2013.05.31.
Odalent az óvóhelyen pezsgő élet volt
(Erdélyi Hajnal: Emlékkönyv az Operaház óvóhelyéről)
A második világháború
budapesti borzalmai egy gyermek, egy aprócska kis hölgy szemével.
Talán így jellemezhető a legmarkánsabban e kötet, melyet az
olvasó a kezében tart. Az Emlékkönyv egy személyes visszaemlékezés,
naplóhoz hasonló mű Erdélyi Hajnalka tollából, melynek a középpontjában
élete kulcsszereplője, a Magyar Állami Operaház áll.
Kronologikusan felépített történet bontakozik ki benne, a
boldog gyermekkortól, korai színházi élményektől, kedves
anekdotáktól kezdve. A nyugodt és gondtalan időkkel egy síkban
azonban érezhető a borzalmak kezdete, a háborús idők szele,
amint a történelem lassan átformálja mind az Operaház, mind a
történetben szereplő család életét.
A Magyar Állami
Operaház 1884-es megnyitása óta egyet jelent a kultúra
megtestesítőjével, a pompás épületben eltöltött szórakozással,
kikapcsolódással. A nézőtéren túl, a színpad oldalán a
dolgozók nyüzsgő, varázslatos életével ismerkedhetünk meg
egy nagyon élénk, személyes impressziókkal átitatott leírás
segítségével. Olyan különleges nézőpontból láthatjuk az
1940-es évek magyar kultúréletét és szereplőit, melyet csak
a gyermeki emlékezet tudott így megörökíteni. A korszak híres
és elismert művészei jelennek meg előttünk eddig kevéssé
ismert – sok esetben kacagtató – történetekben. A mű
azonban a legsötétebb korszakba lép át. A könyv oldalain összemosódnak
személyes tragédiák Magyarország tragédiájával. A kislány
és édesapja borzalmas események után az utolsó polgári személyként
sétálhatott át gróf Széchenyi István legnagyobb művén, a
nemzet egyik legdicsőségesebb alkotásán, a Lánchídon. A
remekmű felrobbantott romjait pár hétre rá már szomorúan
mosta a jeges Duna vize. Erdélyi Hajnalka az Operaház óvóhelyén
vészelte át e szörnyű napokat a színház és kultúra
legnagyobbjaival. A műben éles kontraszt jelenik meg: a kultúra
építői, a nemzet tényleges alkotói egy pincében szorongva írtak
és festettek a gyermek Emlékkönyvébe, eközben pedig a
budapesti utcákon véres és gyilkos harcok közepette elpusztult
mindaz, amit a magyar nemzet évszázadokon át felépített.
A könyv
legtragikusabb része, mikor Erdélyi Hajnal, korunk jeles
balett-tanára elmeséli édesanyja halála körülményeit. Ezután
kerestek menedéket édesapjával az Operaház légópincéjében.
Az Operába érkezve az a meglepetés ért minket, hogy az óvóhelyen
közel 600-an voltak! – „Gyere Gyuszikám! Hát persze, hogy
befogadunk titeket! Azonnal keresünk nektek helyet. Pár belövést
kaptunk már, de megvagyunk.” – „Mindjárt küldök valakit,
menjetek fel a bútortárba, hozzatok le valami szélesebb
fekhelyet, a kelléktárból meg takarókat, és tányér, meg egy
bögre s egy kanál jut mindenkinek!”…Egy nagy családba érkeztünk
– akiknek a legtöbbje valószínűleg már szintén kívül
hagyott valami tragédiát. A pince lényegében egy hatalmas, nem
túl széles, patkó alakú körfolyosó, amely fönt a nézőteret
körbevevő páholyfolyosóknak felel meg két és fél szinttel
lejjebb, és a süllyesztőrendszert öleli körbe, amelyet átszelt
még két folyosó. A patkó két végében van a lépcsők lejárata
az alagsorból a Lázár utca felé eső oldalon. Az óvóhellyé
kialakítás során mindkét oldalon lezárták egy vasajtóval az
alagsor szintjén, és még egy betonajtóval is ellátták.
Valamennyi belülről volt zárható. Leghátul – az Andrássy
út felől erősen kiszélesedett a terület – , körülbelül a
nézőtéri nagy márványlépcső alá eső terebélyes részen,
ott volt a kazánház. E mögött volt még egy nagy tér, a tüzelőraktár,
tömve szénnel. Az utóbbi helyiséget, a kazánház kövezetét
sínpárok hálózták be, ezeken görgették át a tüzelőt a
kazánokhoz. Azért emlékszem rájuk olyan élénken, mert arra jártamban
gyakran átestem rajtuk. Lényegében a patkóforma szélesnek egyáltalán
nem nevezhető folyosói képezték az idemenekültek számára az
életteret. Ha azt vesszük alapul, hogy én úgy emlékszem, hogy
600 főt mondtak, amikor közvetlen karácsonykor mi beérkeztünk,
és a harcok alatt még utánunk érkező családokkal még lehettünk
együtt 700-an, akkor is könnyű elképzelni azt a zsúfoltságot.
Egymást érték az ágyak. A Traviata pamlagjától kezdve az összerakott
hokedliig, a selyembrokát aranyozott kanapékig, és mindenkinek
az a minimális motyója és két baracklekvárja, amit bementett
ide.
De kik is éltek
ott lent akkor a pincében? Ott volt először is a Kodály-házaspár.
Ők eléggé elszigetelve, egy függönnyel elválasztott helyen
voltak, s nem nagyon érintkeztek másokkal. Lent vészelte át az
ostrom idejét: Budanovits Mária énekesnő a férjével, Palotay
Árpáddal. Failoni Sergio karmester, Fodor János baritonista, Fráter
Gedeon karmester, Birkás Lilián énekesnő, Hamala Irén balettművész,
Harangozó Gyula balettművész, Jámbor László baritonista, Járay
József tenorista, Kenessey Jenő zeneszerző, Koréh Endre
basszista, Laczó István tenorista, Laurisin Miklós tenorista,
Maleczky Oszkár baritonista, Nádasdy Kálmán főrendező, Németh
Anna énekesnő, Oláh Gusztáv díszlettervező, Orosz Júlia énekesnő,
dr. Palló Imre baritonista, Palócz Béla tenorista, Palócz László
baritonista, Raskó Magda énekesnő, Rösler Endre tenorista, Sárdy
János tenorista, Sennyei Vera színésznő, Szilvássy Margit énekesnő,
Tiszay Magda énekesnő, Tompa Pufi színész, Vashegyi Ernő
balettművész, Zsögön Lenke énekesnő és még igen sokan az
Operaház műszakából. Visszatérve a pincéhez: a körfolyosóról
nyílt még egyetlen nagy helyiség, a Hajós utcai oldalon, közel
a lejárathoz. Ez a bejáró, külső statisztéria számára
fenntartott statisztaöltöző volt, a közepén elválasztva férfiak
és nők számára, alul deszkával, fönt dróthálóval. Ez is
zsúfolásig megtelt. Ezenkívül a Dalszínház utcai oldalon is
volt egy pici és egy nagyobb szoba. A kis szoba a főgépészé
volt, aki családjával együtt be is költözött oda. Az óvóhely
valóságos föld alatti város volt, ahol mindenkinek megvolt a
dolga, elfoglaltsága. A népes gyülekezetnek irányításra volt
szüksége. A vezetést, az igazgatást Nádasdy Kálmán, Oláh
Gusztáv és dr. Palló Imre vállalta. Hármójuk közül az
utolsó igen izgalmas életpályát járt be. Székelyföldről érkezett
Pestre. 1914-ben végzett zenei tanulmányaival. Besorozták katonának,
kivitték a frontra, ahol több mint egy évig énekelt a katonáknak.
1917-ben vezényelték haza, Budapestre. Felvette a kapcsolatot az
Operaházzal, ahol még ugyanabban az évben, szeptember 29-én lépett
fel első szerepében: Mascagni Parasztbecsületében Alfiót játszotta-énekelte.
Egycsapásra meghódította a közönséget pompás hangjával,
kellemes megjelenésével. Egy sikerpálya következett, melynek
folyamán nagy és nehéz darabok baritonszerepében, igen sokszor
főszerepében tündökölt. 1925-ben látták őt szülei először
szerepelni a pesti Operaházban, ahova egyszerű székely
viseletben érkeztek. „Mindig büszkén vallottam azt, hogy
falusi ember vagyok, és ennek soha kárát nem láttam”
vallotta a nagy énekes. Szerepeit, az általa alakított hősöket
mindig beoltotta egy kis székely szellemiséggel. Címszerepet játszott
Kacsóh Pongrác János vitézében, Kodály Zoltán Háry Jánosában,
emlékezetes Kérő volt a Székely fonóban. Mint népből jött
énekes sokat tett a népiből táplálkozó modern magyar
operazene győzelemre viteléért. Háta mögött azt kezdték
suttogni, hogy csak hazai keretben tud nagy lenni. Külföldi
sikersorozattal bizonyította virtusból, székely virtusból,
hogy a nyugati színpadokon játszva is a legnagyobbak közé
tartozik. Rendkívül sok világnagysággal szerepelt együtt,
nagy karmesterek egész sorával énekelt. 1938-ban elnyerte az
akkori magyar művészeti élet legnagyobb kitüntetését,
amelyet előtte már Bartók és Kodály is megkapott: a
Corvin-koszorút. Ő az óvóhelyen társaival együtt
megszervezte azt, hogy mindenkinek legyen feladata. A lényeg az
volt, ne gondoljanak a háborúra, hanem mindenkit le kell kötni
olyan munkával, amihez értett.
A nap úgy kezdődött,
hogy megszólalt az ébresztő. A Járay Józsi bácsi vekkere.
Mert csak neki volt. Igen nagy méretű és szörnyű hangú. Ezt
valami madzagon állandóan a nyakában hordta. A veszett csöngetés
közben kedvenc csimpánzmozgásával fölmászott a minket elválasztó
közfalra a statisztaöltözőben a dróthálóra, s hogy fokozza
a hatást – hátha még nem ébredt föl valaki –, levágott
egy Turiddu-áriát. Olyan frappáns volt a hatás – isteni
hangja volt – hogy mindenhonnan jött a taps, ameddig csak
elhallatszott a folyosón az ária. Ha jó napjuk volt, egész
majomsereg követte őt a menynyezetig, Palócz Laci és testvére,
Béla, meg Vashegyi Ernő, meg a Jaksa bácsi inasa, Jenci. Mire
megszólalt a központi csengő, a mi körzetünkben már mindenki
talpon volt. Ezután mindenki igyekezett valahová, ahol munkája
volt. Az én Apukámat is jól megpakolták munkával. Fel kellett
neki menni a fagyos műterembe, anyagot hozni, kartont, tust,
ecsetet, vonalzót, és a pince falaira utcanévtáblákat kellett
pingálnia. Ahol egy kicsit kiszélesedett, vagy megtört a folyosó,
már térnek titulálták. Mikor mindezekkel elkészült, a „lakások”
felé sorra kiírta a lakók névtábláját, így könnyen
hazatalált a lakó a saját ágyába. A férfiak egy csoportjának
a vízvétel volt a dolga. Mert vízcsap csak egyetlenegy volt. Az
alagsorban a kijáró lépcső tetején. Ők reggel vödrökkel
sorakoztak, és közülük az első az éjjelre zárt kapuk
felnyitása után feltöltögette a vödröket, amelyeket a többiek
láncsorba adogatva az összes családot ellátták vízzel. Az
esti órákban ugyanezt megismételték. Egy másik csoport a tüzelőanyag
kazánokhoz szállítását és a fűtést végezte. A reggeli
csengetés után elég nagy nyüzsgés keletkezett a pince életében.
Az egyik legfontosabb munkacsoport az őrség volt. Naponta többször
járőröztek az épület egész területén. Az ő feladatuk volt
feljegyezni minden furcsaságot, rendellenességet. Naplót
vezettek az újabb találatokról, belövések, aknák nyomairól.
Az asszonyok a kazánházban működő konyha körül tevékenykedtek,
ahol Simon bácsi – amúgy világosító – volt a főszakács.
A terület alakzata, meg a folytonos sürgés-forgás miatt is,
mindenki mindenkivel találkozott. Egy nemes hangulat alakult ki a
pokol tornácán. Mindenkinek volt egy kedves szava hozzám.
Harangozó mester is kitalált nekem valami bohóckodást, ha összetalálkoztunk,
máskor meg az ujjaival csinált mulatságos trükköket. Vashegyi
Ernő bácsi sokszor játszott velem kergetődzőst, már
amennyire a hely megengedte. Palló néni sem hagyott szótlanul
elmenni maga mellett. Végtelenül kedves volt mindig Maleczky bácsi,
Csumpi bácsi, Koréh Endre, meg a Jaska, Járay, aki a majommozgásaival
szórakoztatott rettenetes grimaszok kíséretében, vagy dalolt
nekem. A Palócz fiúkkal örökké kabaréztak. Igyekeztek az
emberekben a lelket tartani. Tompa Pufi bácsi is mindig előadott
nekem valami góbéságot, és a nagyon szerény és kedves
Failoni mester emléke is élénken él bennem. Ami a legfontosabb
volt akkor nekem, hogy egy csomó drága Anyukát is kaptam.
Felsorolni sem tudom, hányan voltak, akik szeretetükkel körülvettek
engem. Főanyukáim Birkás Lilián és Tiszay Magda voltak.
Este, mikor
elcsendesedett a ház, és a gyerekek már elaludtak, a felnőttek
legtöbbször előadásokat tartottak az egybegyűlt hallgatóságnak.
Oláh Gusztáv és Nádasdy Kálmán a zenéről, operákról, képzőművészetről,
olykor a bent élő színészek, Sennyei Vera vagy Tompa Pufi bácsi
szerepeltek, vagy egy-egy énekes sordino énekelt. Rendszeres műsor
volt. Oláh Gusztáv már akkor magyar színpadi kultúra operai
vonatkozásainak legnagyobb alakjai közé tartozott. Díszlettervezői
minőségében a hagyományos stílust képviselte, azt, amelyben
felnőtt, és amely működése idején világszerte divatban
volt. Ezen a stíluson belül azonban a maximumot nyújtotta
artisztikumban, hangulatban és történelmi helyi hitelességben.
Rendezői munkásságának lényege a minuciózus pontosság, a
legapróbb részletekig kidolgozott rendező könyv volt. Teljesen
a zene alapján állott – mint minden nagy operarendező: a mozgásokat
a muzsika ritmusára, hangulatváltásaira állította be. S ez
természetes, hiszen művelt muzsikus, kiváló zongorista volt.
Egy ideig ő irányította az Operaház balett-programját is, s
mondhatni, hogy főrendezőként a színház tulajdonképpeni
szellemi vezetője volt. Igen sokszor hívták külföldre, rendezői,
tervezői minőségben. Halála is egy ilyen vendégszereplés
alkalmával következett be, mikor Münchenben Fricsay Frigyesnek
állította be a Hovanscsinát. Főiskolai tanárként ő nevelte
a fiatal operarendezők gárdáját. De térjünk vissza a pincébe,
mert a tűzvonalban is ment tovább odalent az élet. Reggelente
szólt a csengő, mindenki igyekezett a munkájába. Én is. Az
iskolába! Nagyon sajnálom, hogy nem emlékszem a nevére annak
az énekkaros bácsinak, aki ott bent volt az egész családjával,
és a fia tanító volt. Sokan voltunk gyermekek, és a tanító
úr azt a feladatot kapta, hogy csináljon nekünk iskolát. Találtak
nekünk valami nyugodtabb szegletet, ahol szűkösen összepréselődve
különböző korú gyerekek, együtt tanultunk. A tanító bácsi
összebeszélt apukámmal, aki faliábrákat, térképeket festett
nekünk, és ellátott minket papírral, ceruzával. Majd az egész
napot itt töltöttük. Mire ebédszünetre csengettek, az iskolából
hátrasétáltunk a kazánházba, ahonnét finom illatok jöttek.
A menü mindennap bab volt – változatosan. Hol hosszú, hol rövid
lével, hol tésztával, hol krumplival, vagy jó, azaz lóhússal.
Ilyen szerencsés napon még gulyás is előfordult. Ha ügyesek
voltak a „beszerzőink”, még Hitler-szalonnát is kaptak a
gyerekek ebéd után. Ez az a kemény, vegyes lekvár, ami faládákba
volt besűrítve és késsel darabolták. Itt találkoztunk apukámmal,
aki néha már mosolyogni is tudott, ő hozta a tányéromat. A könyv
nem ér véget 1945. februárjával. A szerző tovább követi a főbb
szereplők sorsát. Több rajz is illusztrálja a könyvet, s
ezeket mind azok készítették, akik akkor ott, lent az óvóhelyen
együtt voltak az akkor még kicsike lánnyal. A könyv igazi színháztörténeti
kuriózum, egy igazi összetartó művészgárda háborús
mindennapjait mutatja be.
(Erdélyi Hajnal:
Emlékkönyv az Operaház óvóhelyéről, Corvina Kiadó, 2011.)
M. A.
|