2013.03.01.
A hároméves IMF-hitel gazdasági öngyilkosság
lenne
Miért is lenne ördögtől való az a cél, hogy a lakossági
megtakarításból ne csak a bankrendszer, hanem az állam is részesüljön?
Magyarország összesen
3,25 milliárd dollár értékben bocsátott ki devizakötvényt:
ötéves lejárattal 1,25, tízévessel pedig 2 milliárd dollárnyit.
A tízéves, 5,4 százalékos kamatszinttel kínált kötvény iránt
volt nagyobb érdeklődés. Szerkesztőségünk vendége Dr.
Borbély László András, az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK)
vezérigazgató-helyettese.
Hazánk az EU tagja, így adja magát a kérdés: miért
dollárban, s nem euróban bocsátották ki a kötvényeket?
–Ezzel kapcsolatban két dologra kell felhívni a
figyelmet. Az egyik, hogy a magyar adósságkezelő az összes nem
euróban történő kibocsátást átváltja euróra. Ha más külföldi
devizában történt a kibocsátás, akkor a swap-művelet által
módunkban áll az adott kötvény teljes futamideje alatt felmerülő
összes kamat- és tőketörlesztési kötelezettséget átcserélni
euróra. Amikor a kibocsátás pénzügyi fizetőügynökétől
megérkezik a magyar állam számlájára a deviza, jelen esetben
az amerikai dollár, akkor azt átutaljuk a swap-partnernek, aki
cserébe átutalja nekünk az annak megfelelő eurót a jelenlegi
árfolyamon. A megállapodás lényege, hogy így fixáljuk az euró-dollár
árfolyamot, és ezen cseréljük el a jövőben is a dollárt és
az eurót. Innentől a magyar államnak lényegében csak euró
fizetési kötelezettsége van. A másik, hogy innentől teljesen
szabadon választható meg az, melyik piacon és eredetileg milyen
devizában bocsát ki kötvényt az adósságkezelő. Ilyenkor tehát
csak az számít, hol lehet ezt relatíve a legolcsóbban
megtenni, mert – legalábbis rövidtávon - nem egyenlítődnek
ki teljesen a hozamok és az árfolyamváltozások a nemzetközi tőkepiacokon.
Immár három éve az Amerikai Egyesült Államokban van a legjobb
befektetői piac, a legnagyobb kereslettel. Sajátos, hogy az
USA-ból kiindult hitelpiaci válság Európát sokkal jobban
megviselte, mint magát az Egyesült Államokat. A jó tőkepiaci
helyzetet ugyanakkor erősen ösztönzi az amerikai központi bank
szerepét betöltő FED gazdasági likviditást segítő
programja.
Arról van szó, amit több gazdasági lapban
lehet olvasni, hogy devizakötvényre cseréli az IMF-et az állam?
–Most jár le az IMF hitel koncentráltan. 2008-ban és
2009-ben lett két nagyobb részlet lehívva belőle, összesen
10,5 milliárd XDR, azaz 12,3 milliárd euró értékben; ennek az
átlagos hátralévő futamideje négy év és a harmadik évtől
nyolc egyenlő részletben kell törleszteni. A gazdasági sajtó
egy része azt hangoztatja: mennyivel olcsóbb lenne az új
IMF-hitel felvétele. Felhívnám a figyelmet arra, hogy az adósságkezelés
nem csak abból áll, hogy hol, mikor és milyen futamidőn lehet
a legolcsóbban finanszírozni. Hiszen a kockázatokkal mindig számolni
kell. Minél hosszabb kibocsátást hajtunk végre, annál
magasabb kamaton kell ezt megtenni. Felvetődik a kérdés, akkor
miért bocsátanak ki mégis nagy mennyiségben tízéves kötvényeket
az adósságkezelők? Mert a futamidő legalább annyira fontos,
mint a kamat! Fontos kérdés: mennyi megújítási szükséglete
van egy-egy évben az adott adósságkezelőnek. Ez jelentősen
befolyásolja azt a költségszintet, amely mellett az új kibocsátások
megvalósíthatók. 2012-ben és idén is egy ideig az volt a
legkomolyabb vád az adósságkezeléssel szemben, hogy túl nagy
megújítási szükséglet jelentkezik összességében és ezen
belül devizában is. Mindezt pedig éppen az IMF-hitel okozta,
mert ez viszonylagosan rövid futamidejű hitel volt. Ezért nekünk
azt is mérlegelni kell, milyen futamidő mellett érdemes kötvényt
kibocsátani. Tekintettel arra, hogy a nemzetközi hitelcsomag a következő
néhány évet is jelentősen befolyásolja, ezért nekünk célszerű
a mostani lejárati csúcsot időben meghosszabbítani, eltolni.
Éppen ezért semmiképpen nem vetődött föl az, hogy hároméves
hitelt vegyünk föl az IMF-től, mert az gazdasági öngyilkosság
lenne. Pontosan azért gondolkodtunk tőkepiaci kibocsátásban,
hogy javítsunk a futamidő szerkezeten. Az IMF hitel értékelésénél
azt a sajátosságot is figyelembe kell venni, hogy az IMF a
hiteleket egy speciális pénznemben, az úgynevezett XDR-ben (Special
Drawing Rights) nyújtja. Teljesen mindegy, milyen devizában hívjuk
le a hitelt, a hitel nyilvántartása XDR-ben történik. Az XDR
azért sajátos pénznem, mert valójában nem létezik, azaz
ilyen pénzben fizetni, vagy pénzátutalást teljesíteni nem
lehet. Az XDR elszámoló pénznek számít. Most, amikor törleszteni
kellett például, kisebb részben euróban, nagyobb részben japán
jenben kellett fizetni, mivel e két devizában kérte az IMF. Az
XDR meghatározása oly módon történik, hogy a jelentősebb
nemzetközi valutákat, melyeket a nemzetközi kereskedelemben
használnak, egy valutakosárban egyesítik. Jelenlegi pénznemek
a kosárban súlyuk szerint: az USA dollár (42%), az euró (36%),
a japán jen (11%) és az angol font (11%). Nemrég felvetődött,
hogy az IMF a jüant is beteszi ebbe a kosárba. Látható, hogy
rendkívül bonyolult elszámolású valutáról van szó, így
nem egyszerű felmérni a kamatszintet sem. Minden országnak van
egy ún. kvótája, amit lehívhat. Ezt gyakorlatilag költségmentesen
lehet lehívni, csak azt a költséget teszi rá az IMF, amennyiért
ő az összeget megkapja. Ha csak 1 milliárd XDR-t hívnánk le,
akkor az valóban megérné , mert annak 0,1% lenne a kamata. De
amint elérjük a 3 milliárd XDR-t, 3,1%-os kamattal kell számolni,
és ha még szeretnénk a futamidőn hosszabbítani, akkor a kamat
megnő még 1 százalékkal. Az utolsó milliárdokat így tehát
már 4%-os kamatszinttel vennénk föl. A most kibocsátott ötéves
kötvényünket átváltottuk euróra, és a 4,125%-os kamatot
ezzel 3,85%-ra cseréltük, mert euróban alacsonyabb a
kamatszint, mint dollárban.
Arról olvasni, hogy a kormány minden erejével ösztönözni
akarja a lakosságot: bankbetét helyett állampapírban tartsa
megtakarításait. Mindez kihathat az államadósság csökkentésére
is?
–Nem ettől függ az államadósság nagysága, hanem egyéb
két tényezőtől. Az egyik, hogy a parlament milyen költségvetést
fogad el. Ha deficittel, például 600 milliárd forintos hiánnyal
fogadja el a költségvetést, akkor az azt jelenti, hogy az adott
évben alaphelyzetben annyival nő az államadósság. Ha bevételi
többlettel, az államadósság adott összeggel csökken. A másik
befolyásoló tényező a forint árfolyamváltozása. Mivel a
magyar államadósság jelentős része devizában áll fönn, ezért,
ha a forint gyengül, akkor nő az államadósság összege. Abból,
hogy megtörtént az állampapírok kibocsátása, még nem következik
az államadósság növekedése. Azt kell nézni, hogy ez a kibocsátás
a későbbiekben mit tud finanszírozni. A kibocsátások nagy része
a lejáró adósság megújítását szolgálja. Az adósságkezelő
már tavaly decemberben deklarálta, hogy a mostani dollár-kötvény
kibocsátás az összesen 5,1 milliárdnyi devizalejárat részbeni
refinanszírozását szolgálja. A belföldi befektetők és ezen
belül a lakosság nagyobb szerepvállalása az államadósság
finanszírozásában ugyanakkor fontos cél a kockázatok, ezen
belül is a külföldtől való függés mérséklésében.
Vezérigazgató-helyettese úr, köszönjük a felvilágosítást.
Azt a kérdést is boncolgassuk, mennyiben jelent mást az államadósság
és egy ország adóssága.
–Az ország adóssága egy ország polgárainak és intézményeinek
a külföld felé fennálló adóssága. Ilyenkor az állam, a
bankok, a vállalatok és a lakosság adósságáról együttesen
van szó. A különböző módszertanok nagyjából 110 és 130
milliárd euró közötti szintre becsülik az ország külső adósságát,
ami hozzávetőlegesen a GDP 110 és 130 százaléka. Az államadósság
pedig a GDP 80%-a, de abból egy rész a belföld, míg egy másik
a külföld felé áll fönn. Így például a lakosságnak
eladott államkötvény, vagy prémiumkötvény belföldi tartozás,
tehát nem része az ország adósságának. Az állam külföld
felé fennálló adóssága körülbelül a GDP 50 százaléka.
Az ellentábor szerint viszont ez az akció
visszafoghatja a gazdasági növekedést, s az államkötvény
visszaveti a magánberuházásokat.
–Nem tudok arról, hogy a nagy beruházók sorban állnának
a bankoknál, és a bankok pedig forráshiány miatt visszautasították
volna a hitelkérelmüket. Az elmúlt három évben folyamatosan nőtt
a betétállomány a bankokban, s közben folyamatosan csökkent a
kihelyezett hitelállomány. Tehát nem következik egyértelműen
a banki betétállomány növekedéséből a hitelezési kedv növekedése.
Az pedig végképp érthetetlen, hogy miért is lenne ördögtől
való az a cél, hogy a lakossági megtakarításból nem csak a
bankrendszer, hanem az állam is részesüljön? Tavaly 500 milliárdnyi
lakossági új forrást gyűjtött be az adósságkezelő. A
lakossági megtakarítás összességében 1000 milliárdos nagyságrendű
volt az elmúlt években. A konjunktúra idején összezsugorodik
a megtakarítás, mert a legtöbben hitelből vásárolnak, elkötik
a pénzüket. A gazdasági visszaesés idején pedig, aki teheti,
megpróbál félretenni a nehezebb időkre. A bankszektorban pedig
nőtt a betétállomány, és csökkent a hitel, aminek különböző
okai vannak, de ebben az állampapír kibocsátás nem jelentős tényező.
Azt pedig el kell fogadni mindenkinek, hogy az állam megpróbál
belföldi befektetőket is keresni a refinanszírozáshoz.
Medveczky Attila
|