2013.03.01.
Mostohán kezelt déli országrész
Lehetséges háttérszándék: a déli régiókból a magyar
fiatalok vándoroljanak el
Komoly siker koronázta
a Kohézió Barátai uniós csoport törekvéseit. Az Európai Unió
2014-2020 közötti költségvetése jelentősen lecsökkent, a Közép-kelet
európai országok azonban általában jól jártak.
Külön egyeztettek a kohézió barátainak nevezett, 15
uniós tagállamot tömörítő csoport vezetői február 7-én Brüsszelben,
az Európai Unió tanácsának épületében, mielőtt hivatalosan
is kezdetét vette volna a többéves pénzügyi keretről (MFF)
szóló uniós csúcstalálkozó. Gazdasági, pénzügyi kérdésekben
mi ennek a csoportnak a fő törekvése? – kérdezem Farkas
Ivánt, a Magyar Közösség Pártja gazdasági és régiófejlesztési
alelnökét.
–Ezek a közép-kelet-európai országok az utóbbi
két csatlakozási hullámban csatlakoztak az EU-hoz. Zömében így
nem érik el azt a gazdasági fejlettségi szintet, mint a Lajtától
nyugatra lévő államok, ezért is féltették az érdekeiket a következő
hét éves – 2014-2020 közötti időszakban -; hogy lényegesen
csökkennek a támogatások a központi brüsszeli költségvetésből
számukra. Főleg a kohézióra, a fejlettségi szintnek a
felfejlesztésére szánt európai uniós támogatási pénzek csökkenésétől
tartottak, ezen belül természetesen a regionális operációs
fejlesztési tervekre, a közlekedésfejlesztési tervekre, közlekedési
infrastruktúrára szánt támogatások visszaszorulásától.
Fennállt a veszély, hogy a meghatározó uniós országok –
Franciaország, Németország - részéről erőteljes az igény
arra, hogy csökkentsék ezeket a támogatásokat. A Kohézió Barátai
laza uniós csoportosulást alkottak, amelynek keretében hallatták
hangjukat, és utólag el kell mondanunk, hogy törekvésük
mindenképpen sikeres volt.
Mennyivel növekszik meg Szlovákia és
Magyarország uniós támogatása a következő ciklusban?
–Ezt mindkét kormány másképpen
kommunikálja. A szlovák kormányról elmondható az, hogy a
mostani hét éves időszakban a folyó hét éves időszakkal összehasonlítva
durván két milliárd euróval növekszik a Brüsszelből jövő
támogatás. Ez azt eredményezi, hogy éves szintre lebontva –
ugye a hét éves cikluson belül – az eddigi 290 euró/fő támogatás
megnő 344 euróra a következő hét éves időszakban. A magyar
kormány ezt egy kicsit másképpen kommunikálja. Azt mondja,
hogy ha a támogatásból levonjuk azt a pénzt, amit Magyarország
befizet majd a hét éves időszakban a brüsszeli büdzsébe, és
ezt a különbséget forintban fejezzük ki, akkor egy főre a mai
660 ezer forint helyett 712 ezer forintra növekszik a brüsszeli
támogatás, ami teljesen logikus. Egyetlen egy dolgot kell
figyelembe venni, hogy milyen volt a forint árfolyama az euróval
szemben mondjuk 2006-ban, amikor készítették elő a mai, most
folyó európai uniós ciklust, és milyen ma, ebben az évben,
2013-ban, amikor folynak az előkészületek a következő hét éves
ciklusra.
A 2007 és a 2013 közti időszakban Szlovákia mennyire jól
tudott gazdálkodni a számára megítélt kerettel?
– Nagyon gyengén tudott gazdálkodni. A 27 európai uniós
tagország közül végig az utolsó három ország között
kullogott – tehát Románia, Bulgária, Szlovákia volt a
sereghajtó. Mai napig ez így van. A Szlovákia számára megítélt
11,4 milliárdos költségvetésnek csupán 38%-át tudta felhasználni.
Ez nagyon kevés. Sőt azt állítjuk, hogy ha figyelembe vesszük
azt, hogy durván ennek a támogatási keretnek a felét kell
Szlovákiának bizonyos időközönként, negyedévente, befizetni
kell a brüsszeli büdzsébe, és ha ennek a keretnek, a 11,4
milliárdnak csupán 38%-át volt képes ebben az időszakban lehívni,
felhasználni, akkor sajnos Szlovákia nettó befizető országgá
vált
– Az EU által támogatott fejlesztések főleg
mely országrészben történtek? Tehát inkább a magyarok lakta
déli régiókban, vagy pedig északon és keleten?
–Ha ezt pénzben kellene kifejezni, akkor egyértelműen
legjobban ebből a Vág -mente és Észak-Szlovákia jön ki, sőt
még Közép-Szlovákia is. A nagy különbségek a közlekedési
infrastruktúra fejlesztésében, vasútfejlesztésben, autópálya
építésben vannak. Meg merem kockáztatni, hogy mondjuk a dél-szlovákiai
Duna -menti térséggel összehasonlítva akár 1:10 is lehet a
lecsapódott európai uniós támogatásnak a hatása. Nagyon nagy
különbségek vannak, és mi erre szeretnénk felhívni a
figyelmet, hogy a következő hét éves időszakban mindenféleképpen
elsősorban gazdaságfejlesztésre, munkahelyteremtésre kellene
az európai uniós támogatást felhasználni, és ezen belül
azokban a térségekben kellene a támogatásnak lecsapódnia,
ahol hatalmas a munkanélküliség, leszakadó térség, hátrányos
helyzetű térségekről beszélhetünk, és ilyen minden
bizonnyal Kelet-Szlovákia és Dél-Szlovákia.
Elvileg lehet emögött egy olyan hátsó szándék, hogy
a déli területekről vándoroljanak ki az ott élő magyarok?
– Ezt így nem lehet bizonyítani, de ha a számokat
figyelembe vesszük, akkor azok mindenképpen árulkodóak, és
tudjuk azt, hogy ha ezt összevetjük azzal, hogy a fiatalok kivándorlása
25 éves korosztályig mely területekről a legerőteljesebb,
akkor látjuk ezek Dél-Szlovákia és Kelet-Szlovákia járásai.
Ez a két tény. Ha ezt összehasonlítjuk az európai uniós támogatás
és egyáltalán a beruházásoknak a lecsapódásával, és ha
azt megállapítjuk, hogy Kelet-Szlovákia, Dél-Szlovákia ilyen
szinten a mindenkori de a legutóbbi kormányok részéről nagyon
mostohán van kezelve. Néhány kivételtől eltekintve egyáltalán
nem érkezik ezekbe a térségekbe állami, vagy akár európai
uniós beruházás, nagy jellegű, közlekedési fejlesztési
projekt, vagy mondjuk ipari jellegű beruházás. Bizony lehetséges,
hogy itt ilyen háttérszándékról van szó, hogy ezekből a térségekből
a magyar fiatalok leginkább elvándoroljanak.
Másik téma: az MKP aktivistái önerőből helyeznek el
magyar nyelvű vasúti feliratokat. Gondolom ezt ott, ahol eléri
a magyar lakosság száma a törvényben foglalt arányt.
– Kisújfalun a lakosság 90%-a magyar ajkú, és
ilyen módon nem tudjuk azt elfogadni, hogy továbbra is az a képtelen
helyzet álljon fenn, hogy csak és kizárólag szlovák nyelven
vannak az állomásnevek megnevezve. Az utazóközönség szeretné
tudni, hova érkezik meg, melyik állomásra. És ha történetesen
nem beszél szlovákul, akkor mindenféleképpen tájékozató
jellegű kell, hogy legyen az ilyen információ. Azon belül
pedig az ott élő lakosságnak joga van ahhoz, hogy anyanyelvén
olvashassa az állomás megnevezését.
Mindeközben székely lobogókat tűznek ki felvidéki
településekre szolidaritás gyanánt. Mindez nem irritálja a
szlovák belügyet? Nem ébred fel a kisantant?
– Az ő nevükben nem mondhatok semmit. Egy tény: itt
a Felvidéken is vannak olyan települések, ahol most már megtörtént
a székely zászlók kihelyezése –szolidaritásként, figyelem
felkeltésként. Úgy gondolom, ha Székelyföldön két megye
elfogadta hivatalos jelképül a székely zászlót, akkor itt ezt
tiszteletben kéne tartani.
Medveczky Attila
|