskor kezdetén.
Felvetődik a kérdés: van-e ehhez megfelelő számú férőhely?
–Országos szinten már most elegendő a férőhely, de
ahogy az iskolák esetében is megfigyelhető, mindez régiónként
változó. A sűrűbben lakott településeken, egyes fővárosi
kerületekben előfordul, hogy hiány van. Éppen ezért már
2011-től EU-s pályázatokkal segítettük az óvodalétesítéseket.
Több mint egy év van hátra a kötelező óvodakezdésig. Minden
polgármesternek tudnia kell, hogy hány gyermek tölti be jövőre
a három évet. Ennek függvényében az önkormányzatok felelőssége
és feladata a lehetőségek felkutatása, az elegendő óvodai férőhely
biztosítása. Felújítással, bővítéssel vagy óvodaépítéssel.
Akiket iskolaéretlennek nyilvánítanak, azok az új törvény
szerint maradnak az óvodában, vagy felkészítő osztályba járnak?
–A sajtóban többször félremagyarázták ezt a passzust
is. Az igazság az, hogy egy évig még óvodában maradhatnak
azok a gyermekek, akiket a szakértő bizottság még nem tartott
elég fejlettnek az iskola megkezdéséhez. Ha a gyermek már betöltötte
a hetedik életévét, akkor a bizottság ismét megvizsgálja,
hogy engedhető-e és milyen iskolába. Előkészítő vagy felkészítő
ún. nulladik osztály nem létezik a törvény szerint.
Medveczky Attila
|