vissza a főoldalra

 

 

 2013.03.01. 

Legyen a diákok számára becsülete a földnek, a vidéknek

A program lelkes fogadtatása arra ösztönöz bennünket, hogy felgyorsítsuk az egyeztetéseket az államigazgatás illetékes képviselőivel

Konferenciát rendeztek „Mezőgazdálkodási gyakorlat magyar iskolai oktatásban - A tanyapedagógia első évének tapasztalatai" címmel február 4-én a Vidékfejlesztési Minisztériumban. El szeretnék érni, hogy Magyarországon minden gyerek ismerkedjen meg a hagyományos gazdálkodási módokkal egy életre nevelő pedagógiai programon keresztül.

 Mi a tanyapedagógiai program célja? – kérdezem Makra Mártát, az E-misszió Természet és Környezetvédelmi Egyesület programvezetőjét.

 –Sajnos már sem vidéken, sem a városban nem ismerik a gyerekek azt, hogy „hogyan kerül a tányérjukra élelmiszer”. Úgy látjuk, hogy a gyerekek elszakadtak a valódi élettől, és nincsenek már tisztában azzal, hogy kétkezi munkával miként lehet élelmiszert előállítani. A program még csak a kísérleti szakaszon van túl. A célunk az, hogy Magyarországon minden gyerek ismerkedjen meg a hagyományos gazdálkodási módokkal egy életre nevelő pedagógiai programon keresztül. Ezt a pedagógiai programot szeretnénk kidolgozni, összeállítani, és erre tettünk kísérletet. Leírtuk, megfogalmaztuk, összeállítottunk tematikákat, és ezután indult két kísérleti program. A program túl van egy tavaszi és egy őszi kísérleti szakaszon, aminek az összegzését próbáltuk bemutatni ezen a konferencián. A kísérleti szakaszok öt helyen történtek az országban: Zemplénben egy mikóházi gazda fogadta a Sátoraljaújhelyről érkező 6.-7. osztályos gyerekeket. A Békés megyei Eszter-tanya békéscsabai gyerekeket fogadott. Igyekeztünk mindenhonnan belvárosi iskolákat választani, ahol ez a probléma abszolút szembetűnő. Nyíregyházán két alkalommal, három foglalkozás volt: az evangélikus iskolával, a Waldorf-iskolával, illetve egy szintén belvárosi iskolával, a Móra Ferenc Általános Iskolával. Budapesten rákospalotai gyerekek látogattak ki egy pócsmegyeri gazdához. Összesen 20 ilyen alkalmat szerveztünk, és majdnem 160 gyerek vett részt a programban. Mindig igyekeztünk az aktuális munkákba bekapcsolódni, tehát ami egy gazdaságnál adott volt. Néha veteményeztünk, lovaskarámot renováltunk, meszeltünk, kukoricát törtünk, kenyeret sütöttünk. Próbáltunk az életkori sajátosságoknak megfelelő munkát összeállítani, és itt valóban már nemcsak állatsimogatás volt – persze volt az is, mert megismerkedtünk többféle állattal – , hanem valóban dolgozni kellett. A programnak ez a lényege: tapasztalás útján próbálunk tanulni. Tehát a munkán keresztül tanulni.

 Ennek a programnak az összeállítása során vettek-e figyelembe külföldi jól működő példákat?

 – 2006-ban Franciaországban pedagógiai jellegű gazdaságokat tanulmányoztam, és hazaérkezve tudatosult bennem, hogy a gyerekek ugyanúgy a számítógép előtt nőnek fel, s megmutatkozik a gyakorlatiasság illetve a mozgás hiánya, és ugyanúgy elszakadtak az élettől, mint a francia gyerekek. De nekünk ugyanúgy megvannak a hagyományaink, megvan az agrárkultúránk ahhoz, hogy nagyon jó programot állítsunk össze itt Magyarországon. Úgy gondoljuk, hogy ez a program Magyarországon csak az agrárium és az oktatás összefogásával valósulhat meg. Fazekas Sándor miniszter úr és Hoffmann Rózsa államtitkár asszony pedig kész egyeztetni a program oktatásba való beillesztéséről és finanszírozásáról.

 Milyen tapasztalatokat lehetett levonni a francia példából?

 –Ott már majdnem 15 éve működik ez a program, az Isten hozta a farmon hálózat. Ennek hatására felnőtt egy olyan generáció, ami a helyi termékeket, értékeket részesíti előnybe. Ha nekünk itt Magyarországon sikerül kinevelni egy olyan generációt, aki értékeli és látja a társadalomban a falu szerepét, illetve a helyben termett egészséges élelmiszernek a jelentőségét, az visszahat a gazdaságra. Franciaországban látható, érezhető ennek a hatása, a francia emberek igyekeznek francia terméket vásárolni, sőt a helyben, a régióban termelt árut veszik előszeretettel. Nagyon sokat adnak arra, hogy bio, egészséges élelmiszer kerüljön asztalukra. Nem utolsó sorban a gazdának is rendkívül fontos szerepe van a francia társadalomban, és jelentős menedzsment áll mögötte.

 És mit mutatott a hazai kísérleti szakasz?

 –A résztvevő gyerekektől rajzokat, fogalmazásokat kértünk a programmal kapcsolatban. Többször felvetődött a dolgozatokban az, hogy ha mindez a falusi élet annyira jó, akkor a szülők miért nem ezzel foglalkoznak. Úgy érzem, hogy sikerült a közösségben való munkát megtapasztaltatni velük. A konferencián elmeséltem egy történetet, hogy a 7. osztályos gyerekekkel mennyire nehezen kezdtünk. Ők már nagyobbak, elszabadulnak az „okosság-hormonok”, hogy miért kell ezt az egészet csinálni....Nem tudni, mi történt velük, de a harmadik alkalommal már nagyon szorgalmasak voltak, annyira, hogy még a szomszéd fáját is felvágták, és azt utána vissza kellett hordani, mert betárolták a fogadó gazdához. Tehát van hatása és mérhető. A program lelkes fogadtatása arra ösztönöz bennünket, hogy felgyorsítsuk az egyeztetéseket az államigazgatás illetékes képviselőivel. Keressük a tanyapedagógia helyét a magyar iskolai oktatásban és a mezőgazdasági támogatások rendszerében, hiszen az ilyen típusú oktatás a vidéki gazdák számára is jelentős jövedelem kiegészítés lehet.

A fiatalokkal foglalkozni kell, nem mindegy hogy hogyan, nem mindegy hogy kik teszik ezt.

 –Még nem beszéltünk az animátorok szerepéről. Az animátor ebben az esetben egy folyamat segítője, aki összeköti a gazdát a gyerekekkel és a pedagógussal, illetve a gyerekeket munkára bírja, és ennek a módszertanát, ennek a folyamatát képviseli, illetve segíti elő. Ez egy nagyon Az animátor rendelkezik pedagógusi tapasztalatokkal és a gazda feladatait is ismeri. Most tavasszal szeretnénk pályázat útján animátor-képzést indítani Nyíregyházán, s ha sikerül, akkor újabb fejezetéhez ér a tanyapedagógiai program.

 

Medveczky Attila