vissza a főoldalra

 

 

 2013.03.01. 

Ágoston András: Kezdődik a kampány

A nemzetközi küzdelemmel párhuzamosan, nemzeti létünk minden szegmensében erősíteni kell az egységes nemzetmegtartó mechanizmusokat.

 Másfél évvel a magyarországi választások előtt negatív kampányba kezdett a magyar Szocialista Párt (MSZP). A sietség oka kettős: a párt rosszul áll a választóknál, s nem lesz választói regisztráció. Amire jó lett volna ráépíteni a kampányt. Meg azután más gondok is nyomasztják az ellenzéket. A baloldal széttöredezett állapotban van. Ami most zajlik, az afféle előválasztás, melynek célja meghatározni, ki lehet Orbán Viktor miniszterelnök kihívója. Az, hogy erre a posztra több jelentkező is van, az ellenzék számára nem előny, inkább hátrány. Gond az is, hogy az ellenzék egyik szegmense sem talál fogást a kormányon. Miután a regisztráció, a sokat ígérő kampánytéma bedőlt, az MSZP erdélyi hadjáratra indult. Nem annyira a szavazatokért, mert ezekre a 2004-es hibái miatt nemigen számíthat, inkább az új magyar állampolgárok elkedvetlenítésért. Hátha nem mennek el szavazni. Kihez mehetett az MSZP Erdélyben portyára? Természetesen a legerősebb határon túli egypárthoz, melynek szintén érdeke az Orbán-kormány leváltása. Miért érdeke az RMDSZ-nek az MSZP-vel zajló barátkozás? Mert, az új erdélyi magyar állampolgárok elkedvetlenítése, hozzájárulhat az RMDSZ eddig részben a fű alatt folytatott Fidesz-ellenes, saját közvetítői státusát védelmező harcának valamiféle legitimációjához. Az RMDSZ-MSZP tengely elvi alapja a tény, hogy sem a szocialisták, sem Kelemenék, nem akarnak az erdélyi magyar közösségnek tényleges politikai autonómiát. Ezért hangoztatja az RMDSZ a Nemzeti Együttműködés Rendszerével (NER) szemben a benemavatkozás elvét. Másrészt az RMDSZ, a kommunikációs sikernek elkönyvelhető „barátkozást” követően, megkörnyékezte az erdélyi nemzeti oldal egy-két képviselőjét. Az apropó a kisebbségi keretegyezményt szorgalmazó Európai Polgári Kezdeményezése (EPK) volt. A hatékony nemzetközi liberális támogatással a háta mögött, az RMDSZ elhúzta a mézesmadzagot az erdélyi autonómiakövetelők orra előtt: ha jók lesztek, mehetünk együtt. Két koncepcióval, de csak azok hitelesítése után. Hogy ez üres, megtévesztő ígéret? Valószínűleg az.

Az elmondottak jelentősége azonban eltörpül az RMDSZ korábbi kiváltságos, partneri helyzetének megőrzéséért vívott küzdelmének eddigi legnagyobb horderejű akciója mellett. A nagy tapasztalatokkal rendelkező, a valóban húsbavágó érdekeit védelmező RMDSZ – a magyar-magyar viszonyrendszerben zajló korszakváltás elodázása céljából – nyílt összeütközésbe került a legnagyobb magyarországi párttal. Olyan politikai kibecsuki elé akarja állítani a Fideszt és a magyar kormányt, amelyet az – legalább is ez a vélelme – nem kerülhet el. Kelemen Hunor jelezte: miután az RMDSZ nem jutott be a román kormányba, a régiók átszervezésével és az új román alkotmány előkészítésével kapcsolatos nehézségek „gondozását”, az „egyeztetés folyamatát”, átadná a magyar kormánynak. Nézzük a tényeket. Ha a román politikai elit úgy méri fel, hogy ez nem ütközik nagyobb nemzetközi ellenállásba, mind a régióátszervezést, mind az új alkotmány meghozatalát nemzetállami ambícióinak megfelelően kívánja rendezni. S ezt a tervét az esetleges magyar berzenkedés ellenére véghez is viszi. Elképzelhető, hogy a 2014-es magyarországi választási kampány során hogyan hatna az erdélyi új magyar választókra az anyaország viszonylagos, vagy tényleges tehetetlensége. Miközben a másik oldalon, az RMDSZ vezetői mintegy a páholyból szemlélnék az eseményeket. Egy biztos! A két erdélyi magyar szempontból fontos ügyben az RMDSZ-re részint objektív okokból nem lehet számítani. Ezért lehetnek olyan fontosak a magyarság tömeges megmozdulásai, mind a régióátszervezés, mind az új román alkotmány kérdésében. A magyar kormány erőfeszítéseinek megbicsaklása, évekre visszavethetné a nemzeti integráció folyamatait. Kivéve, ha magyar oldal is talál eszközöket a nemzetközi érdeklődés, netán rosszallás kiváltására.

A magyar kormány is érzékeli a veszélyt. Az elmúlt időszakban a teljes erőbevetéssel vívott gazdasági szabadságharc ellenére, a magyar kormány olyan változásokat kezdeményezett, amelyek nyomán az RMDSZ – nemcsak Kövér László részéről – először szembesülhetett politikájának pontos, kemény, lesújtó bírálatával. Másfelől, s ez a nemzet egészének egzisztenciális érdeke, Budapestnek mindent meg kell tennie, hogy 2014-ben megalakulhasson a harmadik erős, akár újra kétharmados Orbán-kormány. A gazdasági szabadságharc eddigi eredményei biztatóak. De, véglegessé kell tenni azokat, s eközben a nemzeti ügyek intézése sem várathat magára. Autonómiaügyben összefogásra van szükség. Ezen túlmenően, szükség lenne a román politikai elit szándékaival szembeszegülő konkrét autonómiaigény nemzetközi megjelenítésére. S ez igénynek a magyar kormány által vállalt képviseletére. Miután autonómiaügyben továbbra sincs közöttünk egység, a nemzeti oldalnak tudnia kellene, hogy a magyar politikai autonómia elengedhetetlen eleme a nemzeti integrációnak vagy sem. A dilemma a következő. Jó-e, ha a tényleges magyar autonómiák sáncai mögött akarunk helyben maradni, vagy a nagy demográfiai fogyások közepette éppenséggel a nemzet törzsét kell erősítenünk? Hogy Magyarország vonzáskörében jöhessen létre a gazdaságilag erős, demokratikus terjeszkedésre alkalmas, a kettős állampolgárságra támaszkodó nemzeti formáció, amelynek jövője van. Ez is lehet racionális viszonyulás. Valós távlatokat nyit a magyar autonómia, vagy sem? Ha a nemzeti oldal meggyőződéssel vallja, hogy igen, akkor a kétpólusú kisebbségi eliteken belül folyó érdekharcban az autonómiakövetelések iránti viszonyulás lehet a választóvonal. Nem kerget a tatár, de a döntést előbb-utóbb meg kell hozni. Akkor is, ha az nem lehet kizárólagos. Lehet, hogy éppen erős, párhuzamos tevékenységet kellene kifejtenünk. Ebben az esetben is szükség van a konkrét autonómiamodellek vagy legalább az ismérveik nemzetközi megjelenítésére. Amelyek képviseletét vállalja a magyar kormány. Másrészt, a nemzetközi küzdelemmel párhuzamosan, nemzeti létünk minden szegmensében erősíteni kell az egységes nemzetmegtartó mechanizmusokat. E kétirányú tevékenység egyrészt lehetővé tenné a két fontos romániai ügynek az autonómiaköveteléssel való szembesítését, másrészt időt hagyna a magyaroknak, hogy saját sorsukról hozott egyéni döntéseik összességével járuljanak hozzá a helyben maradás, illetve az erőösszpontosítás között feszülő dilemma meghaladásához. A tisztázáshoz, illetve a releváns politikai, szociológiai folyamatok becsatornázásához, már van jó közjogi keret: a Nemzeti Együttműködés Rendszere (NER). Csak működtetni kell.

 

(VMDP-hírlevél)